Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Problemen met Roco wissels  (gelezen 11380 keer)

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Problemen met Roco wissels
« Reactie #30 Gepost op: 04 december 2015, 22:56:35 »
De normering laat ik voor wat het is,maar mijn ervaring is geen meegebogen wissels gebruiken.
Op profi meegebogen wissels gaan mijn stoomlocs 043/042 er ook uit.
Ik zou adviseren een alternatief te zoeken voor de meegebogen wissel.
Een heel ander railsysteem kiezen is nmm een brug te ver.
Ik heb zowel "gewone"wissels van Roco als van Fleischmann en die functioneren perfect.
Denk er een rustig over na das beter voor de bloeddruk.
Succes.
Mvg,Romani-P
tijdperk 3 NS in opbouw

Herbert Krijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • (Her-)Intreder
Re: Problemen met Roco wissels
« Reactie #31 Gepost op: 04 december 2015, 23:14:05 »
Henk,
Jouw en mijn situatie verschillen nogal, maar misschien heb je hier wat aan.
Ik heb Tillig Elite rail en oud materieel, zoals een Roco 2200 anno 1990 (ongeveer) en een Flm BR64 uit de tijd dat er nog geen wisselende frontverlichting was. Mijn issue: kortsluiting en ontsporing op een engelse wissel.

De 2200 genereerde kortsluiting als hij van linksboven naar rechtsboven ging. Bij enige snelheid merkte ik dat niet, maar kruipend sloeg de central af. Oorzaak: korsluiting aan de binnenkant van de flens bij de paarse pijl (bij het rechter schroefje). Oplossing: de rail een fractie verbogen.
Overigens kon ik bij weinig extra licht de vonken zien, dus was de plek redelijk makkelijk te vinden.
Bij jou zou iets dergelijks kunnen gebeuren: als het draaistel niet goed indraait en de wielen wat krap staan, dan kan de laatste as mogelijk net de tong van het rechtdoorgaande spoor raken. De lok hoeft maar 1 mm door te schieten bij de kortsluiting en de oorzaak is weer weg ......
De BR64 (en eigenlijk al het oude materieel) 'sprong' rechtdoorgaand omhoog in het midden van de engelse wissel . Soms leidde dat tot ontsporing. Oorzaak: de wielen te dicht bij elkaar en Tillig is dan onverbiddelijk (zie oranje pijl; daar is weinig speling). Oplossing: ik zet nu alles op 14,4 mm binnenmaat.

Vrolijke noot: het heeft mij ook uren gekost voor ik door had wat er loos was.
Succes en sterkte.
Herbert

 
MM, Tillig, oud materieel. Nederland, Ep IIIa (probeer ik)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Problemen met Roco wissels
« Reactie #32 Gepost op: 05 december 2015, 00:03:44 »
Voorloopwielen: 15,72 mm
1e as: 15,41 mm
2e as: 15,58 mm
3e as: 15,68 mm enz....
Wat heb je hier gemeten? Ik krijg de indruk dat dit de maat over de buitenkant van de flenzen is. Die is steeds kleiner dan de spoorwijdte, dus daar zit het probleem niet. Wat van belang is, dat is de maat tusen de binnenkanten van de wielen. De maat B in NEM310.
Kun je zien waardoor de loc ontspoort?

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Problemen met Roco wissels
« Reactie #33 Gepost op: 05 december 2015, 01:56:49 »
Nu doet zich het volgende voor.
Mijn baan is nog niet af en ik ben module voor module aan het aansluiten. In een volgende module ligt exact dezelfde wissel en deze geeft geen sluiting en hier ontspoort ook geen lok.

Mijn conclusie daaruit is dat het aan die ene wissel ligt en mogelijk geen algemeen probleem is.
Ik heb de wissel gebruikt gekocht op een beurs en weet niet wat hij al meegemaakt heeft.
Ik wil nu volgende week in Houten een Roco gebogen wissel rechts scoren en wil die inbouwen in plaats van de verdachte wissel. Ik heb in totaal 6 gebogen wissels in mijn baan dus ga ik ze allemaal testen.
Voorlopig geen plannen meer om over te gaan naar profirails. Naar wat ik in dit forum gelezen heb kom ik van de regen in de drup.

Tot zover bedankt voor alle goede raad en hulp.
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Problemen met Roco wissels
« Reactie #34 Gepost op: 05 december 2015, 10:12:39 »
Misschien is er ooit eens een draadje aan het puntstuk gesoldeerd, door de hitte kan het kunststof waarin het puntstuk ligt zacht worden en het puntstuk verschuiven met alle gevolgen van dien.

Stephan.

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Problemen met Roco wissels
« Reactie #35 Gepost op: 05 december 2015, 11:10:54 »
Misschien ten overvloede
Een linkje naar een filmpje waarin wordt uitgelegd wat de functie is van het puntstuk. Het heeft mij in ieder geval veel geholpen bij het ontrafelen van ontsporingsmysteries.

http://youtu.be/MbSmoUH1Cqk

Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Problemen met Roco wissels
« Reactie #36 Gepost op: 05 december 2015, 12:15:46 »
Zojuist nog iets opgemerkt m.b.t. het kortsluitprobleem.
Hier een close-up ven een Roco wissel 42440/42441 uit mijn voorraad:


Vergelijk dat met deze foto, een uitsnede van de foto van hetzelfde type wissel op de site van Roco:


Merk op dat de zaagsnede aan de linkerkant van het puntstuk in mijn exemplaar een paar mm verder van de punt zit. Het lijkt erop dat Roco het kortsluitprobleem ook heeft ontdekt en naar aanleiding daarvan de instelling van de zaag iets heeft aangepast. Het gaat maar om ongeveer 2 mm, maar het maakt net het verschil tussen wel en geen kans op kortsluiting door een passerende flens.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Problemen met Roco wissels
« Reactie #37 Gepost op: 05 december 2015, 12:38:57 »
Dat is best een oude foto of in ieder geval een foto van een oud wissel. De eerste lichting Rocoline wissels had dat puntstuk en die kortere kunststof strijkregels. Maar dat is al gauw 25 jaar geleden aangepast.
Slechts voor de helderheid, de vraag ging over het nog oudere 2,5 mm systeem.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Problemen met Roco wissels
« Reactie #38 Gepost op: 05 december 2015, 13:18:36 »
Henk, ik dacht dat ik een wereldschokkende ontdekking had gedaan. ;D
Ik had ook al gezien dat de strijkregels anders zijn. Als de constructie al 25 jaar geleden is aangepast, dan is het wel slordig dat ze nog steeds met een oude foto werken. Niet alleen op de website, maar ook in de catalogus.
Aangezien ik al jarenlang mijn wissels zelf bouw hou ik de ontwikkelingen bij de fabrikanten niet zo goed bij. Maar nu heb ik om tijd te besparen toch maar een paar "echte" wissels aangeschaft.

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Problemen met Roco wissels
« Reactie #39 Gepost op: 13 december 2015, 01:28:57 »
Vandaag naar Houten geweest. Drie hallen afgestruind voor een gebogen wissel Roco 2,5 mm. Niets kunnen vinden. Het enige dat ik vond was een gebogen handwissel. Ik heb hem gekocht en vanavond voorzien van een electrische aandrijving en het hartstuk gepolariseerd. Morgen maar eens inbouwen en kijken of het probleem daarmee verholpen is.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2015, 16:20:06 door Romavami »
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Problemen met Roco wissels
« Reactie #40 Gepost op: 05 februari 2016, 01:21:01 »
Na het ombouwen van de wissel, hem (of haar) op de plaats van de verdachte wissel gelegd. Na tien minuten proefrijden met verschillende loks en evenveel sluitingen en ontsporingen is mijn conclusie dat het er niet beter op geworden is. Inmiddels hebben zich nog meer probleemwissels aangediend.

Ik heb toen bewust even afstand genomen van het probleem. Na twee weken ben ik maar weer eens naar de kelder gegaan en heb alles nog eens een keer van alle kanten bekeken. Mijn conclusie was dat ik niet door wilde met deze rails. De Roco modellrails 2,5 mm is bijna niet meer te krijgen op beurzen en Ebay.

Een groot deel van de hobby behelst het rijden en als dat niet het gewenste resultaat geeft moet er een beslissing genomen worden. Ik heb besloten de Roco rails te vervangen door Fleischmann profirails.
Ik heb ondertussen de rail van het niveau 0 gedemonteerd. In het schaduwstation laat ik ze liggen omdat er daar geen problemen zijn.. Ik ben weer aan het opbouwen nadat ik in Houten en op MP en Ebay veel Flm profi verzameld heb.
Voor  mijn verdere bouwervaringen heb ik de draad weer opgepakt in mijn draadje over de bouw van de Zevenheuvelenbaan.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zullen we maar zeggen.

Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Problemen met Roco wissels
« Reactie #41 Gepost op: 29 maart 2020, 08:02:52 »
Hoi Rob,

Ik las eerst;

"Voorlopig geen plannen meer om over te gaan naar profirails. Naar wat ik in dit forum gelezen heb kom ik van de regen in de drup."

En in het laatste bericht in dit draadje lees ik dat je toch overgaat op Fleischmann Profirails. Dus de hele baan overnieuw leggen en dan straks weer tegenslagen met de profirails. En dan ?

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Problemen met Roco wissels
« Reactie #42 Gepost op: 29 maart 2020, 10:55:55 »
Dat laatste bericht van de TS in dit draadje is....... 4 jaar oud ;) Niet actueel meer dus ;)