Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:05:23
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: DAF YA-314 Algemeen  (gelezen 2193 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
DAF YA-314 Algemeen
« Gepost op: 28 maart 2020, 09:25:02 »
DAF YA314



In de jaren vijftig van de vorige eeuw ontstond bij de Koninklijke Landmacht de noodzaak om het rijdend materieel te vervangen. De bestaande voertuigen waren na WWII door de Landmacht 2e hands verkregen via het Mutual Defense Assistance Programme (afgekort tot MDAP)uit de voertuigdumps van de Geallieerden. Doordat deze voertuigen een mix van Engelse, Canadese en Amerikaanse voertuigen was, bleken onderhoud en aanvoer van reservedelen een logistiek probleem en standaardisatie was daarom noodzakelijk.
Op 20 december 1951 ontving DAF een grote regeringsorder van 175 miljoen gulden voor de levering van, in eerste instantie, 3.600 stuks voertuigen aan de Koninklijke Landmacht.
Een paar jaar later ontving DAF, dit was op 24 mei 1955, opnieuw een regeringsorder van 25 miljoen gulden voor de bouw en levering van duizend stuks vierwielaangedreven voertuigen van het type YA 314 aan de Koninklijke Landmacht. Uiteindelijk werden er, na vervolgorders, 4406 stuks van het type 314 & 324 geleverd.
De YA314 had geen stuurbekrachtiging en geen verwarming. De cabine, met neerklapbare zijruiten, kon alleen verwarmd worden door de tussen de stoelen geplaatste schotten van de motorkap op een kier te zetten waardoor de motorwarmte (en ook de herrie en oliedampen) de cabine instroomde(n). De waarde van het voertuig bedroeg 25 000 gulden.
Typeaanduiding
De typeaanduidingen: (YA, YK, YF-314/324), zijn op de volgende manier samengesteld:
Y = militair voertuig
A = algemeen, (K = Kipper, F = Fuel/Tankauto)
3 = laadvermogen in tonnen,
1 resp. 2= de serie,
4= het aantal wielen.
De YA314 is in twee series gebouwd:
De eerste serie YA-314 is gebouwd van 1955 tot 1960 en had een open laadbak met- of zonder huif.
De tweede serie YA-324 is gebouwd van 1961 tot 1965, als vervolgserie met een gemodificeerd en iets versterkt chassis, verzwaarde achterveren (meer veerbladen), andere schokbrekers op de voor- en achteras en de achterbrug is vervangen door een DAF in plaats van het merk Timken.
De YA314 kwam in dienst als Algemene voertuig met huif, maar al spoedig kwam er ook een Bureauwagen met metalen opbouw, een Toolset (mobiele werkplaats) met metalen opbouw en als Verbindingsdienstauto metalen opbouw. Deze laatste was weer onder te verdelen in Lijnencentrum, (Veld)Telefooncentrale, Telexwagen, en Draaggolfwagen. De wagens voor de Verbindingsdienst zijn ingericht bij Van Rietschoten en Houwens aan de Sluisjesdijk op Charlois. Naast de verbindingsapparatuur waren de wagens voorzien van een elektrische kookplaat.
Het YA 314/324-chassis diende ook als basis voor; Compressorwagen, Tankauto (YF), Kiepwagen (YK),
Deze zijn ook voorzien van een huif maar zijn duidelijk herkenbaar aan de kortere laadbak.
De voorgenomen YA414, een viertons uitvoering van de 314, is nooit bij DAF in productie gegaan. Het betrof een prototype dat door DAF is ontwikkeld en bij het Spaanse Pegaso in licentie gebouwd is.

Model
Artitec en Dennissen hebben allebei de YA314 als h0 en N schaalmodel in hun assortiment. Artitec levert het model als resin bouwpakket en als kant en klaar product terwijl  Dennissen modelbouw uit Cuijk alleen een resin bouwpakket van de YA314 kan leveren. Daar ik vrij recent over enkele Dennissen bouwdoosjes kan beschikken, ga ik hier de YA314 bespreken. Een waarschuwing vooraf;  het is/zijn geen kits die zomaar door een onervaren modelbouwer in elkaar gezet kunnen worden. Veel onderdelen zitten nogal stevig aan hun gietbomen vast en zijn zonder schade te veroorzaken, zeer moeilijk te scheiden


02 het bekende doosje met de uitgestalde inhoud. Let even op de vrij forse gietdelen die aan de componenten vast zitten. Bij het los zagen snijden valt er geheid schade die dan weer hersteld moet worden met de bekende strips van Evergreen.


03 Het schoongemaakte chassis


04 Nu van op de zijkant gezien met zicht op de cardanassen


05 De laadbak met de aangebrachte spatborden


06 Laadbak en chassis nog van elkaar gescheiden


07 Beide componenten “droog” op elkaar gepast


08 Ook even de huiven voor laadbak en cabine gepast. De achterhuif is licht beschadigd en moet met wat plamuur gemodificeerd worden.


09 De cabine is op het onderstel gefixeerd en daarna zwart gespoten


10 Helaas nam de wind beslag op mijn chassis en kwakte het op de grond waarbij de linker bumper het leven liet en de cabine wand scheurde..


11 foto gemaakt met mijn telefoon laat duidelijk de schade aan de bak zien die door het lossnijden van de gietboom is ontstaan.


12 Na het 1e zwart spuiten komt het leger groen op het model. De huif van de bak heeft een ander groen als de wagen. Als de verf droog is worden de decals, die mee geleverd worden, aan de voorzijde van de wagen geplakt. Vergeet dit niet daar je er later niet meer bij kan!


13 Gebruik voor het lossnijden van de decals een zeer scherp mes en maak gebruik van de Micro Set en Micro Sol vloeistoffen


14 Breng de wielen aan, het kan niet missen waar wie moet komen daar de voorwielen een rond gat en de achterwielen een vierkant gat hebben. Nu is het tijd om het zeer kwetsbare takkenvanger te plaatsen.


15-19 Enkele plaatjes van de complete wagen zonder huif. De lading bestaat uit munitiekisten van het merk Roco Minitanks


16


17


18


19


20 De YA314 met huif in een lichtere kleur groen


21 Ook hier is te zien dat de cabinezijwand gescheurd is, helaas maar het is niet anders.


22 De volgende projecten staan al op stapel

full stop
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2020, 09:34:44 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6112
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: DAF YA-314 Algemeen
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2020, 13:28:34 »
Het zonder meer losmaken van de "klont" en het model doe ik in stapjes.
Mini boormachine en flexibele as.

De grootse massa verwijder ik/zaag ik weg met een slijpschijfje in de flexibele as.
Som ga ik er mee door tot 2 a 3 mm vanaf het eigenlijke model door ermee te slijpen/schuren.

Dan verwijder ik het slijpschijfje en ga met de ronde schuurkop  (rond 1 cm) op as aan de gang en dan steeds een beetje verder tot het eigenlijke model de vorm heeft die het zou moeten hebben.
Daarmee voorkom ik afbreken van het model.

Ook het chassis bewerk ik met het slijp-schijfje. Cruciale delen dan nog bijwerken met een mini vijltje.

Ronald
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: DAF YA-314 Algemeen
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2020, 15:14:17 »
Mooi model Hans. (y)
Maar wat de schade aangaat.....Ronald  ;D
Hans is dat lompe gedoe op zee gewend :angel:
Die begrijpt niet dat modelbouw met liefde en gevoel gaat...
En niet alsof je op hoge zee met geweld aan een roer loopt te rukken! ;D ;D ;D

André
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: DAF YA-314 Algemeen
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2020, 15:50:25 »
mwah, ben altijd erg voor modelbouw met geweld, dus das t probleem niet, gewoon gietblok in de bankschroef en je kan helemaal los met een ijzerzaag, millimeter van je onderdeel af dwars door t gietblok zagen en daarna de rest rustig vijlen en knabbelen. Maar ja, das wat mij betreft de subtiele methode en dus laf.
Het mooiste is natuurlijk altijd gewoon de kniptang erop en heel hard knijpen en dan de onderdelen door de hele kamer schieten. Even afgezien van standaard een uur zoeken gaat dat ook best goed, en het is dom en lomp, wel een groot voordeel vind ik altijd.
Zelf besteed ik altijd wel enige aandacht aan proberen onderdelen zo op te zetten dat ze later goed van t gietblok afbreken, maar ja, dat blijft proberen, t lukt de ene keer beter dan de andere zegmaar.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6112
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: DAF YA-314 Algemeen
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2020, 18:44:49 »
Inderdaad:

hit any key.

 (y) (y)

Ronald Visser
(het is maar een tip, wil niet zeggen dat je het dan ook moet uitvoeren)...

« Laatst bewerkt op: 28 maart 2020, 18:46:52 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: DAF YA-314 Algemeen
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2020, 19:09:23 »
Die Floriz  :angel: :angel: (y)
Je blijft gelukkig lekker lomp en onbenullig met bouwen (y)
Hoe is het met jou bouw praktijken??

André
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.