Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)?  (gelezen 2336 keer)

Fredtherock

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)?
« Gepost op: 29 maart 2020, 22:08:04 »
Beste forumleden,

Een jaar geleden ben ik weer begonnen met mijn treinenhobby. Ik heb een baan liggen van ongeveer 4 meter bij 2 meter met marklin
m-rails. Inmiddels heb ik nagenoeg al mijn loks digitaal gemaakt met esu decoders (loksound en lokpilot) ook zitten er een 4-tal marklin decoders bij.
Momenteel heb ik 2x mobile station 2. Mijn seinen en wissels zijn nog van vroeger en worden bediend met schakelrails en zijn dus analoog. Daar ik met 3, 4 of 5 loks tegelijk wil gaan rijden ben ik aan het overwegen om in eerste instantie de besturing wat makkelijker te maken en ik heb met mijn stations te weinig vermogen. Nu is dat 2.3 A. Nu mijn vraag ???  is het verstandig om een command station 2 van ESU of een central station 2 of 3 van MARKLIN aan te schaffen. Ik weet het echt niet. Graag zou ik hierin een goed advies willen krijgen. Ik ben zeer benieuwd naar jullie reactie.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2020, 23:06:26 door Bert van Gelder »

ruben derks

  • NL, DE & CH Rijder
  • Offline Offline
  • Berichten: 243
    • Ruben Derks
Re: ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)?
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2020, 23:18:00 »
Als je de mobile station2 verder wilt blijven gebruiken moet je een centrale van Märklin kopen. Deze zijn niet direct aan de sluiten aan de ECOS2, enkel via sniffer, maar dan gedragen ze zich als apparte centrale (dat betekend dat je geen locs uit kunt wisselen tussen de 2)

Een CS2 of CS3 is een prima centrale.

Groetn Ruben
Tillig E-lite HO | WinDigipet 2021.1 Premium | yamoRC |
NS en DB jaren 50/60 |  2 rail |

Kijk ook op rubenderks.nl!!!

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)?
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2020, 23:44:00 »
Beide (Esu & Marklin) zijn prima centrales. En doen wat ze moeten doen: ze laten treintjes rijden, en wissels schakelen!  ;D
Als je dus alleen naar de centrales alleen kijkt is er niet zoveel waar de één in uitblinkt en de ander hopeloos achter blijft.

Voor Marklin CS3(+)/CS2 centrales spreekt dat je huidige Mobile stations 2 (MS2), op de centrale kan gebruiken. De Ecos2 kan dat alleen in één richting op de sniffer port.
De Ecos2 heeft dat dan weer met de MS1.

De Ecos2 en de CS3+ zijn meer vergelijkbaar, omdat beide de S88/N88 port hebben voor de terugmelding die de CS3 dan weer niet heeft. Overigens is daar dan weer een extra bouwsteen aan de CAN-bus beschikbaar omdat euvel op te vangen.

De Ecos2 is marginaal goedkoper dan de de CS3(+), met name omdat Esu er een voeding direct bij levert, die bij de CS3(+) als een aparte aanschaf extra moet worden gekocht.

De laatste versie van de Ecos2 (50210) heeft een groter interne booster (6A tov 5A), maar dat vermogen is meer geschikt voor de grotere schalen dan voor HO.

Grappige extra's, van de CS3 tov van de Ecos2 is de speel wereld, waar mee locomotieven op de baan als echte loks kunnen worden bestuurd met verbruik van water/kolen/diesel etc. Dat heeft de Ecos niet, en is ook niet te verwachten. Een andere handig ding is dat je een USB keyboard en muis kan aansluiten. De Ecos2 valt hierbij terug op de interne server voor een VNC verbinding (kan je de Ecos2 vanaf een ander computer of tablet besturen). Dit kan de CS3 ook, maar dan met een app. Extraatje, een tweede CS3 kan als slaaf van de een ander werken (Twee Ecos werken alleen separaat).
 
De CS3 bind je iets meer aan Marklin dan de Ecos2 aan Esu. Er zijn verschillende extra manieren, door aankoop van converter, spullen aan een Ecos2 aan te sluiten.

Een groot voordeel is dat je met de CS3, decoders en geluidsdecoders kan programmeren met behulp van een computer. Sinds een recente update kan de Ecos2 dat ook, maar nog geen geluidsdecoders.

Nee, geen gemakkelijke keus. Ik heb in het verleden gekozen voor de Ecos2 (ik heb inmiddels 3 Ecos'n, 2x Ecos2, 1x Ecos1), en ben daar blij mee. Je zal ook mensen kunnen vinden die een CS2/CS3 hebben en daar erg blij mee zijn.

Je kan nog een blik aan overwegingen opentrekken over computer interface en de besturing van de baan, maar als je alleen de locomotieven bestuurd met de centrale, en de wissels nog analoog, heeft dat op dit moment nog geen zin. Beide centrales worden door meerdere programma's ondersteund, maar dat is een andere discussi.

Jan-Peter

(Ik was niet zo snel als Ruben, en ik ben veel langdradiger, sorry)
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2020, 23:48:36 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

ruben derks

  • NL, DE & CH Rijder
  • Offline Offline
  • Berichten: 243
    • Ruben Derks
Re: ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)?
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2020, 11:37:24 »
Citaat
Nee, geen gemakkelijke keus. Ik heb in het verleden gekozen voor de Ecos2 (ik heb inmiddels 3 Ecos'n, 2x Ecos2, 1x Ecos1), en ben daar blij mee. Je zal ook mensen kunnen vinden die een CS2/CS3 hebben en daar erg blij mee zijn.

Even offtopic tussendoor? maar in welk opzicht gebruik jij 3 ECOS?

Groeten Ruben
Tillig E-lite HO | WinDigipet 2021.1 Premium | yamoRC |
NS en DB jaren 50/60 |  2 rail |

Kijk ook op rubenderks.nl!!!

Fredtherock

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)?
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2020, 12:59:49 »
Hallo Ruben, mijn dank voor je bericht. Naar aanleiding van de antwoorden neig ik ook meer naar Marklin. Bedankt voor je reactie.

Fredtherock

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)?
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2020, 13:09:45 »
Hallo Jan-Peter,
Heel erg bedankt voor jouw uitgebreide uiteenzetting wat betreft de keuze tussen de 2 stations. Zelf neig ik meer naar Marklin. Het jammere is alleen dat ik de Central Station niet optimaal kan gebruiken vanwege nog veel analoge onderdelen. Het besturen van de locs is met mobile station lastig wat betreft het zoeken naar de juiste lok. Daarbij is het veel geld voor datgene waar ik hem voor ga gebruiken.
Maar toch wil ik  het allemaal eenvoudiger. Als ik maar geen problemen krijg met mijn esu decoders gecombineerd met een Central Station. Nogmaals bedankt voor de moeite die je genomen hebt. Maar vooral: BLIJF GEZOND

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761
Re: ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)?
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2020, 13:55:41 »
Beide stations hebben veel functionaliteit aan boord die niet gebruikt wordt (een flink stuk onhandige en dure automatisering bijvoorbeeld) en hebben een hoog bling-bling gehalte. Daar komt nog bij dat met een losse handregelaar rijden en schakelen veel gemakkelijker is maar dat is subjectief. Ik zou er nog maar eens een weekje over slapen tenzij het geld in de handen brandt.

Ik zou zeggen knikker die laatste 4 Marklin decoders er ook nog uit en ga DCC rijden. Veel goedkoper, meer keuze in centrales en randapparatuur en vooral veel vriendelijker ten opzichte van het brakke MFX / M4 met al die aanmeld perikelen. maar dat was niet je vraag.

Over het besturen van 3, 4 of 5 loks tegelijk: vergeet het maar. Met de hand is dat bijna niet te doen als je ook nog knopjes moet drukken om wisseltjes om te zetten en je zult dan al snel de stap zetten naar automatisering en dan begint het keuzefeest weer opnieuw. ;D

Gr, Ben.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
Re: ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)?
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2020, 14:54:06 »

Een groot voordeel is dat je met de CS3, decoders en geluidsdecoders kan programmeren met behulp van een computer.

Hallo

Daar ben ik niet zo zeker van.
Volgens mij kan dit alleen met een CS2, maar (nog) niet met de 3.

Wil je ooit met MFX gaan rijden dan is de Ecos nauwelijks een optie. Marklin heeft een (snelle) aanmeldprocedure die de Ecos niet heeft. MFX op een ecos is dus traag en barst van de onnodige aanmelingen.
Een van de hoofdredenen waarom MFX zo verguisd wordt door Ecos (en CS1) bezitters.

Bart

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)?
« Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2020, 15:14:12 »
Hallo Ruben,

De 3 Ecos'n:
- Ecos2; op mijn stationaire baan.
- Ecos2; op het blauwe gedrocht op beurzen
- Ecos; Orgineel op het blauwe gedrocht, maar het gebrek aan achtergrond verlichting maakte die slecht leesbaar; nu als reserve.
(Eveneens in reserve: IBox IR, 6021 en 6020)

MFX CS3<>Ecos2; CS3 gebruikt just in time inlezen van de decoder settings, waar de Ecos alle settings inleest, dat maakt het verschil.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2020, 15:18:59 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.