Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen  (gelezen 17684 keer)

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
de poolse winkelier of eentje van hier ?
Greetings,salutations,groetjes,

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Als je de juiste ASB niet kunt vinden dan is misschien Bullfrog snot een oplossing
Lijkt me vooralsnog de beste oplossing, omdat het maatwerk is.
Het schijnt overigens wel zo te zijn dat je er enigszins mee moet oefenen.

@Bellejt
Duits

Groet, Bas

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
mijn link is toch geen duitse website maar Slovenian
Greetings,salutations,groetjes,

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Klopt.
Dat ik de link doorstuurde was alleen bedoeld als tip voor de winkelier. Had ik misschien beter niet kunnen doen ::)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Zal ik het nu vertellen? Of later nadat ik de loc eindelijk op m'n baan heb?
Als dat al ooit gebeurt?

Ik heb eindelijk m'n Bullfrog Snot binnen en ben er vanmiddag mee aan de slag geweest.
Een eerste wiel voorzien van het Snot.
Geslaagd of niet?
Jullie horen het later of helemaal niet.

Het Snot wordt aangebracht op de wielen die draaien op rangeersnelheid.
De loc ligt dan dus op d'r rug.
De digitale stroomtoevoer verloopt van de centrale via tijdelijk aangesoldeerde draden op de railcontacten (op de printplaat).
Ging goed.

Daarna heb ik nog even het geluid van de sounddecoder aangezet. Voor de leuk.
Helaas viel het geluid ineens uit.
Een van de draden naar de luidspreker bleek zich in de cardanas te hebben gewikkeld. Draad gebroken. Op 2 plaatsen nog wel.
Balen.
Maar niet dramatisch. Zo'n draad is wel te vervangen al is het minuscule soldeerwerk aan een decoder niet mijn hobby.

Maar nu gaat het wèl een zielig verhaal worden.
Want bij het loshalen van de 21pins-decoder had ik me even niet gerealiseerd dat er nog spanning op stond. Normaal haal je de loc van de rails en dan valt de spanning automatisch weg. Nu dus niet.
Als je dan een klein rookwolkje ziet bij de decoder, dan weet je wel hoe laat het is. :-X

Pro forma heb ik het luidsprekertje nog even opnieuw aangesloten om te proberen..... Die moeite had ik me kunnen besparen.
Want ook de rijfunctie ...... >:(

Dit is dus zo'n loc waarbij het een na het ander misgaat.
Mijn eerste bestelling dateert van eind maart / begin april. Het begon al met een vertraagde uitlevering, namelijk eind april.
En nu, 3 maanden na ontvangst, rijdt de loc nog steeds niet.

Ik heb intussen 2x antislipbandjes gekocht en daarna dus Bullfrog Snot, wat me al de nodige extra euri's gekost heeft.
Met een nieuwe sounddecoder die vervolgens nog moet worden voorzien van het juiste geluid, ben ik nog veel meer extra euri's kwijt.
Afgezien daarvan is het alwéér wachten, wachten.
Wil ik dat nog wel?

Gaat het ooit nog goed komen met dit gevaarte?

Als ik de loc niet naar tevredenheid aan het rijden krijg met behulp van het Snot, dan komt afvoer van de machine wel heel dichtbij.
(Eigenlijk m'n eer te na)

Groet, Bas

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 755
Wat een akelige pech!
Je kunt de decoder via je winkelier/leverancier terug sturen naar Esu,
met een beschrijving met wat er is voorgevallen.
Je kunt proberen of je onder "coulance" vervanging of reparatie kunt krijgen: bedenk maar:
"nooit geschoten altijd mis"
Ik heb zo wel eens een -door eigen onhandigheid beschadigde Zimo sounddecoder gerepareerd
( lees vervangen door een nieuwe) gekregen voor €25 porto en onderzoekskosten.
Succes !
François

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Dank je voor de tip!

Waar ik eigenlijk nog het meeste van baal is dat ik de loc voor de zoveelste keer opzij moet leggen. Wachten, wachten, wachten. Dat hindert me nog meer dan dat ik het het zonde vind van de extra kosten.
Het blijkt niet simpel mogelijk om binnen een dag een nieuwe decoder te kopen met het juiste geluid. Daar gaat in het gunstigste geval een paar dagen overheen, nog afgezien van eventuele levertijden van de decoder zelf.

Opsturen naar ESU zou sowieso nog langer gaan duren. Het is nog vakantietijd ook. En ik acht de kans dat ze me tegemoet willen komen bijna nihil. Zo'n afgebroken draad alleen al.....
Ik bespaar mezelf maar liever de moeite en de verzendkosten.

Dus nu maar even stoom afblazen en met andere dingen aan de slag.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #82 Gepost op: 23 augustus 2020, 15:22:55 »
Weer aan de slag gegaan.

Er is een nieuwe sounddecoder in geprikt ter vervanging van de kapot geraakte decoder.
Het speakertje van de kapotte decoder was natuurlijk nog goed.
Dat kon ik dus nog gebruiken om het geluidsniveau wat te verhogen. (2 speakertjes produceren samen altijd wat meer geluid dan 1)


Hier zie de voorbereidende werkzaamheden.
Het speakertje dat verbonden is met de decoder is nog niet voorzien van een klankkast.
Het oude speakertje (met grijze en bruine draad) heeft al wel een klankkast en ligt er nog los bij.
In de membraan in het midden van de loc heb ik 2 gaten gesneden om het geluid van de speakertjes naar onderen toe door te laten.
Het element rechts onder op de foto is de klankkast van de loc, waarin de speakertjes moeten worden geplaatst.


Dit is een proefopstelling om te controleren of beide speakertjes geluid geven.
Het speakertje aan decoder is nog even zonder klankkast zodat het geluidsniveau van de 2e decoder er bovenuit te horen is. Anders zou het veel moeilijker zijn om vast te stellen of beide functioneren.
Bij het koppelen van speakertjes moet je goed opletten dat de polariteit overeenkomt, want anders werken ze elkaar juist tegen.


Na montage blijkt dat de motor (die geklemd wordt door de bovenliggende printplaat) niet horizontaal ligt.
Kennelijk wordt de membraan onvoldoende ingedrukt.


Daarom heb ik een veel groter gat in de membraan gesneden. Alleen de randen blijven zitten.
Het risico is dan wel dat de contacten van de speakertjes het frame van de loc raken, waardoor er kortsluiting zou kunnen ontstaan. Met alweer een defecte decoder tot gevolg.


Daarom zijn de contacten van de speakertjes uit voorzorg voorzien van een tipje (blauwe) nagellak.


Nu ligt de motor er tenminste horizontaal in.

De bedrading van de speakertjes is aan de korte kant. Er bestaat nog steeds het risico dat die zich om de cardanas wikkelt. Achteraf gezien had ik het eerste speakertje een kwartslag moeten draaien zodat ik meer lengte had gehad.
Nu kon ik alleen de langste draad met tape enigszins fixeren.
Ik denk dat het wel goed gaat. Maar mocht het fout gaan, dan kost me dat geen decoder. Er moeten dan alleen langere draden worden aangebracht.

Tevoren was ik al bezig geweest met Bullfrog Snot over de asb's om het ratelen van de flenzen over de railstoelen van Peco code 75 te voorkomen.
Dat leek me na een tweetal pogingen redelijk gelukt.
Maar bij een nieuwe test kon ik helaas toch niet tevreden zijn als de loc vooruit in de boog naar rechts liep. Geluiden die me niet bevielen.

Ik besloot het Bullfrog Snot dan maar te verwijderen op 1 wiel. Gewoon als test.
Toen bleek de loc zowaar beter te lopen.
Sterker nog:
Achteraf betwijfel ik of de flenzen ooit de railstoelen wel geraakt hebben. Want op de baandelen met Peco code 100 hoorde ik soortgelijke geluiden.
Ik heb daarom besloten het huidige rijgedrag maar te accepteren. Het is maar de vraag in hoeverre ik het beter krijg.
Zo slecht is dat rijgedrag nu ook weer niet. Het is waarschijnlijk meer dat ik de lat tamelijk hoog leg.
Bovendien raak je het op een gegeven moment gewoon zat.

Bullfrog Snot is overigens best mooi spul. Je moet wat ervaring opbouwen met het aanbrengen.
Mislukt het, dan kun je het heel eenvoudig weer verwijderen.
Meer hierover vind je hier.

Tot slot dan wat plaatjes van de machine.
Mooi en lelijk tegelijk.
Het is duidelijk dat de vorm uit de functie volgt. Mooi.
Maar er zijn ook concessies gedaan ten opzichte van het prototype vanwege de kosten.

Afgezien daarvan is het model prachtig gedetailleerd.










De "zwaailichten" op de cabines zijn functioneel. Een leuke gimmick.

Nu nog wat afgebroken details herstellen.
Hopelijk houdt de loc zich goed (het enige originele anti-slipbandje dat niet kapot was, heb ik niet vervangen). Anders moet ik opnieuw aan de bak.

Ik weet nu in ieder geval hoe de loc open moet. ;D
(Let wel: eerst insteekkoppelingen verwijderen voordat de kap omhoog kan)

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #83 Gepost op: 30 augustus 2020, 18:20:30 »
Mijn laatste bewering dat de koppelingen verwijderd zouden moeten worden om de kap te kunnen lichten is onzin.
De koppelingen zitten namelijk vast aan de kap ::)

Ik ben vandaag bezig geweest met de decoderinstellingen.
Voor vragen over het functiemappen leek het me handig een separaat draadje te openen.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #84 Gepost op: 03 september 2020, 11:33:03 »
 >:( >:( >:(
Ik heb het even helemaal gehad met deze loc.
Zozeer zelfs, naast andere locs die niet naar mijn zin lopen, dat ik de behoefte voel m'n baan af te breken en de hele bliksemse boel maar te verkopen.

Wat nu weer.
Eindelijk had ik de loc op de baan voor een trein - let wel: na maanden wachten en prutsen voor de allereerste keer! - en dan valt ineens het geluid uit.

Nu was me het al eerder overkomen dat het geluid uitviel. Dat bleek veroorzaakt door draadbreuk. Een draad naar de luidspreker had zich om de cardanas gewikkeld.
Omdat ik naar aanleiding daarvan de decoder losgemaakt had terwijl er - even niet opgelet - de spanning er nog op stond, kostte me dat een nieuwe sounddecoder, inclusief laden van geluid, a raison van € 116.

Bij het aanbrengen van de nieuwe decoder heb ik vervolgens de bedrading van decoder naar de luidspreker gefixeerd, zodat die zich niet opnieuw om de cardanas kon wikkelen.
Zou me het desalniettemin toch nog een keer zijn overkomen dat er een draad gebroken was?

Niet dus. Gelukkig maar, want een ezel stoot zich in het gemeen geen tweemaal aan dezelfde steen.
 
Toen bleek tot mijn verbazing dat na opening van de loc het geluid het weer deed.
Op zich verheugend, maar dat riep wel weer vragen op over waar de storing dan wel vandaan gekomen was.

Zou het misschien toch zijn dat de luidsprekercontacten contact maken met het chassis? Ondanks dat ik de contacten geïsoleerd had met een tipje nagellak?
Dus even een test uitgevoerd waarbij ik druk heb uitgeoefend op de luidsprekerkast (net zoals waarbij de motor geklemd is op de luidsprekerkast).
En ja hoor, test geslaagd. Het geluid viel opnieuw uit.

Maar anders dan eerst - je voelt hem al aankomen - is het geluid nu definitief uitgevallen.

Natuurlijk heb ik daarna getest of de verbindingen tussen luidspreker(s) en decoder in orde zijn. En dat zijn ze (helaas ,in dit geval).

Mijn conclusie is dat het geluid van de decoder het begeven heeft. De overige functies werken overigens nog wel. Maar daar kan ik na zoveel investeringen en moeite echt niet tevreden mee zijn.
Ik ga niet nog een keer € 116 uitgeven.

Het is wat mij betreft geen uitgemaakte zaak dat de luidsprekers ergens sluiting via het chassis gemaakt hebben.

Die decoder stuur ik daarom op naar ESU in de hoop dat ze nog wat voor me kunnen doen. Zo niet, dan is het exit met deze loc.

Zo, moest ik even kwijt.

Groet, Bas

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #85 Gepost op: 03 september 2020, 12:08:50 »
Kan het zijn dat de magneten van de luidsprekers het chassis aangeraakt hebben?
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #86 Gepost op: 03 september 2020, 12:14:58 »
onmogelijk

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 3976
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #87 Gepost op: 03 september 2020, 14:20:06 »
Ik voel je pijn, ik heb een paar weken terug de allerlaatste sounddecoder in mijn leven aangeraakt. Ik ging de treinen testen analoog en hij reed, en toen niet meer. Hoewel ik het veel en vaak gedaan heb, ik doet het niet meer.

Ik heb nog een reele kans dat mijn 120€ nog niet verloren is, maar ik vrees het ergste en ik wil er niet aan verder  ;D

Ik heb in het verleden nog maar 1 geluidsdecoder gesloopt en die was niet eens van mij. In de tender van een loc lag een metalen plaatje voor het gewicht. En de speaker maakte daar sluiting op..

Alleen de frontverlichting werkte nog.. voor 50% want die knipperde... die decoder kon in een trein in de eeuwige rangeervelden  worden ingebouwd :-[
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #88 Gepost op: 03 september 2020, 22:12:50 »
Ik snap je verhaal.

Decoders zijn kwetsbare elementen. Ik ben er altijd heel voorzichtig mee geweest.
Tot nu toe is het nooit door onvoorzichtigheid van mijn kant geweest dat een decoder de geest gaf.

Met een sounddecoder was ik altijd extra voorzichtig vanwege de hoge kosten ingeval er wat misgaat.
In die zin is het extra bizar dat ik nu waarschijnlijk een derde sounddecoder nodig heb, nog voor de loc goed en wel op de baan heeft gereden.

Alleen de soundfunctie is dood. Ik zou ook zonder sound kunnen rijden, wat ik sowieso overwegend doe (geen herrie).
Maar van deze loc is het geluid zo karakteristiek en mooi weergegeven, dat ik het zo af en toe wil laten horen (vooral bij rangeren).

M'n beide decoders stuur ik naar ESU in de hoop dat ze er in ieder geval nog eentje tot leven kunnen wekken.
Zo niet, dan weet ik nog niet zo net of ik een derde decoder aan deze loc waag.

Ik ben nu wel gewaarschuwd.
In een Duits filmpje zag ik dat er contactpunten op de printplaat zouden moeten zitten waar de luidspreker aan verbonden kan worden. In dat geval ben je af van de risico's van bedrading die zich om de cardanas wikkelt.
Verder lijkt het raadzaam om aan de onderzijde wat freeswerk te verrichten zodat de luidspreker het frame nooit en te nimmer kan raken.
Allemaal de wijsheid achteraf.
Overigens vind ik dat de gebruiksaanwijzing voor het inprikken van de decoder veel te summier is. De gebruiksaanwijzing is sowieso vrij mager.
Geen loc voor beginners, zegt de man in het Duitse filmpje (die er ook al de nodige problemen mee heeft gehad).

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« Reactie #89 Gepost op: 19 september 2020, 18:08:48 »
Superservice van ESU! (y) (y)
Ik heb een nieuwe decoder toegestuurd gekregen.

Het is wel een zogenaamde "Leerdecoder". Dus ik moet het juiste geluid er nog op zien te laden. Ik ben niet in het bezit van een LokProgammer waarmee dat mogelijk zou moeten zijn.
Misschien moet ik daartoe dus naar een winkelier of is er iemand van jullie die mij zou kunnen helpen?

Afgezien daarvan zou ik ook wat meer zekerheid willen hebben of er zich op de printplaat daadwerkelijk contactpunten voor de luidspreker bevinden (alvorens ik de luidspreker lossoldeer van de decoder). Een en ander zoals getoond in het filmpje ongeveer vanaf minuut 3:25 (zie link in mijn vorige post).
Kan iemand van jullie bevestigen dat dit klopt?

Daarnaast moet er wat freeswerk in het chassis verricht worden om risico's van kortsluiting in de luidspreker uit te sluiten. Ik wil dat niet zo rigoureus doen als de man in het filmpje. Het gaat mij er enkel om dat kortsluiting te allen tijde voorkomen wordt.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas