Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!  (gelezen 16068 keer)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
    • Facebook
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #60 Gepost op: 31 mei 2020, 20:58:04 »
De eerste motortjes uit China zijn binnen, te weten de vertragingsmotoren voor de molen en het binnenwerk, dus ik kan weer aan de slag.

Allereerst is dus besloten dat hiermee het originele binnenwerk met alle radartjes mogen verdwijnen. Hierom alle 'pikkies' in de molenkast weggeknipt en met de kolomboor op de juiste hoogte afgesteld en ze met de bodem gelijk gefreesd. Ruimte genoeg om aan de slag te gaan met de motortjes.







De motortjes komen uiteindelijk permanent in de molen, bevestigd op het basisplaatje. Ik heb nog gekeken naar een monteerbare versie, maar dat betekent ofwel dat er schroefjes aan de buitenkant van het kapje komen, of ik de motortjes in de bodembak moet plaatsen. Dat laatste is onmogelijk als ik niet precies weet waar het motortje moet komen. Gekozen dus om de motortjes te positioneren.

Ik heb watervaste houtlijm gebruikt omdat deze goed uithard, toch enigzins soepel blijft en indien écht nodig nagenoeg eenvoudig weer van het plastic te verwijderen is, als er een nieuwe motor in moet.



Ongeduldig als ik ben heb ik na een uurtje of 2 uitharden al getest of het werkt, en dat doet het! Nu mag het rustig verder uitharden.


Volgende stap: Servomotor toevoegen op een of andere manier (geen ervaring mee...) om het binnenwerk omhoog te hevelen. Ik weet alleen nog niet hoe dit aan te sturen. Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen. Het effect moet zijn:

Bij schakelaar naar boven klikken moet de servo in ongeveer 7 seconden naar de hevelstand (ongeveer 9mm). Wanneer de schakelaar weer 'omlaag' gaat, moet deze in 7 seconden weer naar beneden/rustpositie draaien.
Check ook mijn Facebook

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #61 Gepost op: 31 mei 2020, 23:00:43 »

.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2020, 16:50:11 door moonlicht »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #62 Gepost op: 01 juni 2020, 23:13:23 »
@Cor
Links zijn echt geweldige dingen, je kan mensen op precies wijzen wat je wilt, maar een antwoord met alleen een link is altijd een slecht antwoord. Het helpt als je er iets van een beschrijving in je antwoord zet.

Ik had ook ooit een onenigheid met iemand. Hij gaf me 2 links van zijn eigen docu's met honderden pagina's terwijl ik een klein specifiek ding moest weten. Als hij er bij had getikt: onder in het docu van de 2e link staat dat wat je wilt weten. Dan had dat veel ellende bespaard.

@WeKra.
Het ding van bovenstaande link creëer een vertraging tussen een ingaand en een uitgaand signaal. Probleem is dat je nog steeds een ingaand signaal moet hebben. En ik weet niet hoe dat ding van de link presteert. Ik betwijfel of die de 7s haalt.

Als je nu even zo'n arduino ding scoor, dan leg ik je uit hoe je een programma in het ding krijgt, en dan stuur ik je een programma die doet wat the Kraken moet doen. Je hebt er namelijk al 1 nodig voor je verlichting, en hij kan precies doen met je servo wat jij wilt.

Ik heb trouwens een nieuwe batch binnen van arduino nano's. Die kan ik met brievenpost naar je versturen als je wilt. Maar dan moet je wel al een servomotor hebben  :P

Mvg,

Bas.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #63 Gepost op: 02 juni 2020, 09:55:28 »
bas
prima, als je het zo stelt zal ik verder geen links meer delen ::)

Cor

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #64 Gepost op: 02 juni 2020, 09:58:47 »
Maak de links in ieder geval kort.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #65 Gepost op: 02 juni 2020, 10:15:48 »
geen idee hoe, maar dat hoeft niet meer

Cor

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #66 Gepost op: 02 juni 2020, 10:52:55 »
Als je klikt op "citaat" weet je hoe. Voor de volgende keer.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
    • Facebook
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #67 Gepost op: 02 juni 2020, 13:28:00 »
prima, als je het zo stelt zal ik verder geen links meer delen ::)

Nou Cor, niet zo snel gepikeerd. Sta open voor feedback :-) Ik heb inderdaad niks aan de link als ik uberhaupt nog niet weet hoe ik een servo moet aansturen...

Als je nu even zo'n arduino ding scoor, dan leg ik je uit hoe je een programma in het ding krijgt, en dan stuur ik je een programma die doet wat the Kraken moet doen. Je hebt er namelijk al 1 nodig voor je verlichting, en hij kan precies doen met je servo wat jij wilt.
Laten we beginnen met de besturing inderdaad. Als de Arduino dat kan fixen op de wijze zoals ik wil, is dat perfect. Voor de verlichting: Zet het nog even in de koelkast, want misschien hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden. Er zijn al kleine en betaalbare looplicht-printplaatjes die ik inmiddels in huis heb. Moet het nog testen, maar zover ben ik nog.

Citaat
Ik heb trouwens een nieuwe batch binnen van arduino nano's. Die kan ik met brievenpost naar je versturen als je wilt. Maar dan moet je wel al een servomotor hebben  :P

Awesome! Daar heb ik wel interesse in. Ik stuur je een PM. De servo's zijn al onderweg namelijk.
Check ook mijn Facebook

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #68 Gepost op: 02 juni 2020, 15:34:47 »
voor de verlichting: Zet het nog even in de koelkast, want misschien hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden.
Er zijn al kleine en betaalbare looplicht-printplaatjes die ik inmiddels in huis heb
Het nadeel van die printjes is dat ze waarschijnlijk slechts 1 animatie kunnen. Ze bestaan vast ook wel met meer, maar als je bijvoorbeeld verschillende animaties tegelijk wilt uitvoeren en mixen dan loop je misschien tegen problemen aan. Een van de argumenten die ik graag in de strijd gooi in de discussie wel of geen arduino is garantie van de werking. Net als voor je servo motor. Ik weet 100% zeker dat die succesvol je motor aan kan sturen. En zo weet ik ook 100% zeker dat je kan doen met je verlichting qua animaties wat je maar kan bedenken. Als je die video nog bekijkt van je voorbeeld, zie je ook verscheidene animaties per licht circuit. Zoiets ga je niet met een analoog circuit voor elkaar krijgen.

Bekijk de eerste minuut van dit filmpje, deze gebruikt ook een arduino nano om 512 leds aan te sturen.
<a href="https://www.youtube.com/v/2BlVUKW5hL0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/2BlVUKW5hL0</a>

Over wat voor betaalbare looplicht-printplaatjes hebben wij het eigenlijk precies?

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
    • Facebook
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #69 Gepost op: 02 juni 2020, 15:42:05 »
Een van de argumenten die ik graag in de strijd gooi in de discussie wel of geen arduino is garantie van de werking.

Hmm, oké, eens en ik geloof inderdaad dat de vrijheid in instellen mooi meegenomen is. Mijn tegenargument is enkel: Ik kan niet programmeren en heb er (nu) geen tijd voor om het te leren. Ik wil niet persé afhankelijk moeten zijn van iemand anders die de code's zou moeten schrijven...

Citaat
Over wat voor betaalbare looplicht-printplaatjes hebben wij het eigenlijk precies?

Deze, van Krause Modellbau: LINK. Heeft verschillende programma's voor verschillende aantal uitgangen. Met de verkoper reeds whatsapp-contact gehad om de verschillende programma's te kunnen zien. Uiteindelijk vind ik het niet heel belangrijk hoe de verlichting knippert, als het geheel maar lekker flitsend een kermis-gevoel geeft.

Máár ik schrijf het idee nog niet af, ik zie enkel een grote dikke beer op de weg. Het programmeren voor de verlichting is me nog een drempeltje te hoog, maar zeg nooit nooit.
Check ook mijn Facebook

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #70 Gepost op: 02 juni 2020, 15:46:24 »
Nou Cor, niet zo snel gepikeerd. Sta open voor feedback :-) Ik heb inderdaad niks aan de link als ik uberhaupt nog niet weet hoe ik een servo moet aansturen...

je gaat een servo gebruiken, maar je weet niet hoe je hem moet aansturen.
tja waarom dan een servo, ik nam aan dat als je een servo gebruikt ook weet hoe je het moet aan sturen



Cor

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
    • Facebook
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #71 Gepost op: 02 juni 2020, 16:40:36 »
En daar zit dan ook de kink: je doet een aanname.

Als je alles zorgvuldig leest, gaf ik al aan dat ik geen ervaring heb met de aansturing. Toch bedankt voor het meedenken. ;)
Check ook mijn Facebook

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #72 Gepost op: 02 juni 2020, 16:55:51 »
... een arduino nano om 512 leds aan te sturen.
Ik zie er maar 4 x 4 x 4 = 64
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #73 Gepost op: 02 juni 2020, 18:43:30 »
O ja sorry een 4x4x4 tje. Een klasgenoot van me heeft een 8x8x8 gemaakt, daar was ik mee verward. Maar ook hij gebruikte een Arduino voor zijn 512 leds
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
    • Facebook
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #74 Gepost op: 13 juni 2020, 18:44:10 »
Kleine update.



Ik heb de eerste bestelling (van de 3) motortjes binnen. Deze selectie is toch helaas niet helemaal wat het moest worden. De motortjes hebben een te hoge beginspanning nodig voordat het begint met draaien, waardoor de RPM al te hoog ligt voor het realisme. Ik hoop dat de andere motortjes (die een lagere RPM hebben) wel zullen zijn wat ik hoop.



Duidelijk is dat ze een stuk langer zijn, waardoor de motorbehuizing verlend moet worden. Ik heb n.a.v. deze afmetingen de armen alvast aangepast in het ontwerp, welke dadelijk worden ge-3D-print.




Daarnaast is Amar is zo vriendelijk geweest om tegen een mooie inruilkorting het Decoblad voor The Kraken te ontwerpen, op basis van het background-artpiece die ik al eerder heb getoond. Door wat elementen uit die achtergrond te pakken en in de vormen van de originele deco-stickers te passen wordt de hele molen opgenomen in de scenery. De armen worden dan in een roze-rode overloop gespoten.


Check ook mijn Facebook