Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
wob:
Het blijkt dat er zich inderdaad contactpunten voor de luidspreker op de printplaat bevinden!
Dat maakt het aansluiten van de luidspreker een stuk gemakkelijker. De aansluitdraden zijn nu tenminste lang genoeg.
Ik vind het overigens wel vreemd dat die info nergens in de gebruiksaanwijzing terug te vinden is.
Verder heb ik zitten dubben hoe ik de luidspreker gegarandeerd kortsluitvrij kan monteren.
De totale beschikbare ruimte tussen klankkast (van de loc) en het frame bedraagt namelijk maar 6mm. En dat is ook precies de minimale diktemaat van de luidspreker. Het risico is dus levensgroot dat de contacten van de luidspreker ongewild het frame toch raken.
Liefst ging ik niet aan het frame frezen. Maar ja, voor een bevredigend resultaat kon het bijna niet anders. Dus ik ben toch aan de slag gegaan.
Bij werkzaamheden aan het frame is het maar beter de loc volledig te ontmantelen.
Het is verstandig om vooraf wat foto's te maken. Dat helpt straks bij het weer in elkaar zetten.
In het midden kijk je bovenop de klankast. De bruine draden zijn van de luidspreker die er provisorisch in zit.
Liefst had ik ik het frame intact gelaten. Ik had een geel kartonnetje gesneden waarmee kortsluiting kon worden voorkomen zonder te hoeven frezen.
De doorlaatopening van het geluid wordt hiermee echter beperkt. Verder komt de erboven liggende motor de diktemaat van het kartonnetje hoger te liggen. Geen ramp, maar ook niet ideaal.
Het kale frame, zonder kartonnetje.
De klankkast van de luidspreker ligt op het frame.
Dit om te bepalen hoeveel materiaal er moet worden weggehaald.
Done!
Het "roostermateriaal" is 4mm dik. Met een figuurzaag koste het me meer dan een kwartier om 1 "staaf" door te zagen.
Er dat terwijl er in totaal 10 stuks moesten worden doorbroken....
Met een slijpschijfje ging het daarna sneller, zij het dat schijfje te groot was om er helemaal doorheen te komen. Met de figuurzaag kon het karweitje vervolgens weer worden afgemaakt.
Voordeel van deze oplossing is dat de luidspreker (theoretisch) met 4mm kan worden opgedikt. Dat komt de weergave van de lage tonen ten goede (als ik de gebruiksaanwijzing van ESU mag geloven).
Ook wordt de klankkast van de loc nu nergens meer afgedekt.
Ik ben benieuwd hoe het geluid straks zal klinken.
Eerst nog wat vijlwerk om het netjes af te maken.
En voor de zekerheid zet ik ook nog een laagje verf op het blanke metaal voor een extra beperking van het risico op kortsluiting.
Wordt vervolgd.
Groet, Bas
wob:
En weer verder.
Het blanke metaal voorzien van grondverf
Daarna de zwarte verf
De loc weer grotendeels gemonteerd inclusief het luidsprekertje
Ondertussen de wielen nogmaals nagelopen op de anti-slipbandjes.
Drie wielen alsnog voorzien van Bullfrog Snot.
Soms zelfs in meerdere lagen zodat de flenzen niet over de railstoelen van mijn Peco code 75 zouden ratelen.
Testritten om het rijgedrag te checken.
(De tijdelijke stekkertjes zijn nodig voor railspanning op de werktafel, teneinde de wielen te kunnen laten draaien ten behoeve van het aanbrengen van de Bullfrog Snot)
Voor de zekerheid zijn de contactpunten van het luidsprekertjes tenslotte nog voorzien van een laagje transparante lak. Dan zijn ze tenminste elektrisch geïsoleerd.
Tenslotte tevreden?
Laat ik voorop stellen dat ik heel blij ben dat de loc weer op de baan staat, met geluidsdecoder en al. Ditmaal hopelijk voor een wat langere duur.
Een forumlid heeft me enorm geholpen met de juiste sound en met het functiemappen van decoder.
Ook rijdt de loc voor het oog heel mooi en soepel op de baan, zonder te waggelen of zoiets.
De weergave van de sound is me echter tegengevallen. Doordat ik de klankkast van het luidsprekertje heb kunnen verzwaren naar 10mm, had ik een betere weergave verwacht.
Je hoort echter alleen de hoge tonen en dat met veel ruis en met vervorming.
Achteraf gezien had ik de luidspreker beter ondiep (6mm) kunnen laten, zodat die dieper in de loc zou zitten. Ook is het de vraag of ik de membraan die in de loc zat niet beter had kunnen laten zitten.
Hier las ik dat het luidsprekertje van ESU niet zo'n beste reputatie heeft. Had ik dat maar eerder geweten.....
Het is tenslotte wel gelukt de loc ratelvrij te laten rijden op code 75, behalve op een specifiek baandeel met bogen in verkanting. Door de spanning van boog en verkanting komen de railstoelen kennelijk een fractie hoger te liggen. Ik heb meer modellen die daar de railstoelen lichtjes raken.
Ik zou de flenzen dus moeten afdraaien. Zelf ben ik daartoe niet goed geoutilleerd. Maar het vervelendste klusje is nog om de assen, als ze er eenmaal uit geweest zijn, weer in het draaistel te monteren. Ik weet inmiddels hoe dat moet (zie eerder in dit draadje) maar het risico dat er iets afbreekt is groot en daarom geen fijn werkje.
Omdat de loc ook in bogen code 100 enigszins knarst, heb ik het er niet voor over om de flenzen af te draaien. Perfect wordt het namelijk ook dan nog niet.
Groet, Bas
ceuleer:
ESU gebruikt in nieuwste versie van de Class 66/77 de V5 met 2 van die sugarcub luidsprekers, en dan is het geluid wel in orde.
wob:
Voor zover ik weet zijn die momenteel nog niet los leverbaar.
wob:
Over het functiemappen hier nog ietsje meer.
Groet, Bas
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie