Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Koppeling weg. Oplossingen?

(1/5) > >>

Dick55:
Ik heb 2 locs en een aantal wagons waarbij de koppelingen zijn afgebroken.

Ik ben wat dit soort zaken betreft een beginneling. Nu las ik over losse NEM schachten. Is dat een optie?

Plakken onder de loc of wagon en een verwisselbare koppeling er in steken?

Waar moet ik op letten, zijn er meerdere soorsten schachten en koppelingen?

ivanzon:
Welk merk gaat het om (en welk type koppelingen). Op basis van de tekst gok ik op Fleischmann of Liliput, dat zijn merken waarbij je te maken hebt met plastic koppelingen

Overet:
Onder andere Symoba en Roco leveren kortkoppelingsmechaniekjes waar je misschien iets aan hebt. Iedere situatie is echter anders, dus reken op het nodige gepuzzel. Ook moet je vaak ruimte maken door wat materiaal weg te nemen.

Tom

Gert Arkema:
Het maakt nogal uit hoe de koppelingen zijn afgebroken. Elk merk heeft wel zijn eigen manier om de koppelingen aan het materieel te bevestigen. Soms is afbreken inderdaad gewoon afbreken en soms is de koppeling dan wel te vervangen. Vaak is afbreken echter uitbreken van de hele bevestiging en dat is ernstiger. In dat geval moet er gedacht worden aan een nieuwe koppelingshouder of koppelingsmechaniek. Je omschrijving vertelt niks over merk en omvang schade.
Doe eens een plaatje hoe het eruit ziet, dan kunnen wij een beetje gericht meedenken.

Dick55:
Even ter verduidelijking.
Ik heb bijvoorbeeld Fleischmann wagons (haakkoppeling) waarvan er 1 is afgebroken. Mijn idee is om er zo mogelijk een beugelkoppeling aan te maken om zo ook Roco en Lima wagons aan te kunnen koppelen. Maar bijvoorbeeld ook een Postwagon van Roco met een afgebroken koppeling.

Verder denk ik er over om (vooral) Lima locs aan 1 zijde te voorzien van Fleiscmann haakkoppelingen. Zo kan ik met wagons met beide soorten koppelingen rijden met 1 en de zelfde loc.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie