Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

Geen weerstand nodig voor een led op 3v?

(1/5) > >>

oudebiels:
Ik heb hier een led (wit) 3V, 20mA
Ik wil het lichtbeeld beoordelen.
Wanneer ik deze led aan 2x 1,5V AA-batterijtje wil leggen, kom ik voor de berekening
van de voorweerstand volgens de formule in de encyclopedie uit op 0 Ohm = geen weerstand.
Klopt dit of vergis ik me ergens?

oudbiels

ruudns:
Dat klopt, alleen is 20  mA het max. Dat geeft een strot licht en de vraag is of je dat wilt. Ledjes branden vaak al mooi bij ca 8-10mA. Dan krijg je er wel een weerstandje voor.
Expirimenteer eens met wat weerstandjes van 33, 47, 100 en 220 ohm. In serie zetten kan ook ;).

René 4312:
Ik denk dat de led dan eenmalig een flits geeft.... Of er moet een ingebouwde weerstand in de led zitten, heb je meer specificaties van de led?

René

ruudns:
onzin, een witte led is meestal 3 a 3,2V...aansluiten op 3v kan dus zonder problemen.

Biesje@work:
Door de eigenschappen van een batterij (iets met nterne weerstand van zo'n ding en zo)  kan je een witte of blauwe LED wel aan 2x 1,5 volt hangen dacht ik. maar er zijn hier ook mensen die het veel beter kunnen uitleggen.

Ik heb ook eens een witte LED op een 9 volt batterij aangesloten, maar ik gebruikte een 670 of 1000 ohm weerstand daarbij. Ik had even een portable lampje nodig en had nog geen telefoon met zoiets :P

mvg,

Robert

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie