Vraag en antwoord > Elektronica en analoog
Batterij schakeling
Biem:
Ik ben bezig met het maken van ledverlichting in een koploper, aangedreven voertuig geeft geen probleem, alleen de andere kant, de stroomafname is daar niet denderend te noemen , vandaar dat soms de led-verlichting op een stoplicht lijkt.
Nu is mijn vraag : is er niet een schakreling te bedenken, waarbij je een batterij , als een soort buffer gebruikt
Hub:
Wat dacht je van een bruggelijkrichter met Elco.
Voorbeeld zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter
Denk wel aan de plus en min van de Elco
Hub
Biem:
Een bruggelijkrichter gebruik je toch als je van wissel- naar gelijkspanning wilt, tweerail is toch al gelijkstroom.
wat ik bedoel is eigenlijk dat de batterij opgeladen wordt tijdens het rijden, en zijn spanning afgeeft aan de ledverlichting , als deze even geen spanning van de rails krijgt
stig:
Dat is dus precies wat een elco ook doet. Als je de plus en min omdraait omdat je de lok van richting wilt veranderen, dan zul je toch echt moeten zorgen dat de elco nog steeds met de juiste pootjes verbonden is. Een elco is polariteitsgevoelig. Dus dat doe je met een bruggelijkrichter.
Maar batterijoplaadsystemen zijn er ook hoor, maar batterijen nemen zoveel ruimte in. Met een elco ben je ook zo van dat geflikker af.
henk:
Een elco kan ook een beetje energie opslaan. Genoeg om led-verlichting een paar seconden te laten branden. Daarmee kun je korte onderbrekingen van de stroomafname overbruggen.
Zelf gebruik ik een brugcel (nodig om de schakeling polariteitsongevoelig te maken) met een elco van 470 microfarad / 35 volt voor de Brelecverlichting met 2 leds in serie. Werkt feilloos. Voor binnenverlichting met twee series leds misschien 1000 microfarad.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie