Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: Tal der Eichhörnchen. N  (gelezen 4632 keer)

Gerhard64

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
    • Battle Tanks Nederland
Tal der Eichhörnchen. N
« Gepost op: 22 maart 2020, 17:13:07 »
Hallo we zij er weer,

tja het is al weer een heel poosje gelden sinds ik de laatste keer hier was  :) , sommigen kennen me nog van :
Overdachheim
 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6583.0
 en Ins Diemeltal
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52636.0



Een klein verhaaltje van afwezigheid ,  was gestopt met posten ongeveer bij het laatste rechte stuk en verder gegaan nog een extra stuk er
bij aan gezet, het was bijna gereed tot...….Ons huis werd eigenlijk te groot voor ons 2 ...niet voor de hobby  ;)  ;D ...nadat de kinderen waren uitgevlogen.
Zo zijn we weer terug gegaan naar ons kleine dorpje waar we vroeger woonden en ja het huis is kleiner heb wat moeten inleveren aan ruimte.
nadat de eerste hobbykamer klaar was jeukten de handen enorm om weer te beginnen.

Wilde om te beginnen eens niets zelf bedenken maar een kant en klaar ontwerp uit een baanplanboek nemen ..... grrr dat was fout.
Ondertussen was ik naar de Z21 overgestapt met bediening op de Tablet.


Dit was dus het plan zo uit een boekje..




Tafel gemaakt met een hoogte  van 1,30m makkelijk als je wat ouder bent  ;D

Toen rails gaan leggen (netjes volgen het aangegeven uit het boekje) en kwam erachter dat de bochten toch echt goed waren en te krap zag toen ook meerdere dingen die me niet bevielen ,dus radicaal alles eraf tafel los gehaald en anders vast gemaakt en iets gaan bedenken …weer boekjes doorgebladerd en kwam op een idee.

Lengte van de tafel is nu 2,60m x 0,80m


Eerste leg....maar toch kan beter..

Eerst maar een onder laag gelegd met tot nu toe naar teveredenheid gebruiksgemak




En na wat leg en puzzel werk dit als resultaat ,veel rij ,rangeer verkeer hoofdzakelijk goederen en omloop mogelijkheden ,kan ook nog een of twee treinen wegzetten zonder dat het rijden in gevaar komt.


Een beetje met Paint bezig geweest om te kijken voor ideeën , onderin laden en lossen vrachtauto's en militaire voertuigen , links het station en de rest Industrie de weg loopt naar een hoger gelegen gedeelte met voornamelijk bos ,weiland huizen enz. , voor een klein gedeelte verdwijnt het spoor de berg in.

Het volgende is het aansluiten van alle bedradingen en digitaliseren van de wissels met Digikeijs DR4018  zoals ik al heb gezien op youtube zal dat best lukken …denk ik  ;D hoop ik.

Ter afsluiting van deze keer een plaatje met mijn 50er en de nieuwe 64er.


Tot de volgende update  (y)
Gr. Gerhard
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2020, 17:34:02 door Gerhard64 »
Gr. Gerhard
N-Spoorder.
Military Modeling.
Battle Tanks Nederland.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3553
  • N Spoor Freak
Re: Tal der Eichhörnchen. N
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2020, 23:13:11 »
Hallo Gerhard,

Leuk dat je weer terug bent (y)
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden!
Heel veel succes!!!

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Tal der Eichhörnchen. N
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2020, 12:02:35 »
            Hallo Gerhard,

Welkom terug op het forum.Leuke baan met veel mogelijkheden.
Veel bouwplezier toegewenst.

                   Groetjes   Jan.

Gerhard64

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
    • Battle Tanks Nederland
Re: Tal der Eichhörnchen. N
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2020, 13:56:06 »
Dank je wel Raymond en Jan voor het welkom  :D

Was eigenlijk al helemaal vergeten te vertellen hoe ik aan de naam van mijn baan ben gekomen , op het moment dat we ons huis hadden verkocht en moesten wachten tot we een nieuwe kochten hebben we intussen eventjes in een bungalow/veredelde caravan gezeten in het bos en daar waren veel eekhoorns die nogal wat lawaai maakten met heen en weer rennen op het dak  ..maar omdat ik ze overdag niet zag en ze alleen door mijn vrouw werden gezien en mij dit steeds achtervolgd  ;D  kwam ik op dit idee  :)

Terug naar nu..

Ben begonnen aan het bouwen van wat militaire voertuigen voor de laad en los plek op de baan , de bouwpakketjes hebben nog wel wat nabewerking nodig en dat maakt het wel leuk ,vooral omdat mijn andere modelbouw hobby helemaal gericht is op Militaire voertuigen in verschillende schaal groottes en bouwen van complete diorama's zowel staties als RC .vandaar mijn eigen logo in de foto's.

Op de beurs in houten gekocht bij Artitec

Het bestaat het niet erg veel uit onderdelen wat makkelijk te bouwen is de onderkant van de Leo heb ik met de schuurmachine afgeschuurd tot een goede normale dikte (op de foto nog zoals het geleverd is ).


Hier de 5 expl. die zover zijn samen gesteld en klaar zijn om straks in de primer te worden gezet.

Wordt vervolgd!

Gr. Gerhard
Gr. Gerhard
N-Spoorder.
Military Modeling.
Battle Tanks Nederland.

Gerhard64

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
    • Battle Tanks Nederland
Re: Tal der Eichhörnchen. N
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2020, 16:44:51 »
Een stapje verder , alles in de eerst kleur gezet een heel licht groen en daarna begonnen met de primer van de Vallejo set voor US mil. voertuigen


Nadat alles in de eerste primer staat de modellen op een blokje gezet met StickyMax gebruik dit vaker bij verschillende modelbouwprojecten kun je makkelijker alles bewerken zonder het model te moeten vasthouden (StickyMax gekocht bij de Intratuin tijdens de kerst  ;)) product is meermaals te hergebruiken.


Heb de loep echt nodig om te schilderen  ;D


En zo ook staat het geheel in de eerste kleur Olive Drab wel met water verdunnen voor te laten vloeien en niet te dik opbrengen.


Alles staat nu te drogen  :)
Gr. Gerhard
N-Spoorder.
Military Modeling.
Battle Tanks Nederland.

Gerhard64

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
    • Battle Tanks Nederland
Re: Tal der Eichhörnchen. N
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2020, 16:55:47 »
En zo is het gereed ,zonder de decals omdat die wel erg klein zijn   ;D




Pff  ;D  nu het volgende verder met de aanleg van de ringleiding en aansluiten..
Gr. Gerhard
N-Spoorder.
Military Modeling.
Battle Tanks Nederland.

Gerhard64

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
    • Battle Tanks Nederland
Re: Tal der Eichhörnchen. N
« Reactie #6 Gepost op: 03 april 2020, 14:54:17 »
Tijd voor een update, omdat er nog gewacht moest worden op een pakketje met materiaal en gereedschap wat ik nog nodig had ondertussen maar alvast de rails roestkleurig gemaakt , heb dat met MIG medium rust en Pavercolor lichtbruin poeder gedaan.

En dan ben je lekker bezig en kom je toch tot de ontdekking dat er te weinig licht is ,dus er komt ook net als bij "Ins Diemeltal" toch een achtergrond en een boven lijst met verlichting.





En alles netjes weer bovenop blank gepoetst.
Gr. Gerhard
N-Spoorder.
Military Modeling.
Battle Tanks Nederland.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3553
  • N Spoor Freak
Re: Tal der Eichhörnchen. N
« Reactie #7 Gepost op: 03 april 2020, 18:44:19 »
Netjes gedaan Gerhard (y)
Ik doe dat ook altijd, is toch mooier als de rails een roestkleur heeft!

Vraagje...heb jij er ook last van dat als je de boel hebt geverfd en geballast dat sommige raillasjes geen stroom meer doorgeven?
Ik zat te denken om in het vervolg al de raillasjes van een beetje ATF olie te voorzien.....misschien komt er dan minder snel water/Lijm/verf tussen?

P.s.
Ja ik gebruik een ringleiding....

Groet
Raymond
No Pain No Gain!

Gerhard64

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
    • Battle Tanks Nederland
Re: Tal der Eichhörnchen. N
« Reactie #8 Gepost op: 03 april 2020, 19:53:47 »
Dank je Raymond , moet eerlijk zeggen dat ik dat ook wel eens heb gehad ,soms moest er een beetje soldeer bij komen of de lasjes iets vaster op de rails knijpen met een tangetje.
moet nu ook eerst nog even proefrijden kijken het nu is,  is wel een goed idee van jou om dat te doen met de olie  (y)

Dit is op het moment de onderzijde ,geen paniek  ;D het is tijdelijk aangesloten probeer aan komende week er aan te beginnen om alles te fatsoeneren zodat er een mooie ringleiding ligt.
Gr. Gerhard
N-Spoorder.
Military Modeling.
Battle Tanks Nederland.

Gerhard64

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
    • Battle Tanks Nederland
Re: Tal der Eichhörnchen. N
« Reactie #9 Gepost op: 05 april 2020, 19:48:28 »
De Ringleiding,
Het wachten was op een pakketje en dat was alvast een kado voor mijn verjaardag....beetje vroeg want dat duurt nog een maand ( 9 Mei) maar omdat mijn vrouw vroeg wat ik wilde hebben koos ik voor een mooi stuk gereedschap een Tacker met accu ,had nl een idee om niet steeds met een schroefmachine onder de tafel te stunten mar eens een andere aanpak te doen.

Eerst een proefje in de schuur.

Had van mijn zoon demping stroken voor onder de rails gekregen die beter onder spoor N gaan (smal) dan onder zijn HO maar heb dus geen gebruik van gemaakt ,en bedacht om zo stukjes te maken van 6 cm en de draden zo te bevestigen met de Tacker.
en het werkt.







Nadat alles was aangesloten een test ritje om  te kijken of alles naar behoren loopt...
het filmpje

https://youtu.be/IX14uxB_btI

 (y)
Gr. Gerhard
N-Spoorder.
Military Modeling.
Battle Tanks Nederland.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Tal der Eichhörnchen. N
« Reactie #10 Gepost op: 05 april 2020, 20:27:57 »
ziet er een stuk netter uit zo en een goed idee .
groet kees

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3553
  • N Spoor Freak
Re: Tal der Eichhörnchen. N
« Reactie #11 Gepost op: 05 april 2020, 21:08:38 »
Hallo Gerhard,

Wat een goed idee van die tecker (y)
Misschien ga ik dat ook eens proberen...
Treinen lopen mooi!!!

Laat je de baan in een ovaal lopen of ga je dat nog veranderen?

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Gerhard64

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
    • Battle Tanks Nederland
Re: Tal der Eichhörnchen. N
« Reactie #12 Gepost op: 06 april 2020, 11:38:05 »
Kees en Raymond ,dank je ik zat altijd te rommelen met de bedrading was nooit naar mijn zin probeer meestal wel wat nieuws uit ,meestal bedenk ik die dingen s'nachts  als ik niet kan slapen  ;D ,heb wel op 1 plek iets tijdens de testrit moeten aanpassen (extra soldeer) connectie was denk door de verf te niet gedaan.


De baan blijft in deze opstelling wilde graag alles gelijkvloers te houden , door de "berg" wat nog komt zullen ze even niet zichtbaar zijn.
Heb de mogelijkheid om 1 lange trein of twee korte te verbergen in de Tunnel staan daar niet in de weg door de "bypass" tevens evt. opstelspoor  (wordt later pas zichtbaar bij de verdere bouw) ,het middelste gedeelte en ring word het meest gebruikt voor goederenverkeer, reizigerstreinen zullen vanaf de buitenste ring altijd het station kunnen bereiken wat ook het  meeste werk is voor de dienstleiding .

Alles digitaliseren en automatisch laten rijden is niet mijn ding ,verheug mij meer op de landschapsbouw   :)

Komt deze week weer wat bestelde materiaal binnen en kan ik binnenkort aan de gang met de wissels digitaal aan te sluiten (die wel  :laugh: ) en de berg op hoogte maken.

 (y)

Gr. Gerhard
N-Spoorder.
Military Modeling.
Battle Tanks Nederland.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3553
  • N Spoor Freak
Re: Tal der Eichhörnchen. N
« Reactie #13 Gepost op: 06 april 2020, 20:25:55 »
Hoi Gerhard,

Het word dus niet saai de baan en er blijft genoeg te doen om alles te bedienen (y)

Ik ben heel benieuwd naar de bergen die je gaat maken!
Succes!!!

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Gerhard64

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
    • Battle Tanks Nederland
Re: Tal der Eichhörnchen. N
« Reactie #14 Gepost op: 09 april 2020, 18:25:55 »
Zweten geblazen deze afgelopen dagen , na de ringleiding gelegd en aangesloten te hebben was het de wissels die aan de beurt waren 16 in totaal waarvan de kabels gelegd moesten worden en ja hoor te weinig draad eerst weer bijgehaald en verder in totaal ongeveer 8 uur bezig geweest hiermee.

Nadat alles is nagelopen en gecheckt was of alle wissels werkten een indeling gemaakt voor de programmering ,door een heel mooi YouTube filmpje het systeem van deze meneer overgenomen ,zeker de moeite waard om eens te kijken https://www.youtube.com/watch?v=2LLQBrl--Cs


Alle wissels een nr. gegeven en daarna de bedrading op meerdere plaatsen .

En alles aangesloten op de Digikeijs 4018 (aangesloten op een eigen voeding) en mede door het handige filmpje een peulenschil.

Ondertussen een mooi setje Deutche Post wagons binnen gekomen voor het sorteercentrum.


Alles ingeregeld en het werkt mooi alleen jammer dat 2 van de  wisselaandrijvingen het voor gezien hielden ,waren twee oudste die ik had  en was al eens opengemaakt enz.

Wat vandaag nog binnen kwam was een cadeautje van mijn vrouw   :) voor mij.

Ben een gelukkig mens  :D

Volgende activiteit is het plaatsen van de steunen voor de achterwand en de "heuvel/Berg
Gr. Gerhard
N-Spoorder.
Military Modeling.
Battle Tanks Nederland.