Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Experimentele DAF YP403 door Eric B
Vandaag om 22:07:25
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Quinzeedied
Vandaag om 22:02:05
Raadplaatje door Kronefan
Vandaag om 21:49:11
Stadtstrecke in spoor 1 door Huib
Vandaag om 21:36:20
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 21:28:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:25:50
Roco NS1200 afwijking snelheid tussen vooruit en achteruit door VAM65
Vandaag om 21:19:57
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 21:06:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door NS264
Vandaag om 20:53:30
Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende? door ReneN
Vandaag om 20:53:19
Corona en modelbouw door ArjanB
Vandaag om 20:33:11
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door Martin Welberg
Vandaag om 20:29:31
Benaming kabel voor onder treinbaan door Menno
Vandaag om 20:11:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:06:47
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 20:01:27
Buitenlust door Pauldg
Vandaag om 19:44:19
Piko BR 78 tenderloc door M@rk
Vandaag om 19:33:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door M@rk
Vandaag om 19:31:39
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door Ferry As
Vandaag om 19:24:41
Modules van Kees Gorter door MOVisser
Vandaag om 19:21:07
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door VAM65
Vandaag om 19:03:50
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door borotof
Vandaag om 18:50:15
Welke containers zouden jullie graag op jullie containerwagens willen? door guus43
Vandaag om 18:49:59
Ewout in NRC door Hendrik Jan
Vandaag om 18:07:58
Functiedecoder Tams inverteren door Fritsprt
Vandaag om 17:49:32
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 17:40:45
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 17:10:24
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 17:06:24
Motorpost digitaliseren door Fritsprt
Vandaag om 16:53:50
Welke minimale kabel/draad dikte door Ronald Koerts
Vandaag om 16:33:32
  

Auteur Topic: Koppeling weg. Oplossingen?  (gelezen 1318 keer)

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Koppeling weg. Oplossingen?
« Gepost op: 30 maart 2020, 18:28:16 »
Ik heb 2 locs en een aantal wagons waarbij de koppelingen zijn afgebroken.

Ik ben wat dit soort zaken betreft een beginneling. Nu las ik over losse NEM schachten. Is dat een optie?

Plakken onder de loc of wagon en een verwisselbare koppeling er in steken?

Waar moet ik op letten, zijn er meerdere soorsten schachten en koppelingen?


ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1481
Re: Koppeling weg. Oplossingen?
« Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2020, 18:40:51 »
Welk merk gaat het om (en welk type koppelingen). Op basis van de tekst gok ik op Fleischmann of Liliput, dat zijn merken waarbij je te maken hebt met plastic koppelingen

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Koppeling weg. Oplossingen?
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2020, 18:49:05 »
Onder andere Symoba en Roco leveren kortkoppelingsmechaniekjes waar je misschien iets aan hebt. Iedere situatie is echter anders, dus reken op het nodige gepuzzel. Ook moet je vaak ruimte maken door wat materiaal weg te nemen.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3736
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Koppeling weg. Oplossingen?
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2020, 19:03:03 »
Het maakt nogal uit hoe de koppelingen zijn afgebroken. Elk merk heeft wel zijn eigen manier om de koppelingen aan het materieel te bevestigen. Soms is afbreken inderdaad gewoon afbreken en soms is de koppeling dan wel te vervangen. Vaak is afbreken echter uitbreken van de hele bevestiging en dat is ernstiger. In dat geval moet er gedacht worden aan een nieuwe koppelingshouder of koppelingsmechaniek. Je omschrijving vertelt niks over merk en omvang schade.
Doe eens een plaatje hoe het eruit ziet, dan kunnen wij een beetje gericht meedenken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Koppeling weg. Oplossingen?
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2020, 20:24:16 »
Even ter verduidelijking.
Ik heb bijvoorbeeld Fleischmann wagons (haakkoppeling) waarvan er 1 is afgebroken. Mijn idee is om er zo mogelijk een beugelkoppeling aan te maken om zo ook Roco en Lima wagons aan te kunnen koppelen. Maar bijvoorbeeld ook een Postwagon van Roco met een afgebroken koppeling.

Verder denk ik er over om (vooral) Lima locs aan 1 zijde te voorzien van Fleiscmann haakkoppelingen. Zo kan ik met wagons met beide soorten koppelingen rijden met 1 en de zelfde loc.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18923
Re: Koppeling weg. Oplossingen?
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2020, 20:34:11 »
Je moet toch even precies vertellen om welke modellen het gaat. Een fotootje erbij van de breuk is nog beter. Er is altijd een oplossing.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5531
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Koppeling weg. Oplossingen?
« Reactie #6 Gepost op: 01 april 2020, 22:35:19 »
Wel iets om rekening mee te houden: het onderstel van wagens is nogal eens van keurig taai plastic gemaakt. Uitstekend geschikt voor zo'n onderstel. Maar een redelijke draak om te lijmen. Dus als je problemen met lijmen gaat krijgen weet je dat het niet aan jou ligt maar aan de (terecht) gebruikte plasticsoort. Daarna kan je op oplossingen gaan googlen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Koppeling weg. Oplossingen?
« Reactie #7 Gepost op: 04 april 2020, 19:19:53 »
Als voorbeeld deze VAM wagon.









Als ik deze nu onder de wagon plak:  https://www.etsemmen.nl/107:-Symoba-NEM-schacht of deze: https://webshop.pijplines.nl/Roco-100829-Koppeling-schacht-NEM

Past dan deze: https://www.etsemmen.nl/6510:-Fleischmann-Haakkoppeling-voor-NEM-schacht-met-kortkoppelingmechanisme

Ik vermoed dat ik moet experimenteren met de hoogte.

« Laatst bewerkt op: 04 april 2020, 23:05:16 door Bert van Gelder »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18923
Re: Koppeling weg. Oplossingen?
« Reactie #8 Gepost op: 04 april 2020, 22:46:19 »
Een nem-schacht plak je niet zomaar onder een wagen. Niet alleen de hoogte is een dingetje, maar ook de koppelafstand moet je in de gaten houden. Die nem-schacht van Symoba hoort bij een kortkoppelmechaniek van Symoba. Kijk hier een compleet setje.

https://www.etsemmen.nl/Symoba-ombouwsetje-voor-kortkoppelings-mechanisme-1

Het monteren van een dergelijk setje is niet heel eenvoudig bij deze wagen. Maar volgens mij hoeft dat ook niet. Er hoort een koppelboom met schacht onder het draaistel te zitten en volgens mij is die als reserve-onderdeel leverbaar. In de doos zit een velletje met een paar onderdeelnummers.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
    • Biesje.nl
Re: Koppeling weg. Oplossingen?
« Reactie #9 Gepost op: 05 april 2020, 00:25:56 »
Er zijn 2 uitvoeringen (technisch gesproken dan) van de VAM wagens: met en zonder kortkoppeling. Dat maakt het nog iets ingewikkelder :(

Met de Fleischmann beugelkoppeling kan je sowieso niet kort koppelen, dus dan hangt het er een beetje van af hoe handig je bent.  Eenvoudigste is dan een beugelkoppeling direct aan het draaistel te lijmen. Het plastic is wel lastig te lijmen. Zowel van de draaistellen als de koppelingen.

Succes! (y)

Mvg,

Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18923
Re: Koppeling weg. Oplossingen?
« Reactie #10 Gepost op: 05 april 2020, 08:16:45 »
Een beugelkoppeling of een haakkoppeling lijkt me weinig uitmaken.
Maar zie ik nu dat aan één kant van de wagen nog wel een koppelschacht zit? Trek daar het draaistel ervan af en maak eens een foto. Dan zien we wel welke koppelboom erin zit. Ik heb best een oud exemplaar en daarbij zit nog een velletje met onder andere een bestelnummer van de koppelboom. Die blijkt ook nog leverbaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wil uut Drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Koppeling weg. Oplossingen?
« Reactie #11 Gepost op: 05 april 2020, 12:14:50 »
Het taaie plastic van koppelingen is te plakken met bison montage kit. Doe er voor de zekerheid een koper staafje bij in, die je op maat gemaakt hebt en tijdelijk met bison seconden lijm vast zet. Na uitharding verf je de montagekit zwart met humbrol of revell.

En anders plak je een symoba kortkoppel mechaniek onder de wagon, óók met bison montage kit.

(ik heb al teveel kortkoppel mechanieken weg moeten gooien vanwege de aangeraden gebruikte seconden lijm, die óók met olie in de mechaniekjes, volledig vast zaten door de capillaire werking v/d secondenlijm in de mechanieken, bovendien is seconden lijm niet stootvast, zodat bij een stoot het mechaniekje eraf valt en nog eens bovendien moet de plek waar je het kortkoppelmechaniekje wil lijmen volkomen vlak zijn voor seconden lijm . Ik rust mijn kist. (in het Engels klinkt het toch beter!  ;D))

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18951
    • Pagina van klaas
Re: Koppeling weg. Oplossingen?
« Reactie #12 Gepost op: 05 april 2020, 12:33:54 »
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18923
Re: Koppeling weg. Oplossingen?
« Reactie #13 Gepost op: 05 april 2020, 13:01:05 »
Ik krijg tot nu toe alles vast met secondegel. Doet ook niet aan capillaire werking.
Maar, nogmaals, volgens mij komt lijmen bij dit model helemaal niet aan de orde. De VAM-wagens zijn van meet af aan geleverd met een losse koppelboom met een nem-schacht. Die zijn te vervangen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.