Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door henk
Vandaag om 09:38:43
Rollenbank zelf bouwen met 3D-geprinte materialen door 008200
Vandaag om 09:24:24
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
Vandaag om 09:22:46
NS Stoomverwarmingswagen door Edsko Hekman
Vandaag om 09:20:48
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 09:20:08
Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen? door Edsko Hekman
Vandaag om 09:16:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
Vandaag om 08:45:47
Toekomst van modeltreinbeurzen? door nkob
Vandaag om 08:45:27
Update: baan in de tropen door AndréDev
Vandaag om 08:42:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:40:08
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 08:22:41
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Marij Stoffels
Vandaag om 07:43:54
Gebruik natuurlijk/organisch strooimateriaal door RikM
Vandaag om 07:30:46
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door Leolin
Vandaag om 07:28:31
Onze Deutsche Reichsbahn 1920-1945 (ook 2e wereldoorlog) door Bjor
Vandaag om 07:28:24
ARTITEC TANK TRANSPORT NS/NMBS. door Falkenberg
Vandaag om 07:12:02
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door AndréDev
Vandaag om 02:27:44
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 02:26:37
Modeltrein Express eigen productie (inmiddels bekend) door Wilma1970
Vandaag om 01:13:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door 4020 281-4
Vandaag om 00:51:38
trein ongeluk tsjechie door dennie
Vandaag om 00:29:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MOVisser
Vandaag om 00:11:14
Franse rijtuigen, informatie gevraagd door Rondje_HO
Vandaag om 00:01:46
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
08 juli 2020, 23:59:01
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
08 juli 2020, 23:25:36
NS 2100 spoor 0 door janw
08 juli 2020, 23:18:50
Is dit model bekend door Gert Arkema
08 juli 2020, 23:17:20
Nieuw boek over TBC stoomtram (Tiel-Buren-Culemborg) door Rob E.
08 juli 2020, 23:07:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
08 juli 2020, 23:04:52
Frans loodsje et cetera door PieterHa
08 juli 2020, 22:56:18
  

Auteur Topic: Rijtuigen op De Meer  (gelezen 7271 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #45 Gepost op: 01 juni 2020, 18:25:22 »
Het nummer is: 51 80 84-90 007-6  Bimdz  ICL   Volgens de uitstekende website van Martijn Haman is dit het Duitse nummer. Het NS-nummer zou moeten zijn 50 84 84-90 007-3 Maar dat staat er zeker niet op:

De kleuren op de foto zijn duidelijk die van NS. Ook het stamnummer 18013 komt overeen met de gegevens van Martijn. Zijn deze rijtuigen (er volgen er nog 2 na deze) nu eerst in NS-kleuren gezet met Duits nummer en daarna vernummerd of... Martijn, help!

NS-kleur + Duits nummer: 51 80 22-91 208-4  (maar bij NS: 50 80 22-91 208-1) ICL (zeker)

NS-kleur + Duits nummer: 51 80 84-90 019-1  (maar bij NS: 50 80 84 90 019-8) ICL

De rijtuigen ICL (alle?) hebben bij NS eerst met '80' gereden voordat een vernummering naar '84' plaatsvond. Zo kan ik op basis van mijn eigen foto's herleiden dat de door jou gefotografeerde 84-90 007 is tussen november 2007 en juni 2009 is vernummerd.

Zal mijn website daar op aanpassen, want uit de huidige lijst blijkt niet goed dat ze eerst bij NS onder de oude Duitse-nummers hebben gereden.

NB. Ik weet niet wanneer je de foto's van deze drie ICL-rijtuigen hebt gemaakt, maar ik vermoed in 2017 of begin 2018.

Martijn

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #46 Gepost op: 01 juni 2020, 21:57:50 »
De rijtuigen ICL (alle?) hebben bij NS eerst met '80' gereden voordat een vernummering naar '84' plaatsvond.
Daar moet een technische wijziging aan ten grondslag liggen, want na de vernummering hadden ze geen "51" RIC-nummer meer. Ken de details rond de toelating niet, maar mijn suggestie is dat het de aanpassing van de deursluiting van UIC vierkant laaggeplaatst naar de bij NS gebruikelijke driekant naast de deur geweest kan zijn. Wellicht kan iemand dat bevestigen of ontkrachten. Rijtuigen in Duitse kleuren met Nederlands nummer zijn er overigens ook geweest:

De aanduiding RIC lijkt me hier misplaatst en had eigenlijk weggehaald moeten worden, kennelijk heeft men de moeite beperkt tot het omstickeren van het rijtuignummer.

NB. Ik weet niet wanneer je de foto's van deze drie ICL-rijtuigen hebt gemaakt, maar ik vermoed in 2017 of begin 2018.
Ik vermoed 10 jaar eerder. ;)
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2020, 00:54:03 door EN446 »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3120
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #47 Gepost op: 02 juni 2020, 00:59:40 »
Zijn die rijtuigen daadwerkelijk aangepast kwa sleutel voor de deurbediening?

Vierkant bediening bij rijtuigen was bijvoorbeeld ook niet geheel ongebruikelijk, ICR buurland had bijvoorbeeld beide, vierkant en driehoek.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #48 Gepost op: 02 juni 2020, 10:14:37 »
Ik heb een overzicht uit december 2007 waarin informatie staat over de ICL-rijtuigen die bij NS gaan rijden. Daarin is een kolom 'wijziging deurbesturing' opgenomen, waarbij per rijtuig staat aangegeven of dat uitgevoerd is of niet. Het lijkt er dus wel op dat er iets is aangepast.

Martijn

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #49 Gepost op: 02 juni 2020, 15:18:15 »
In mijn post van 29 mei kwam een wit/rood Bimdz-rijtuig voorbij en in mijn post van 30 mei kwam een blauw/wit Aimz-rijtuig voorbij. Beide zaten in de lange sleep rijtuigen (stam 18013) met dus die 'aparte' ICL-rijtuigen, allen gefotografeerd op 20 oktober 2007. Het is mij nu ook helder hoe het dus zat met de kleuren en de nummers.  Dank aan Martijn en "EN446" voor de gegevens.

Groet, Raymond van den Hoven

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #50 Gepost op: 02 juni 2020, 15:54:07 »
Toegift 1
Op 10 april 2004 kwam aan het eind van de werkdag voor de Stibans het bericht dat er een 1300 met een sleep plan W op De Meer zou arriveren. Daar heb ik uiteraard op gewacht. Altijd een zwak gehad voor de 'nep-Silberlingen' die in Nederland nooit populair zijn geworden. Er was geen 1e klasse variant van, zodat ze altijd samen met andere types dienst moesten doen. Beroemd (of berucht) werden ze toen ze in de Beneluxdienst terecht kwamen. (Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik ook altijd ging voor de 2e klasse afdeling van de AB van de NMBS). En daarna verdwaalde de W-tjes als toevoeging in de Zandvoort - Maastricht/Heerlen treinen (door de 'gewone' reiziger gemeden want de nieuwe ICR's waren comfortabeler, dus had ik vaak een zitplek in de W) of, nog erger, in de spitsdiensten. Maar het volk wil plaatjes:


De 1302 arriveert met 6 plan W's op De Meer.


Na binnenkomst langs de trein gelopen. De eerste 3 zaten onder de grafitti, dus geen plaatje waard. Dit is de 50 84 21-37 473-9. Nummer in het midden = ex-Beneluxdienst


50 84 21-37 501-7. Nummer links, dus altijd binnen Nederland gebleven. Ook nooit een B41xx - nummer gekregen want met dit nummer afgeleverd in 1968


compleet met koersbordenbak was de 50 84 21-37 471-3 (ex B 4117) aan de 1302 gekoppeld. Of de rijtuigen nu bedoeld waren voor de "geluidswal" die enige tijd in de vorm van een lange sleep rijtuigen op het spoor naast de hoofdlijn Amsterdam Muiderpoort - Diemen heeft gestaan, weet ik niet. Ik weet wel dat de 1302 omgelopen is en dat in de tussentijd de verbinding tussen de 3 mét en de 3 zonder grafitti werd verbroken. Na het weer aankoppelen van de 1302 krijgen we dan dit plaatje:


De 1302 poseert naast een dubbeldeksstuurstand. Of de 1302 met die 3 W's nog vertrokken is, of dat er alleen voor een plaatje is geposeerd, weet ik niet meer. Het zou me niets verbazen dat alleen die hoge lichtmast rechts en de huizen op de achtergrond nog aanwezig zijn, en al het andere op deze opname gesloopt of verdwenen. Voor de tijdgeest: de "Groene Amsterdammer" (419) stond toen op De Meer, evenals de 766 (groen) en de 1136 en 1145 die, voor wie goed kijkt, ook op de laatste opname zichtbaar zijn.

Tot de volgende toegift!
Groet, Raymond van den Hoven

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 881
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #51 Gepost op: 02 juni 2020, 16:18:14 »
Op de plek waar de 1302 en de DD-AR naast elkaar poseren (laatste foto) staat nu een onderhoudsloods. En daar wordt nu het huidige ICR park en Traxx lokken onderhouden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3120
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #52 Gepost op: 02 juni 2020, 20:43:00 »
Volgens mij was die rit met die plan W's om een 3 tal daarvan te plukken in het SB aldaar, de 1302 was toen al van het Spoorwegmuseum ook.

Ik gok dat de eerste 3 rijtuigen toen de 453, 457 en 472 waren die toen ook reeds van het Spoorwegmuseum waren.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2020, 20:45:56 door Thom »

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #53 Gepost op: 03 juni 2020, 13:09:41 »


Zo te zien hetzelfde konvooi, onderweg tussen Haarlem en Leiden. Een foto die ik zelf gemaakt heb toen ik nog met rolletjes fotografeerde en niet bij hield wat ik op welke dag fotografeerde. Een datum kan ik er dus niet aan plakken. Maar ik meen dat er een aantal rijtuigen voor het museum waren en een aantal gestript werden ten behoeve van het museum.
I went to the station that night, And when they were not looking, I got myself a freight train.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3251
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #54 Gepost op: 03 juni 2020, 13:38:27 »
Was er geen sprake van dat die Plan W's waren bestemd voor dat mislukte Friese stoomtreinexperiment? Meen mij zoiets te herinneren.
Groet, Frank

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3120
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #55 Gepost op: 03 juni 2020, 13:42:28 »
Dat verhaal is pas later gaan spelen, toen het museum 2 van de 3 plan Willems in hun bezit aan de FstM verkochte.

Freek Jonkers

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #56 Gepost op: 03 juni 2020, 23:19:13 »
Daar moet een technische wijziging aan ten grondslag liggen, want na de vernummering hadden ze geen "51" RIC-nummer meer. Ken de details rond de toelating niet, maar mijn suggestie is dat het de aanpassing van de deursluiting van UIC vierkant laaggeplaatst naar de bij NS gebruikelijke driekant naast de deur geweest kan zijn. Wellicht kan iemand dat bevestigen of ontkrachten. Rijtuigen in Duitse kleuren met Nederlands nummer zijn er overigens ook geweest:

De aanduiding RIC lijkt me hier misplaatst en had eigenlijk weggehaald moeten worden, kennelijk heeft men de moeite beperkt tot het omstickeren van het rijtuignummer.
Ik vermoed 10 jaar eerder. ;)
Het 7de en 8ste cijfer zeggen iets over de snelheid en de verwarming (200 km/u en 3 spanningen). Stoomverwarming ontbreekt, maar dat is ook niet meer opgenomen in de RIC. Het nummer zegt in nu principe niets meer over RIC.
Het kan zijn dat er een driekantsleutel schakelaar is bijgeplaatst maar dat de gebruikelijke vierkantsleutel schakelaar is blijven zitten. In dat geval blijft het een RIC rijtuig. Ik heb tot 2 maal toe op de Wgm gebivakkeerd, echter helaas nooit het rijtuig van de binnenkant bekeken anders had ik meer zekerheid kunnen bieden.

Freek