Wat zijn we aan het bouwen? > Baanplannen

Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp

(1/38) > >>

Pauldg:
Tussen alle ellende en gewauwel (waar ik wel eens een stevige bijdrage aan lever), maar eens over tot de kern van de zaak: het bouwen van een spoorbaan. Ik ben onlangs gestart met een nieuwe baan in schaal nul. Een kijkdoos in vier segmenten van een meter lang en zestig centimeter diep.

Wat gaan we daarop presenteren? Het is enorm afgezaagd, maar ik wil graag een station. En om het toch een wat originelere draai te geven ga ik een thema uitbeelden dat niet zo vaak wordt gekozen: een sober stationnetje uit de wederopbouwperiode. Als je dat goed doet kan je toch heel veel sfeer bouwen met de wat lullige plantenbakken, bielsbouwsels en nette gele bakstenen muurtjes met houten segmenten en betonplaten. Ik wil het begin jaren zeventig situeren dan kan ik alle soorten materieel in huisstijl en pre-huisstijl door elkaar heen gebruiken. Voorlopig komt er een DE1, een Bakkie en wat vernederlandst, zelfgebouwd goederenmaterieel waaronder natuurlijk een paar stevige VAM bakken.

Ik heb gekozen voor het kleinste standaardgebouwtje van architect Kloos; het type ‘Velsen-Zeeweg’. Behalve op die plek verscheen het gebouw in Koudum-Molkwerum, Zwolle-Veerallee en (nog verder gekrompen) in Klarenbeek.



Dit is Koudum-Molkwerum in de jaren zeventig. Foto is van het Utrechts archief



En dit is Zwolle Veerallee toen het allang was gesloten. Deze foto is ooit door forumgebruiker ‘Sneek’ op het forum geplaatst. Ik hoop dat hij mij niet euvel duidt dat ik hem herbruik.

Wat gaan we dan doen? Wel, ik heb vier meter. Dat is niet gek veel in schaal 0. Om het leuk te houden combineer ik het station met een VAM overslag. Bij deze een tekening met wat ik ongeveer van plan ben:



Helemaal links zie je het overslagstation. Ik wil een deel van het gebouw bouwen en aan de rand situeren zodat het als een soort coulisse kan werken waar de trein achter verdwijnt. Vandaag bedacht ik dat ik ook een soort plateau kan bouwen voor de vuilniswagens met een ‘ramp’ (wat is het Nederlandse woord?) achter het 1e perron. Dan heb ik een viaduct wat het eind van de baan prachtig maskeert. Ik kan zelfs nog een soort segmentrail er onder maken om mee te rangeren.

Op de tweede module van rechts komt dan het stationsgebouw en het fietsenhok. Op de uiterst rechtse module een spoorwegovergang en vervolgens een sloot met een dubbele vollewandbrug. Ik heb bedacht om daar een soort stiekeme fiddle yard in ‘plain sight’ van te maken. Wanneer de brugdelen kunnen schuiven tussen de twee sporen ontstaan extra rangeermogelijkheden. Het ziet er wel wat gek uit natuurlijk.

Voorlopig druk met de onderbouw. Ik vrees echter weinig modelbouwactiviteit voorlopig. Mijn vrouw en ik mogen allebei gaan thuiswerken en dan loopt er vanaf morgen ook nog een vierjarige door het beeld die niet naar school mag. Gelukkig wordt dit een meerjarig project. Reacties? Kom maar op.

Mvg, Paul

P.s. En de naam? Een eerbetoon aan architect Kloos natuurlijk. ‘Kloosriet’ was een grappige woordspeling geweest, maar Kloosterp klinkt natuurgetrouwer en volgens mij is het origineel. Ik heb nog een googlehits gevonden.


Peter Kleton:
Hoi Paul,
Ik vind het knap om iets te vinden uit de werkelijkheid  en na te bouwen in schaal 0.
Dus de bruggen worden een soort traverse,dat zal wel  moeten want spoor 1 ligt anders helemaal vrij.
Ramp = helling, OK?   ;)
Sukses Peter

Marty:
misschien een idee, om elke bak een paar graden te geven, zodat je het geheel in een lichte boog kan maken,
Staat wat spannender, heeft verder geen enkele functie  :)

Pauldg:
Die graden gaan niet lukken Marty:



De baan staat op een kaarsrechte stellingkast. Die zou dan ook in een paar graden gezet moeten worden. Ik kan wel proberen om een lichte boog in het spoor aan te brengen.

@Peter, die traverse kan ik ook helemaal links maken, ik moet dan alleen alles een klein beetje opschuiven. Ik denk eigenlijk dat dat beter is.

Mvg, Paul

arnout:
Ben benieuwd

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie