Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 11:27:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: De gebintenbaan  (gelezen 4935 keer)

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: De gebintenbaan
« Reactie #15 Gepost op: 19 juli 2020, 18:42:42 »
Hallo Matthijs,
Dank je voor de antwoorden :)

De eerste vraag die ik nu heb, gaat over de bereikbaarheid.
Als ik het goed begrijp, staat de baan tegen de muur. Echter de diepte is op sommige punten 120 cm. Dat is echt heel ver! Kun je zover reiken? Ook als de baan vol staat met scenery?
Bedenk ook dat die diepte bij de bouw nog lastiger is: een detail aanbrengen/schilderen is lastiger dan het op de rails plaatsen van een ontspoorde lok.
In de hoeken is het nog erger: daar zit je 170 cm van het looppad...
Persoonlijk zou ik proberen de baan iets minder diep te maken. En her en der een mangat inplannen, bv in de hoeken.
Het hoeft trouwens ook niet allemaal kaarsrecht te zijn en te voldoen aan geometrische figuren. De rand van de baan mag best diagonaal of gebogen zijn.

De looppaden zijn 60 cm breed begrijp ik nu. Als doorgang kan dat (net), maar ik zou ook een paar delen inplannen waar het iets breder is. 100 cm bv. Dan heb je voldoende ruimte om te bewegen (ook met meerdere personen). Of kun je een stoel/krukje plaatsen bij een bedieningspaneel.

Wat lengte van de rangeersporen betreft: 94 cm is tussen de wissels neem ik aan? Maar die is niet volledig te gebruiken voor het opstellen van een trein. Je hebt nog wat marges nodig zodat een opgestelde trein profielvrij staat (plaats van de vrijbalk in het echt). Daarnaast is ook 94 cm in H0 niet om over naar huis te schrijven: daar passen een lok met 5 korte goederenwagens op. Ik zou sporen met minimaal 180 cm opstelruimte inplannen, liever nog langer. Je hebt zoveel ruimte voor je modelbaan, probeer dat dan goed te gebruiken.
Ik begrijp je neiging om (te) veel te willen. Daar hebben we hier allemaal last van. Blijkbaar is dat een eigenschap van modelspoorders. :)

Groet, Wim

Bereikbaarheid in de kopse kant van de kamer (noorderlijk) is inderdaad een issue. Een mangat zou ideaal zijn. Idee is nu om links en rechts aan die kopse kant een berg of heuvel te maken, zodat het wat makkelijker is qua scenery. Ergens tussen of in deze bergen/heuvels zou een mangat wel handig zijn.

Het gedeelte van het kopstation is nu 1m breed, maar kan rustig 90 cm worden, of bij uiterste noodzaak 80, in de schetsen is er wat ruimte over.

De ruimte tussen de wissels is inderdaad ongeveer waar ik op doel. Dat betekent dat je op de buitenste sporen tussen de wissels dus ongeveer 94 cm heb om een trein op te bouwen vanuit het voorliggende rangeerterrein, en bij de binnenste sporen iets meer, voor het gemak even afgerond op 1x flex + 2x 23 cm, totaal dus 1,40.

Het is op zich niet teveel te willen, maar we zijn met z'n drieen, en iedereen heeft zo zijn voorkeuren. Een passagiersstation is voor iedereen een vereiste, ik vind een rangeerterrein leuk, en de anderen willen graag een locomotievenloods met bijbehorend onderhoudsterrein.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: De gebintenbaan
« Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2020, 19:20:45 »
Het is op zich niet teveel te willen, maar we zijn met z'n drieen, en iedereen heeft zo zijn voorkeuren.
Dat snap ik, maar het resultaat kan dan nog steeds te veel op te weinig ruimte zijn...  ;D
Ter illustratie: als je maar ruimte had voor een baan 4 x 1 m, hadden jullie nog steeds je eigen voorkeuren gehad, maar zou het zeker niet passen....

Dat gezegd hebbende, ik denk dat jullie eisen allemaal wel passen. Ik vraag me alleen af of het reizigersstation perse een kopstation moet zijn. Je zou ook aan de linker zijde een doorgangsstation kunnen bouwen en aan de rechterkant een rangeerterrein. Het depot kan dan in de hoek bij het reizigersstation (met verbinding naar het rangeerterrein). Het schiereiland met kopsstation kun je dan weglaten. Dat geeft direct ruimte om te lopen en links en rechts ruimte om de diverse themas plaats te geven. Het geeft ook direct meer rust omdat er minder verbindingssporen en minder wissels nodig zijn.

Daarnaast vraag ik me af of jullie eigenlijk wel een kopstation willen. Je bent dan namelijk verplicht om iedere trein van richting te laten veranderen. Bij een treinstel of trek/duwtrein gaat dat eenvoudig, maar getrokken treinen vragen (veel) rangeerwerk. Als je daarvan houdt is dat prima, maar wat je veel ziet, is dat men een kopsstation letterlijk links laat liggen en liever doorrijdt via de hoofdsporen. In dat laatste geval past een doorgangsstation waarschijnlijk beter.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: De gebintenbaan
« Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2020, 20:03:16 »
Als je daar met 3 man gaat werken dan zou ik dat plan nog maar eens goed overwegen. De gangpaden zijn dan echt te smal. Je komt elkaar dan letterlijk continu tegen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: De gebintenbaan
« Reactie #18 Gepost op: 22 juli 2020, 21:34:54 »
Wordt het een clubbaan of soort familiebaan?

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2020, 08:24:21 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: De gebintenbaan
« Reactie #19 Gepost op: 23 juli 2020, 07:27:10 »
Twee opmerkingen op dit baanplan:
- Het loopt wel erg stijfjes en strak langs de randen van de kamer en met krappe standaard bogen. Met deze ruimte kun je zo veel meer.
- Het is alleen een sporenplan en geen baanplan. Wegen, stations, gebouwen e.d. ontbreken terwijl je daar juist in deze fase al over na moet denken.
No dress rehearsel, this is our life.

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: De gebintenbaan
« Reactie #20 Gepost op: 27 juli 2020, 19:38:00 »
Wordt het een clubbaan of soort familiebaan?

Gr Koen.

Familiebaan. Met zn allen lekker rommelen, maar wel met kwaliteit in het achterhoofd.



Twee opmerkingen op dit baanplan:
- Het loopt wel erg stijfjes en strak langs de randen van de kamer en met krappe standaard bogen. Met deze ruimte kun je zo veel meer.
- Het is alleen een sporenplan en geen baanplan. Wegen, stations, gebouwen e.d. ontbreken terwijl je daar juist in deze fase al over na moet denken.


Graag hoor ik van u wat u bedoelt met zoveel meer :) Baanplan volgt zsm, we zijn volop aan het passen en meten.


Een vraag die bij ons opkwam;

Zorgt het kopstation op deze manier niet voor kortsluiting? Zo ja, hoe dienen we dit op te lossen?