Wat zijn we aan het bouwen? > Banen of diorama's

Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt!

(1/69) > >>

Hans1963:
hallo forumleden,

Mijn naam is Hans en ik ben al enige tijd lid van dit forum. Voornamelijk wat aan het rondkijken met af en toe een reactie.
Ik heb wel een topic lopen bij de buren met de bouw van een dioramabaan in h0.  (wel in 2-rail overigens)
voor wie interesse heeft, hierbij de link:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900#msg1362177

Maar daar gaat het in dit topic niet over.   :D
Waar het wel over gaat is dat ik afgelopen februari in Maarn ben geweest bij 01Treff en daar een geheel andere zijde
van de modelspoorhobby heb gezien. Kort gezegd lijkt het erop dat ik daar een virusje heb opgelopen. ;D

Ik ga in ieder geval eens iets in deze schaal proberen. Omdat mijn weinige vrije tijd vooral aan de h0 baan wordt besteed, zal het
aantal berichtjes hier gering zijn.
Verder is daar het aspect van kosten. Schaal 0 is niet goedkoop en als probeersel waarvan de afloop onzeker is ga ik er nu geen
grote bedragen in steken. (het moet immers nog blijken of ik de benodigde detailleringgraad kan realiseren)

Vandaar dat de eenvoudige modelletjes van Lima, Rai-mo of Pola Maxi het slachtoffer van mijn experimenten zullen worden.

Ik ben begonnen met de aanschaf van een Pola-Maxi model 035. (deze is losjes gebaseerd op de Henschel diesel rangeerder)
Het geheel eens bekeken en geconstateerd dat het een bagger motor heeft.

Daar moet in ieder geval wat aan gedaan worden, daarnaast wordt het uiterlijk aangepakt en van de nodige opsmuk voorzien.
Het is niet de bedoeling een bestaande loc precies na te bouwen, maar het wordt gewoon mijn eigen variatie op een gelijkend model.

Tot zover de toelichting, we gaan maar eens beginnen.  :o
(foto van het slachtoffer bijgevoegd)
oja, en tips zijn natuurlijk welkom!



 

roadster36:
ach een lik verf , verende buffers (MK) en wat handgrepen doen al veel ;D

Pauldg:
Leuk! Dit zijn hele dankbare locjes om je helemaal op uit te leven.

Eerst die aandrijving, maar eens tackelen denk ik, daarna komen de verende buffers en koppeling aan de beurt.
Heb je de hele aandrijflijn goed bekeken? Vaak is het niet alleen de motor, maar ook de eindoverbrenging; de wormen kunnen de rode plastic wormwielen hebben aangetast.

Mocht dat allemaal nog goed zijn dan zou ik alleen de motor uitwisselen, anders wordt het een wat complexer project, maar er kan veel.

Succes! Paul

p.s. het schiet zijn doel voorbij, maar op de site van Spur Null magazin https://www.spurnull-magazin.de/bauen/fahrzeuge-bauen/antrieb-pola-maxi-industrielok/ staat een ombouw te lezen met een aandrijving van SB Modellbau. Kost 150 euro en dat is eigenlijk niet duur voor een gefreesd messing blok met Maxxon motor en wielen. Maar ik zou eerst maar eens een motortje van Aliexpress er in proberen.

Hans1963:
hallo Paul:

Ja, dat is de site van Saarwalter, die had ik ook gevonden. Hij heeft meer van deze modelletjes verbouwd.
Voor de motor ga ik idd eerst bij Ali kijken. Ik heb er één gevonden en die is al een poosje onderweg.
Verder zal ik nog een vertraging moeten inbouwen.

BartvD:
Mooi project en ga het volgen.

Verende buffers en koppelingen zijn te koop bij Schnellenkamp. Natuurlijk zijn er ook anderen maar ik ben best tevreden met levering en kwaliteit.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie