Vraag en antwoord > Ombouwen

Imitatiekoppelingen modellen aanpassen/verbeteren

(1/25) > >>

Jamie:
Goedenmiddag.
Begonnen met het aanpassen van de originele imitatie koppelingen die op de H0 treinstellen zitten.
we trappen af met de sprinter van Fleischmann.
Deze sprinter (SGM0) heeft in model de scharfenberg gekregen zoals deze werd opgeleverd met een weg klappende beschermplaat,later is dit aangepast met een afneembaar hoedje (BH)
Hieronder een foto van de koppeling zoals hij op de mockup zit in het spoorwegmuseum.



De originele Fleischmann koppeling klopt voor mijn model,maar kon wel wat gepimpt worden.
Stukje ijzerdraad 0,6mm
Handboortje 0,5mm
Humbroll verf grijs Nr 77
Humbroll verf rood Nr 174
Tangetje om het stukje ijzer in het plastic te duwen!
Op de foto zien we rechts het orgineel,links de koppeling na aanpassing.



De gedeeltes die rood moeten worden kliederen we eerst met Humbroll Matt 174.
Als alles droog is met handboortje een gaatje boren net onder de wegklapdeksel en daar met een tangetje het stukje ijzerdraad in drukken.
Daarna afknippen met een knipschaartje/tangetje en netjes afvijlen.
Daarna de blanke voelhoorn voorzien van Humbroll grijs Nr77
En dan hier het eindresultaat ;D



Het is allemaal niet zo spannend,maar het ziet er wel gelijk al heel anders uit.
Mvg Jamie Diks

P.s de telerailantenne op de cabinedaken heb ik geverfd met Humbroll wit/grijs Nr40


Fritsprt:
Hoi Jamie,

Dat ziet er super goed uit.
Als je toch zo lekker bezig bent kan je de scharniertjes onder de frontlichten ook niog zwart/grijs maken.



Succes Frits

Casmir:
Bij de SGM 0 serie waren deze geel,bij de vervolg serie ns grijs.
Je kan eventueel nog wat draadjes aan de koppeling  plakken om hem nog wat realistischer te maken.
Maar hij ziet er nu al mooi uit.
Of de geverfde antennes wit waren betwijfel ik.
De SGM 0 serie heeft in zijn begin jaren vaak voor mijn boven woning voorbij gereden,en zag wel de antennes,maar deze waren niet wit,of ze,moesten destijds al heel erg snel vervuilen.

Casmir

Mug:

--- Citaat van: Jamie op 18 april 2020, 15:35:07 ---Goedenmiddag.
De sprinter (SGM) heeft in model de scharfenberg gekregen zoals deze werd opgeleverd met een weg klappende beschermplaat,later is dit aangepast met een afneembaar hoedje (BH)

Mvg Jamie Diks

--- Einde van citaat ---

Een afneembaar hoedje hebben die Plan Y sprinters nooit gehad.
De wegklappende beschermplaat is verwijderd en niet door iets anders vervangen.
En wat verwijderd is kan ook niet meer blijven hangen, dus minder storingen. :)
Bovendien bleek de vervuiling van de koppelingen nog wel mee te vallen waardoor ook bij het andere mat de BH's verwijderd werden.

Grtz. Frits

Jamie:
@Fritsprt Misschien ga ik me daar wel aan wagen aangezien deze ook een telerail antenne op het dak heeft.
Maar er zijn ook foto's zonder grijze scharnieren zoals Casmir al aanhaalde.
@Casmir Correct,en over de telerail antenne die is er later op gekomen.
@Mug     Of ze nooit een afneembaar hoedje hebben gehad klopt niet,maar toch bedankt voor je opmerking.



Mvg Jamie Diks

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie