Wat zijn we aan het bouwen? > Werkspoor

omC uit resin op Fleischmann onderstel

(1/3) > >>

Andries:
Onlangs kocht ik bij Catawiki een DJH-kit van de Wadloper. Helaas waren de koppen verdwenen. Omdat ik eenzelfde kit had liggen, heb ik m.b.v. giethars de koppen gekopieerd. Hierbij heb ik de volgende materialen van Vosschemie gebruikt: plasticine (bijenwas), siliconenrubber, Pur MC giethars en trennspray.
De werkwijze: je maakt met behulp van het voorbeeldmodel twee afdrukken van siliconenrubber die samengevoegd de basis leveren voor de kopieën. Zie voor de werkwijze om mallen te maken: youtube. o.a. Polyestershoppen heeft een aantal filmpjes over het maken van modellen en het gieten van resin daarop staan.
Een bezwaar van de door mij gebruikte giethars: deze hardt erg snel uit, zodat je snel moet handelen. Er is geen tijd om m.b.v. vacuümpomp de luchtbellen eruit te halen, wat je in de modellen terugziet.




Toen het kopiëren van de koppen redelijk lukte, kwam ik op het idee de omC-kit van DJH na te gieten. Ik heb een zestal exemplaren gegoten: vier wilde ik er zelf houden en twee heb ik gemaakt voor een andere bouwer op Beneluxspoor. Daarnaast heb ik enkele kopieën gemaakt van de omBC van de kit van MK. De messing zijwanden heb ik iets opgedikt met styreen om zo kopieën daarvan te kunnen maken die stevig genoeg waren.

 

Van de vier exemplaren van de omC wilde ik twee modellen gebruiken om de omC te bouwen, van de andere twee wilde ik rijtuigen voor de sproeitrein maken.

Ik heb nogal wat projecten onafgemaakt liggen, omdat de aandrijving vaak een probleem is. Bij deze kopieën wilde ik een aandrijving die goed liep, derhalve heb ik gekozen voor de aandrijving van de bekende fabrikanten van een railbus. De radstand ervan is ongeveer 6,9 cm, wat in H0 aardig overeenkomt met de radstand van de omC: 6.00 m.
Na een vergelijking van de verschillende railbussen besloot ik de aandrijving van de Fleischmann 4405 te gebruiken. Deze heeft het grote voordeel dat je een vrije kijk door de ramen hebt. De oudere modellen hebben een grotere motor, de andere merken hebben geen vrije doorkijk. Op eBay heb ik een aantal ervan aangeschaft, de prijzen variëren van 40 – 60 euro (ex verz. kosten).



De omC-modellen ben ik nu aan het bouwen. De meeste onderdelen maakt ik zelf óf van styreen óf van messing.

Op onderstaande foto is goed te zien wat er allemaal moet verdwijnen van het onderstel van de railbus.



De uiteinden worden afgezaagd en bijgevijld; voor de zijkanten gebruik ik een frees (Proxxon MF 70).
Het levert een hoop rommel op, maar je kunt heel nauwkeurig werken. Je merkt wel dat de MF 70 echt een hobby-apparaat is. Vooral het gedraai aan de kleine wieltjes leverde mij een hoop ergernis op.



Inmiddels past het onderstel. In de kap heb ik de twee  oorspronkelijke bevestigingspunten verwijderd en vervangen door twee van styreen, waarin een messing moer zit.









 

Jelmer:
Mooi werk!  :)

Pauldg:
Heel mooi werk. Indrukwekkend! Ik zou er nog even bij zetten dat je de MK kit expliciet hebt gekopieerd voor eigen gebruik  :angel:

Mvg, Paul

Carel Ruysink:
Prachtig en jaloersmakend.
Zit zelf al een tijdje te hopen dat Maikel de 900 gaat maken nav. die fantastisch mooie replica's van Goes (de rit er mee vond ik een hele belevenis)  anders mag je voor mij ook nog wel een exemplaar gieten  ;)  (y).

Carel.

Hans Reints:
Ga tijd worden dat ik ook weer eens verder ga. ::)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie