Wat zijn we aan het bouwen? > Trams en smalspoor

Sint Valies (Testbaantje in een koffer, h0f)

(1/13) > >>

minibart:
Na jaren weer eens zin en tijd om een modelbaan te maken.
 :)
Omdat ik weet dat we in 1 of 2 jaar gaan verhuizen kon het geen grote baan worden. Na veel rond gekeken te hebben gaat mijn voorkeur uit naar smalspoor en toen ik tegen Busch h0f aanliep was ik verkocht.
Ik wou klein starten om dingen uit te proberen, ook met de aansturing via arduino's. Er lag nog een aluminium koffer in de garage en daar kon mooi een baantje in gemaakt worden.
Het past net, de plaat is 44cm bij 30m.



Een rondje met een stukje dubbelspoor  :). In de bocht rechts komt een kleine halte, de bocht links wordt een stukje tunnel onder een park landschap met een speeltuintje. De invulling staat nog niet vast, dat komt wel als ik daarmee ga beginnen. 

minibart:
Ik ben al een tijdje aan het "prutsen" (zoals mijn vrouw het noemt ;D ) met arduinos en het leek mij wel interessant om die ook voor de treinbaan te gebruiken.
Busch h0f werkt op 3v, dus het is makkelijk via de arduino aan te sturen. Ik zou mezelf niet zijn als ik de makkelijkste weg zou kiezen dus de baan moet aangestuurd worden vanaf telefoon of tablet. De programma's voor de arduino en de app voor de telefoon ga ik zelf schrijven. De communicatie gebeurd via Bluetooth.

Ik heb nu het volgende gemaakt: een arduino met een bluetooth le module en aansluitingen voor de sensors, deze gaat de communicatie regelen en later ook de trein(en) automatisch laten rijden.
En een arduino voor het besturen van de baan. Deze stuurt de motordrijver aan en de servos voor de wissels. Onderling gaan ze verbonden worden via I2C.

Sven:
Wat een leuk project! Het lijkt me ook altijd nog interessant meer te ontdekken met de Arduino, maar ik heb daar geen tijd voor. Daarom blijf ik dit volgen.

minibart:
Ben weer iets verder gekomen. Er zijn 2 relais bij gekomen voor de rechter sporen. De baan is nu opgedeeld in 3 blokken.
De wissels zijn voorien van servos en alles is aangesloten. Voor het testen heb ik de arduino voor de baanaansturing direct aan de pc aangesloten.



De eerste testritten gingen redelijk goed, alleen wat aanpassingen voor de snelheid aansturing. Alleen de onderste wissel werkt niet goed, als de wissel rechtdoor staat stopt de lok. Je ziet hem ook aardig zwalken bij het erover rijden.

Testrit https://youtu.be/-9FW-Zvozjk

Uiteindelijk de wissel maar vervangen, bij beter kijken zitten er beschadingen op.



Sven:
Op het NGRM-online forum staan veel klachten over H0f wissels. Ik heb het niet allemaal gevolgd, maar wat ik me zo herinner was dat de Busch wissels niet goed ontworpen waren en dat de loks daarom er over heen hobbelen. Je zou daar even moeten kijken als je meer wilt weten en zoeken naar Busch points.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie