Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen?  (gelezen 187282 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Duitsland TP III
Re: Re: Beurs in Houten 10 oktober 2020 - GEANNULEERD!
« Reactie #1140 Gepost op: 01 oktober 2020, 11:08:39 »
Interessant is te weten of er na de laatste beurs Corona besmettingen zijn opgetreden ?

Ja, en dus? Heeft er niks mee te maken. Er is gewoon gezond verstand gebruikt i.v.m. de laatste cijfers.

Zijn er ook besmettingen opgetreden tijdens de afgelopen voetbalwedstrijden? Deze zijn nu ook zonder publiek.
Grt, Ronald.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Re: Beurs in Houten 10 oktober 2020 - GEANNULEERD!
« Reactie #1141 Gepost op: 01 oktober 2020, 11:53:44 »
We kunnen enkel en alleen maar hopen dat de event organisatoren, de zaal/hal uitbaters en de spullen aanbieders het hoofd boven water kunnen houden en uitkijken naar een volgende mogelijkheid van organisatie.
Ik vrees ervoor dat we nog een jaartje in een dergelijke modus zullen moeten verkeren. En telkens bang afwachten.
Fingers cross voor de volgende uitgave. (en duimen voor de medewerkers die er hun tijd en ernergie blijven insteken)

gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Re: Beurs in Houten 10 oktober 2020 - GEANNULEERD!
« Reactie #1142 Gepost op: 01 oktober 2020, 12:13:03 »

Helemaal mee eens, het zijn de mensen die het verschil maken!

Piet
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2020, 16:02:15 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Re: Beurs in Houten 10 oktober 2020 - GEANNULEERD!
« Reactie #1143 Gepost op: 01 oktober 2020, 15:43:54 »
Interessant is te weten of er na de laatste beurs Corona besmettingen zijn opgetreden ?


Op de beurs zelf niet dat ik weet  8)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: Re: Beurs in Houten 10 oktober 2020 - GEANNULEERD!
« Reactie #1144 Gepost op: 01 oktober 2020, 17:35:51 »
en wat schiet je er mee op als er een getal uit komt.? Ga je dan alles goedpraten?

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Re: Beurs in Houten 10 oktober 2020 - GEANNULEERD!
« Reactie #1145 Gepost op: 01 oktober 2020, 18:26:16 »
Een beetje vreemde reactie Frits.
Ik denk niet dat er sprake is van goedpraten!
Er zijn geen meldingen van dat  een modelspoorbeurs  een  besmettings haard is geworden .
Zoals ik al eerder poste is het niet waarschijnlijk dat ,als er al enkele  besmettingen zouden  zijn geweest, dit naar boven komt .
Een studentenhuis ,feest ,bruiloft etc waar er een uitbraak is en  het overgrote deel van de aanwezigen binnen  een GGD regio valt wordt snel herkend .
Wel denk ik dat als er heel erg  veel meldingen zouden zijn het inmiddels bekend zou zijn
Waarschijnlijk hebben de maatregelen die getroffen zijn hun positieve effect gehad.
Met vriendelijke groet
kees


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Re: Beurs in Houten 10 oktober 2020 - GEANNULEERD!
« Reactie #1146 Gepost op: 01 oktober 2020, 18:32:10 »
en wat schiet je er mee op als er een getal uit komt.? Ga je dan alles goedpraten?

Ik ga helemaal niks goedpraten. Ik zou trouwens ook niet weten waarom ik iets goed zou moeten praten ??? Het is vorige keer prima gegaan en de meeste mensen hebben zich netjes aan de regels gehouden. Nu zijn de ziektegetallen landelijk wat slechter en bovendien blijken mensen (niet perse op de Modelspoorbeurs Houten) zich wat minder aan de regels te houden. Dus gaat Houten nu even niet door. Jammer maar verder geen probleem, lijkt mij tenminste. Ik heb er tot nu toe ook verder niemand over gehoord.

Tuurlijk, een deel van de mensen vindt het overdreven dat de beurs niet doorgaat. En een ander deel vindt het juist belachelijk als de beurs wel door zou gaan. Ik weet ondertussen dat het geen enkel nut heeft om de ander van mening te laten veranderen. En dat moet een ieder ook helemaal zelf bekijken, net zoals ik voor mijzelf bepaal waar ik mij goed bij voel  :)

En ik denk dat deze discussie ook meer in het Corona-draadje thuishoort, maar dat terzijde.

Vr. groet, Martijn  :)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Re: Beurs in Houten 10 oktober 2020 - GEANNULEERD!
« Reactie #1147 Gepost op: 01 oktober 2020, 18:50:47 »
en wat schiet je er mee op als er een getal uit komt.?

Wat je ermee opschiet is dat je gegevens verzamelt waaraan je kunt zien wat nu wel en wat nu niet risicovol is. Op basis van dat soort gegevens kun je gericht beleid maken. Voor organisatoren van dergelijke beurzen interessant genoeg dus.

Groeten,
Bert 

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #1148 Gepost op: 01 oktober 2020, 19:28:50 »
Inderdaad; alle info helpt.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Re: Beurs in Houten 10 oktober 2020 - GEANNULEERD!
« Reactie #1149 Gepost op: 03 oktober 2020, 11:44:35 »
Wat je ermee opschiet is dat je gegevens verzamelt waaraan je kunt zien wat nu wel en wat nu niet risicovol is. Op basis van dat soort gegevens kun je gericht beleid maken. Voor organisatoren van dergelijke beurzen interessant genoeg dus.
Toch kan je ook daaraan geen 100% foolproof richtlijnen vormen,als het klopt wat men heeft geroepen over het aandeel dat ventilatie in een gebouw heeft bij het verspreiden van een virus,zou je pas dingen kunnen gaan formuleren als elk gebouw exact dezelfde soort ventilatie heeft,wat dus niet zo is.
Waarbij me nu overigens afvraag of er al meer bekend is over ventilatie in gebouwen en wat er aan verbouwd moet worden om te zorgen dat het niet bijdraagt aan verspreiding van virussen  ???

De handelswijze van mensen buiten en in openbare ruimte's,en de voortgang in een oplossing vinden om het virus er onder te krijgen zijn denk ik momenteel de enigste 2 dingen die zullen bepalen hoelang we er nog mee te maken zullen hebben.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #1150 Gepost op: 03 oktober 2020, 12:31:00 »
100% foolproof richtlijnen bestaan niet. Nou ja ik kan er één bedenken: iedereen verplicht in huis opsluiten  :P ;D ;D

100% veiligheid bestaat evenmin. Wat je wel kunt doen is als je voldoende gegevens hebt (en daarbij zijn min of meer alle parameters van belang) de risico's zo goed mogelijk inschatten. Zoiets gebeurt ook bij bijv. verkeersregels. Als er ondanks alle beproefde regels toch op een bepaalde plaats of in een bepaalde situatie teveel ongelukken gebeuren ga je dat analyseren en op basis daarvan beleid en/of maatregelen aanpassen.

Groeten,
Bert

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #1151 Gepost op: 05 oktober 2020, 11:29:07 »
De NAMAC beurs van 17 oktober is ook afgelast:
https://namac.nl/beurs/
Overigens is het houden van beurzen niet verboden omdat dit zogeheten een doorstroomlocatie betreft valt dit met de genomen maatregelen niet onder een verbod en is er principe geen vast maximum aan het aantal bezoekers. De vloeroppervlakte bepaald het aantal, er van uit gaande dat iedereen dan 1,5 meter afstand kan houden.

Zo kon afgelopen weekend een megavlooienmarkt plaatsvinden in Expo Haarlemmermeer.:
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20201004_82879046/megavlooienmarkt-in-expo-haarlemmermeer-toegestaan-in-coronatijd-evenement-met-honderden-bezoekers-tegelijk-is-doorstroomactiviteit-update?utm_source=google&utm_medium=organic

Saillant detail is dat in een ander deel van het Expo-complex een teststraat zit waar inwoners van Haarlemmermeer zich kunnen laten testen op het coronavirus. ;D
Met vriendelijke groet, Maarten

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re: Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #1152 Gepost op: 05 oktober 2020, 16:04:43 »
Denk dat voor de organisatie het al dan niet doorgaan niet meer of minder dan een financiële afweging is. Als er niet genoeg handelaren en te weinig bezoekers komen.....

Bekende firma uit Aachen heeft het volgende gecommuniceerd:
Aufgrund der COVID-19 Pandemie wird die Hausmesse 2020 leider ausfallen. Es ist durch die aktuellen Maßnahmen, sowie die Zunahme der Intifizierten, nicht möglich eine Hausmesse zu organisieren. Viele Ausstellungen sowie Houten, Leuven und Gangelt sind bereits abgesagt. Unsere Firma wird aus Sicherheitsgründen bis Ende 2020 an keiner Ausstellung mehr teilnehmen. Wir hoffen 2021 wieder präsent zu sein.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #1153 Gepost op: 15 oktober 2020, 10:39:31 »
Bericht op de site van de modelspoorbeurs Houten 7  november 2020
I.v.m. de dringende adviezen van de overheid t.a.v. de maatregelen rond het Coronavirus zijn wij helaas genoodzaakt deze beurs te annuleren.


De beurs van 12 december 2020 staat er nog wel. Maar ik acht de kans klein dat die wel doorgaat.
Valleitrein zal daarom dit jaar niet meer aan beurzen deelnemen. De nieuwe webshop vergt ook grote inzet, dus die uren kan ik ook daarvoor inzetten.
Ook met het oog op de mondkapjesplicht tegen die tijd, want dat zal het bezoek sterk afremmen.
https://www.ad.nl/economie/bloedbad-in-de-grote-steden-winkelend-publiek-blijft-weg-vanwege-mondkapje~a079f162/ en de grensgemeenten hadden te maken met extra toestroom van Duitsers de afgelopen maanden omdat ze in Duitsland de mondkapjesplicht hadden.
Met dit gegeven acht ik dan de beurs nog minder rendabel en de verstaanbaarheid is ook slechter, dat merkte ik ook op de vorige beurs. Sommige mensen droegen deze, maar als ze ergens stonden te praten zetten ze deze af...

Ik wil toch nog wat opmerken over de beurs in Augustus. Er waren toen nogal wat mensen die de beurs "een keertje" over zouden slaan en wachten zouden tot het najaar. Toen dacht ik bij mezelf. De kans is groot dat het een moeilijk najaar wordt en beurzen waarschijnlijk niet door zouden gaan. Daar heb je echt geen glazen bol voor nodig.
Dit was ook voorspeld door bekende virologen, maar kennelijk leefde bij het publiek het idee dat Corona dan verder weg zou zijn.
Die illusie heb ik nooit gehad. De zomer was gewoon de beste mogelijkheid want het verloop is dan, net als alle andere Respiratoire virussen verlopen deze in de zomer vooral asymptomatisch. Nu is de R weer in de maand...

Hoewel een werkend vaccin nog ver weg is (en mogelijk nooit wordt gevonden) is er toch positief nieuws.
Steeds minder mensen belanden in verhouding op het IC en de behandelduur op IC is met 2/3 afgenomen. (Bron: Voorzitter NVIC)
Dan neemt natuurlijk ook de kans op ernstige gevolgschade sterk af. Ook de behandeling is sterk verbeterd door nieuwe inzichten en verkregen ervaringen. Zodat in verhouding steeds minder mensen ernstig ziek worden, gelukkig!
Bijzonder vond ik dat het WHO zelf vorige week stelde dat naar schatting 10% van de wereldbevolking al besmet is geweest.
Dat betekent dat de mortaliteit enorm daalt.
In Duitsland is er, ondanks de pandemie zelfs tot nu toe sprake van ondersterfte.
https://adbroere.nl/web/nl/artikelen/oversterfte-en-tweede-golf.php
Dus geen paniek (stress = slecht voor je weerstand).

De komende tijd zullen meer mensen thuiszitten en extra tijd voor de hobby hebben.
Dat is natuurlijk de positieve kant en die wens ik natuurlijk veel bouwplezier  (y)

« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2020, 20:10:39 door Maartenw. Reden: aangepast ivm missende bron »
Met vriendelijke groet, Maarten

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #1154 Gepost op: 17 oktober 2020, 18:31:31 »
Zojuist een nieuw bericht van de modelspoorbeurs over de beurs "Houten Digitaal" van 7 november.

Zoals bekend is het virus nog steeds niet onder controle.
Uiteraard maken wij hier ons ook zorgen over.
Wij hebben daarom besloten de beurs Houten Digitaal van 7 november 2020 te verplaatsen naar zaterdag 27 februari 2021. Wij willen graag een modelspoorbeurs organiseren maar helaas is de situatie daar niet naar en is er in plaats van een advies, een dringend-advies gedaan aan de bevolking van Nederland om risico volle plaatsen te ontlopen waar mogelijk.
Ook het reizen naar en van de beurs wordt vanuit de overheid ontraden.
Niet alleen zijn wij verantwoordelijk voor onze medewerkers, maar ook voor onze klanten.
Wij kunnen en willen het risico niet nemen om deelnemers en bezoekers in potentieel gevaar te brengen.
Blijf gezond en respecteer de regelgeving van de (lokale) overheid!
Wij hopen dat dit een kort hoogtepunt van deze crisis is, en dat we een volgende keer u weer kunnen verwelkomen.
Team Modelspoorbeurs
Met vriendelijke groet, Maarten