Wat zijn we aan het bouwen? > Baanplannen

[H0] De Spoorstraat

(1/5) > >>

Joren:
Modulebaan “De Spoorstraat”

Nadat ik tijdens mijn middelbare school periode uitvoerig heb geprobeerd de zolder van mijn ouders om te bouwen tot een Miniatur Wunderland, is de modelbouw in de vergetelheid geraakt. Andere prioriteiten.
Al sinds enige tijd ben ik als toeschouwer weer veel te vinden op de fora en tevens op de website van Huub Maaskant en "De Gotischeboog". Die laatste modulebaan spreekt mij extra aan, omdat ik opgegroeid ben naast Hilversum Sportpark. Vroeger was mijn insteek, hoe meer spoor hoe beter. Tegenwoordig ben ik zeer gecharmeerd van “eenvoudige” banen met lange tracés. Maar ja, ruimte.

Ik heb een opzet gemaakt voor een segmentenbaan. Gezien het sporenplan, maak ik geen gebruik van de standaardafmetingen voor modules, hence segmenten.  Ik zou het ontzettend waarderen als jullie hierop feedback geven.


Achtergrond
-   Ik woon nu in een huurhuis, dus de baan moet modulair worden.
-   De baan moet tevens automatisch per computer te rijden zijn (Itrain of Koploper).
-   Mogelijkheden om in de toekomst uit te breiden.
-   Nederlands, “omgeving Hilversum”.
-   Qua seinbeeld, modern.
-   Fictief.

Techniek
De baan wil ik aansturen met de z21 start en Itrain of Koploper.  De z21 en computer heb ik reeds in huis.
Qua spoor twijfel ik over Tillig of Roco.


Spoorplan
De baan komt vooralsnog in de woonkamer. Ik heb daar een mooie lange wand, waar een smalle baan goed past. Mijn huisgenoot, vind het ook een mooi plan. Daarnaast vind ik het een leuke uitdaging om binnen de bestaande ruimte een baan te situeren.

Ik wil de baan in modules opbouwen, omdat ik niet hoe mijn volgende woning er uit zal zien. Het is daarom van belang dat ik eventueel nog kan schuiven met segmenten. Mijn eerste idee was dan ook om twee kopstations te bouwen die identiek zijn aan elkaar. Mocht ik meer ruimte krijgen, kan ik die twee kopstations bij elkaar brengen en er een groot station van maken. Ik ben daarvan af gestapt, maar wil de twee kopstations wel exact laten aansluiten op de rand, zodat ik altijd nog een aangrenzende module kan bouwen.
Helaas kan ik aan de “linker-zijde” geen keerlus bouwen. Dit komt omdat daar een bank staat… een optie zou zijn om de bank 10-15cm van de muur te zetten, zodat je daar twee ‘Schaduwsporen’ kunt plaatsen.

Mijn huidige versie 0.1 is toch nog redelijk vol, mijns inziens een afweging tussen ruimte voor rangeren en enige vrije baan.

Ik speel met velen ideeën, maar loop eigenlijk vast in mijn mogelijkheden…. Bijgevoegd mijn huidige baanplan. Het zou mij erg helpen als jullie hiernaar willen kijken en feedback willen geven.


De ruilsegmenten zijn niet leidend.


Een wat nadere uitwerking, mogelijk geeft dit meer duidelijkheid of juist rede voor meer vragen  ;D
(initieel alleen voor privé gebruik, excuus dus voor de rommelige uitwerking)





NS264:
Hoi,

Welkom hier.

Benieuwd hoe het uit gaat pakken.

Gr Koen.

bask185:
Hallo,

Ik denk dat je helling veels te stijl zijn? Hoeveel lengte heb je tot je beschikking? Als je met 5% daalt en stijgt wat net aan kan met korte treinen dan heb je al minimaal 1 meter nodig. Als je je keurig aan de regels houdt en voor 3.5% gaat dan heb je 143cm nodig.  :police:

Wat me ook opvalt is dat die brug over 2 sporen gaat op een punt waarbij er waarschijnlijk 5 a 6 cm hoogteverschil zit tussen deze sporen. Heb je daar rekening mee gehouden? Je kan het spoor wat omlaag gaat, het achterste spoor misschien al in tunnel doen vlak voor de brug?

Mvg,

Bas

Joren:
Dag Bas,

Goed dat je hier kritisch naar kijkt, fijn!

Hardop denkend en uitgaande van 8cm hoogteverschil tussen de sporen (ref: encyclopedie.beneluxspoor/Hellingen/Klimspiralen)

* Vanaf het hoofdstation (2cm) laat ik het hoofdspoor met 3% stijgen, dat geeft een hoogte van +5cm bij de aftakking (precies 1m, ik zou hier 20cm kunnen winnen door bij het hoofdstation een extra engelse wissel te gebruiken i.p.v. een enkele wissel voor het industriecomplex).
* De aftakking (A) laat ik eigenlijk gelijk op het eerste stuk met 4% zakken (alleen het binnenste spoor/dalende treinen). Dat geeft een hoogte van + 1 cm aan het begin van de bocht. In de bocht laat ik hem Rustig doorzakken met een kleiner hellingspercentage.
* Het rechtdoorgaande spoor (B) laat ik met 3% klimmen en dan kom ik op een hoogteverschil van 8cm.  (
V.w.b. de brug, je hebt helemaal gelijk. In eerste instantie heb ik dit ook zo ingetekend, echter vond ik dat er redelijk wat spoor verloren ging.
Ik kan ook het stationscomplex met een x-tal cm kunnen verhogen, waardoor je het stijgingspercentage op de vrije-baan minder ziet en het spoor automatisch op een wat natuurlijkere manier (dijk) in het landschap komt te liggen.


@Koen, bedankt!

Mvg,
Joren



 

Matthijs van Heijningen:
En nog een andere variant:

Industrie van achter naar voren verplaatsen,
De splitsing naar voren halen (richting je kopstation) en dan bijvoorbeeld een enkelsporige lijn (stijgend) naar je 2 sporige kopstation en een dubbelsporige lijn (dalend) naar je keerlus.
En dan door middel van een viaduct dat de enkelsporige lijn de dubbelsporige lijn kruist.

Voorbeeld ter inspiratie: spoorlijn Utrecht - Ede-Wageningen, met aftakking naar Veenendaal, is wel dubbelsporig maar dan zou je alleen het spoor met viaduct kunnen gebruiken.

mvg,

Matthijs

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie