Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen  (gelezen 45724 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #195 Gepost op: 02 augustus 2022, 12:37:28 »
Bovenstaande beelden spreken voor zich. Ze belichten de diverse facetten van een heel plezierig weekend lang met blije gezichtjes treintje spelen.  ;) Alleen dit plaatje roept misschien vragen op:



We zien hier een mechanisch geschakeld wissel dat d.m.v. een draadje verenstaal heen en weer bewogen wordt. Het draadje ligt in een gleuf, zodat het aan één kant onder het wissel in de tiebar uitkomt. Aan de andere kant is het gestoken in een 3-polige schakelaar, die het puntstuk schakelt. Als we de schakelaar bedienen verschuiven de switch rails en passen we meteen de polariteit van het puntstuk aan. Dit wissel bevindt zich op de keerlus bij de rode pijl en bedient de aftak naar onze branchline:


Vorig jaar bleek het wissel steeds open te staan, nadat een deelnemer met zijn trein naar de branchline was gegaan. Dan was er vlak daarna paniek omdat er ineens met een noodgang een 3 meter lange expresstrein de branchline opreed. Henk heeft nu van een stukje verenstaal en een blokje messing een mooi tooltje gemaakt, waarbij het verenstaal tegen de zijkant van de schakelaar drukt, waardoor het wissel altijd in één stand gepositioneerd wordt. Als je nu de branchline op wil, dan moet je de schakelaar vast blijven houden, totdat je trein gepasseerd is. Simpel en effectief!  (y)
Dit heeft gedurende het hele weekend feilloos gewerkt.

Leen.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #196 Gepost op: 02 augustus 2022, 13:27:00 »
Ik heb een signaal gekregen dat de manier van het organiseren van het rijweekend Stroe niet goed begrepen werd. Ik leg hier even uit hoe ik de rijdag op een m.i. voor alle betrokkenen incl. mijzelf plezierige manier geprobeerd heb te organiseren.

1. Na contact met de locatie eigenaar heb ik op 30 mei via de Datumprikker 24 personen vrijblijvend uitgenodigd om zich aan te melden voor een derde rijweekend in Stroe. Men kan voor elke dag van het evenement aangeven wanneer men beschikbaar is. De bedoeling was om dit voor 8 weekends in juli en augustus aan te geven. Het weekend met de meeste deelnemers zou dan gekozen worden. Ik rekende niet op veel animo, dus een vrij kleine baan. Bij te weinig animo zou het niet doorgaan. Criterium voor deelname: iedereen met een inpasbare bak kan meedoen, degenen die geen Britse treinen hebben kunnen hun eigen treinen laten rijden en gastdeelnemers zijn welkom. Op de uitnodiging hebben 17 personen gereageerd en hun beschikbaarheid ingevuld (sommigen ja, sommigen misschien, sommigen nee), en van 7 personen hebben we geen reactie ontvangen. Slechts 2 personen gaven aan in het geheel niet te willen komen. Er hebben 2 gastdeelnemers aan het rijweekend deelgenomen, een zelfs voor de tweede keer.

2. Het weekend met de meeste deelnemers bleek uiteindelijk het weekend van 29 - 31 juli te zijn.
Na het besluit om het weekend van 29 - 31 juli te kiezen heb ik dat op de Datumprikker aan alle 24 genodigden bekend gemaakt. De overige weekends heb ik wat later uit de Datumprikker verwijderd.

3. Ik heb in Whatsapp een groepsapp aangemaakt voor alle personen die zich aangemeld hadden om op één of meer dagen te komen. Uiteindelijk waren dat er 16. Degenen die in de Datumprikker voor alle dagen "nee" of "misschien" aangegeven hadden heb ik niet aan de app-groep toegevoegd. Ik heb aan alle 24 genodigden laten weten dat alle communicatie m.b.t. Stroe vanaf dat moment in de groepsapp zou plaatsvinden. Indien iemand zou besluiten om alsnog deel te nemen, dan zou hij terstond aan de groepsapp toegevoegd worden.

5. Gezien het aantal deelnemers heb ik besloten om weer voor een grote baan te kiezen en heb samen met Werner het baanplan gemaakt. Met het geringe aantal deelnemersbakken betekende dit wel dat er meer utilitaire bakken mee moesten dan ik van plan was. Gelukkig hadden we een flinke branchline. Henk maakte een lokadressenlijst:


6. Ik heb voortdurend met de locatie eigenaar in contact gestaan over zaken als zaalgrootte, facturering, toegang, parkeren, eten, drinken, verblijf op de camping, opslag van spullen etc. Er werd ook een pamflet gemaakt en bij de locatie opgehangen t.b.v. de campinggasten.

7. Een maand geleden heb ik de fiddle yard al naar Stroe gebracht en vorige week maandag hebben Cor en ik zijn auto vol met spullen geladen. De dag erna heb ik mijn eigen auto ingeladen.

8. Vrijdag zijn we begonnen met het opzetten van de baan. Zaterdag werd de baan afgemaakt. Met de keerlus-aftakkingen was het naar onze maatstaven een vrij gecompliceerde baan. Daarom moest er tijdens de opbouw soms geïmproviseerd worden, wanneer iets anders bleek dan voorzien.

9. Zondagmiddag na 16h00 zijn we opgehouden met rijden en begonnen met afbreken. De deelnemers konden al snel naar huis, omdat ik ze niet met het afbreken van de utilitaire bakken wilde belasten en er zelf aan het einde van het weekend geen zin meer in had. Ik heb de utilitaire bakken maandag pas afgebroken, transportgereed gemaakt en ingeladen. Een deel staat in overleg met de locatie eigenaar op dit moment nog in de sporthal:


10. Ik heb inmiddels de factuur ontvangen. Die moet betaald worden en rechtvaardig (!) naar de deelnemers toegerekend worden.

11. Na de afronding van elke rijdag wordt de Whatsapp groepsapp gedeleted. In dit geval hebben we er een knutsel-app van gemaakt, omdat daar toch wel duidelijk behoefte aan bleek te zijn (ik heb nog wel een tip voor het forum.... 8)). In een volgende rijdag-app willen we geen "vervuiling" meer zien van geknutsel e.d. omdat de rijdag-informatie hierdoor moeilijk te volgen en zelfs onleesbaar wordt.

12. Volgende week haal ik de laatste bakken uit de sporthal op.

Het was wel een flink gesjouw, maar de organisatie verliep eigenlijk vrij soepel. Natuurlijk waren er weer de kleine communicatiestoornissen (voor sommige daarvan zijn oorzaken aan te wijzen (o.a. de app) en daar gaan we aan werken), maar dat mag eigenlijk geen naam hebben, want uiteindelijk kwam iedere keer alles weer op zijn pootjes terecht.

Mocht ik weer een rijdag organiseren (wie weet?), dan ga ik het zeker weer op deze manier doen. Het enige dilemma wat ik na dit rijweekend heb is: moet ik de volgende keer aan degenen die niet op de Datumprikker-uitnodiging gereageerd hebben toch weer een uitnodiging sturen? Anders gezegd: ben ik gekke Henkie?  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2022, 18:15:22 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #197 Gepost op: 02 augustus 2022, 18:50:10 »
Mooie filmpjes Richard! Volgend jaar? Volgende evenement is op 5 en 6 november in Helmond. Ben je van de partij?

Gr, Hans

Er staat eerst nog een evenement in Schoonhoven gepland op zondag 25 september. Daar komt het eerste publieke optreden van onze branchline, een wereldprimeur dus.  ;):



Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2022, 14:46:44 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #198 Gepost op: 03 augustus 2022, 22:01:33 »
Leen, je bent er hartstikke druk mee geweest, veel geregel, maar we hebben een geweldig weekeind gehad. Alleen maar blije gezichten, dus chapeau!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #199 Gepost op: 04 augustus 2022, 11:24:42 »

Het enige dilemma wat ik na dit rijweekend heb is: moet ik de volgende keer aan degenen die niet op de Datumprikker-uitnodiging gereageerd hebben toch weer een uitnodiging sturen?

Leen.

Hallo Leen,

Ik snap je dilemma, als ik in jou schoenen zou staan, zou ik ze de volgende keer nog 1x uitnodigen.
Als er geen reactie komt, zou ik een persoonlijke mail sturen en om uitleg vragen, met hoe en wat waarom niet.
Met daarbij de "waarschuwing" dat ze dan de volgende keer geen uitnodiging meer krijgen mocht er een reactie uitblijven.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #200 Gepost op: 04 augustus 2022, 18:02:44 »
@Richard

Dit was niet de eerste keer. De uitnodiging van de Datumprikker komt via email binnen en daarom had ik enkele deelnemers daarnaast ook nog een app gestuurd. Ik denk er sterk over om ze geen uitnodigingen meer te sturen. Mochten ze toch weer deel willen nemen aan een rijdag, prima, maar dan kunnen ze zich zelf melden. De liefde moet niet van één kant komen.  ;) O, en ik ga iemand zeker niet vragen waarom hij niet de moeite neemt om te reageren, dat is aan hemzelf.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #201 Gepost op: 04 augustus 2022, 18:34:21 »
We hebben met elkaar vanaf 2015 een flink aantal rijdagen en -weekends gehad. De ene rijdag was nog plezieriger dan de andere. Na iedere rijdag kom je wel weer met een paar verbeterpunten naar huis - dat hoort erbij - maar zolang het niet 100% perfect is, is dat maar goed ook. Iedere keer als je een modulebaan opzet heb je weer een baan met andere rij-eigenschappen en zeker met zo'n grote baan als die van het afgelopen weekend hou je je hart vast. Maar na het gladplooien van wat probleempjes in het begin reed hij, zeker op zondag, nagenoeg perfect, en dat is heel mooi.  (y)

Het leukste is dat we er met zijn allen in een fijne relaxte sfeer weer eens flink plezier aan konden beleven. Hierbij wil ik iedereen bedanken die er zijn bijdrage aan geleverd heeft. Hopelijk levert het voor de komende tijd weer wat inspiratie en motivatie op om leuke dingen met onze modeltreinen te gaan doen. En hopelijk kunnen we dit nog vaak met elkaar doen.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #202 Gepost op: 26 september 2022, 20:17:28 »
Gisteren "Carmeliet op Stoom" in Schoonhoven opgeluisterd met een enkelsporige branchlinebaan van een metertje of 15. We stonden er evenals in 2019 op het podium, deze keer met de branchline modules van Werner, Cees en Bas plus de fiddle yard van Henk. Het opzetten begon om 7h00 's morgens en na wat gepuzzel stond de baan netjes op tijd klaar voor het publiek. We kwamen uiteindelijk uit op een U-vormige baanopstelling en hebben daar met zijn vijven - Gerard was er ook - plezierig mee kunnen rijden. Het rijden op een enkelsporige baan is wel een andere tak van sport dan het rijden op de dubbelsporige BMB-baan, dat wel.



Na Rijswijk in januari 2020 hebben we niet meer met onze baan op een publieke beurs gestaan, dus dit was de eerste  keer na ruim tweeënhalf jaar. We hebben er met zijn vijven een leuke dag van kunnen maken, dus eigenlijk zouden we het best vaker kunnen doen..... ;)

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6057
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #203 Gepost op: 03 oktober 2022, 11:31:52 »
@Leen,

Uh… Ben je Dordt in Stoom vergeten?

Gr, Hans

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #204 Gepost op: 03 oktober 2022, 20:59:33 »
Wanneer ikzelf niet deelneem aan events, blijft m'n bak wel ter beschikking om aan voldoende "baanlengte" te komen.
Dan zien we wel waar en wanneer m'n bak de grens over kan.
(En hopelijks verblijft ie er geen 2 jaar meer....)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #205 Gepost op: 05 oktober 2022, 18:11:12 »
@Leen,

Uh… Ben je Dordt in Stoom vergeten?

Gr, Hans

Er werd op het forum - tot mijn verbazing - blijkbaar door niemand iets gepost over onze deelname aan Dordt in Stoom. Gelukkig was er iemand die dat - OK, wel wat een de late kant - corrigeerde... :angel: Kijk maar eens in post #184

Leen.

« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2022, 20:42:23 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6057
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #206 Gepost op: 05 november 2022, 13:50:40 »
Vandaag organiseert de BMB ModuleBaan na lange tijd weer een ouderwetse ééndaagse rijdag. Wat dat betreft heeft Corona goed huis gehouden. We zijn te gast op de Gemeentewerf in Boxtel. Een mooie lichte ruimte waar onze bakken, keerlussen en schaduwstation in no time opgesteld stonden.



Wel grappig om de auto’s met open klep te zien. Hier wachten de bakken geduldig op montage.



Voor het ophogen van mijn nieuwe bak, werd gebruik gemaakt van “nuttig gemeente-papier”



Aspirant-lid Jelmer had een groot aantal locs die van een decoder adres voorzien moest worden.

En uiteindelijk stonden er zes BMB bakken, waarvan Corfe Castle nog onbebouwd is:













Maar ook de nieuwe keerlussen van de EMV stonden in een vloek en een zucht.



Als ook het schaduwstation:



Voor de besturing van deze ruim 40m lange baan werd gebruik gemaakt van een Z21 centrale met twee boosters voor beide helften van de baan.





Enne… het is weer een erg gezellige dag met maar liefst 15 deelnemers.

















Kortom, erg geslaagd!

Gr, Hans

« Laatst bewerkt op: 05 november 2022, 21:34:24 door Hans van de Burgt »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #207 Gepost op: 05 november 2022, 18:52:03 »
Na een geweldige dag ben ik weer thuis. Mooie, fijn rijdende baan in een prima locatie, maar wat net zo belangrijk is: zo fijn om weer met zo'n groep BMB'ers treintjes te rijden en lekker te ouweho*ren. Super! En volgend jaar is mijn bak met -als het lukt ook- een gedeelte de branchline verder klaar, dus die komen dan mee.

Ed & Hans en consorten: Goed gedaan!

Thijs
« Laatst bewerkt op: 05 november 2022, 18:54:48 door Thijs1271 »
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

MiHe

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
  • Enjoy !
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #208 Gepost op: 06 november 2022, 10:22:08 »

Mijn class 22 heeft gisteren tevreden zijn rondjes gereden







Het was een zeer geslaagde rijdag (y)


Groet, Michel

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 3976
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #209 Gepost op: 06 november 2022, 12:15:04 »
Geen audio, Michel? Let me help with that

<a href="https://www.youtube.com/v/x3Vfw5kMsDM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/x3Vfw5kMsDM</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/dPRZE2VYqOI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/dPRZE2VYqOI</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/lxqqG0f0gic" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/lxqqG0f0gic</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/MgVm4syPbGI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/MgVm4syPbGI</a>

Zeer leuk dagje zo. Ik zal op een later punt nog wat foto's plaatsen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)