Vraag en antwoord > (Her)beginners

Wielen gelijkzetten?

(1/7) > >>

eezacque:
Het locomotiefje helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt, weer in elkaar gezet met verse koolborstels en sleepcontacten, en het loopt weer als een trein. Dat wil zeggen, dat deed het tot ik de drijfstangen weer monteerde, en toen liep het ding hopeloos vast (gelukkig met de hand laten draaien, er is niets kapotgegaan) Een hoop lelijke woorden verder ontdekte ik waarom de vorige eigenaar de drijfstangen eenzijdig had verwijderd: deze lopen vast, omdat op één as de wielen niet gelijkstaan: de gewichten in de wielen staan niet gelijk, terwijl ze dat bij de andere wielen wel doen.

Ik overweeg een poging om de wielen met enig geweld 'gelijk' te zetten, maar vraag me af of ik het ding niet onherstelbaar beschadig. Kan ik een grote tang op de gedemonteerde as zetten, en het wiel met de hand verdraaien? Is er een betere manier?

Tomasso:
Gewoon het ene wiel vasthouden en het andere wiel verdraaien, dat is een manier om te kwarteren. Net zo lang testen tot het goed zit. Tang lijkt me niet echt nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Klaas Zondervan:
Zou ik toch mee oppassen. Bij gladde assen kan dat wel, maar soms zijn de assen gekarteld op de plek waar de wielen zitten. Als je dan gaat draaien verknoei je de klemming.

VictorPM:

--- Citaat van: eezacque op 28 maart 2020, 21:38:51 ---omdat op één as de wielen niet gelijkstaan: de gewichten in de wielen staan niet gelijk, terwijl ze dat bij de andere wielen wel doen.

--- Einde van citaat ---

Op geen enkele as horen de gewichten in de wielen gelijk te staan, ze horen 90° ten opzichte van elkaar verdraaid te staan.
Maar, de precieze hoek maakt hierbij niet zoveel uit - als ze maar op elke as hetzelfde staan.

Tomasso:
Ook dat klopt niet altijd, kijk maar:



Op de voorste as staan de wielen anders.

Maar goed, bij kwarteren is het belangrijk dat de wielen op 1 as, (meestal) 90 graden gedraaid staan ten opzichte van elkaar.

Met de hand is dat een moeilijk karwei, zeker als het meerdere wielen op meerdere assen betreft. Is het 1 enkel wiel dat licht gedraaid is, dan is het het proberen waard om het wiel handmatig in positie te draaien. Is het wiel echt helemaal verkeerd gepositioneerd, dan loont het de moeite om het wiel van de as af te halen met een poelietrekker speciaal voor modelbouw. Daarna moeten de wielen allemaal opnieuw gekwarteerd worden en daar heb je een hulpmiddel voor nodig. Fohrmann levert een vreselijk onnauwkeurig en onhandig ding daarvoor, waarmee je nog steeds op het oog richt. Het wiel er weer op zetten kan als het goed is met dezelfde poelietrekker, zoals de poelietrekker van North West Short Limes (NWSL). Er zijn echter ook wielenpersen te koop.

Mocht je los willen gaan, The Quarterer van NWSL is een handig ding en niet duur. The Quarterer II is een pareltje onder de kwarteertools. Mocht je nog een G.W. Models kunnen vinden, dat is ook een prachtig apparaatje. Ben je net als ik op zoek naar de heilige graal, dan moet je je leven wijden aan de zoektocht naar een Teichmann Präetecma.

Voor alle (echt alle) informatie hierover, zoek naar mijn topic hier op het forum over het kwarteren van wielen.

Wat het vooral kost is even wat tijd en geduld, maar daarna heb je weer een perfect rijdende loc.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie