Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

Busch AKI: wat heb ik exact nodig?

(1/2) > >>

robin128:
Hallo, voor mijn modelbaan naar Nederlands voorbeeld wil ik graag een dubbelspoor overgang voorzien van een busch AKI. Nu heb ik het electrotechnische inzicht van een doperwt dus hoop ik hier wat hulp te vinden. Het gaat om dubbelspoor met tegengesteld rijdende treinen. Nu kom ik tot het volgende van busch om te bestellen: 1x 5976, 1x5961, 1x5962, 1x 5964. klopt dit?

Verder kom ik er niet achter wat het verschil is tussen 5961 en 5963. kan iemand hier antwoord op geven?

Mocht ik een denkfout maken of iets vergeten, dan hoor ik dit natuurlijk graag.

Alvast bedankt!

Groet Robin

Bert V:
Hallo Robin,

Op één vraag kan ik je antwoord geven: Busch 5963 is alleen een "Zeitschalter" en Busch 5961 is een "Zeitschalter" plus een "Lichtschranke", een compleet systeem dus. Bij 5963 moet je nog een losse "Lichtschranke" aanschaffen.

Groeten,
Bert

Te 2/2:

--- Citaat van: robin128 op 01 maart 2020, 19:30:03 ---(...)Wil een dubbelspoor overgang voorzien van een busch AKI.
Nu heb ik het elektrotechnische inzicht van een doperwt

--- Einde van citaat ---
Oei! Als je de logica maar snapt, die is abstract. Dan kan je daarna verzinnen wat je wilt, hoe, en vooral hoe niet.

Er zijn logisch gezien maar 2 manieren om het probleem te tackelen: vanuit een situatie of vanuit een proces.

Met bezetmelding (tracee met stroomdetectie of massa detectie) automatiseer je een (monostabiel) proces. Een monostabiel proces kent een stabiele situatie (bomen zijn open, licht is uit, wegverkeer mag oversteken) en een instabiele situatie (bomen zijn/gaan dicht, lichten (gaan) knipperen, wegverkeer moet wachten op treinverkeer).

Zonder bezetmelding (dus met losse meldpunten, bij 2 sporen 4 meldpunten, met daartussen een niet-gedetecteerd tracee) automatiseer je een (bistabiele) situatie. Er bestaan twee situaties, allebei stabiel: de AKI is in functie, de AKI is niet in functie.

Als je na het treintjesspelen stopt, de stroom eraf haalt, en er staat nog een trein op de overweg, dan houdt de bewaking op. De volgende dag start je de trein weer op. Zonder bezetmelding gaan de bomen dicht en het knipperlicht aan (omdat het bistabiele relais nog zo staat), met bezetmelding gaan de bomen dicht, omdat ontdekt wordt dat de overweg bezet is. Met een tijdschakelaar blijven de bomen open staan en het knipperlicht uit, tenzij de trein nog ergens in de IR-straal staat (want ook dan zullen de bomen sluiten en het waarschuwingslicht aan gaan).

Velen zijn je voorgegaan met een Busch Aki. Kern van de aanpak van Busch is een IR-lichtsluis met een tijdschakelaar (5961).
Busch verkoopt die ook los, want niet iedereen wil een tijdschakelaar gebruiken.  De 5963 Zeitschalter is zo'n los onderdeel, dat alleen zin heeft als je ook een lichtsluis (5720 of 5962) erbij aanschaft.

De eerste vraag die ik dan stel: rijd je 2-rail (met bezetmelding) of 3-rail, want in die gevallen kun je een AKI beter aansturen met een (monostabiel) relais. Zolang een trein zich op het railtraject rondom (en op) de overgang bevindt, en er is sprake van bezetmelding, zijn de waarschuwingslichten aan (en als je bomen hebt, zijn die gesloten). Zolang =>proces.

Als je 2-rail rijdt zonder een vorm van bezetmelding, dan is het principe van Busch (Vollmer, Viessmann, Kibri en Faller niet gek): de overgang en omgeving vormt een soort blok (bij 2 rails naast elkaar:  2 blokken); er is een begin-melder (bezet) en een eind-melder (vrijgave), en als de trein de andere kant op rijdt, draaien die meldpunt-rollen om (en wordt de schakeling iets complexer).

Een tijdschakelaar zorgt ervoor dat je de eindmeld-punten niet nodig hebt als eind-meldpunt (maar wel als begin-meldpunt voor een tegentrein). 

Het nadeel van een lichtsluis: ongevoelig voor rijrichting. Oei. Digitaal geen punt, analoog wel. Want stel je combineert een IR-lichtsluis analoog met een tijdschakelaar dan betekent dit dat je voor de duur waarop je de tijdschakelaar hebt in gesteld, in beide rijrichtingen voor beide sporen bezetmelding meldt (ongeacht of die trein kort is, extreem lang, knoeperhard rijdt, of kruipt als een slak). En dat wil je (analoog) dus juist niet.

cor_b:
Ben ook bezig met de Busch A.K.I daar heb ik ook de tijdschakeling 5963 Zeitschalter bij met de bijbehorende licht sluis.Maar ik her er geen aansluitschema meer van ,wie heeft er nog een .

Cor

ex-DR V100:
Voor handleiding(en) kun je bijna altijd bij de fabrikant kijken.
http://www.busch-model.com/online/produktinfos/docs/anl5961.pdf

Marc

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie