Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

LED in gelijkstroomlocomotief?

(1/5) > >>

eezacque:
Ik ben bezig met het renoveren van een aantal Trix Express locomotiefjes, en het leek me aardig gloeilampjes te vervangen door LEDs. Echter, ik realiseer me nu dat dit waarschijnlijk niet gaat werken. In de eerste plaats hangt de polariteit van de voeding af van de rijrichting, en als ik wil dat de verlichting hier niet van afhankelijk is, dan zal ik een brug-gelijkrichter moeten toevoegen. In de tweede plaats schijnt de gloeilamp alle kanten op, waardoor het licht via een aantal lichtgeleiders door de koplampen kan schijnen, terwijl een led gericht één kant op schijnt. Beide problemen zijn wel op te lossen, maar het is wel erg veel gedoe om een gloeilampje van een paar dubbeltjes te vervangen. Zie ik iets over het hoofd?

Klaas Zondervan:
Je ziet niks over het hoofd, je benoemt precies de problemen waar je voor kan komen te staan. Het is meestal niet mogelijk om een gloeilampje één op één door een led te vervangen. Het is aan jou of je de moeite wil nemen voor de nodige verbouwing.

zuylen:
Ik weet niet wat van gloeilampje er in zit, maar er bestaan speciale led vervangings "gloei"lampjes met fitting. Deze hebben een ingebouwde gelijkrichter en kun je er zo indraaien. (Ten minste bij een schroeffitting) Maar je hebt ze ook voor een steekfitting. Of zit er helemaal geen verlichting in de loc en wil je er zo leds in maken? Dan krijg je inderdaad het probleem zoals Klaas het zegt.
vr gr Andre

Klaas Zondervan:
Zo'n ledvervanger voor een gloeilamp werkt niet altijd. Zoals eexzaque zelf al zegt, een gloeilamp straalt rondom en een led alleen vooruit. En dat is in sommige situatie niet voldoende.

eezacque:
De enige kandidaat die ik heb kunnen vinden (gelijkstroom, 5.5 fitting) is een Viessmann LED. Kost EUR 8 bij Conrad, en da's voor mij veel te duur.

Herstel: deze prijs is per vijf stuks. Misschien toch eens mee spelen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie