Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 22:47:03
Roco NS1200 afwijking snelheid tussen vooruit en achteruit door Piet Alkema
Vandaag om 22:42:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hendrik Jan
Vandaag om 22:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 22:27:34
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 22:26:47
Piko 55902 (NS2205) door Harold34
Vandaag om 22:24:58
Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:22:26
Experimentele DAF YP403 door Eric B
Vandaag om 22:07:25
Raadplaatje door Kronefan
Vandaag om 21:49:11
Stadtstrecke in spoor 1 door Huib
Vandaag om 21:36:20
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 21:28:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:25:50
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 21:06:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door NS264
Vandaag om 20:53:30
Corona en modelbouw door ArjanB
Vandaag om 20:33:11
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door Martin Welberg
Vandaag om 20:29:31
Benaming kabel voor onder treinbaan door Menno
Vandaag om 20:11:48
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 20:01:27
Buitenlust door Pauldg
Vandaag om 19:44:19
Piko BR 78 tenderloc door M@rk
Vandaag om 19:33:09
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door Ferry As
Vandaag om 19:24:41
Modules van Kees Gorter door MOVisser
Vandaag om 19:21:07
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door VAM65
Vandaag om 19:03:50
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door borotof
Vandaag om 18:50:15
Welke containers zouden jullie graag op jullie containerwagens willen? door guus43
Vandaag om 18:49:59
Ewout in NRC door Hendrik Jan
Vandaag om 18:07:58
Functiedecoder Tams inverteren door Fritsprt
Vandaag om 17:49:32
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 17:40:45
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 17:10:24
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 17:06:24
  

Auteur Topic: Rivarossi 1300 schokt  (gelezen 845 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
    • nederlof.net
Rivarossi 1300 schokt
« Gepost op: 30 maart 2020, 23:11:39 »
Ik heb een probleempje met mijn Rivarossi 1300.
Deze heb ik ooit eens tweedehands gekocht, niet heel veel mee gereden. Het betreft een AC model.
Ik reed er niet veel mee omdat mijn Märklin M-rail wissels en de loc niet echt lekker samen gingen.
Inmiddels heb ik een C-rail baan. Dat gaat stukken beter. De loc reedt alleen erg snel. Daarom heb ik pas wat CV's aan zitten passen. Maximumsnelheid flink omlaag, optrek en afremvertraging omhoog. Verder niets aangepast.
Nu gaat de loc echter ineens flink schokken als ik vooruit rij. Achteruit is dat effect niet waarneembaar.

Weet iemand hoe dit kan komen?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2411
Re: Rivarossi 1300 schokt
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2020, 07:48:40 »
Is je tandwieltje nog heel? Zie andere topics hierover. Het kan natuurlijk aan je instellingen liggen, maar misschien heb je hetzelfde euvel als de electrotren/rivarossi na ingebruikname?
Martijn

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18923
Re: Rivarossi 1300 schokt
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2020, 08:02:24 »
Ik denk dat het de Electrotren-Rivarossi is. Van de oorspronkelijke Rivarossi bestonden volgens mij geen drierailvarianten.
Dus gebarsten tandwiel op een as lijkt goed mogelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
    • nederlof.net
Re: Rivarossi 1300 schokt
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2020, 12:18:32 »
Bedankt voor de reacties. Ik had weleens iets gehoord van tandwielproblemen maar kon niets vinden van Rivarossi. Maar blijkbaar is dit stiekem een Electrotren maar dan vermomd in een Rivarossi doos :)

Ik ga hem openschroeven en een kijkje bij de tandwielen nemen! Ik laat het hier weten.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5776
  • Spaar ze allemaal.
Re: Rivarossi 1300 schokt
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2020, 12:27:26 »
Met je hand over de aangedreven wielen wrijven, als een wiel slipt is daar het tandwiel kapot.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
    • Biesje.nl
Re: Rivarossi 1300 schokt
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2020, 14:24:58 »
knip... Maar blijkbaar is dit stiekem een Electrotren maar dan vermomd in een Rivarossi doos :)

...knip

Na de overname door Hornby zijn de Electrotren 1300en uitgegeven door Rivarossi. De constructie is hetzelfde. Tenzij je dus de (echte)oer-rivarossi hebt uit de jaren 90 van vorige eeuw.

Tandwielen van deze modellen (Electrorossi) gaan vaak stuk. Vaak voorkomend probleem helaas. Er zijn oplossingen te vinden op het forum, Conrad verkoopt tandwielen die (bijna) passen. Deze moeten smaller gemaakt worden en gaatje iets groter gemaakt worden. Ik heb deze operatie toevallig van de week gedaan voor iemand. Is een rotklus (braampjes op tandwiel door het zagen/vijlen) maar het rijdt weer (y)

Mvg,

Robert

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2459
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Rivarossi 1300 schokt
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2020, 16:50:21 »
@Biesje. Dat de tandwielen gehalveerd (versmald) moeten worden is correct. Het gaatje is echter wel goed van maat. Je moet wel aardig wat kracht zetten om het op de as te schuiven. Gelukkig wel, anders zou het al snel kunnen gaan slippen en heb je het probleem terug.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
    • Biesje.nl
Re: Rivarossi 1300 schokt
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2020, 23:07:19 »
Het gaatje is 1,9 mm, de asjes zijn 2 mm en op de plek van de tandwielen zelfs iets dikker ivm kartels. Ik had het gevoel dat er dan teveel spanning op het plastic zou komen waardoor het kan breken.

Ik heb het gaatje eerst opgeboord met een 2 mm boortje in een handboor houder. Daardoor paste het strak om de as (alsnog waren er wat kleurrijke metaforen nodig bij het aanbrengen) en stevig om het kartel gedeelte. En staat er geen al te sterke spanning op het materiaal. Volgens mij was dat juist een van de redenen waarom de tandwielen oorspronkelijk braken: afwijkende materiaal eigenschappen (te weinig weekmaker?) en een grote spanning op het materiaal door te krappe gaatjes. Ik had lijm klaarstaan om de tandwielen eventueel te borgen als deze te los zaten maar dit was niet nodig.

Bij mij werkte het iig prima. Ik heb ook een Lima Thalys PBKA omgebouwd van 3-rail AC naar 2-rail DC met deze tandwieltjes (experiment bij gebrek aan DC assen voor dit ding). Deze hoefde ik daarvoor niet door midden te zagen. Ik heb gewoon 2 mm asjes gebruikt en wattenstaafjes gebruikt om de rest van de as dikker te maken. Dit was een nylon achtig buisje van 2,5 mm met een binnendiameter van 2 mm. Het rijdt beter dan ik verwachtte.

Mvg,

Robert

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
    • nederlof.net
Re: Rivarossi 1300 schokt
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2020, 23:29:59 »
Vandaag geen tijd meer om de boel open te schroeven.
Wel even aan de wielen gevoeld, bij de een zit wat meer speling dan de ander maar helemaal doordraaien lukt niet. Ik ga het binnenkort verder bekijken.

Iig bedankt voor de antwoorden.
Het gaat om een geel/grijze versie. Nummer 1310 geloof ik, meet 1-been pantografen.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch