Vraag en antwoord > Digitaal

Decoder stuurstand configureren

(1/4) > >>

heuvelbaan:
Haai,

Ik heb eindelijk tussen mijn collectie stoomloc's ook een donderbus stuurstand met functie decoder.
Maar hoe moet ik deze programmeren?
Op het programmeerspoor (op adres 3) zie ik de frontverlichting keurig wisselen met de rijrichting.
Ook kan ik met de functie toetsen de cabine verlichting aan of uit schakelen.

Moet ik om dit op de baan ook te realiseren de stuurstand hetzelfde adres geven als de loc waar hij mee gekoppeld is?

Groeten Marco

008200:
Als eerste programmeer je hetzelfde adres in de stuurstand als de loc.
Er zijn twee mogelijkheden om te zorgen dat de seinen van de stuurstand daarna juist worden aangestuurd.
1- de bedrading zo maken dat de gele draad van de functiedecoder in  de stuurstand de witte/gele seinen aanstuurt.
De witte draad zit aan de rode leds voor de sluitseinen. De verlichting wisselt zo correct met de rijrichting.
2- de stuurstanddecoder kun je met een zogeheten cv29 waarde zó programmeren
dat deze de seinen "andersom" aanstuurt als gewoonlijk.
Cv29 is standaard =6 maar voor omkering in de stuurstand kies je cv29=7.
rekenmmodule cv29
Dat programmeren moet je doen met alleen de stuurstand op de rails, zónder de loc, anders wijzig je cv29 in beide decoders  ;D.
François

Ronaldk:
hoi,


--- Citaat van: heuvelbaan op 01 april 2020, 21:15:29 ---Moet ik om dit op de baan ook te realiseren de stuurstand hetzelfde adres geven als de loc waar hij mee gekoppeld is?

--- Einde van citaat ---

Je mag de donderbus hetzelfde adres geven als de stoomlok. Dan reageert hij zelfde als de lok. Mocht het niet helemaal correct zijn (frontseinen en sluitseinen) dan kan je inderdaad met CV29 de boel aanpassen. Dat staat ook omschreven in de handleiding van de donderbus.

Een andere optie is dat je het met multitractie en CV19 (consistadres) de boel aansturen via het adres in CV19 geprogrammeerd.

Groet Ronald.

heuvelbaan:
Hallo François,

De decoder zit hier vanaf fabriek ingebouwd, dus optie 1 is geen optie.  ;D

Optie 2: bij mij staat cv29 altijd op 2 omdat ik niet analoog rij, dit zou dus waarde 3 moeten worden.

Maar welk adres moet ik voor de stuurstand gebruiken?

Groeten Marco

heuvelbaan:
Hallo Ronald,

Bedankt dit was het antwoord op mijn vraag, we gaan er mee aan de slag.

Groeten Marco

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie