Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:40:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 14:37:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 1200blauw
Vandaag om 14:35:53
1e modelspoorbaan door Hendrik Jan
Vandaag om 14:29:53
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Robbert
Vandaag om 14:28:33
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:20:19
Testbaantje, schaal h0f door HOf Fan
Vandaag om 14:15:19
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 14:11:48
goederentreincombinaties door Daan!
Vandaag om 13:58:03
Bouwen van modellen bestaande uit gips door Wim Vink
Vandaag om 13:42:28
Philotrain buffers demonteren en spuiten door Pauldg
Vandaag om 13:30:14
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door WeKra
Vandaag om 13:28:00
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door d.vanaalst
Vandaag om 13:23:31
The Summer of 69 door MarcNL
Vandaag om 13:20:51
Intellibox basic 65006, trein rijdt tegenovergesteld aan richtingsindicator? door Ronald Halma
Vandaag om 13:16:26
En het gaat maar door... door zuylen
Vandaag om 12:47:19
Wasbenzine/residu door Tomasso
Vandaag om 12:41:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 12:22:14
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:12:22
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door Gerke
Vandaag om 11:50:55
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 11:02:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:04
Uhlenbrock DCC decoder, is uit te lezen op IB-1, maar lok rijdt niet? door henk
Vandaag om 10:46:01
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door TonM
Vandaag om 10:40:48
Rijtuigen op De Meer door martijnhaman
Vandaag om 10:14:37
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
Vandaag om 10:07:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:43:28
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door NS8714
Vandaag om 08:40:40
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 06:20:04
Baanbouw Bosje77 door AndrevdG
Vandaag om 04:15:41
  

Auteur Topic: Wielen gelijkzetten?  (gelezen 1624 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Wielen gelijkzetten?
« Reactie #15 Gepost op: 29 maart 2020, 11:43:42 »
Juistem. Als aanvulling op het verhaal van Arjen: bijkomend voordeel bij kwarteren is dat alle wielen aan één zijde ten opzichte van elkaar goed staan. Dus geen klemmende koppelstang.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2020, 12:22:14 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 5184
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Wielen gelijkzetten?
« Reactie #16 Gepost op: 29 maart 2020, 11:44:17 »
Al zet je ze allemaal recht ten opzichte van elkaar, het zal mij worst wezen. Echter, die kwartering zit er niet voor niks. Dat ze daarnaast ook nog uitgelijnd moeten zitten, dat klopt. Maar de vraag blijft, je weet het blijkbaar allemaal zo goed, wat doe je hier nog? Lijn het ding uit en de mazzel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9494
    • belse roestkraam
Re: Wielen gelijkzetten?
« Reactie #17 Gepost op: 29 maart 2020, 12:11:18 »
Nou, dan nog 1 keer het uiteindelijke oordeel van degene die meer onderstellen gekwarteerd heeft dan alle andere knoeiers hier  ;D ;D :angel: :angel::

Er zijn locs waarbij 1 as met tandwielen wordt aangedreven en de rest door de koppelstangen wordt aangedreven. Bij die locs komt de kwartering heel nauw en moet op alle assen exact gelijk zijn. Hoeft niet exact 90 graden, voor mijn part doe je 80 of 100 graden, 1 ding is echt belangrijk: BIJ ALLE ASSEN EXACT GELIJK anders werkt de boel niet. Bij t afstellen van assen met 1 geisoleerd wiel en 1 ongeisoleerd wiel draait t geisoleerde wiel meestal makkelijker op de as, door t plastic isolatiebusje.

Dan zijn er de locs waarbij de assen door tandwielen verbonden zijn. De stangen hobbelen los mee, de kwartering komt dan minder nauw. Het 90 graden-verschil tussen links en rechts kun je vergeten, voor mijn part zet je ze links en rechts precies gelijk, maar evengoed moet de hoek bij alle assen min of meer gelijk zijn. Mag een beetje afwijken, want vaak zitten er toch wat ruime gaten in de koppelstangen, bedoeld omdat er speling zit op de tandwielen waardoor t wiel "dichter bij de motor" eerder in beweging komt dan t wiel helemaal aan t eind van de tandwielketting. Zo'n onderstel is dus makkelijker af te stellen al is het soms een heel gezeik alle assen zo terug in het frame te lepelen dat de wielen gelijk uitgelijnd staan, omdat bij terug in het frame zetten ze iets kantelen doordat de tandwielen al aangrijpen, daar moet je dus rekening mee houden.
Zitten de wielen niet gelijk, haal de as er weer uit of een beetje los zodat de tandwielen niet meer aangrijpen en verdraai de as tot ie gelijk zit met de andere en druk m weer op zn plek. Wederom, als t een as is met aan 1 kant geisoleerde wielen, lijn het ongeisoleerde wiel uit, als t geisoleerde wiel dan niet in lijn zit kun je dat altijd nog verdraaien.


eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
Re: Wielen gelijkzetten?
« Reactie #18 Gepost op: 29 maart 2020, 12:17:48 »
Floris, bedankt voor je uitleg.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Wielen gelijkzetten?
« Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2020, 12:19:36 »
Nou, dan nog 1 keer het uiteindelijke oordeel van degene die meer onderstellen gekwarteerd heeft dan alle andere knoeiers hier  ;D ;D :angel: :angel::

Er zijn locs waarbij 1 as met tandwielen wordt aangedreven en de rest door de koppelstangen wordt aangedreven. Bij die locs komt de kwartering heel nauw en moet op alle assen exact gelijk zijn. Hoeft niet exact 90 graden, voor mijn part doe je 80 of 100 graden, 1 ding is echt belangrijk: BIJ ALLE ASSEN EXACT GELIJK anders werkt de boel niet. Bij t afstellen van assen met 1 geisoleerd wiel en 1 ongeisoleerd wiel draait t geisoleerde wiel meestal makkelijker op de as, door t plastic isolatiebusje.

Dan zijn er de locs waarbij de assen door tandwielen verbonden zijn. De stangen hobbelen los mee, de kwartering komt dan minder nauw. Het 90 graden-verschil tussen links en rechts kun je vergeten, voor mijn part zet je ze links en rechts precies gelijk, maar evengoed moet de hoek bij alle assen min of meer gelijk zijn. Mag een beetje afwijken, want vaak zitten er toch wat ruime gaten in de koppelstangen, bedoeld omdat er speling zit op de tandwielen waardoor t wiel "dichter bij de motor" eerder in beweging komt dan t wiel helemaal aan t eind van de tandwielketting. Zo'n onderstel is dus makkelijker af te stellen al is het soms een heel gezeik alle assen zo terug in het frame te lepelen dat de wielen gelijk uitgelijnd staan, omdat bij terug in het frame zetten ze iets kantelen doordat de tandwielen al aangrijpen, daar moet je dus rekening mee houden.
Zitten de wielen niet gelijk, haal de as er weer uit of een beetje los zodat de tandwielen niet meer aangrijpen en verdraai de as tot ie gelijk zit met de andere en druk m weer op zn plek. Wederom, als t een as is met aan 1 kant geisoleerde wielen, lijn het ongeisoleerde wiel uit, als t geisoleerde wiel dan niet in lijn zit kun je dat altijd nog verdraaien.

Amen!
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18930
    • Pagina van klaas
Re: Wielen gelijkzetten?
« Reactie #20 Gepost op: 29 maart 2020, 12:22:06 »
Floris heeft op zijn geheel eigen wijze onder woorden gebracht wat ik ook wilde zeggen.
Nog een opmerking over de foto van de 6300: in het algemeen zitten de contragewichten in de wielen recht tegenover de krukpen. Bij het voorste drijfwiel is dat niet zo en dat komt ongetwijfeld doordat deze loc ook nog 2 binnenliggende cilinders heeft.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 5184
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Wielen gelijkzetten?
« Reactie #21 Gepost op: 29 maart 2020, 12:46:31 »
2 cilinder loc met binnenliggende cilinders:



Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
Re: Wielen gelijkzetten?
« Reactie #22 Gepost op: 29 maart 2020, 12:59:32 »
De wielen staan nu goed, het handmatig rechtdraaien ging makkelijker dan gevreesd, het ding loopt weer als een trein.
Bedankt voor jullie hulp!

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 1964
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Wielen gelijkzetten? Oftewel: kwartering van assen.
« Reactie #23 Gepost op: 29 maart 2020, 14:43:45 »
 (y) (y) (y)
wel blijven controleren.

Ronald Visser.
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Maar nu nog even niet :)

Erik Baas

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Wielen gelijkzetten?
« Reactie #24 Gepost op: 29 maart 2020, 15:25:18 »

Op de voorste as staan de wielen anders.

Dat is volkomen normaal voor een loc met meer dan twee cylinders. De drijfstang(en) van de derde (en evt. vierde) cylinder zitten onder het frame en drijven (meestal) de voorste as aan, en daarom zit het contragewicht van de voorste drijfwielen op een andere plaats dan bij de andere gekoppelde assen. (simpel uitgelegd, ik sla de helft over)

Zie bv. ook deze foto van de bekende 01 1075 (3 cylinders!), waar het verschil ook duidelijk te zien is.

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 5184
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Wielen gelijkzetten? Oftewel: kwartering van assen.
« Reactie #25 Gepost op: 29 maart 2020, 15:55:43 »
I know... Maar toch bedankt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9494
    • belse roestkraam
Re: Wielen gelijkzetten? Oftewel: kwartering van assen.
« Reactie #26 Gepost op: 29 maart 2020, 16:28:01 »
(y) (y) (y)
wel blijven controleren.

Ronald Visser.
wat moeten we controleren?

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 1964
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Wielen gelijkzetten? Oftewel: kwartering van assen.
« Reactie #27 Gepost op: 29 maart 2020, 16:29:52 »
Wat er allemaal aan zin en onzin over wordt geroepen.

Zoiets....

Ronald
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Maar nu nog even niet :)

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9494
    • belse roestkraam
Re: Wielen gelijkzetten? Oftewel: kwartering van assen.
« Reactie #28 Gepost op: 29 maart 2020, 17:02:27 »
uh... ja... ik denk t ook? ofzoiets?  ::)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3905
    • Modeltrein projecten
Re: Wielen gelijkzetten? Oftewel: kwartering van assen.
« Reactie #29 Gepost op: 29 maart 2020, 17:24:57 »
Voor zover...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...