Vraag en antwoord > Ombouwen

Minitrix BR-218 met ESU LoPi 4, Probleem met decoder.

(1/2) > >>

Opa Treintje:
Geacht Forum,
Ik heb in een Minitrix loc BR-218 een ESU LoPi-4 decoder ingebouwd. In eerste instantie kon ik deze insteken met de NEM stekker echter had ik problemen met de contacten, uit ellende maar vast gesoldeerd. Nu rijdt de loc om het testspoortje van mijn ESU Lok Programmer prima heen en weer, zet ik hem op de baan dan rijdt hij 2 cm stop rijd weer 2 cm en stop en nog 1x, daarna helemaal niet meer. De baan is voorzien van een Intellibox II. Verder geen problemen. Wat kan hier aan de hand zijn? Ik heb het plaatje tegen overbelasting al verwijderd. Iets met de CV instellingen misschien?
Wie kan mij verder helpen.



Met vriendelijke groet,

Auke van Wieren

Martin Domburg:
Hoe hoog is jouw spanning ingaande de IB?

Met de oude trafo is die 18V AC, met de nieuwe heb je keuze tussen 12 en 15V AC. Als je deze maal 1,4 doet en vervolgens 1,2V van dat resultaat aftrekt heb je ongeveer je uitgaande baanspanning.

De lopi micro begint boven 19,8V al aanzienlijk te warm te worden waardoor deze niet goed meer functioneert. Probeer het eens met een baanspanning rond de 15V, in de IB geval 12VAC input.

Overigens adviseer ik voor dit model geen Lopi te gebruiken maar een DH10c flatcable, rijd hij echt veel mooier en rustiger mee, past bovendien wel goed in de Trix schacht en daarnaast kan die 30V baanspannibg hebben.

Groetjes Martin 

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Opa Treintje:
Bedankt voor je reactie,
Ik gebruik Marklin 6002 trafo's 52VA 18V AC.
Ik ben er van uit gegaan dat ik alle lok's wil voorzien van Esu decoders met het gebruik van de LokProgrammer leek mij dat een goed uitgangspunt.
Toen ik tig jaar geleden begon werd mij de decoders van Lenz geadviseerd. Ja wat is wijsheid.
Zijn deze decoders DH10c flatcable in het algemeen beter geschikt voor Minitrix?

Ik heb de lok weer aan de praat gekregen door de CV-s aan te passen (ben gaan vergelijken met andere Esu decoder-instellingen). Welke CV nu de doorslag gaf weet ik niet.
Nu weer de CV-2,3,4,5 aan het aanpassen aan een goede rij- en afremsnelheid.

Weet jij misschien meer van Koploper i.c.m. de afremsnelheid van lok's. Probeer dat bij de stopsectie goed te krijgen zodat ze netjes afremmen en op tijd. Heb steeds problemen dat voor een wisselstraat of een blok stopsectie de treinen net te veel doorrijden zodat ze of het volgende blok og wisselstraat bezet houden. Telkens weer een paar cm terug duwen.

Maar goed ik blijf maar een beetje aanpielen, in deze tijd genoeg tijd te besteden aan de hobby.

Groet Auke

Martin Domburg:
Ik heb hier ooit een stukje over geschreven:

https://domburgtrainsupport.nl/informatie/blog/article/22421/het-kleine-brein-van-je-trein

Maar je baanspanning is veel te hoog voor N spoor, zet de IB eens op een 12VAC trafo, dan heb je ongeveer 15,6V DC baanspanning. Van de spanning die je nu hebt gaan decoders (met name micro en nano) absoluut stuk.

Groetjes

P.s.: van koploper heb ik geen verstand, ik werk veel met iTrain.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

jerrytrein:
Lees de handleiding van koploper eens door
Advies daar is om de optrek en afrem snelheid op 0 te zetten in de decoder
Koploper leert zelf deze instellingen te regelen
Dat kan per loc verschillen hoe snel datgaat

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie