Wat zijn we aan het bouwen? > Baanplannen

Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV

(1/17) > >>

NS264:
Hoi,

Na de stap om een BNLS-module te gaan bouwen met als thema: Werkspoor-Kathedraal groeide mijn interesse naar deze verloren industrie.
De Demka staalfabriek was destijds land's, oudste en grootste staalfabriek/gieterij/walserij van het land.

De fabriek sloot rond 1964 haar poorten na vele stakingsperikelen om het werk in Utrecht te behouden.
Het werk is overgenomen door de staalfabrieken en hoogovens in IJmuiden.
De periode waar ik in wil bouwen is net voor de sluiting, alles draaide nog volop.
De hallen werden rond 1984 pas afgebroken en hebben helaas geen andere bestemming gekregen.

Na weer de nodige Carendt-baantjes bespeurd te hebben om te kijken hoe ik al dit grootse in een module van 120 x 54 krijg wat ideeën opgedaan.
Het is nog niet uitgesloten of deze Demka-module deel kan nemen daar de doorgaande BNLS sporen zich deze keer aan de achterzijde bevinden.
Voor thuis moet het een beetje interessant rangeerwerk worden maar hoeft niet heel erg uitgebreid.
Ik heb zelfs de wissels weggelaten.
Ik wil volledig overstappen op de Geometrie van Peco 100 code rails.
Durf nog geen wissels aan daar code 83 alleen in het Scarm-pakket zit, weet niet hoeveel het afwijkt.

Het concept van de weergave van de Demka, groter dan je ooit ergens kwijt kan.
Een deel van een hal waar je inkijkt, met interieur dus.
De Demka brug speelt wederom een rol op de achtergrond links.
Er gaat ook redelijk wat ruimte op aan het Amsterdam Rijnkanaal die ik in de lengte wil weergeven.
De kade werd grotendeels gebruikt om schroot aan te voeren en over te laden en naar de gieterij te verladen.
Daarvoor was een schrootbaan aangelegd.
Verder zal er links nog een stukje bebouwing zijn met een café op de hoek om het stadse aan te geven.
Alles geïnspireerd op foto's uit het Utrechts archief welke ik stukje bij beetje zal downloaden daar dat een beetje veel werk is in 1x.

De ruimte in de nieuwe kamer die ik overneem is een vrije wand van 2,70 breedte in een soort van grote nis.
De rest van de ruimte blijft over voor de Werkspoormodule en een werktafel en kast.
Is ook prettig alles bij de hand te hebben voor veel werkzaamheden tegelijk.



Op lange termijn dus updates, vooraf wat zwartwitarchieven erbij doen hier.

Gr Koen.

tothebeach:
Hoi Koen,

Is dit het vervolg van je BNLS-modulebakdraadje, alleen dan zonder deelname in dat concept? Of is dat die werkspoormodule die je linksonder hebt getekend?


--- Citaat van: NS264 op 02 april 2020, 11:51:23 ---Het is nog niet uitgesloten of deze Demka-module deel kan nemen daar de doorgaande BNLS sporen zich deze keer aan de achterzijde bevinden.

--- Einde van citaat ---

je kunt de bak natuurlijk ook zo ontwerpen dat je voor een eventuele deelname je bak gewoon omkeert :). Maar goed, daar zou ik beperkt rekening mee houden, ik kijk weer uit naar je bouwsels.

Groet,
Michel

NS264:
De Werkspoor Kathedraal module doet sowieso mee.

Maar ik maak er ook een thuisbaan van met de Demka als 2e module.

Later maar zien of die allebei mee kunnen doen.

Edsko Hekman:
Veel succes Koen! :) Ziet er leuk uit.

NS264:
Dankje Edsko,


--- Citaat ---je kunt de bak natuurlijk ook zo ontwerpen dat je voor een eventuele deelname je bak gewoon omkeert :). Maar goed, daar zou ik beperkt rekening mee houden, ik kijk weer uit naar je bouwsels.
--- Einde van citaat ---

Uiteraard speelt dat in gedachten.
Maar de topografische ligging wil anders.
Zuid-Westelijk van de brug ligt Werkspoor ten zuiden van A'dam Rijn kanaal. De Demka oostelijk.
Als je dat omdraait klopt het niet meer.

Wel een uitdaging weer.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie