Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: [H0] De Spoorstraat  (gelezen 4734 keer)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4004
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #15 Gepost op: 03 april 2020, 08:50:32 »
Je bent goed bezig  (y) maar ik spot 2 foutjes

Het bovenste oranje spoor (en de groene) kan niet naar het onderste spoor in het station. Dit is wel het langste spoor in je station.

Je moet* links van de engels man nog 2 wissels plaatsen zodat dat wel kan. Je kan namelijk anders nooit een trein bij het onderste perron krijgen. En als je dat doet, kan het groene spoor er ook nog eens komen.

Of je haalt daar het perron in zijn geheel weg dan hoeft er geen trein meer te komen, maar ook met het oog op uitbreidingen zou ik dat zeker niet doen.

Wat je tevens ook kan doen zijn de twee linker wissels helemaal rechts onderin vervangen door rechter wissels. Dan wordt het 1 na onderste spoor net even iets langer en kan je misschien net aan date ene extra rijtuig kwijt. Je kan daar ook meteen een ontkoppelaar inbouwen zodat alle getrokken treinen, die moeten omlopen, dat daar kunnen doen.

Je zou voor het bovenste kopspoor ook een ontkoppelaar in kunnen ombouwen om daar wagons achter te kunnen laten.

Of je goederensporen moet houden, vind ik een lastige. Je hebt namelijk heel weinig ruimte meer over voor scenery. Je kan misschien een voorgevel maken van een van goederenloods die dan 'door de muur' loopt. Maar meer dan dat....  En zonder deze sporen kan je in ieder geval een seinhuis en een paar andere huisjes plaatsen.

Waar je ook moet letten is dat het stukje links van de omloop wissels lang genoeg is om daadwerkelijk een lange loc kwijt te kunnen. Ik gebruik voor mijn baan een motorpost om deze lengte te bepalen omdat dat mijn langste 'locomotief' is.

Mvg,

Bas

*je moet natuurlijk helemaal niks, maar het is wel noodzakelijk  ;)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1264
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #16 Gepost op: 03 april 2020, 11:02:39 »
In aanvulling op Bas, ik mis kopsporen waarop je een loc kan stallen om de trein over te nemen.

Vond de optie van Michel ook mooi, met een locspoor in het midden (a la Zandvoort).

Als alternatief, misschien leuk om bv op Zandhoek te googlen? (ook hier in het forum, volgens mij door Matthijs van Heijningen). Heb ik gebruikt als uitgangspunt voor een baanplan. Wel met Engelse wissels, maar dat komt omdat mijn ruimte gewoon beperkt is..... Ik heb het baanplan even niet bij de hand, wel een foto van hoe ik het in de woonkamer heb uitgelegd. Misschien levert het inspiratie op. En ja, het is wel vol, maar deze baan is voor het rijden bedoeld, niet zo zeer voor de scenery  ;D.



Groeten,
Rogier

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #17 Gepost op: 03 april 2020, 11:05:32 »
De suggestie van Matthijs om Crailo na te bouwen heb ik direct ter harte genomen! Ik heb inmiddels alle naburige appartementen gekocht om dit mogelijk te maken en aandelen Roco om de prijzen te drukken. ;)

Crailoo als inspiratie voor je uit te beelden industrie (alleen dan wel een heel stuk kleiner  ;D) aangezien dat ook in de buurt van Hilversum ligt.

mvg,

Matthijs

Joren

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #18 Gepost op: 03 april 2020, 11:12:36 »
Haha, eens. De aftakking van Crailo is ook goed te realiseren.

Vwb het wissel complex hebben jullie gelijk. Mijn insteek was dat het groene spoor niet perse overal hoeft te komen, maar slechts op twee van de drie sporen. Nu ben ik daar idd wat te rigoreus in geweest.

Aangezien de sporen moeten klimmen en zakken, is het niet mogelijk om het stations complex uit te breiden voorbij de meest rechter wissels. Immers, daar gaan de twee hoofdsporen al rustig zakken. Ik ga hier met jullie input nog even op puzzelen!

vwb het omloop stuk voor de loc, ga ik nu uit van 30-40cm.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #19 Gepost op: 03 april 2020, 11:23:30 »
Als je de goederensporen er in houdt zou ik daar ook een omloopmogelijkheid realiseren, zodat de loc naar de andere zijde van de trein kan.

Welk tijdperk heb je op het oog?

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #20 Gepost op: 03 april 2020, 11:34:13 »
Ik zie het probleem eigenlijk niet. Het is een zijlijn naar een kopstation, waar niet omgelopen kan worden. Dus rijden er alleen treinstellen of lok+rijtuigen +stuurstand. Hier hoeft geen lokwissel plaats te vinden. Dus kunnen deze reizigerstreinen ook gerust naar het tweede of derde spoor.
En omdat je aangeeft dat je niet meer ruimte hebt, ivm de helling, zie ik alleen mogelijkheden die ten koste gaan van de lengte van het tweede perron. En daar zou ik niet op gaan bezuinigen.

Qua lokwissel kan je ook gaan denken aan een manier zoals dat in de latere jaren ook op Zandvoort gebeurde. Een trein komt binnen op spoor 1, de lok wordt opgesloten tussen stootblok en rijtuigen. Vanaf spoor 2 komt een andere lok, die koppelt aan de andere kant aan en rijdt uiteindelijk weg met de trein. Vervolgens komt de volgende trein binnen op spoor 2, dan wordt daar de lok opgesloten. De lok van spoor 1 koppelt aan de andere zijde aan. Enzovoorts.
Je zou een opstelspoor voor loks op twee plaatsen kunnen maken. Dat is het wissel aan de linkerzijde (richting engelsman) vervangen voor een engels wissel en dan daaraan een horizontaal opstelspoor maken. Het dubbelspoor duikt dan tussen de zijlijn en dit opstelspoor naar beneden. Een andere optie is om een opstelspoor aan de zijlijn vast te haken, maar zeker bij de tweede versie komt dat spoor erg ver van het station af te liggen, waardoor je minder ruimte hebt om landschap weer te geven. En dat is toch wel weer leuk om de illusie te scheppen van afstand tussen twee stations. Beide versies vind ik niet erg fraai, en ik zou me gewoon behelpen met mijn boven beschreven wijze.

Bij de versie met goederensporen zou ik eventueel nog een omloopgelegenheid maken tussen het derde en vierde spoor. Misschien is dat iets handiger bij het rangeren.

Zo maar mijn gedachten. Het blijft een leuk ontwerp. Niet teveel rails, niet teveel wissels, en wel leuk speelplezier.

Groet,
Michel

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4004
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #21 Gepost op: 03 april 2020, 11:40:39 »
In aanvulling op Bas, ik mis kopsporen waarop je een loc kan stallen om de trein over te nemen.
Nu je dat zo zegt....

Als je natuurlijk een lok paraat heb staan om de rijtuigen of wagonnen over te nemen. Dan neem je de behoefte om om te lopen weg. Dan kan je de wissels links onder in theorie weglaten. In de praktijk zou ik ze wel houden natuurlijk. Ik heb met de sporenplannen voor mijn eigen baan daar helemaal geen rekening mee gehouden ???

Dan moet je misschien wel een extra ontkoppelaar inbouwen zodat je locs zo ver als mogelijk de rijtuigen kan afkoppelen.

Dan kan er vast nog wel een rijtuig bij  (y)

En voor de toekomst. Je kampt natuurlijk met zwaar gebrek aan ruimte. Als je gaat bouwen, houd er dan rekening mee dat je tussen module D en E nog een verlenging kan tussen bouwen. Als ik zo naar je sporenplan kijk, heb je dat stiekem al gedaan, of niet  :P

Je kan misschien ook nog een overweging maken om het spoor links boven in weg te laten om meer scenery ruimte te creeeren. En misschien dat je ipv 50cm naar 60cm breed kan??

@Michel
Het probleem is ook niet zozeer het groene spoor maar het oranje spoor. Als een trein vertrekt vanaf het meest onderste spoor dan kan hij nooit meer terug komen daar tenzij hij tegen het verkeer in gaat rijden. Daar zijn dus 2 extra wissels noodzakelijk voor. En als je die aanlegt, dan heb je als bijkomstig voordeel dat het groene spoor er ook bij kan komen.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #22 Gepost op: 03 april 2020, 11:49:56 »
@ Bas: da's een goeie, die had ik niet eens gezien. Maar dat is eenvoudig op te lossen door voor het station, in de helling weliswaar een overloop te plaatsen. Zoals jij het voorstelt, gaat het ten koste van de perronlengte. En ik weet niet hoe lang dat perron nu is, maar je hebt nogal wat nodig voor een beetje trein met een lok ervoor en 1 erachter.
Die zijlijn is niet voor niets een zijlijn. Die heeft niet zoveel nodig.

Groet,
Michel

Joren

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #23 Gepost op: 03 april 2020, 14:54:38 »
Dag allen,

Citaat
En voor de toekomst. Je kampt natuurlijk met zwaar gebrek aan ruimte. Als je gaat bouwen, houd er dan rekening mee dat je tussen module D en E nog een verlenging kan tussen bouwen. Als ik zo naar je sporenplan kijk, heb je dat stiekem al gedaan, of niet  :P
Het klopt dat ik inderdaad de baan zo "toekomstproof" wil maken als mogelijk. Dat houdt vooral in dat ik met segmenten wil kunnen schuiven.
In beide stations laat ik precies op de module rand de sporen stoppen, zodat ik in de toekomst bijvoorbeeld aan de andere kant kan uitbouwen. De twee tussenbakken zijn idd de huidige oplossing voor een connectie tussen de twee stations. Op dit moment werk ik met een z21 en twee terugmelders van digikeis. Ik ben van plan om een melder onder het hoofdstation te bouwen en én melder onder de keerlus. Zo blijft ook in de toekomst zoveel als mogelijk in tact.

Citaat
Welk tijdperk heb je op het oog?
Ik wil mij qua treinen nog niet echt vastleggen op een tijdperk. Wel ben ik, op een museum stuk uitgezonderd ;) niet een hele grote liefhebber van stoom. Ik vind moderner materieel, maar ook een mat64 of plan u erg leuk. Mijn huidige plan is dan ook om de seinen in het hoofdstation uit de periode VI te gebruiken. Voor het zijspoor, weet ik het nog niet... Het kan ook erg leuk zijn om het zijspoor station wat "ouder" te bouwen...

Citaat
Je kan misschien ook nog een overweging maken om het spoor links boven in weg te laten om meer scenery ruimte te creeeren. En misschien dat je ipv 50cm naar 60cm breed kan??
Ja, ik speel idd ook met het idee om eventueel naar 60 te gaan op het hoofdstation. Nog niet over uit. Het bovenste spoor weglaten, wil ik dan weer niet doen. Ik denk dat het leuk is om daar een opstelspoor te hebben, a la Zandvoort.

Citaat
@Michel
Het probleem is ook niet zozeer het groene spoor maar het oranje spoor. Als een trein vertrekt vanaf het meest onderste spoor dan kan hij nooit meer terug komen daar tenzij hij tegen het verkeer in gaat rijden. Daar zijn dus 2 extra wissels noodzakelijk voor. En als je die aanlegt, dan heb je als bijkomstig voordeel dat het groene spoor er ook bij kan komen. @ Bas: da's een goeie, die had ik niet eens gezien. Maar dat is eenvoudig op te lossen door voor het station, in de helling weliswaar een overloop te plaatsen. Zoals jij het voorstelt, gaat het ten koste van de perronlengte. En ik weet niet hoe lang dat perron nu is, maar je hebt nogal wat nodig voor een beetje trein met een lok ervoor en 1 erachter.
Die zijlijn is niet voor niets een zijlijn. Die heeft niet zoveel nodig.
Heren, jullie hebben helemaal gelijk. Ik hoef de zijlijn niet perse op alle sporen kwijt te kunnen. Twee zou mijn inziens al voldoende moeten zijn, omdat deze treinen makkelijk kop kunnen maken en daardoor op het hoofdspoor terecht kunnen komen. As we speak ben ik hier nog even me een het puzzelen.

Dank allen weer! Ik ben erg blij met de input, dat heeft mij al voor een kostbare fout weerhouden.  (y)








Joren

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #24 Gepost op: 04 april 2020, 02:41:40 »
Dat was weer een vol dagje puzzelen en meten. Het was fijn om met jullie feedback aan de slag te gaan.
Ik heb tevens twee meter spoor onder 3% helling gezet om te zien hoe ik dit er visueel uit vindt zien. Mijn doel is 2,5%. Dat is hieronder haalbaar, ook met een rustige opbouw naar deze 2,5%.
Hieronder twee versies:

Rood = ontkoppelspoor

versie 3.0


Versie 4.0


Mijn voorkeur gaat nu uit naar versie 4.0. De rede hiervoor is dat ik eigenlijk wil dat er op de twee midden modules (hier dus de twee rechter), maar drie sporen liggen. Twee hoofdsporen en 1 voor het zijspoor. Dat geeft mogelijk wat moeilijkheden met rangeren als je een loc op het onderste spoor hebt staan. Ik vind versie 3, gewoon eigenlijk niet mooi en te druk worden... Echter, ik ben er nog niet over uit.  ??? ???

« Laatst bewerkt op: 04 april 2020, 02:44:54 door Joren »