Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke rijtuigen achter NS 1100 door TonM
Vandaag om 15:57:23
Projekt 083-338 door dimo1_dimo1
Vandaag om 15:54:28
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door TonM
Vandaag om 15:50:15
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door iarnrod
Vandaag om 15:48:43
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 15:47:37
NS De-2 Holland Rail verbeteren door Blausee-Mitholz
Vandaag om 15:35:40
Maïsveld n spoor maken, tips? door nkob
Vandaag om 15:14:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 15:07:38
1e modelspoorbaan door Rondje_HO
Vandaag om 15:04:28
Cubana door Peter Spruit
Vandaag om 15:01:15
Benaming kabel voor onder treinbaan door iarnrod
Vandaag om 14:56:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door chrvdv37402
Vandaag om 14:23:33
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 13:56:50
De terugkeer van het Eiland Waan door Piet Groot
Vandaag om 13:52:18
Breedte nieuw op te zetten Fleischmann HO tafel afmeting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:46
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wies
Vandaag om 12:38:23
Märklin/Trix TGV Thalys openen door System-M
Vandaag om 12:22:07
Marklin H0 trein rijdt alleen maar achteruit door Huib
Vandaag om 12:03:22
Piko NS1100, materieelbespreking door VAM65
Vandaag om 11:32:11
Voorzichtig opstarten door jan_vm
Vandaag om 11:20:15
Gezocht, iemand die decoders in Märklin TEE 3071 wil inbouwen (Utrecht) door Huib
Vandaag om 10:58:07
Verschil in aansluitrail Roco Line met bedding door Harold34
Vandaag om 10:52:17
Lemke 2020 (oa Hobbytrain en Kato) door Rick
Vandaag om 10:34:22
NS modelbaan Hoekdam H0 door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Suchet
Vandaag om 10:15:47
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door tothebeach
Vandaag om 09:54:13
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door NS264
Vandaag om 08:52:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:48:53
Baanbouw Bosje77 door Frycio82
Vandaag om 07:38:11
Raadplaatje door spoorzeven
04 juni 2020, 23:20:30
  

Auteur Topic: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.  (gelezen 495 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Al een tijdje geleden had ik op de beurs in Houten een 01 gekocht.
Deze dame was eigenlijk gekocht om er een 03 van te gaan bouwen, tot mij opviel dat het nummer op de zijkant van de lok wel erg
hoog was voor een 01 met kleine loopwielen aan de voorzijde.

Deze zijn namelijk gebouwd tot nummer 01 101 en hier na werden de loopwielen aan de voorzijde vergroot van een 850 mm naar 1000 mm.

Na wat speur werk blijkt het de voormalige Br 02 010 te gaan, die in Meiningen in 1938 is omgebouwd naar een Br 01 235.
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten14/lokdet140385.shtml

Goed we gaan beginnen met de ombouw:

Eerst gaan we de locomotief van de tender los halen, en halen de ketel los van het frame door de schroef aan de onderzijde los te halen.
Hierna halen we het drijfwerk los, deze zitten met de koppel stangen aan het middelste drijf vast en dan kun je het geheel omhoog trekken.
Ook het rem werk moet er aan geloven en haal je aan de onderzijde  er tussen uit.

P4060206 by Kees Borgers, on Flickr

P4060207 by Kees Borgers, on Flickr

P4060208 by Kees Borgers, on Flickr

De dame in kwestie, nu nog grotendeels in elkaar.

P4060210 by Kees Borgers, on Flickr

De locomotief in delen nadat de ketel van het frame is, het drijfwerk los ligt en het remmen werk er af is gehaald.

P4060211 by Kees Borgers, on Flickr

Hier boven zijn de contact veren voor de verbinding met de wielen zichtbaar, deze gaan we aanpassen.
1 van de veren die vanuit de ketel naar het frame gaat word in gekort, in dit geval bij mij de rechter.

Dit is hier onder te zien op de foto.

P4060214 by Kees Borgers, on Flickr

Ook is te zien dat de contact strip rechts is doorverbonden met de contact strip links door het solderen van een klein stukje draad er tussen.

Straks meer hier van.

Kees.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2020, 17:11:20 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Br 01 235 van 2 rail naar 3 rail ombouwen en digitaal maken.
« Reactie #1 Gepost op: 06 april 2020, 15:44:13 »
We gaan weer een stukje verder.

Eerst pakken we de verlichting aan.
Ik heb de standaard verlichting vv door twee 3v lampjes en een voorschakel weerstand van 1000 Ohm.
De verlichting die er normaal in zit is ook te gebruiken, vergeet niet de verlichting te dimmen in de decoder.
Het lampje wat er in zit is maar voor een volt of 12 en niet voor de 18 volt van de decoder.

Hieronder zie je de print die in dlok zit, de onderste baan is onderbroken, hier zat een diode op welke ik er afgehaald heb.
Op de baan rechts zit nu een witte draad, deze is voor de verlichting voor.

De baan links is de plus draad en hier komt de draad van de sleper aan.
De baan boven is de massa, hier zit ook het massa punt van de lamp aan, natuurlijk is het ook mogelijk om een extra draad te trekken
en de lamp over de gezamelijke plus te zetten. ( blauw )

P4060215 by Kees Borgers, on Flickr

Dan de sleper.

Meestal pak ik een originele sleper van het merk zelf, in dit geval Roco maar een ander merk mag ook. ( Brawa, Marklin )

Ik ga eerst kijken waar de sleper onder de lok het makkelijkst  gaan passen, soms moet je de voet van de sleper hier even voor aanpassen
zodat deze op zijn plaats wil gaan liggen.

Dan boor ik het gaatje waar mee de sleper op zijn plek word gehouden, hier voor af achter( waar er plaats is) boor ik nog en gat.
Deze is voor het doorvoeren van de draad vanaf de print naar de sleper.

Dat is hier zichtbaar.

P4060218 by Kees Borgers, on Flickr

Het rechter gat is voor de draad, de linker voor de schroef van de sleper.

P4060220 by Kees Borgers, on Flickr

Hier de originele sleper van roco in delen.

P4060219 by Kees Borgers, on Flickr

De voedings draad door het frame. ( het frame is van kunststof ).

Nu soldeer ik eerst de draad aan de sleper ,en zet de sleper daarna vast onder de lok.

Aan de bovenzijde van het frame maak ik eerst de draad op lengte ( niet te kort) en slodeer hem daarna aan de print.

P4060221 by Kees Borgers, on Flickr

Bovenste deel van de sleper op het frame gemonteerd ( boven).
Sleper compleet ( onder )

P4060222 by Kees Borgers, on Flickr

En de draad aan de print van de lok ( onder )

P4060223 by Kees Borgers, on Flickr

Nu gaan we het drijfwerk terug zetten.
Voordat we dit doen maken we eerst een opening in het frame van het drijfwerk, hier komt namelijk de bedrading onder te liggen.

P4060224 by Kees Borgers, on Flickr

Hierboven de opening om de bedrading te kunnen plaatsen

Later meer.

Kees.


Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Br 01 235 van 2 rail naar 3 rail ombouwen en digitaal maken.
« Reactie #2 Gepost op: 06 april 2020, 16:15:19 »
We gaan nu de lok afbouwen.

Eerst monteren we het drijfwerk weer terug aan de drijfwielen.

P4060226 by Kees Borgers, on Flickr

Nu de ketel er weer op, let even op dat de strip die de massa moet voorzien goed op de print in het frame staat.
Ook de strips die boven op de wielen komen moeten goed op hun plaats zitten.

P4060227 by Kees Borgers, on Flickr

De lok is nu klaar , straks gaan we beginnen met de tender. ;D

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Vroeger

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
« Reactie #3 Gepost op: 06 april 2020, 18:22:40 »
Weer lekker bezig Kees
We volgen je ombouw ben benieuwd naar het resultaat.

Groetjes Michiel

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
« Reactie #4 Gepost op: 06 april 2020, 21:03:26 »
Michiel, bedankt voor je reactie.

Ja de tender, hier zit iets meer werk in dan de lok zelf. ::)

Eerst halen we het spul uit elkaar.

P4060228 by Kees Borgers, on Flickr

Als de kap er af is kun je de motor er zo uit trekken, er steekt een kopere strip omhoog die tegen een lip van de motor zit.
Deze strip haal je weg van je print, deze kun je er ook zo uithalen.

P4060229 by Kees Borgers, on Flickr

Hier boven de printplaat zonder de strip die contact maakt met de motor.

Als je goed kijkt zie je dat ik de print baan aan de onderzijde heb door gehaald, dit is de plus zijde en deze maakt anders contact met je sleper.

P4060232 by Kees Borgers, on Flickr

Ook de massa punten van de tender wielen worden door verbonden ( boven ).

Nu kan de printplaat weer terug de tender in.

Dit oude type motor maakt normaal massa via de behuising van de motor zelf, dit is op te heffen door de koolborstelhouder los te halen aan de massa kant.
Nu leg je onder de 6 kant schroef een stukje kunststof of papier om hem massa vrij te maken.
Je moet wel even met een holpijpje er een gat in slaan om de koolborstehouder terug te kunnen plaatsen.
Controleer wel even met een ohm meter of hij ook echt van de massa af is.

P4060230 by Kees Borgers, on Flickr

P4060231 by Kees Borgers, on Flickr

Nu komt het meeste werk, ruimte maken voor de decoder maar dat is voor morgen.

Kees.



« Laatst bewerkt op: 06 april 2020, 21:10:24 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
« Reactie #5 Gepost op: 06 april 2020, 21:08:24 »
Beste Kees,

Je gaat geen andere wielen met aangepaste flenshoogte gebruiken.
Moet kunnen denk ik maar is zou toch de breedte tussen de wielen eens meten
en aanpassen naar 14,1 of 14,15 mm indien nodig.
Op welk 3 rail spoor wil je rijden ?
Mvg
Olivier 77
Digitale 3-rail, K-rails,

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
« Reactie #6 Gepost op: 06 april 2020, 21:14:21 »
Ik rij al jaren op K rail Olivier.

Ik gebruik alleen slanke wissels en heb nog nooit problemen gehad met wiel afstanden of zo.
Sterker nog, er rijden diverse locomotieven met RP 25 op mijn baan zonder problemen.

Vaak zit het probleem van ontsporen niet in de lok maar in de ligging van de baan.

Kees.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2020, 07:45:52 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
« Reactie #7 Gepost op: 06 april 2020, 21:18:48 »
Wat een productie weer Kees. En het tempo.......
Knap werk hoor  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
« Reactie #8 Gepost op: 07 april 2020, 07:51:31 »
Bedankt Wim voor de reactie. (y)

Gisteren avond toch maar even door gegaan en ruimte gemaakt voor de decoder.
Boven op de metalen kap zit een kunststof kolen bult, deze kun je er af halen.

Na wat vijl of frees werk krijg je dan dit.

P4070234 by Kees Borgers, on Flickr

Het gat aan de voorzijde is om de decoder door te voeren ( vierkant)

P4070235 by Kees Borgers, on Flickr

Als straks de decoder aan de diverse bedrading vast zit kan deze onder de kolen hoop geplaatst worden d.m.v een stukje
dubbelzijdige plakband.

P4070236 by Kees Borgers, on Flickr

En dan hier de decoder onder de kolen hoop.

Straks meer,

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
« Reactie #9 Gepost op: 07 april 2020, 12:01:40 »
En dan nu de finale. ;D

Het eerste soldeer werk aan de decoder.
Ik heb gekozen voor een decoder van ESU, een 6 polige ( Fleischmann )

Eerst heb ik de decoder aan de printplaat gesoldeerd, hier na de motor er aan ( haal de koolborstelhouders uit de motor, anders smelt je kunstof huis ).
De verlichting achter er aan zetten, en 1 draad hiervan aan de massa leggen.

De verlichting voor, heb ik er een mini stekker aan gezet, de tegenpool heb ik aan de bedrading van de lok gezet.

P4070237 by Kees Borgers, on Flickr

Hierboven de diverse bedrading.

Hier ondere de stekker die aan de bedrading voor de verlichting voor komt.

P4070238 by Kees Borgers, on Flickr

De stekker ligt op de tekening van de Br 02 010 boven het achterste loopwiel.

De draad van de lok (verlichting voor) aan de bedrading van de decoder zetten.

Nu de decoder door de kap van de tender halen, de kap op het onderstel plaatsen, en controleren dat er geen bedrading klem zit.

De kap op de tender vast zetten, hierna de decoder plaatsen op de gemaakte uitsparing boven op de kap. ( controleer nogmaals of alle bedrading vrij ligt )

De lok weer aan de tender koppelen en de kolenbult weer over de decoder/kap plaatsen.

Hierna een proef rit en de decoder progammeren naar de waarden die jij wilt.

Hopelijk heb ik hier mee mensen aangezet om zelf locomotieven te gaan ombouwen.

Kees.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2020, 12:03:25 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.