Vraag en antwoord > Algemeen
Fleischmann stoomloc, motor rookt bij maximale spanning, na schoonmaken.
Rolando:
Ik heb het aangegeven in mijn topic van de wissel dat ik ineens een stoomloc had die rook gaf met rijden.
Hij reed al niet echt lekker, maar daarna ging die langzamer rijden en ging daarna roken.
Nu weet ik dat je daar toch beter even niet mee door kan rijden, dus de tender uit elkaar gehaald.
En aangezien ik in de afgelopen maanden veel ervaring opgedaan heb ( met hulp van hier ) met het uit elkaar halen van de motoren, heb ik het ook gelijk goed gedaan. Dus ook totaal alles.
Dus ook het anker eruit, binnenkant schoon gemaakt etc. Was ook wel nodig, want er kwam zwart vanaf, maar dat zou ook van de rook kunnen zijn.
Nu zit die weer in elkaar en ben hem aan het testen. Op de koolborstels de spanning erop en eerst heel langzaam laten rond draaien.
Van te voren een beetje olie op de assen gedaan waar het weer nodig was.
Zolang die langzaam draait gaat het goed, heb ik ook eerst heel lang gedaan om hem in te laten lopen.
De snelheid daarna iets verhogen gaat ook nog, maar dan krijg ik wel wat kleine vonkjes. ( van de fleischmann adapter staat die dan op de helft) Hij loopt op zich goed, alleen als ik de transformator meer dan de helft zet, of nog verder, gaat de motor ook heel hard uiteraard.
Maar daar gaat het dan mis, dan gaat die stinken en komen er meer vonken.
Doe ik iets niet goed, mag ik nog niet zo veel gas geven om het zo maar te zeggen.
Moet er nog iets gebeuren wat ik totaal vergeten ben.
Hoor het weer graag van jullie.
zuylen:
Ik zou met een cocktailprikker even de lamellen van de collector langsgaan. In de groeven van de collector wil nog weleens vuil (is koolstof) ophopen. Hierdoor ontstaat kortsluiting met rook tot gevolg. Fleischmann motoren kunnen er in het algemeen wel tegen. Maar als het teveel wordt, kan de motor zodanig opwarmen dat de draadverbindingen toch loslaten. En voorkomen is beter dan genezen.
Rolando:
Ik neem aan dat jij bedoelt die drie uitsteeksels op de rotor ;D, waar die groeven inzitten.
Weet al een hoop, maar lamellen is even nieuw voor me haha.
Dan ga ik hem weer even uit elkaar halen en met een sate prikker aan de slag.
zuylen:
Als je het anker hebt met de drie spoelen, dan zitten aan de andere kant van dat anker drie ronde koperen platen rond de as. De drie platen worden gescheiden door drie groeven waar bij Fleischmann vuil in komt. Hierdoor kan ie gaan vonken en roken. Bij het in elkaar zetten niet oliƫn op deze platen, want anders kan dat dus weer gaan roken. Maar ik weet dat er naar loop van tijd toch weer vuil in gaat komen. Die lamellen worden ook wel collectorplaten genoemd. Op de collectorplaten schuiven normaal de twee koolborstels voor contact.
Rolando:
Ik ga er eens even naar kijken, mocht ik er niet uitkomen kom ik hier weer even terug ;D
Dank je wel alvast
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie