Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Biesje
Vandaag om 03:41:10
Trix E10: Trix decoder vervangen voor een Esu door EddyK
Vandaag om 01:17:29
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 01:15:52
Huizen gezocht voor modelbaan, niet berg-omgeving. door EddyK
Vandaag om 01:12:22
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Ronald Halma
Vandaag om 00:20:53
Stoommachine door roadster36
26 oktober 2020, 23:02:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
26 oktober 2020, 22:59:02
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door mwdb
26 oktober 2020, 22:57:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
26 oktober 2020, 22:51:35
VERPLAATST: Huizen gezocht voor modelbaan, niet berg-omgeving. door Bert van Gelder
26 oktober 2020, 22:42:56
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Floris
26 oktober 2020, 22:34:33
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
26 oktober 2020, 22:31:53
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door GerardvV
26 oktober 2020, 22:31:03
Roßnitz door Ronald69
26 oktober 2020, 22:16:32
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Marc tramt
26 oktober 2020, 22:12:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Christoph
26 oktober 2020, 22:10:48
MRDirect aansturen door JMRI door Gerard te Nuyl
26 oktober 2020, 22:05:56
MAX zoekt de beste modeltreinbouwer van Nederland door Peter Kleton
26 oktober 2020, 21:54:18
IC Berlijn in H0. Welke rijtuigen heb ik nodig? door Fritsprt
26 oktober 2020, 21:50:53
Een opklabare treintafel voor iemand anders door Jelmer
26 oktober 2020, 21:44:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 oktober 2020, 21:41:23
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Falcon10
26 oktober 2020, 21:38:30
Baanbouw Bosje77 door bosje77
26 oktober 2020, 21:34:22
20 toen door Teun
26 oktober 2020, 21:33:12
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
26 oktober 2020, 21:25:53
19 Toen door Teun
26 oktober 2020, 21:25:40
Overweg signalen en verlichting DRG door GORILLUS
26 oktober 2020, 21:13:44
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
26 oktober 2020, 21:10:08
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
26 oktober 2020, 20:53:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door v140
26 oktober 2020, 20:33:37
  

Auteur Topic: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737  (gelezen 883 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Gepost op: 25 maart 2020, 14:39:24 »
Ik ben bezig met de bouw van deze lok in schaal 1 op 40.
 Op het ogenblik ben ik bezig met de voorwarmer,  de meeste loks hadden er een.
Ook de 3737 heeft er een. Hoewel ik weet hoe het werkt bij een voorwarmer  ((Boek van Labrijn ),snap ik niet wat er bij die van de 3737 is gedaan.
Bij een normale lok zitten de in- en uitgang voor het  water op de kopse kant van de voorwarmer,  koud water uit de tender er in ,verwarmd water er uit naar de ketel.
Bij de 3737 zie ik 3 (Drie ) aansluitingen op de kopse kant. Een aansluiting gaat naar de ketel (Zoals het hoort ), maar de andere twee zijn met een kort stukje buis door verbonden. Hoe de uitgang van de voedingspomp is aangesloten kan ik niet ontdekken.
Welke stoom deskundige kan dit uitleggen ?
Voor de modelbouw helemaal niet belangrijk, maar ik wil het toch weten.  ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3209
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2020, 16:00:49 »
Er staat mij iets bij dat de voorverwarmer van de 3737 niet in gebruik was.

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10177
    • Mijn fotoarchief
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2020, 16:07:30 »
Klopt.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2020, 16:21:13 »
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Het lijkt op een soort overbrugging ,maar hoe ?
  Het voedingswater van de voedingspomp  kan nergens heen,vreemd.

Peter
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2020, 16:24:14 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10177
    • Mijn fotoarchief
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2020, 16:24:58 »
Bij NS 150 reed de 3737 ook met niet werkende voorverwarmer. Dat ding zit er voor de sier op zodat de loc het uiterlijk had zoals die in de jaren dertig reed.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2020, 16:28:46 »
 Bij mij zit hij er sowieso voor de sier op.   :D
ik heb genoeg foto's in het boek van Paul Henken gezien met en zonder voorwarmer , maar ik vond het wel leuk om hem erbij te maken.
Bedankt.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3209
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2020, 18:10:01 »
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Wat Eelco al zei, en de lok is weleenswaar aan de kant gegaan, maar nog steeds in de toestand zoals ie was toen ie nog rijvaardig was.
Er is niets meer aan verbouwd nadien.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2020, 18:48:31 »
Weet ik.
Maar hij zal echt nooit meer rijden. Ik heb zojuist een stuk gelezen over deze lok  op de website  *) van de Vrienden van het Spoorweg museum, waarin uitgebreid geschreven is ,waarom het niet meer kan in Ned.
Bovendien is de vuurkist kapot gestookt ,waardoor gewoon rijvaardig rijdend maken alleen tegen hoge kosten zou kunnen (Nieuw vuurkist laten maken ergens.).
 Die rare buizen constuctie bij de voorwarmer waar mijn vraag over ging ,was er dus  al heel lang,in 1989 zelfs al,en dat wist ik niet.
Groeten ,
Peter
 *) :
https://www.vriendennsm.nl/historie/68-historie-slides/44-de-3737
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2020, 18:50:42 door Peter Kleton. Reden: aanvulling info »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1856
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2020, 20:32:15 »
Nu de vuurkist al gesloopt? Die heeft maar een paar jaar dienst gedaan...
Hoe dan ook, voor de voorwarmer verandert daar weinig aan ;) ik zou kijken naar foto's uit de stoomtijd voor het beste voorbeeld.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3209
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2020, 21:46:44 »
Dat kapot gestookt zijn van de vuurkist nou 1 van de vele geruchten die over de machine in de rondte gaan.
Niets voor niets ontbreekt het in het betoog wat het besluit nuanceert waarom de machine niet meer tot het rijvaardige bestand behoord...

De lok is destijds aan de kant gegaan met schade aan het drijf- en loopwerk en niet omwille van de ketel.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2020, 21:49:47 »
Ik heb het boek van Paul Henken.
Er is van alles met die loks gedaan ,voor de oorlog is men al gaan standaardiseren, later werden weer  andere onderdelen uitgeprobeerd ,die later weer weggehaald werden ,zoals de voorwarmers,injecteurs en voedingspompen.
Om een lok  na te bouwen uit een bepaalde tijd is eigenlijk niet te doen ,omdat   niet alle CW's  nog bekend zijn.
 Toen de treinen sneller gingen rijden werden  de bogies van remmen voorzien. In de oorlogsjaren werden ze buiten gebruik gesteld ,na de oorlog werden ze weer  in gebruik genomen. Dit als voorbeeld uit Paul's boek.
peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737