Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht, iemand die decoders in Märklin TEE 3071 wil inbouwen (Utrecht) door Huib
Vandaag om 09:29:37
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door Jamie
Vandaag om 09:11:08
Marklin H0 trein rijdt alleen maar achteruit door Pauldg
Vandaag om 08:54:47
Breedte nieuw op te zetten Fleischmann HO tafel afmeting door Boswachter Dirk
Vandaag om 08:54:10
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door NS264
Vandaag om 08:52:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:48:53
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Lucien
Vandaag om 08:37:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:35:28
NS modelbaan Hoekdam H0 door gtw6016
Vandaag om 08:31:36
Maïsveld n spoor maken, tips? door RemcoStarter
Vandaag om 08:22:14
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 07:54:24
Baanbouw Bosje77 door Frycio82
Vandaag om 07:38:11
Cubana door Lucien
Vandaag om 07:32:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 06:28:17
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door nighttrain1
Vandaag om 00:43:33
Raadplaatje door spoorzeven
04 juni 2020, 23:20:30
De terugkeer van het Eiland Waan door RobK
04 juni 2020, 23:07:13
Märklin 60760 locdecoder instellen in iTrain. door PkAlfisti
04 juni 2020, 23:00:54
Welke rijtuigen achter NS 1100 door piet keppel
04 juni 2020, 22:46:42
Frans loodsje et cetera door Noordernet
04 juni 2020, 22:39:03
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Karst Drenth
04 juni 2020, 22:37:14
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door martijn v m
04 juni 2020, 22:32:03
Waar koop je tegenwoordig 'betaalbare' sounddecoders? door dimo1_dimo1
04 juni 2020, 21:57:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door HuubvG
04 juni 2020, 21:52:38
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
04 juni 2020, 21:22:32
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
04 juni 2020, 21:15:40
Modelspoorbaan Fleischmann door bosje77
04 juni 2020, 20:54:22
Hoe groen was de groene E-loc 1000? door Bahn-AG
04 juni 2020, 20:46:01
Aankomst grootste containerschip ter wereld door FritsT
04 juni 2020, 20:45:36
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Ronald69
04 juni 2020, 20:22:46
  

Auteur Topic: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV  (gelezen 3719 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Gepost op: 02 april 2020, 11:51:23 »
Hoi,

Na de stap om een BNLS-module te gaan bouwen met als thema: Werkspoor-Kathedraal groeide mijn interesse naar deze verloren industrie.
De Demka staalfabriek was destijds land's, oudste en grootste staalfabriek/gieterij/walserij van het land.

De fabriek sloot rond 1964 haar poorten na vele stakingsperikelen om het werk in Utrecht te behouden.
Het werk is overgenomen door de staalfabrieken en hoogovens in IJmuiden.
De periode waar ik in wil bouwen is net voor de sluiting, alles draaide nog volop.
De hallen werden rond 1984 pas afgebroken en hebben helaas geen andere bestemming gekregen.

Na weer de nodige Carendt-baantjes bespeurd te hebben om te kijken hoe ik al dit grootse in een module van 120 x 54 krijg wat ideeën opgedaan.
Het is nog niet uitgesloten of deze Demka-module deel kan nemen daar de doorgaande BNLS sporen zich deze keer aan de achterzijde bevinden.
Voor thuis moet het een beetje interessant rangeerwerk worden maar hoeft niet heel erg uitgebreid.
Ik heb zelfs de wissels weggelaten.
Ik wil volledig overstappen op de Geometrie van Peco 100 code rails.
Durf nog geen wissels aan daar code 83 alleen in het Scarm-pakket zit, weet niet hoeveel het afwijkt.

Het concept van de weergave van de Demka, groter dan je ooit ergens kwijt kan.
Een deel van een hal waar je inkijkt, met interieur dus.
De Demka brug speelt wederom een rol op de achtergrond links.
Er gaat ook redelijk wat ruimte op aan het Amsterdam Rijnkanaal die ik in de lengte wil weergeven.
De kade werd grotendeels gebruikt om schroot aan te voeren en over te laden en naar de gieterij te verladen.
Daarvoor was een schrootbaan aangelegd.
Verder zal er links nog een stukje bebouwing zijn met een café op de hoek om het stadse aan te geven.
Alles geïnspireerd op foto's uit het Utrechts archief welke ik stukje bij beetje zal downloaden daar dat een beetje veel werk is in 1x.

De ruimte in de nieuwe kamer die ik overneem is een vrije wand van 2,70 breedte in een soort van grote nis.
De rest van de ruimte blijft over voor de Werkspoormodule en een werktafel en kast.
Is ook prettig alles bij de hand te hebben voor veel werkzaamheden tegelijk.



Op lange termijn dus updates, vooraf wat zwartwitarchieven erbij doen hier.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2020, 16:12:20 door Bert van Gelder »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7069
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #1 Gepost op: 02 april 2020, 14:05:44 »
Hoi Koen,

Is dit het vervolg van je BNLS-modulebakdraadje, alleen dan zonder deelname in dat concept? Of is dat die werkspoormodule die je linksonder hebt getekend?

Het is nog niet uitgesloten of deze Demka-module deel kan nemen daar de doorgaande BNLS sporen zich deze keer aan de achterzijde bevinden.

je kunt de bak natuurlijk ook zo ontwerpen dat je voor een eventuele deelname je bak gewoon omkeert :). Maar goed, daar zou ik beperkt rekening mee houden, ik kijk weer uit naar je bouwsels.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 02 april 2020, 14:39:25 door Reinout van Rees. Reden: Quote tag gerepareerd »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #2 Gepost op: 02 april 2020, 14:18:09 »
De Werkspoor Kathedraal module doet sowieso mee.

Maar ik maak er ook een thuisbaan van met de Demka als 2e module.

Later maar zien of die allebei mee kunnen doen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 6847
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #3 Gepost op: 02 april 2020, 14:35:55 »
Veel succes Koen! :) Ziet er leuk uit.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #4 Gepost op: 02 april 2020, 15:06:42 »
Dankje Edsko,

Citaat
je kunt de bak natuurlijk ook zo ontwerpen dat je voor een eventuele deelname je bak gewoon omkeert :). Maar goed, daar zou ik beperkt rekening mee houden, ik kijk weer uit naar je bouwsels.

Uiteraard speelt dat in gedachten.
Maar de topografische ligging wil anders.
Zuid-Westelijk van de brug ligt Werkspoor ten zuiden van A'dam Rijn kanaal. De Demka oostelijk.
Als je dat omdraait klopt het niet meer.

Wel een uitdaging weer.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #5 Gepost op: 04 april 2020, 19:41:16 »
Zo,

Weer even aan de gang met archief foto's

Om te beginnen een luchtfoto van de locatie in 1925!.



Bron HUA Catalogusnummer 85057
Vervaardiger:Koninklijke Luchtmacht, fotograaf.

Naar links is richting Amsterdam, rechts Utrecht CS.
Het complex bestond uit meerdere gebouwen.
Het lag een de jaren na de eerste wereldoorlog nog buiten de stad maar in de loop der tientallen jaren groeide de stad steeds verder uit, dat ook zo mooi te zien is rechts in beeld. Kale vlakten waar nog geen huizen staan.
De bomenrij bovenin in beeld is de Amsterdamsestraatweg van Utrecht naar Amsterdam.

Te zien is een opstelterrein naast talud, dat begon ter hoogte van de SLI, spoorstaaflasinrichting.
Vanaf hier liep een spoor het Demkaterrein op.

Rest volgt.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2020, 19:51:59 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #6 Gepost op: 04 april 2020, 20:32:14 »
Leuk, zo'n oude foto.

Ik vind het altijd een uitdaging om te kijken hoe het er tegenwoordig bij ligt. Op de brug na is er veel veranderd ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9926
    • Mijn fotoarchief
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #7 Gepost op: 04 april 2020, 20:52:10 »
Nou, die brug ligt er ook al een tijdje niet meer hoor...
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #8 Gepost op: 05 april 2020, 15:20:06 »
Volgens Maps wel.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9926
    • Mijn fotoarchief
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #9 Gepost op: 05 april 2020, 15:31:19 »
En nou even goed naar die brug op de luchtfoto kijken en dan naar de brug op google maps...
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
  • klein beginnen ,groot uitpakken !!
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #10 Gepost op: 05 april 2020, 15:40:57 »
Ja dat is indd een wereld van verschil !!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #11 Gepost op: 05 april 2020, 16:38:07 »
Bas en Eelco hebben gelijk, deze brug is afgebroken.
Maar daarna hebben ze op het terrein ernaast waar de opstelsporen lagen een nieuw talud gebouw met een nieuwe brug.
Die was nog groter.
Deze is ook weer afgebroken en nu ligt er de brug zoals wij hem kennen.
Drie bruggen dus.

Nog een wonder dat men de brug niet gesaboteerd heeft in de oorlogsjaren zoals met andere bruggen wel gedaan werd.
Ook een wonder dat alle gebouwen zo lang gestaan hebben terwijl er toch heel wat vijandelijke en geallieerde bombardementen uitgevoerd waren.

Vind de eerste en twee modellen het meest aantrekkelijke om iets mee te doen.
De tweede is de moeilijkste om na te bouwen.

Alles terug te vinden in het HUA, ik down het nog wel een keertje load hier.

 (y)
« Laatst bewerkt op: 05 april 2020, 16:41:24 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9056
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #12 Gepost op: 05 april 2020, 18:00:02 »
De tweede brug is overigens niet gesloopt maar gerenoveerd nadat de derde brug was geopend.
De tweede én derde brug liggen nu dus gebroederlijk naast elkaar.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2020, 20:31:25 door Marc tramt »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #13 Gepost op: 05 april 2020, 18:34:00 »
Ah, zover was ik nog niet.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #14 Gepost op: 12 april 2020, 13:35:18 »
Hoi,

Pasen, tijd van nadenken en chocolade eieren eten.

Ik bedacht me: stel ik maak geen tweede BNLS-module.
Want qua topografische ligging wordt het toch een beetje een moeilijke combinatie.

Dit is een mooi item voor een geheel nieuwe vaste modulebaan voor thuis, die dan wel aansluit op het Utrechtse thema.

Ben al flinke tijd gecharmeerd van hoogovens en dergelijke industriële omgeving.
De Demka had nooit een hoogoven gehad maar was wel een gieterij, daar kan ik al genoeg mee.

De Werkspoormodule blijft dan wel bij BNLS-forumbaan.

Dan zou het er zo kunnen gaan uit zien:



Kleine omschrijving:
- Schrootbaan, brengt schroot in de gieterij.
- Schrootkade, hier meren binnenvaartschepen met schroot aan maar kunnen ook vertrekken met producten.
- Links een kleine locloods voor een diesel.
- De brug is slechts een blikvanger en decor voor het geheel.
- Alle gebouwen gespiegeld naar de brug.
- Er kunnen wat schrootwagens de gieterij in gerangeerd worden.

Gr Koen.




« Laatst bewerkt op: 12 april 2020, 13:54:19 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.