Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 23:38:48
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 23:29:31
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
Vandaag om 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
  

Auteur Topic: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?  (gelezen 3181 keer)

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Gepost op: 08 april 2020, 17:52:06 »
Een vraag voor de NS 2000 experts. Is de vergelijking in het onderwerp hierboven geldig?

Op Shapeways kan men hier
https://www.shapeways.com/product/ZCTLR6VWW/ns-2000-whitcomb-body-shell-1-87
een door Ronald Visser ontworpen kap voor de NS 2000 diesel lok vinden.

Zoals bekend is de NS 2000 een door Withcomb (USA) gebouwde lok.
In Italie reed een soort gelijke Withcomb lok rond. Daarvan heeft ACME een model gemaakt, zie bijvoorbeeld hier
https://www.ebay.de/itm/ACME-60259-locomotiva-diesel-da-manovra-Truman-Ne120-011-FS-verde-rossa-Ep-III/283630511258?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649

De vraag is of het chassis (alles lager als de kap) bij de uitvoering van de Withcomb lok die in Italie reed hetzelfde is als bij de de uitvoering die in Nederland reed.

Kan iemand hier daarover misschien iets zeggen?

Mocht dat het geval zijn dan zou men met behulp van de kap van Ronald Visser het ACME model relatief eenvoudig in een NS 2000 moeten kunnen ombouwen, lijkt mij.

Misschien heeft dat iemand hier zelfs al eens gedaan of geprobeerd?

Bij voorbaat bedankt voor jullie antwoorden!

Jint


AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
    • Dwangrail.nl
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #2 Gepost op: 08 april 2020, 20:37:16 »
Hoi Jint,

Er is in het verleden al naar gekeken om een onderstel van ACME te gebruiken voor een NS 2000.
Alleen verschillen de lokken die in Italie hebben gereden heel veel van de latere NS 2000.
De huiven zijn recht, en ook de cabine is hoger, hierdoor past de kap niet op het onderstel.

MK modelbouwstudio's heeft een goede kap, met passend onderstel.
http://www.mkmodelbouwstudio.nl/

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #3 Gepost op: 08 april 2020, 20:56:45 »
En vooral met een prijs die lager is dan het donor onderstel van Roco.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #4 Gepost op: 08 april 2020, 21:07:39 »
Citaat
Er is in het verleden al naar gekeken om een onderstel van ACME te gebruiken voor een NS 2000.
Alleen verschillen de lokken die in Italie hebben gereden heel veel van de latere NS 2000.
De huiven zijn recht, en ook de cabine is hoger, hierdoor past de kap niet op het onderstel.
Hmm, maar de kap van het ACME model laat je dan toch juist weg? Heeft er iemand een foto van het ACME onderstel zonder kap misschien?

Maar afgezien van het feit dat de Shapeways kap dus blijkbaar niet past: Is het onderstel van de italiaanse Withcomb verder identiek met dat van de Nederlandse?

Citaat
MK modelbouwstudio's heeft een goede kap, met passend onderstel.
>>>En vooral met een prijs die lager is dan het donor onderstel van Roco.
Ja dat heb ik ook net gezien op de MK web-site.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 21:46:09 door Bert van Gelder »

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #5 Gepost op: 08 april 2020, 21:35:26 »
Hier is het onderstel van het ACME model zonder kap te zien:

https://www.h0-modellbahnforum.de/t340315f19614-NS-Serie-der-Nederlandse-Spoorwegen.html

Dat moet wel onder een NS 2000 kap passen lijkt me. De motorhuiven van de NS 2000 lopen alleen aan de bovenkant taps toe als ik het goed zie? Dwz de onderkant is gewoon een rechthoek?

Verder zijn zowel de opstap treden als ook de bovenste hoeken van de uitsparing in het frame voor de trappen anders.
En de plaat aan de zijkant van het onderstel, tussen de draaistellen is bij de NS 2000 korter.
Ziet iemand nog meer duidelijk verschillen tusse de beide onderstellen?

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2397
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #6 Gepost op: 08 april 2020, 21:43:38 »

Maar afgezien van het feit dat de Shapeways kap dus blijkbaar niet past: Is het onderstel van de italiaanse Withcomb verder identiek met dat van de Nederlandse?


Nee.

De Italianen hebben ook een paar zaken veranderd aan de originele Whitcomb locs. Als je plaatjes van het ACME model naast die van Nederlandse NS600/2000 locs legt, zie je een paar verschillen.

Grtz, Ton

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #7 Gepost op: 08 april 2020, 21:55:58 »
A.u.b. niet op CITAAT drukken als je op het laatste bericht reageert.

Nog meer verschillen als die ik hierboven genoemd heb?
« Laatst bewerkt op: 09 april 2020, 08:58:50 door Bert van Gelder »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
    • Dwangrail.nl
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #8 Gepost op: 09 april 2020, 00:29:46 »
De Italiaanse lokken zijn breder, en ook hoger dan de latere versies.
De lokken die naar Nederland zijn gekomen, zijn eerst in Engeland geweest. Daar is het profiel veel smaller, en daardoor is de loc ook veel kleiner geworden.

Maar als ik de keus had om een acme loc van dik 200 euro te verzagen met een shapeways kap van 60 euro, of een complete bouwkit met opschriften voor 160, dan wist ik het wel.

Veel plezier met bouwen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #9 Gepost op: 09 april 2020, 02:59:37 »
Ik heb de ACME loc aandrijving (eigenlijk alleen de draaistellen) gebruikt voor de Mesu Messing kit:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4294.msg3221764136#msg3221764136

De hart op hart afstand van de draaistellen is te lang bij de Italiaan. En zoals gezegd is het frame te breed en lomp en kloppen de trapjes niet. Ook is de motor te dik voor de NS 2000. het past wel in de Italiaan omdat de cabine hoger en breder is.

Kortom, heel veel aanpassingen nodig.

Ik had de ACME loc ooit eens meegenomen bij Harlaar met het idee deze om te bouwen, maar dat is dus een boel werk. Ik heb er gelukkig veel minder voor betaald, nog geen 100 euro dacht ik, meer iets van 80 euro zelfs. Weet het niet precies meer. Het ding was niet zo duur, het is best een simpel model zonder verlichting.

Ik zou nu voor de MK versie gaan, of een andere Mesu kit opsnorren met Liliput aandrijving.

Mvg,

Robert

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2397
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #10 Gepost op: 09 april 2020, 09:58:27 »
Nog meer verschillen als die ik hierboven genoemd heb?

Ja. Zoals ik al schreef: bekijk de plaatjes en je kan het zien.

En verder sluit ik mij aan bij Arjen: waarom een hoop geld en moeite besteden om een ronde pen passend in een vierkant gat te krijgen, als je voor minder geld een prima bouwset kan kopen?

Grz, Ton

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #11 Gepost op: 09 april 2020, 11:20:43 »
Wellicht is het wel lonend wanneer je een digitale sound versie van de ACME lok neemt? Ik neem aan dat de bouwset niet digitaal is? Dan heb je wel een NS2000 met sound.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
    • Dwangrail.nl
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #12 Gepost op: 09 april 2020, 14:08:26 »
De bouwset wordt digitaal voorbereid geleverd met NEM stekker.
Maar het is een bouwset, dus wat je er verder inzet, is aan de bouwer.
Ik heb al enkele filmpjes gezien van deze lokken met sound, dus het is mogelijk.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #13 Gepost op: 09 april 2020, 15:17:11 »
Ah, had ik geen idee van  :)  (Maar om eerlijk te zijn was ik ook een beetje te lui om het op te zoeken ;) )

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #14 Gepost op: 10 april 2020, 20:10:07 »
Bedankt voor alle antwoorden. Mijn vergelijking moet dus helaas als volgt luiden

    Kap van Shapeways + chassis van ACME ≠ NS 2000

Jammer. Ook jammer dat de messing kit van Wim Mesu niet meer leverbaar is.
Ik zal eens naar de M.K. kit gaan kijken.

Wat ook jammer is dat ik op het www geen definitive informatie over de daadwerkelijke verschillen tussen de italiaanse Withcomb 65-DE-14 en de nederlandse 65-DE-19 kan vinden...