Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door ingenium
Vandaag om 03:04:50
NS 6100 van GM&S door ingenium
Vandaag om 01:33:12
Wielen gelijkzetten? door VictorPM
Vandaag om 01:04:27
Trix 22300 loopt (nog) niet door Biesje
Vandaag om 00:59:02
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Rik
Vandaag om 00:51:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:09:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 00:08:21
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door Wim Vink
28 maart 2020, 23:49:33
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Hendrik Jan
28 maart 2020, 23:48:02
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
28 maart 2020, 23:29:12
Max. draadlengte bij massadetectie door 1200blauw
28 maart 2020, 23:21:40
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Eric B
28 maart 2020, 23:00:38
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
28 maart 2020, 22:49:48
Artitec restanten, wat kan je er van maken door Eric B
28 maart 2020, 21:35:35
Projekt 083-338 door 44
28 maart 2020, 21:33:49
Wagons klimmen uit puntstuk / leverancier wielafstand gereedschap gezocht door ivanzon
28 maart 2020, 21:07:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 maart 2020, 21:05:23
Sleeptenderlocomotief DB BR 23 van Roco of Trix. door Wies
28 maart 2020, 21:03:38
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
28 maart 2020, 20:46:12
DCC++ probleempje door Waterman
28 maart 2020, 20:36:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
28 maart 2020, 19:55:56
Frans loodsje et cetera door Noordernet
28 maart 2020, 19:55:31
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
28 maart 2020, 19:44:27
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
28 maart 2020, 19:40:41
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door Paulus
28 maart 2020, 19:36:57
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
28 maart 2020, 19:27:00
Baanbouw Bosje77 door bosje77
28 maart 2020, 19:15:25
DAF YA-314 Algemeen door AndréDev
28 maart 2020, 19:09:23
Instellingen Inlellibox II en Ulhenbrock 63320 decoders door Josephes
28 maart 2020, 18:22:09
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
28 maart 2020, 18:16:31
  

Auteur Topic: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281  (gelezen 666 keer)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
    • Albula-modell forum
Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Gepost op: 19 maart 2020, 23:32:39 »
Ferro Suisse "B 2281"

Omdat er momenteel toch wat meer aandacht is voor Messingmodelbouw, in de vorm van complete kits, etsplaten of zelfs (gedeeltelijke) zelfbouw, leek het mij misschien wel aardig om ook eens te laten zien waar ikzelf mee bezig ben.
Al jaren geleden heb ik gekozen voor H0m smalspoor, Rhätische Bahn en de belangstelling hiervoor is vroeger al ontstaan, begin jaren '80 toen het Zwitserse Ferro Suisse begon met het uitbrengen van schitterende modellen in Messing, zowel bouwdozen als kant en klare modellen. In die tijd was er nog niet veel verkrijgbaar dus ook heel exclusief. Ik kon mij dat destijds niet permitteren maar inmiddels worden deze bouwdozen af en toe aangeboden, ongebouwd. De eigenaar heeft er nooit tijd voor gehad of bleek niet in staat om een dergelijk model af te bouwen, en deze bouwdozen bleven dus onaangeroerd in een lade liggen.
Zo heb ik er dus in de afgelopen jaren enkele verzameld en die ben ik nu dus af en toe aan het bouwen!

In de praktijk zijn het lastige modellen om te maken: omdat deze ook als gebouwd model werden aangeboden, werden deze destijds met behulp van mallen geassembleerd om de delen te positioneren.
Dit betekent veel losse delen welke zonder deze hulpmiddelen lastig op te bouwen zijn . Daarnaast is het materiaal in de loop van 35-40 jaar soms  flink gecorrodeerd, waardoor er veel, voorzichtig maar wel doortastend reinigingswerk aan vooraf gaat. Ook de rij-eigenschappen van met name de eerst ontwikkelde locomotieven laten veel te wensen over. Om dat een beetje op orde te krijgen is nog een hele klus.

Hier is zo'n bouwdoos, deze overigens in heel goede staat. De deksel klopt niet, de bouw beschrijft de B 2281, maar daar heb ik geen foto van gemaakt.
Een Personenwagen die in de jaren '40 is omgebouwd, samengesteld uit 2 oude twee-assers. Ze hebben tot in de jaren '80 gediend en werden op het laatst ingezet in zgn. GmP's, stukgoed goederenvervoer met een enkele personenwagen. In elk station werd er dan gerangeerd, meestal met de bekende Rhätische Krokodil, waar veel RhB liefhebbers deze wagen dan ook van zullen kennen.

Alles keurig in Plastic verpakt in bouwgroepen verdeeld, een beknopte beschrijving van de stappen en redelijk duidelijke tekeningen, niets aan de hand dus zou je zeggen. Toch is het goed opletten geblazen: je moet goed van tevoren bedenken wat je moet doen en soms is de volgorde niet zo handig, of je monteert een onderdeel omdat dit nu eenmaal in die bouwgroep thuishoort, maar die je steeds beschadigd bij het manipuleren. Later erop zetten dus.



Hier zie je de "uitgebreide" documentatie die bij de bouwdoos zit. Veel plaatjes zoeken in boeken en internet dus!



Ik heb zelf toch geprobeerd een soort mal te maken om de zijwanden en de kopse wanden haaks op elkaar te fixeren.



Het dak moet er ook op gesoldeerd worden, goed maar wel zuinig voorvertinnen en flink stoken, met de vlam, geleerd in de draadjes van Frits!



In een vroeg stadium ook meteen de bodem / het onderstel voorbereiden. De kap steunt nl met een tweetal brugjes in het interieur op dit onderstel. Om dat goed uit te meten is het belangrijk dat je dit al beschikbaar hebt voor het dak erop gaat



Allerlei details er meteen opgezet alsmede ook de tredes van de beide balkons



En hier dan beide delen, als je goed kijkt zie je de twee steunbalkjes door de ramen heen.
Het dak vast zetten met enkele schroeftapjes zoals Frits laatst presenteerde is ook hier eigenlijk een veel betere methode, maar ja, ik had 'm net al gemonteerd. Bij de volgende ga ik dat ook zo doen want het dak werkelijk precies pas krijgen is een crime



Zicht op de kopse kant en de bovenkant van het balkon



Wordt vervolgd,

Groeten Michiel
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2020, 23:44:57 door mwdb. Reden: Titel aangepast »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Shinohara/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3901
    • Modeltrein projecten
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2020, 00:13:07 »
Ha leuk! Zwitsers messing.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1105
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2020, 09:09:40 »
Leuk Michiel. Ik ga de bouw volgen.

Gr, Rob

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
    • nulpunt
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2020, 12:22:23 »
Hoi Michiel

Leuk dat je dit nu ook zo gaat doen, We genieten met zijn allen mee en je weet...als je een probleem ziet aankomen, eerst even melden want alle messingbouwers hebben waarschijnlijk hetzelfde probleem ervaren en mogelijk oplossingen bedacht.

Ik zie in de kit onderdelen aan de onderkant op een voetje, in feite gietdelen. Dat is makkelijk te solderen. Daar is over nagedacht. Goede kit dus. Net zoals de trapjes.
Ik ken ook wel andere kits. In ons groepje zeggen we dan..(zoals we ooit in een handleiding lazen en de handleiding stopte...en verder veel succes)..Solder when happy.[/b]

Dat dak....dat is inderdaad een crime. Het kan, maar nooit zonder veel %^$$^$*^$$$%^*$. Vandaar mijn methode met boutjes. Je moet alleen niet teveel stoken want dan krijg je vervorming in het dak. Alles met beleid en probeer eerst op afvalmateriaal. Maar je ziet, ook dat gaat lukken.


« Laatst bewerkt op: 20 maart 2020, 12:23:55 door FritsT »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
    • Albula-modell forum
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2020, 23:49:10 »

Zo, weer een stukje verder, de balkons moeten voorzien worden van railings. Als eerste worden de steunen van het dak gemonteerd: dit is eigenlijk 1 deel. In tegenstelling tot de bouwbeschrijving gebruik hiervoor tegenwoordig gitaarsnaren: deze zijn veel harder en verbuigen daardoor niet zo snel. Alle handgrepen en steunen vervang ik door dit staaldraad. Het voorkomt dat je model er later foezelig uit gaat zien vanwege kleine knikjes en verbuiging. Hier zijn de beide steunen als een soort U gebogen en gefixeerd op de onderste treden. De boog steunt in een klein groefje in het dak
Hier zie je een tussenstadium waarbij alle draaddelen zijn gemonteerd, een klein steunblokje houdt alles netjes in een vlak



Handrailing op zijn plaats, die was tevoren er al opgeschoven maar nog niet vastgezet, eerst als alles goed op zijn plaats zit wordt deze vastgezet.
Je kunt zo eventueel ook nog iets of wat verschuiven indien nodig.
Remslangen en het nodige leidingwerk zijn als gietdelen meegeleverd. Niet heel strak materiaal, maar goed, het is ook maar H0 en sterk vergroot



Als de kap er weer op zit ziet het er zo uit:



Nu de andere kant, maar dat een volgende keer...

@Frits, dank voor de tips, until now, I 'm happy.....

Groeten, Michiel
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2020, 23:58:47 door mwdb. Reden: Aanvulling »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Shinohara/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2925
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2020, 07:04:17 »
 (y) mooie bouw, leuk dat je ook hier laat zien, die kits komen hier soms bij Ricardo voorbij. (y)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
    • Albula-modell forum
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2020, 11:50:25 »
Volgende bouwfase, de draaistellen,
Zo worden de draaistellen aangeleverd, twee gedetailleerde zijkanten een U-vormige beugel en een drager waaraan een en ander bevestigd moet worden:



Deze zijn zo gemaakt dat de koppelingen aan de wagenbak bevestigd worden. Voor ruime boogstralen geschikt, maar voor krappere bogen als randvoorwaarde dat andere wagens dit ook zo hebben. Aangezien ik deze wagen normaal tussen het andere materieel wil gaan inzetten, moet dit dus eerst aangepast worden.
Hier is te zien dat aan de frames van de draaistellen T-vormige uitsteeksels zijn gemaakt, hier worden later de standaard Bemokoppelingen ingezet



Beetje kleine foto maar je kunt wel zien hoe het in elkaar zit.



En zo is het gemonteerd vanaf de onderzijde gezien



En iets meer van de onderzijde, die .6 en .4 duiden op de dikte van een onderlegplaatje, om de draaistellen ten opzichte van andere modellen op de juiste hoogte te krijgen. Er is vanaf het begin geen vaste "basishoogte" vastgelegd, de ene maat volgt als het ware op de andere, daar kunnen kleine maatverschillen optreden.
Omdat het model nog een aantal keren uit elkaar moet heb ik dat op de onderzijde genoteerd...
Nog een ander issue is dat er een etsdeel van de beide remcilinders in de bouwdoos ontbrak. Dit heb ik uit strips en staf  proberen na te maken, de linkse is het origineel, de rechts is de nagemaakte versie.



Volgende stap is het interieur,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Shinohara/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html