Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Paulus
Vandaag om 22:20:10
Zestiger jaren plastic lijmen? door Pauldg
Vandaag om 22:19:26
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 22:11:31
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 22:09:22
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 22:05:16
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 22:04:32
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door nkob
Vandaag om 22:02:05
NL baan: Frotterdam in h0 door Robert39
Vandaag om 21:56:29
Projekt 083-338 door Quinzeedied
Vandaag om 21:55:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:54:59
Informatie over Hongaarse ligrijtuigen gezocht door martijnhaman
Vandaag om 21:35:18
BNLS-module: "Grasland" door nighttrain1
Vandaag om 21:35:05
De 2454 en andere BSH-projecten in model door spoorijzer
Vandaag om 21:34:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ArjanB
Vandaag om 21:27:43
Holland Scandinavie Express 1966 door Falkenberg
Vandaag om 21:24:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door GORILLUS
Vandaag om 21:23:47
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door GORILLUS
Vandaag om 21:21:15
Cubana door Valentijn
Vandaag om 21:18:21
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door Ronald Koerts
Vandaag om 21:02:53
IB + Viesmann 5211 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:53:32
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door piksov
Vandaag om 20:33:01
Roco en Piko ICE’s, sluitverlichting knippert? door zuyderduyn
Vandaag om 20:30:47
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 20:27:07
Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet? door AndrevdG
Vandaag om 20:09:11
Draaifunctie Roco NS kraan kapot door consolidation
Vandaag om 20:05:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door GORILLUS
Vandaag om 19:41:00
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 19:23:05
Old England door St00mboy
Vandaag om 19:07:49
Artitec: DDM-1 door erik1
Vandaag om 18:56:52
DR4018's verliezen adres door Bert_Apd
Vandaag om 18:16:04
  

Auteur Topic: Info gezocht over de NS L5  (gelezen 1238 keer)

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Info gezocht over de NS L5
« Gepost op: 25 februari 2020, 14:04:22 »
Ik ben opzoek naar de kleur en opschriften van de NS L5.

De volgende info heb ik tot nu toe kunnen vinden.

In Railmagazine heeft een artikel gestaan over deze loc. Alleen de foto's die ik er van heb gemaakt zijn onduidelijk en eigenlijk niet leesbaar. Ik ben hiernaar ook opzoek voor goeie scans.

Marklin heeft deze onder artnr: DL-55283 uitgebracht, alleen ik kan geen duidelijk foto's vinden waar ik de opschriften van af kan lezen. En ik heb ook geen referentie materiaal om mee te vergelijken of ze de juiste kleur en opschriften hebben gebruikt.

Dieselelektrische Dubbellocomotief D311.04 A/B

Dit type was oorspronkelijk ontworpen als locomotief voor het monstrueuze 80 cm spoorweggeschut ‘Dora’ en  ‘Schwerer Gustav 2’. In totaal werden er vier van deze locomotieven gebouwd door Krupp. De eerste twee dubbellocomotieven in 1941 waren voor ‘Dora’ bestemd,  de D311.01 A/B en D311.02 A/B.  De laatste twee in 1942 voor ‘Schwerer Gustav 2’, de D311.03 A/B en D311.04 A/B. Dit kanon kwam echter niet meer tot inzet. De D311 leverde twee maal 940 of 1050 PK, de topsnelheid lag op 60 km per uur. Afhankelijk van het type, woog deze dubbellocomotief 150 tot 154 ton. De totale lengte bedroeg 22,51 meter, hoogte 4,27 meter en breedte 2,91 meter. Door een speciale schakeling was het bij deze dieselelektrische locomotief mogelijk om als mobiel krachtstation te fungeren.  Bij de D311 was het niet mogelijk om één locomotief zelfstandig te laten rijden en het was ook niet mogelijk om twee A- of twee B- locomotieven te koppelen. In Sluiskil was de D311.04 A/B achtergebleven en deze dubbellocomotief werd eind 1945 of begin 1946 naar de nieuwe dieselloods van de Nederlandse Spoorwegen in Utrecht gebracht. Hier werd geprobeerd om de dubbellocomotief weer bedrijfsklaar te maken. Eind 1946 werden deze pogingen om onduidelijke redenen gestaakt. Onduidelijk was ook waarom de dubbellocomotief bij de Nederlandse Spoorwegen bekend stond als ‘L5’.  Een reden hiervoor, zou het volgende kunnen zijn;  op de afbeeldingen van de andere locomotieven die in Sluiskil waren achtergebleven, is duidelijk ‘L4’ en ‘L6’  te zien. Betekende ‘L5’  dan  ‘Locomotief 5’ ?  Na eind 1946 werd de locomotief bij de oude dieselloods in Utrecht neergezet om daar in weer en wind te blijven staan. In 1949 dook de locomotief op bij de sloperij van de firma van Leumeren, waar er volop aan gewerkt werd. Op 20 december 1949 verscheen de locomotief weer op het emplacement in Utrecht, vervolgens werd de locomotief in de nacht van 20 op 21 december richting Duitsland gesleept. De D311.04 A/B was aan de Deutsche Bundesbahn verkocht. Daar ging de dubbellocomotief verder als V188 002 A/B. Bij de Deutsche Bundesbahn was ook de D311.03 A/B als V188 001 A/B weer op de rails en eind 1951 werd de D311.02 A/B aangekocht die V188 003 A/B als nummer kreeg. Onduidelijkheid wat de D311.01 A/B betreft na 1945. Deze dubbellocomotief is, of verschroot, of naar de Sovjet Unie versleept???

Bron: http://k5e.nl/geschutzlok-d311/





Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2020, 14:06:23 door ronald2016 »

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2373
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2020, 14:05:46 »
Stond hier niet laatst iets over in 1 van de Railmagazines? Een heel ombouw verhaal?
Martijn

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2020, 14:08:15 »
Dat artikel heb ik gefotografeerd, alleen na thuiskomst niet echt duidelijk. En ik weet ook niet meer in welke  ???

Locofiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2020, 15:03:09 »
Beste Ronald2016,


Bijgevoegd twee items uit "Taschenbuch Deutsche Diesellokomotieven" van Horst J. Obermayer.



Gr,

Dirk
Van duw- via opwind- naar elektrische trein.
Straks naar een rollator 🤪

Luit

  • Online Online
  • Berichten: 968
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2020, 15:40:03 »
Dit staat in Railmagazine 368.
Kan opgestuurd worden.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2020, 16:00:22 »
In de Railhobby nummer 2 van 1985 heeft ook nog een artikel gestaan.
Foto's zijn gelijk aan die je al zelf had geplaatst plus een andere van J.A. Bonthuis.  Die heeft hem gefotografeerd in de dieselloods van Utrecht 22 augustus 1946.
Scan leverbaar.
Gerrit F

Van de draad af....

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9949
    • Mijn fotoarchief
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2020, 16:03:03 »
Naar de Sovjet Unie versleept lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2020, 16:27:05 »
In de Railhobby nummer 2 van 1985 heeft ook nog een artikel gestaan.
Foto's zijn gelijk aan die je al zelf had geplaatst plus een andere van J.A. Bonthuis.  Die heeft hem gefotografeerd in de dieselloods van Utrecht 22 augustus 1946.
Scan leverbaar.

En verzonden.
Gerrit F

Van de draad af....

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3129
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #8 Gepost op: 25 februari 2020, 16:46:27 »
Naar de Sovjet Unie versleept lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk.
Klopt, loc is hersteld en nog jaren door de DB ingezet, zowel als V188 als met computernummer (BR 288)
Groet, Frank

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2020, 16:48:12 »
Duurde even voor ik nog wat meer info kon leveren. Windhoos 7 naar windhopeloos 10 overzetten was nog niet klaar...
Een mooie link: Kanone 5 Eisenbahn – Sluiskil
Daar kom je o.a. dit kleuren plaatje onderaan tegen.
Gerrit F

Van de draad af....

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2020, 16:54:34 »
De laatste info uit mijn pc: http://www.e94114.de/V188.htm

Gerrit F

Van de draad af....

Locofiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2020, 17:12:57 »
De combi-loc is in Duitsland omgenummerd van V 188 naar BR 288 en was nog actief op31 december 1971. Op 30 juni 1981 stond de loc niet meer in de lijst van actief materieel.
Van duw- via opwind- naar elektrische trein.
Straks naar een rollator 🤪

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2020, 17:14:58 »
En net als Heintje Davids, nog een paar keer:
1- www.bahnwahn.de
2- reichsbahn.nl
Gerrit F

Van de draad af....

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2020, 09:59:27 »
Dank voor de info.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10672
    • sleutelspoor
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2020, 11:37:17 »




Lima voor pukkeltjes rail :angel:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.