Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Trix oudere s3/6 motor of lager probleem?

(1/4) > >>

Syb030:
Ik heb een nieuwe tweedehandse op de kop getikt.
Hartstikke leuk, maar hij maakt een geluid dat niet in de Sound bibliotheek staat en genereert rook bij de motor... wat is hier mis?

Hulp wordt gewaardeerd... zie bijgaand filmpje - leve de slow motion functie van de smartphone!  - voor meer info...

https://youtu.be/3bFTZYVEZsg

Dave.......:
Lijkt mij gewoon vuil en voornamelijk veel te veel ( en verkeerde) olie.
Schoonmaken, nieuwe koolborstels en spaarzaam met de goede olie oliƫn.

Syb030:
Ha Dave, dank voor de tip. Een beetje overtollig vet uit het geheel verwijderen helpt al een beetje. Maar het echt scherp snerpende geluid blijft. Zelfs ... als ik de wielen laat draaien zonder het anker in de motor. Dit doet mij vermoeden dat het niet ligt aan het anker of de motor-lager, maar dat er ergens in het mechaniek - iets aanloopt t. Tandwielen die ergens langs schrapen of zo. Zou dat kunnen?

zuylen:
Ik zou het anker even openmaken en met een sateprikker de gleuven tussen de koperen lamellen (waar de koolborstels op schuiven) even reinigen. Vaak gaat daar naar verloop van tijd koolstof in ophopen. Hierdoor ontstaat er kortsluiting, met vonkerij tot gevolg. Hierdoor kan de motor te warm worden en kapot gaan. Maar na schoonmaken moet je dat probleem wel weer kunnen oplossen.

ruudns:
Drijfstangen losmaken en uitzoeken welke as de herrie maakt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie