Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
ES44C4
Vandaag
om 10:09:14
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER
door
Martin Welberg
Vandaag
om 10:08:31
Zee. Land.
door
AB 7216
Vandaag
om 10:05:01
Schneidersein
door
W.Broere
Vandaag
om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:02:34
Perronhoogte TP3
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
door
MOVisser
Vandaag
om 09:56:58
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand
door
Pauldg
Vandaag
om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden
door
henk
Vandaag
om 09:02:16
Modelbaan Beltheim.
door
Hans GJ
Vandaag
om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
mass am see
Vandaag
om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Basilicum
Vandaag
om 08:12:20
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
NS264
Vandaag
om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Thom
Vandaag
om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:54:59
Bouw Bührtal III
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:36:33
NS/32
door
RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP
door
bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen
door
Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann
door
Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010
door
TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken. (gelezen 1445 keer)
puntenglijder
Offline
Berichten: 3933
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
«
Gepost op:
06 april 2020, 11:48:53 »
Al een tijdje geleden had ik op de beurs in Houten een 01 gekocht.
Deze dame was eigenlijk gekocht om er een 03 van te gaan bouwen, tot mij opviel dat het nummer op de zijkant van de lok wel erg
hoog was voor een 01 met kleine loopwielen aan de voorzijde.
Deze zijn namelijk gebouwd tot nummer 01 101 en hier na werden de loopwielen aan de voorzijde vergroot van een 850 mm naar 1000 mm.
Na wat speur werk blijkt het de voormalige Br 02 010 te gaan, die in Meiningen in 1938 is omgebouwd naar een Br 01 235.
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten14/lokdet140385.shtml
Goed we gaan beginnen met de ombouw:
Eerst gaan we de locomotief van de tender los halen, en halen de ketel los van het frame door de schroef aan de onderzijde los te halen.
Hierna halen we het drijfwerk los, deze zitten met de koppel stangen aan het middelste drijf vast en dan kun je het geheel omhoog trekken.
Ook het rem werk moet er aan geloven en haal je aan de onderzijde er tussen uit.
P4060206
by
Kees Borgers
, on Flickr
P4060207
by
Kees Borgers
, on Flickr
P4060208
by
Kees Borgers
, on Flickr
De dame in kwestie, nu nog grotendeels in elkaar.
P4060210
by
Kees Borgers
, on Flickr
De locomotief in delen nadat de ketel van het frame is, het drijfwerk los ligt en het remmen werk er af is gehaald.
P4060211
by
Kees Borgers
, on Flickr
Hier boven zijn de contact veren voor de verbinding met de wielen zichtbaar, deze gaan we aanpassen.
1 van de veren die vanuit de ketel naar het frame gaat word in gekort, in dit geval bij mij de rechter.
Dit is hier onder te zien op de foto.
P4060214
by
Kees Borgers
, on Flickr
Ook is te zien dat de contact strip rechts is doorverbonden met de contact strip links door het solderen van een klein stukje draad er tussen.
Straks meer hier van.
Kees.
«
Laatst bewerkt op: 06 april 2020, 17:11:20 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
puntenglijder
Offline
Berichten: 3933
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Br 01 235 van 2 rail naar 3 rail ombouwen en digitaal maken.
«
Reactie #1 Gepost op:
06 april 2020, 15:44:13 »
We gaan weer een stukje verder.
Eerst pakken we de verlichting aan.
Ik heb de standaard verlichting vv door twee 3v lampjes en een voorschakel weerstand van 1000 Ohm.
De verlichting die er normaal in zit is ook te gebruiken, vergeet niet de verlichting te dimmen in de decoder.
Het lampje wat er in zit is maar voor een volt of 12 en niet voor de 18 volt van de decoder.
Hieronder zie je de print die in dlok zit, de onderste baan is onderbroken, hier zat een diode op welke ik er afgehaald heb.
Op de baan rechts zit nu een witte draad, deze is voor de verlichting voor.
De baan links is de plus draad en hier komt de draad van de sleper aan.
De baan boven is de massa, hier zit ook het massa punt van de lamp aan, natuurlijk is het ook mogelijk om een extra draad te trekken
en de lamp over de gezamelijke plus te zetten. ( blauw )
P4060215
by
Kees Borgers
, on Flickr
Dan de sleper.
Meestal pak ik een originele sleper van het merk zelf, in dit geval Roco maar een ander merk mag ook. ( Brawa, Marklin )
Ik ga eerst kijken waar de sleper onder de lok het makkelijkst gaan passen, soms moet je de voet van de sleper hier even voor aanpassen
zodat deze op zijn plaats wil gaan liggen.
Dan boor ik het gaatje waar mee de sleper op zijn plek word gehouden, hier voor af achter( waar er plaats is) boor ik nog en gat.
Deze is voor het doorvoeren van de draad vanaf de print naar de sleper.
Dat is hier zichtbaar.
P4060218
by
Kees Borgers
, on Flickr
Het rechter gat is voor de draad, de linker voor de schroef van de sleper.
P4060220
by
Kees Borgers
, on Flickr
Hier de originele sleper van roco in delen.
P4060219
by
Kees Borgers
, on Flickr
De voedings draad door het frame. ( het frame is van kunststof ).
Nu soldeer ik eerst de draad aan de sleper ,en zet de sleper daarna vast onder de lok.
Aan de bovenzijde van het frame maak ik eerst de draad op lengte ( niet te kort) en slodeer hem daarna aan de print.
P4060221
by
Kees Borgers
, on Flickr
Bovenste deel van de sleper op het frame gemonteerd ( boven).
Sleper compleet ( onder )
P4060222
by
Kees Borgers
, on Flickr
En de draad aan de print van de lok ( onder )
P4060223
by
Kees Borgers
, on Flickr
Nu gaan we het drijfwerk terug zetten.
Voordat we dit doen maken we eerst een opening in het frame van het drijfwerk, hier komt namelijk de bedrading onder te liggen.
P4060224
by
Kees Borgers
, on Flickr
Hierboven de opening om de bedrading te kunnen plaatsen
Later meer.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
puntenglijder
Offline
Berichten: 3933
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Br 01 235 van 2 rail naar 3 rail ombouwen en digitaal maken.
«
Reactie #2 Gepost op:
06 april 2020, 16:15:19 »
We gaan nu de lok afbouwen.
Eerst monteren we het drijfwerk weer terug aan de drijfwielen.
P4060226
by
Kees Borgers
, on Flickr
Nu de ketel er weer op, let even op dat de strip die de massa moet voorzien goed op de print in het frame staat.
Ook de strips die boven op de wielen komen moeten goed op hun plaats zitten.
P4060227
by
Kees Borgers
, on Flickr
De lok is nu klaar , straks gaan we beginnen met de tender.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
Vroeger
Offline
Berichten: 488
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
«
Reactie #3 Gepost op:
06 april 2020, 18:22:40 »
Weer lekker bezig Kees
We volgen je ombouw ben benieuwd naar het resultaat.
Groetjes Michiel
Gelogd
puntenglijder
Offline
Berichten: 3933
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
«
Reactie #4 Gepost op:
06 april 2020, 21:03:26 »
Michiel, bedankt voor je reactie.
Ja de tender, hier zit iets meer werk in dan de lok zelf.
Eerst halen we het spul uit elkaar.
P4060228
by
Kees Borgers
, on Flickr
Als de kap er af is kun je de motor er zo uit trekken, er steekt een kopere strip omhoog die tegen een lip van de motor zit.
Deze strip haal je weg van je print, deze kun je er ook zo uithalen.
P4060229
by
Kees Borgers
, on Flickr
Hier boven de printplaat zonder de strip die contact maakt met de motor.
Als je goed kijkt zie je dat ik de print baan aan de onderzijde heb door gehaald, dit is de plus zijde en deze maakt anders contact met je sleper.
P4060232
by
Kees Borgers
, on Flickr
Ook de massa punten van de tender wielen worden door verbonden ( boven ).
Nu kan de printplaat weer terug de tender in.
Dit oude type motor maakt normaal massa via de behuising van de motor zelf, dit is op te heffen door de koolborstelhouder los te halen aan de massa kant.
Nu leg je onder de 6 kant schroef een stukje kunststof of papier om hem massa vrij te maken.
Je moet wel even met een holpijpje er een gat in slaan om de koolborstehouder terug te kunnen plaatsen.
Controleer wel even met een ohm meter of hij ook echt van de massa af is.
P4060230
by
Kees Borgers
, on Flickr
P4060231
by
Kees Borgers
, on Flickr
Nu komt het meeste werk, ruimte maken voor de decoder maar dat is voor morgen.
Kees.
«
Laatst bewerkt op: 06 april 2020, 21:10:24 door puntenglijder
»
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
Olivier77
Offline
Berichten: 291
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
«
Reactie #5 Gepost op:
06 april 2020, 21:08:24 »
Beste Kees,
Je gaat geen andere wielen met aangepaste flenshoogte gebruiken.
Moet kunnen denk ik maar is zou toch de breedte tussen de wielen eens meten
en aanpassen naar 14,1 of 14,15 mm indien nodig.
Op welk 3 rail spoor wil je rijden ?
Mvg
Olivier 77
Gelogd
Digitale 3-rail, K-rails,
puntenglijder
Offline
Berichten: 3933
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
«
Reactie #6 Gepost op:
06 april 2020, 21:14:21 »
Ik rij al jaren op K rail Olivier.
Ik gebruik alleen slanke wissels en heb nog nooit problemen gehad met wiel afstanden of zo.
Sterker nog, er rijden diverse locomotieven met RP 25 op mijn baan zonder problemen.
Vaak zit het probleem van ontsporen niet in de lok maar in de ligging van de baan.
Kees.
«
Laatst bewerkt op: 07 april 2020, 07:45:52 door puntenglijder
»
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
Wim Vink
Online
Berichten: 22093
Eens komt het goed.
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
«
Reactie #7 Gepost op:
06 april 2020, 21:18:48 »
Wat een productie weer Kees. En het tempo.......
Knap werk hoor
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wim
puntenglijder
Offline
Berichten: 3933
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
«
Reactie #8 Gepost op:
07 april 2020, 07:51:31 »
Bedankt Wim voor de reactie.
Gisteren avond toch maar even door gegaan en ruimte gemaakt voor de decoder.
Boven op de metalen kap zit een kunststof kolen bult, deze kun je er af halen.
Na wat vijl of frees werk krijg je dan dit.
P4070234
by
Kees Borgers
, on Flickr
Het gat aan de voorzijde is om de decoder door te voeren ( vierkant)
P4070235
by
Kees Borgers
, on Flickr
Als straks de decoder aan de diverse bedrading vast zit kan deze onder de kolen hoop geplaatst worden d.m.v een stukje
dubbelzijdige plakband.
P4070236
by
Kees Borgers
, on Flickr
En dan hier de decoder onder de kolen hoop.
Straks meer,
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
puntenglijder
Offline
Berichten: 3933
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
«
Reactie #9 Gepost op:
07 april 2020, 12:01:40 »
En dan nu de finale.
Het eerste soldeer werk aan de decoder.
Ik heb gekozen voor een decoder van ESU, een 6 polige ( Fleischmann )
Eerst heb ik de decoder aan de printplaat gesoldeerd, hier na de motor er aan ( haal de koolborstelhouders uit de motor, anders smelt je kunstof huis ).
De verlichting achter er aan zetten, en 1 draad hiervan aan de massa leggen.
De verlichting voor, heb ik er een mini stekker aan gezet, de tegenpool heb ik aan de bedrading van de lok gezet.
P4070237
by
Kees Borgers
, on Flickr
Hierboven de diverse bedrading.
Hier ondere de stekker die aan de bedrading voor de verlichting voor komt.
P4070238
by
Kees Borgers
, on Flickr
De stekker ligt op de tekening van de Br 02 010 boven het achterste loopwiel.
De draad van de lok (verlichting voor) aan de bedrading van de decoder zetten.
Nu de decoder door de kap van de tender halen, de kap op het onderstel plaatsen, en controleren dat er geen bedrading klem zit.
De kap op de tender vast zetten, hierna de decoder plaatsen op de gemaakte uitsparing boven op de kap. ( controleer nogmaals of alle bedrading vrij ligt )
De lok weer aan de tender koppelen en de kolenbult weer over de decoder/kap plaatsen.
Hierna een proef rit en de decoder progammeren naar de waarden die jij wilt.
Hopelijk heb ik hier mee mensen aangezet om zelf locomotieven te gaan ombouwen.
Kees.
«
Laatst bewerkt op: 07 april 2020, 12:03:25 door puntenglijder
»
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.