Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Waterstoftrein als alternatief voor diesel  (gelezen 15187 keer)

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #120 Gepost op: 01 maart 2020, 15:44:53 »
....en...een waterstoftrein hoef je niet te weatheren, wanneer komt ie in model uit

Vermoedelijk niet veel anders dan de huidige modellen wellicht wat minder stoelen en voor wat betreft de dieseltrein, geen uitlaat aan de boven- maar een afvoer (drain) aan de onderzijde.
Het “weatheren” is ook niet meer nodig vanwege publiciteitsredenen (elke dag door de wasstraat) doet het altijd goed op de foto.  Alleen wat roestsporen aan de onderkant vanwege het condensaat.
Helaas alleen te bewonderen wanneer de trein op zijn rug naast het spoor ligt.
Wordt wel wat saai.



72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #121 Gepost op: 01 maart 2020, 16:35:24 »
Jij denkt dat het roestsporen zijn aan de anderkant van een trein? Zolang de treinen in NL geen vuilwatertank hebben en de toiletten gewoon lozen op de rails, is die bruine aanslag echt wel meer dan roest. Als je een kweek zou maken van dat bruine materiaal zal het hoofdzakelijk E.coli zijn.  :'(
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #122 Gepost op: 01 maart 2020, 17:23:25 »
Nou breng je mensen wellicht op het idee om 'realistisch' te weatheren met origineel materiaal ;D

Bomen planten is een goede manier om koolstof te vangen. De ontdooide stukken toendra bieden plaats aan een boel sparren denk ik. Maar in lage temperatuur zones groet het niet heel erg snel. Er zijn vast nog wel plekjes te vinden waar we wat bomen kwijt kunnen. Eucalyptus bomen schijnen snel te groeien. Maar dat is ook wel nodig nu in Australie. Maar niet alleen bomen zetten Co2 om in vaste vorm, eigenlijk al het plantenleven doet dit.

Ik was zelf niet zo diep in de handleiding gedoken van die Co2 zuig installaties. Jammer dat er zoveel energie nodig is. Het leek mij wel interessant als overbrugging van verbrandingsmotoren naar een waterstof economie. We kunnen namelijk wel Nederland volplempen met moderne waterstof infrastructuur, maar voordat wereldwijd alle verbrandingsmotoren en kolen/gas/olie centrales vervangen zijn staat het water al tot onze lippen denk ik.

Als we dus meer bomen planten dan we om kappen en energie opwekken kunnen verduurzamen, dan zou het moeten lukken toch? Treinen op waterstof is een stap in de goede richting. Een auto op waterstof zou ik ook wel willen, maar als ik het goed begrepen heb is de brandstofcel nog steeds niet goedkoop in massa te produceren vanwege de platina membranen. Dacht dat de eerste prototypes van de brandstofcel al uit de jaren 60 van de vorige eeuw stammen (prutst wat op Wikipedia). Wel, ik zie net dat het basisprincipe al in 1838 is ontdekt. Het duurt even, maar dan heb je ook wat(t).

Oh, en wie zijn/haar elektrische auto niks vind, ik wil mijn Fordje Ka wel ruilen hoor  ;D

Mvg,

Robert


AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #123 Gepost op: 01 maart 2020, 18:34:11 »
Denk dat de dikte van de platina membranen gering is en het volume Kobalt in “stekker auto’s” qua volume een factor 1000 hoger plus moeilijker te recyclen.

Maar om even terug de komen op het waterstof verhaal, gaat nog steeds over treinen, het eindproduct is puur water, zelfs nog zuiverder dan demiwater.
Dit zou je kunnen “verpatsen” aan stoomstichtingen als ketelwater en dat scheelt ze weer aan onthardings producten vanwege de vorming van ketelsteen. Dit natuurlijk voor een vriendenprijs en zoveel hebben ze niet nodig vanwege het beperkt operationeel zijn.

Afgezien dat de “waterstof trein” steeds rendabeler wordt geldt dit ook voor het in bedrijf houden van het stoomlocomotieven arsenaal hier in Nederland. Kortom een “win-win” situatie.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2020, 06:12:31 door AK952 »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #124 Gepost op: 01 maart 2020, 18:35:40 »
Jij denkt dat het roestsporen zijn aan de anderkant van een trein? Zolang de treinen in NL geen vuilwatertank hebben en de toiletten gewoon lozen op de rails, is die bruine aanslag echt wel meer dan roest. Als je een kweek zou maken van dat bruine materiaal zal het hoofdzakelijk E.coli zijn.  :'(

Ik maar denken dat de Spurts van Arriva allemaal een vuilwatertank hebben, evenals de nieuwe en gemoderniseerde treinen van NS. Ik zat laatst in een van die laatste categorie (DDZ) en volgens mij zat daar ook een vuilwatertank in. Bij het doortrekken heb ik in ieder geval geen blik op de spoorstaven gekregen.
Dat zal dan toch ook gelden voor de waterstoftreinen. Het water uit de uitlaat kan gebruikt worden om de WC door te spoelen. 

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #125 Gepost op: 01 maart 2020, 18:42:13 »

Maar om even terug de komen op het waterstof verhaal, gaat nog steeds over treinen, het eindproduct is puur water, zelfs nog zuiverder dan demiwater.
Dit zou je kunnen “verpatsen” aan stoomstichtingen als ketelwater en dat scheelt ze weer aan onthardings producten vanwege de vorming van ketelsteen. Dit natuurlijk voor een vriendenprijs en zoveel hebben ze niet nodig vanwege het beperkt operationeel zijn.

Of verkopen aan die landen die bijna geen watervoorraad hebben. Dan kan de gaskraan misschien wel echt dicht.

Afgezien dat de “waterstof trein” steeds rendabeler wordt geldt dit ook voor het in bedrijf houden van het stoomlocomotieven arsenaal hier in Nederland. Kortom een “win-win” situatie.

Hmmm, i.p.v. een tender een tank met (waterstof)gas zodat dat gebruikt wordt om het water in de ketel te verwarmen?  :-X
Jeroen

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #126 Gepost op: 01 maart 2020, 19:01:00 »
Nee, het “condensaat” van de waterstof trein als ketelweter in de tender.
Wanneer je waterstof zou verbranden dan zakt de vuurkist en vlampijpen in “no-time” in elkaar vanwege de verbrandingtemperature van de waterstof.
Trouwens stoomlocomotieven moeten worden gestookt met kolen alleen al voor de “beleving” en afgezien daarvan, Seuthe levert alleen aan modeltreinen niet aan het grootbedrijf.

« Laatst bewerkt op: 01 maart 2020, 19:09:07 door AK952 »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #127 Gepost op: 01 maart 2020, 23:00:37 »
Jij denkt dat het roestsporen zijn aan de anderkant van een trein? Zolang de treinen in NL geen vuilwatertank hebben en de toiletten gewoon lozen op de rails, is die bruine aanslag echt wel meer dan roest. Als je een kweek zou maken van dat bruine materiaal zal het hoofdzakelijk E.coli zijn.  :'(
Het aantal treinen met open toilet is inmiddels fors afgenomen en houdt wel op met oude ongereviseerde VIRM's en SGM.

Grootste veroorzaker van dat bruine stof is nog altijd het slijpsel van remblokken en voeringen, tesamen met het slijtende koolstof van stroomafnemers.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #128 Gepost op: 02 maart 2020, 17:22:11 »
Ontopic: Ondertussen gelezen dat de 1e proeven geslaagd zijn.
Jeroen

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #129 Gepost op: 02 maart 2020, 19:13:29 »
En de ICM-drietjes :)
Bruine smurrie is inderdaad regenwater e.d. dat roest van spoorstaven, remwerkdeeltjes etc omhoogslingert. En om nog verder offtopic te gaan: het lozingswater van waterstoftreinen opslaan, op stations aftappen, daar weer opslaan, overpompen in een vrachtwagen en dat naar een museumlijn brengen voor stoomtractie, maar dan alleen gedurende het rijseizoen? En dan just-in-time zodat je het ook op kunt slaan in de hoeveelheid die je verbruikt? En dan denken dat je goedkoper uit bent dan een waterontharder? Ik heb al veel eh, bijzondere plannen gelezen hier, maar dit slaat alles...

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #130 Gepost op: 02 maart 2020, 21:08:32 »
Was ook niet de bedoeling dat het verhaal serious zou worden genomen en ook niet dat dit voor wat opwinding zou zorgen gezien de uitgebreide reactie. Sorry.

« Laatst bewerkt op: 02 maart 2020, 22:20:01 door AK952 »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #131 Gepost op: 03 maart 2020, 10:04:37 »
Maar zeer zuiver water zoals bij de omzetting wordt gevormd is zeker bruikbaar hoor!

Nee niet als drinkwater (dat is niet zo gezond), maar als grondstof voor nieuwe waterstofproductie zeker of andere zaken.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #132 Gepost op: 03 maart 2020, 12:05:03 »
Jelmer,

Dat het drinken van demiwater ongezond is, volkomen correct omdat het mineralen onttrekt aan het lichaam. (reverse osmosis).

Dit hele onderwerp begon in eerste instantie over de “waterstof” trein en na allerlei omzwervingen over “stekker” auto’s, klimaat problematiek tot het weatheren van de toekomstige treinen is natuurlijk soms hilarisch maar anderzijds toch wel interessant.
Dat het soms irritatie oproept is begrijpelijk aangezien het hele onderwerp geen bouwverslag is.

Zelf volg ik dit forum vanaf rond 2006 en beschouw mezelf niet als bouwer maar meer behorende tot de categorie “knutselaar” (solderen, proto 87, zelf een wissel bouwen, digitaliseren enz.). maar voor de rest geen bijdrage.

Dit ter inleiding.
De bijdrage van afgelopen zondag over de “win-win” situatie had nog een vervolg en heb dit maandag ochtend gewist (liefst alles gewist) maar was een aanzetje voor een ander onderwerp namelijk dat Benelux zou kunnen delen in de winst.

Grappig bedoeld? absoluut niet! en wel om het volgende.
Ga regelmatig met de kleinkinderen naar Miniworld in Rotterdam en niet alleen om hen te plezieren. Sedert de crisis zijn allerlei subsidies gehalveerd of soms compleet ingetrokken met als gevolg dat het moeilijker is om de touwtjes aan elkaar te knopen ondanks veel vrijwilligers werk.

Het in de lucht houden van een site als deze kost gewoon geld en het verbaasd me dat het elke keer veel moeite kost om de “begroting” rond te krijgen gezien het “deelnemers” veld.

Zelf heb ik een korte tijd gedoneerd en ga dit weer doen omdat ik persoonlijk vind dat de “site” te leuk is om in de lucht te houden en niet verdwijnt vanwege “lack of funding”.

Wat de lezer ervan vindt moet hij zelf maar bepalen maar een overweging (of afweging) is wellicht de moeite waard.

 Kortom. het voorstel om de demiwater aan museum lijnen te leveren was totaal niet serious bedoeld maar een opzetje naar het bovenstaande onderwerp. Kennelijk de plank misgeslagen.

Groetjes,
Aad

PS opmerking richting het moderator team. Heb het zo netjes mogelijk verwoord (kost wel wat moeite) maar wilde dit “ei” toch even kwijt want het irriterende al geruime tijd.





« Laatst bewerkt op: 03 maart 2020, 12:12:34 door AK952 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #133 Gepost op: 03 maart 2020, 12:19:41 »
In Schotland lopen niet enkel experimenten met waterstof-treinen.
Ook de veerboten wil men aandrijven met waterstof.

Met name op een aantal routes tussen de Orkney eilanden in het hoge noorden.
Hier heeft men veel meer energie ter beschikking dan de lokale bevolking kan opmaken.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly