Materieel > Materieeltests
Roco 2400, h0
Materieeltest:
Roco 2400, h0
Door Huibert van Noord
Het voorbeeld
De locomotieven van de serie 2400 werden tussen 1954 en 1957 door het Franse Alstom gebouwd. Het betrof kant en klare producten. Alstom bouwde deze locomotieven met name voor Afrikaanse spoorwegen, waaronder die van Algerije de SNTF en Marokko de ONCF.
De 130 NS-locomotieven hadden een twaalf cylinder dieselmotor en een electrische overbrenging. Het continue vermogen bedroeg 626 Kw, de maximum snelheid 80km/h.
De locomotieven konden tot een maximum aantal van twee in treinschakeling rijden. Begin zeventiger jaren werd dit aantal verhoogd tot vijf. In de praktijk bleef het aantal meestal beperkt tot drie.
Ingezet werden ze vrijwel zonder uitzondering in het goederenvervoer.
De eerste 23 locomotieven werden in blauw-turkoois uitgeleverd maar kregen al rap, net als de anderen, de kenmerkende bruine kleur. In het kader van de vergeling begin zeventiger jaren werden ook deze loc's vergrijsd.
Al in de jaren zeventig werden een dertigtal locomotieven terzijde gesteld. Zeven daarvan werden door Volker Stevin gekocht en ingezet in Saoedi-Arabië. Begin negentiger jaren werd een vijftigtal loc's verkocht aan de SNCF en ingezet bij de aanleg van Franse hoge snelheidslijnen. In 1991 ging de laatste 2400 bij de NS buiten dienst.
Het Model
2445
Zeker met de bijgeleverde complete bufferbalk is het model een juweeltje om te zien. Net als bij haar grote voorbeeld, straalt de eenvoud van het model af.
Het uitgebrachte model is de versie zoals ze van de fabriek kwam, nl zonder doorlopende railing op de voetplaat.
Het model is rijkelijk voorzien van details. Hijsogen, sluitseinijzers, remwerk, baanruimers, het is er allemaal.
Roosters zijn duidelijk weergegeven, de railingen rond de huiven zijn los opgezet en strak uitgevoerd.
2445, andere zijde
Opschriften zijn ragfijn, leesbaar en volledig.
Minpuntje is dat je niet door de cabine heen kunt kijken. In de rijrichting echter wel! Een mcn kan eenvoudig worden geplaatst.
De demper op het dak werd pas laat in de zestiger jaren gemonteerd. Ik heb geen foto's gevonden van een 2400 met de oorspronkelijke railing èn demper. De demper laat zich iig met een simpel uittrekken verwijderen.
Ook heeft het model geen sluitseinen. Persoonlijk vind ik dat niet erg: de sluitseinen branden alleen bij losse loc ritten. Ook het omgekeerde L-sein ontbreekt. Dat zet de lok terug in de aflevertijd, waar de demper niet past. Wil je toch het .:-sein, dan kan eenvoudig een setje worden besteld wat dit regelt. Roco komt ook zelf in de toekomst met 2400-en mèt omgekeerd L-sein, zo is toegezegd.
Eigenschappen
De Roco 2400 heeft een middenmotor met cardanaandrijving op beide draaistellen, zoals we dat al jaren van Roco gewend zijn. In de loc is een printplaat te vinden waarop de nodige elementen zijn aangebracht. Ook is daar een achtpolige stekker voor de decoder. Het model rijdt analoog mooi en soepel.
Het heeft voldoende trekkracht voor een normale sleep wagens. De loc is uitgerust met twee antislipbandjes op 1 as van het draaistel onder de cabine.
Verzorging
De loc zit op de bekende manier in de doos: piepschuim met kartonnen deksel, een folie om de loc uit de doos te kunnen halen. Meegeleverd worden, behalve het onderhoudspapier en cotrolezegel, geetste loc- en fabrieksplaten. Dat is al bijzonder. Bijzonder is ook dat de hele bufferbalk afgenomen kan worden en vervangen door bufferbalken met alles er op en eraan, en vooral ook, eronder. Alleen de buffers moeten worden overgezet. Dat levert echter geen problemen op.
Conclusie
Complete loc voor een superprijs!
2275 en 2445, DKM 2400-en
De Details:
Algemeen
Merk: Roco
Type: 2400
Schaal: h0
Tijdperk: 3c, IV (met .:-verlichtingsset)
Catalogusnrs: 62790, 2ra
3rds = 3-rail digitaal + sound, 2rds = 2-rail digitaal + sound, 2ra = 2-rail analoog
Frame: metaal
Opbouw: kunststof
Gewicht: 262 gr
Min. Radius: 35,9
Koppeling: beugel
Prijs: 89,00
Testuitvoering: 2445
Stroomafname: met lipjes af de wielen
Motor: middenmotor
Verlichting: alleen front, wisselend met rijrichting
Decoder:
Krachtoverbrenging: via cardanassen en tandwielen
Aangedreven wielen: allen
Vliegwiel: 1
Trekkracht: Zeker veertig tweeassers.
Demontage: klikverbindingen
Zelf aan te brengen onderdelen: nummerplaten, volledig toegeruste bufferbalk
Maten (in mm: 1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers: 12520/143,9/144,0
Hoogte: 3830/44,0/43,5
Breedte: 2900/33,3/33,3
Wieldiameter: 1000/11,5/11,0
Rijeigenschappen
Vmax:
V voorbeeld: 80km/h
Vmin: 5
Tijdperk indeling volgens NEM 818
bron: Website hja.blanke
Reageren op de test kan hieronder.
Bronnen
G. Nieuwenhuis en G. Stoer: Spoor en Tram, materieel in Nederland, 1982, de Alk.
C. van Gestel, B. van Reems, P. van der Welle: Diesellocomotieven in Nederland, 2002, de Alk.
Links
Daar istie dan! (materieelbespreking)
Zelfbouw en sluitverlichting
Verlichtingssetje van Digirails inbouwen
Verlichting in relatie tot hekwerk
De juiste kleur?
DKM verlichting vergeleken met Roco: zelfbouw
Blauwe 2400 als grapje tussendoor
2400-tekeningverwijzing
De Fransen!
Digirails verlichtingsset
Digitaalservice.nl: uitgebreide Digirailset
Machinist Johan:
ik vind het een juweel van een loc 8)
Han Zijlstra:
Goed test verslag
Wat ik mis is :
decoder Nem stekker 8 polig ja nee
plaasing van decoder is : eenvoudig, lastig, voldoende
Ruimte voor sound decoder Ja/ nee tenzij ..
Rob:
--- Citaat van: han zijlstra op 04 maart 2008, 15:51:16 ---Wat ik mis is :
decoder Nem stekker 8 polig ja nee
--- Einde van citaat ---
Ff leesbril opzetten? Het staat er echt!
--- Citaat ---Ook is daar een achtpolige stekker voor de decoder.
--- Einde van citaat ---
8)
Groeten, Rob
sander1985:
volgens mij past deze versie van de loc ook al in tp 3b, volgens mij begint tp 3c ongeveer in 1960.
Sander
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie