Wat zijn we aan het bouwen? > Materieel

Verslagje Lima ICIII KLM koploper digitaal maken.

(1/3) > >>

ruudns:
Heden dagen veel tijd voor de hobby, waar de een zich momenteel half dood werkt, zit de ander zich half dood te vervelen..... Ik mag gelukkig nog naar mijn werk, verricht daar de noodzakelijke handelingen die ik van thuis uit niet kan doen en ga dan in het begin van de middag naar huis en werk van daaruit nog wat verder voor zover het werk dit toelaat ::).

Maar goed, er ligt al meer dan een jaar een Lima ICIII KLM koploper die nog niet digitaal is. De 4011. Dus aan de slag.
Eerst de motorwagen uit elkaar, plaats voor de decoder is in de onder bodem waar het blok ijzer verstopt zit. Had ik bij de verbouwing van de gewone ICIII daar een stuk uit gezaagd, Dit keer met vooruit schrijdend inzicht eens iets anders te werk gegaan. Van wat nieuw daklood uit de schrootbak enkele plaatjes geknipt zodat de decoder er netjes in kan.



Het totale gewicht ligt zelfs een paar gram boven het oorspronkelijke gewicht (y).



Dan is de motor aan de beurt, de pannenkoek rotor wordt eruit gesloopt. De magneetring verwijderd en op de draaibank voorzichtig iets uit gedraaid zodat de CD-motor er net ingedrukt kan worden.



Daarna wordt de koolborstel/lager houder zodanig bewerkt dat alleen de buitenring overblijft die daarna weer met de twee schroefjes terug op zijn plaats wordt gezet, dit voorkomt dat de metalen ring met motor en magneetring van zijn plek schuift en de tandwielen elkaar niet meer raken.

Een paar rode 0402 smd leds met lakdraad (ledbaron, e-bay) worden op een stukje Conrad 0.75mm lichtgeleider gelijmd met een drupje secondelijm. Een pufje Bisonactivator en de boel zit gelijk vast. Zo geen ergernis met lijmen ;D.



De sluitlichten worden uitgeboord een met 0,8mm Aliexpress boortje in een handstuk, die krengen zijn zo bikkel hard dat ze bij de geringste buiging afbreken. De stukjes geleider met rode led en een stukje krimpkous worden op hun plek geschoven en met secondelijm vast gezet. Daarna een warmwitte 5mm led (de op de foto gele led is nu vervangen door een warm witte omdat het geel niet mooi van kleur bleek) voor de drie punts lichtgeleider gelijmd, de twee sluitlichten in serie met 3K9 ohm, de 5mm led krijgt ook een 3k9 weerstand. Gelijk de (Huffing) ledstrip van twee grote gaten voorzien zodat deze boven de glas inzet dwars door de schroef steunen tegen het dak komt te liggen. Er is in de neus genoeg plek voor een dikke elko voor de verlichting. Deze aan het eind van de strip gesoldeerd. Hierdoor zit hij achter de potmeter voor het dimmen van de verlichting. De elko laad hierdoor iets langzamer op. Depotmeter gelijk op minimum gezet. Bedrading (blauw, geel en wit kunnen ook boven de glaspartij in het dak verborgen worden.



Nu de neus nog afschermen tegen het strooilicht met een stukje styreen.
En ff testen met een 9v batterijblok. Nog ff wat zwarte verf over de rode led/krimpkousjes.







Dan verder met de bedrading. Bij de Ledbaron hadden ze mooie bedrade stekkertjes. De 5 polige had ik gekocht en dan kom je er achter dat je eigenlijk 6 polige nodig hebt :-X.
Geel, wit voor voor en sluitlicht, rood, zwart voor de railspanning, groen voor de binnen verlichting en blauw voor de decoder plus naar alle verlichting. Maar daar is ook een andere oplossing voor ;).

Er wordt een kleine uitkeping uit de bakrand gehaald waar de enen helft van de stekker in vast wordt gelijmd.



Onder tussen alle rugleuningen van een verhoging van een stukje Evergreen strip voorzien. Kan vrouwlief aan het werk met het schilderen van de hoofdsteunen, vloeren en tussen wanden (y).



Gaan we ondertussen verder met het verbeteren van de uiterst belabberde stroomafname van het treinstel. Van twee Heuffing slepers knippen we een stuk af en met de dremel de gaten iets uit geruimd en verplaatst zodat deze mooi op de plastic pennen van het draaistel vallen. De originele sleper op de as blijft gewoon zitten en mag ook mee doen.



Dan de bedrading, voor de motorbak alleen rood en zwart onder de wagen vast lijmen. Deze worden verbonden met het motorloze draaistel en de klip aan de binnenkant.

Dan is de motorloze bak aan de beurt, ook hier alleen rood en zwart onder de bak lijmen. Gaatje boren in het draaistel en klaar. Voor de tussenbak lijmen we alle rood, zwart, geel, wit en groen onder de bak door.



De andere helft van de stekker verbinding wordt door een gat in de bodem gestoken en vast gelijmd op de juiste lengte.



Een stukje gaatjesboard wordt met secondelijm onder de draaistellen gelijmd, hierop worden van enkele verknipte Heuffing stroomafnemers nieuwe slepertjes gemaakt en vast gesoldeerd op het board. Alle wielen nemen nu stroom af, alleen de van slipbandjes voorziene motorwielen niet (y).



Dan de truc met de hoog nodige blauwe draad die helaas door het gebruik van de 5 polige stekker verloren ging. Hiervoor gebruiken we twee diode, één op rood en één op zwart. Samen gesoldeerd vormen deze de missende blauw ;).



Het vrouwtje heeft na een weekje avond hobby ook haar deel klaar, en de wagons kunnen weer dicht (y).



En weer is een oudje het digitale tijdperk in gereden...........



De Chinese passagiers zijn allen corona vrij verklaart ;D.





Hobby ze, pas goed op elkaar en blijf gezond...

San-Markos:
Dat is erg netjes geworden! (y)

Daan in Las Vegas:
Heel mooi,

deze staat ook op mijn agenda, zit alleen nog te wachten op mijn bestelling van LEDBaron.

Daan
Las Vegas

nighttrain1:
Heb ook nog 2 van deze jongens staan, 1 reeds digitaal en een de MartinAir nog analoog, maar beide kunnen de update wel als gebruiken.
Het kopiëren meer dan waard.  (y)

008200:
Mooi werk. Ik heb nog een vraag en een opmerking:
1- de vraag: hoe zit de ledstrip op de plaats van de schroefkolom in beide kopbakken? 
Heb je de de ledstrip daar doorgeknipt en met 2 draadjes verbonden om die kolom heen? Op je foto kan ik dat niet goed zien.
Slim bedacht om rode leds rechtstreeks op een stukje lichtgeleider te lijmen!
2- De ontbrekende blauwe draad maak je met twee diodes.
Het kan eenvoudiger: de + kun je ook halen uit de rode draad ( rechtstreeks!).
Bij Fleischmann decoders met 6 polen is -wegens ontbreken van  blauw- de rode draad bruikbaar voor de plus van de binnenverlichting en seinen. Scheelt 2 diodes ...!
Het verlichten van het interieur kan zelfs met alleen de gele+witte draad en blauw ( =in elke wagon afgetapt uit een draaistel: de rode!). Een 2 dan wel 3 aderige treinbedrading volstaat dan. De verlichting van de seinen is zo verzorgd en de binnenverlichting kun je dan weer in elke bak aftappen van de geel+witte seinverlichtingsdraden, met twee diodes en een weerstand per bak om de boel voldoende te dimmen.
De binnenverlichting is dan alleen niet apart schakelbaar maar gaat tegelijk aan/uit met de front/sluitseinen via F0.
Dan is een simpeler decoder bruikbaar als de goedkope Uhlenbrock 76320 waar de groene draad ontbreekt.
François

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie