Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Brawa BR132, kortsluiting in de draaistellen?  (gelezen 1383 keer)

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Brawa BR132, kortsluiting in de draaistellen?
« Gepost op: 20 maart 2020, 03:19:04 »
Hallo mede forumleden,

Ik heb al veel storingen met mijn oudere locomotieven opgelost, maar voor deze heb ik geen oplossing gevonden.

Mijn Brawa BR132 heeft te maken met een kortsluiting. Ik had de hele locomotief uit elkaar gehaald, De decoder met de jumper vervangen, de PCB eraf gehaald door de draadjes er af te solderen, uiteindelijk heb ik de kortsluiting in een van de draaistellen gevonden. De kortsluiting is er niet altijd, ik kan het niet met mijn fluke multimeter vinden, het draaistel moet op de baan lopen, en dan komt er kortsluiting.








Eerst dacht ik dat er misschien te veel olie in zat, maar deze loc was al jaren buiten dienst dus ik heb er nooit iets mee gedaan, dat is dus de originele fabrieksbeurt.
Ik heb de locomotief weer in elkaar gezet en de bedrading op de PCB gesoldeerd, want het probleem zit hier:

Die kleine vierkante messing blokjes zijn de stroom afnemers. De as gaat door hen heen. En die blokjes passen hier:

Het probleem is dat de assen tweedelig zijn.


En er is geen isolatie tussen de twee.


En ik kan ze zonder engine moeite zo uit elkaar trekken, dat geldt voor alle 6 assen!


Als je goed kijkt, kan je zien dat ze allemaal in breedte verschillen.


Dit betekent dat ik ze net zo makkelijk weer samen kan drukken. Dit is helemaal ingedrukt:


Dus het probleem ontstaat als beide half assen in hun tandwiel zijn geplaatst. Omdat ze daar nogal los in zitten, kunnen ze zich verplaatsen en dan raken ze elkaar aan, en voila mijn kortsluiting.
Ik weet niet of alle Brawa locomotieven op deze manier van stroom worden voorzien, of misschien is dit een unieke gefaalde poging alleen op dit model te vinden?
Moet ik proberen nieuwe assen te bestellen? Heeft Brawa dit probleem opgelost?
Ik kan de assen een beetje inkorten, en dan in de tandwielen op de juiste breedte lijmen?
Heeft iemand hier ervaring mee?

ik hoop dat iemand hier een oplossing op weet.
Ook al is Las Vegas op slot, moet ik morgen toch naar mijn werk.
Dus kan ik dit weekend weer naar mijn echte werk, de spoorbaan!

Alvast bedankt,

Daan
Las Vegas
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2020, 10:30:03 door Bert van Gelder »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Kortsluiting in Brawa BR132
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2020, 04:29:43 »
Hoi Daan,

De asjes horen natuurlijk niet te verschuiven en tegen elkaar aan te komen. Zijn de tandwielen zelf nog wel in orde? Als er een breuk in zit dan zitten de asjes ook los en kan dat problemen geven bij het rijden (ratelen en hakkelen).

Als dit nog in orde is zou ik zelf de asjes allemaal ontvetten met wasbenzine en de uiteinden (die dus tegen elkaar aan kunnen komen) voorzien van een laagje isolerende epoxy. Als je dit ook nog eens in de juiste dikte doet (eventueel op maat vijlen na uitharden), dan blijven ze ook beter op de juiste maat zitten. Om ze te borgen in het tandwiel zodat ze niet meer kunnen schuiven kan je ze alsnog in de tandwielen lijmen.

Succes met de operatie! (y)

Mvg,

Robert

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: Kortsluiting in Brawa BR132
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2020, 07:27:34 »
Dit zijn exact dezelfde draaistellen als wat op de Amerikaanse locomotieven zit van Brawa Life Like.
De tandwielen zijn dan gebroken over de lengte en moeten vervangen worden. (Is bijna niet te zien)
Zelfs met lijmen e.d. Krijg je ze niet meer goed.
Bij AliExpress kan je ze bestellen, daar heb ik ze ook vandaan

Mark

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting in Brawa BR132
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2020, 10:12:39 »
Op de laatste foto, met de liniaal, is het niet precies te zien maar het lijkt er op dat de wielen daar te dicht bij elkaar staan. De afstand tussen de binnenkanten van de wielen moet 14,5 mm zijn (minimaal 14,4 en maximaal 14,6). Om te voorkomen dat de assen elkaar raken zou je een korreltje styreen of een snippertje papier in de tandwielbuis kunnen stoppen voordat je de tweede as er in steekt.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: Kortsluiting in Brawa BR132
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2020, 10:22:42 »
In de rode cirkel, een haar of stof of een breuk?


Jeroen

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Kortsluiting in Brawa BR132
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2020, 10:24:45 »
Maar als alle 6 assen los in dat tandwiel zitten, worden de wielen toch ook niet aangedreven?
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2020, 10:26:22 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re: Kortsluiting in Brawa BR132
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2020, 15:22:17 »
Dit zijn exact dezelfde draaistellen als wat op de Amerikaanse locomotieven zit van Brawa Life Like.
De tandwielen zijn dan gebroken over de lengte en moeten vervangen worden. (Is bijna niet te zien)
Zelfs met lijmen e.d. Krijg je ze niet meer goed.
Bij AliExpress kan je ze bestellen, daar heb ik ze ook vandaan

Mark
Mark,

I geloof dat dit de oplossing is. Ik heb op google naar "lifelike cracked gear" gezocht en zag meteen drie filmpjes voor het vervangen van de tandwielen op Proto2000 locomotieven. Ik heb geen idee wat die zijn, en ik wist ook niet dat Brawa een Amerikaanse afdeling heeft, maar ze zien er precies hetzelfde uit.

Makkelijker voor mij, zijn ze ook van athearn te koop, Nr ATH60024. Ik ga ze nog eens goed bekijken om zeker te maken dat ze dezelfde zijn voordat ik dat doe.

De assen zijn los genoeg zodat ze kunnen bewegen, maar niet los genoeg dat er geen tractie is.

Hartstikke bedankt heren,

Daan
Las Vegas

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Brawa BR132, kortsluiting in de draaistellen?
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2020, 09:42:30 »
Hallo Daan,

Ik heb ook een Ludmilla van Brawa draaien. Ook hier heb ik dit probleem gehad.
Ik heb zelf met een holpijpje kleine ringetjes uit dun kunststof geslagen en deze tussen de asjes in het tandwiel zitten. Geen kans meer op sluiting dus.
Vanwege waggelende assen door deze constructie heb ik Brawa jaren terug een mailtje gestuurd. Ik kreeg toen netjes kosteloos nieuwe assen toegestuurd.
Bij mij waren de tandwielen niet gebroken hoor, maar bij bijv. de locs van b-models (hld reeks 55 met dezelfde asconstructie) heb ik al heel wat tandwielen vervangen door scheuren.

Groet Alex