Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103117 keer)

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 699
Re: Falkenheim
« Reactie #390 Gepost op: 10 juni 2021, 12:24:06 »
De TP-router voldoet prima voor een separaat netwerk op de treinenzolder.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #391 Gepost op: 17 juni 2021, 17:12:30 »
Momenteel niet veel vooruitgang kunnen boeken.
Hooikoortseizoen, en dit jaar zie ik er serieus van af, dus dan gebeurd er op de zolder vrij weinig, buiten af en toe eens wat gaan nakijken voor verdere planning.

Allereerst 1 min of meer soort frustratietje naar Roco toe.
Ik had op voorhand reeds enige tijd geledne een Z21 Booster aangekocht, aangezien de baan groot is en de Z21 centrale niet alles zal kunnen trekken. Afgelopen dagen al eens die doos open gemaakt om te kijken of die ondersteboven aan de plaat van de baan kon gemonteerd worden etc ( nee, niet dus ). Kom je in de handleiding ook tegen dat er een bestelnummer staat bij de voeding van dat ding, en inderdaad : de Z21 Booster wordt geleverd zonder voeding  ??? Even zoeken dus op het Roco nummer 10851 brengt je bij de voeding .... die zomaar even 82 euro extra kost !  :o WTF ? Buiten 155 euro voor de Booster, mag je dus nog eens belachelijk veel voor de voeding betalen, of je kan ze niet gebruiken. Verkoopstrategie waar ik eerlijk gezegd niet echt achter sta.

Dan ook een boel stroomverdelers besteld voor onder de baan, om de spanning voor de baan, bezetmelders, wisselschakelaars etc te voorzien, verwacht ik komende week te ontvangen.

En dan nog op een probleemgevalletje in het baanplan gestoten :
Hiervoor even het schema van de schaduwstations :



Belangrijk in het probleem is helix 2 en helix 3.
De 2 sporen die naar helix 2 gaan, stijgen eerst al vanaf het schaduwstation 2 ( S1B op het plannetje ) 12 cm. Vervolgens komen ze in helix 2, die 1,5 cirkel doet die 18 cm overbrugt, om zo op het rijbaanniveau te komen.
Helix 3 doet 2,5 cirkels om te stijgen, wat 30 cm overbrugt om tot op het rijbaanniveau te komen, tot daar in zekere zin alles normaal.

Dan gaan we kijken naar het rijbaanniveauplan :



Helix 2 komt linksbovenaan het plan boven, en gaat daar op de centrale wisselstraat naar het station rechts, en vanaf het spoor eigenlijk uit helix 2 komt, ligt dit op het rijbaanniveau 0 cm.
Helix 3 komt centraal onderaan boven eveneens op rijbaanniveau 0. Gaat via de brug over de rivier, en maakt dan een bocht van bijna 180° om aan te sluiten op de centrale wisselstraat richtign station. En daar begint het schoentje te knellen : Om van de wisselstraat dus naar helix 3 te gaan, moet het spoor in de bocht eerst stijgen ( minstens 8 a 9 cm ), om over de sporen, komende van helix 2, te gaan. En vervolgens zou het spoor dan "eigenlijk" terug 8 a 9 cm moeten zakken om in helix 3 te gaan. Wat ook redelijk onrealistisch is, want dat zou willen zeggen dat de brug maar een centimeter of 2 boven de rivier gaat liggen.
Enige oplossing lijkt me om helix 3 "gewoon" een extra rondje omhoog te laten gaan, waardoor helix 3 dus 3,5 cirkel wordt en daardoor 12 cm boven het 0 rijbaanniveau zou komen te liggen.
Of zie ik iets verkeerd en bestaat er een andere oplossing ?

In elk geval weer stof tot nadenken/plannen.
Voor juli zal er vermoed ik praktisch weinig veranderen aan de baan. Volgende week wordt mijn wederhelft 40, en heb ik een gans weekend verrassingen voor haar gepland, spijtig genoeg coronaproef, dus een groot verrassingsfeest zal niet kunnen, maar vermoed dat een weekendje op de zolder werken niet echt in de smaak gaat vallen  ;D

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 699
Re: Falkenheim
« Reactie #392 Gepost op: 17 juni 2021, 21:04:37 »
..........., maar vermoed dat een weekendje op de zolder werken niet echt in de smaak gaat vallen  ;D

Dat zou één van de verrassingen kunnen zijn ....

Om het niveauprobleem op te lossen zou je kunnen denken aan het eindigen van helix 2 op -5cm en helix 3 op +5cm. Na de brug stijgen respectievelijk dalen dan beide trajecten naar het 0-niveau van de centrale wisselstraat. Dat is echter een forse ingreep die ook ingrijpt op het niveau waarop een helix start. Een rondje extra in helix 3 ligt meer voor de hand.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #393 Gepost op: 20 juni 2021, 19:10:26 »
Ook een goed idee Tom. Ga ik zeker bekijken tegen dat we daar aan beginnen.

Gisteren had ik al wat voorbereiding gemaakt, als in : de poten klaargemaakt etc, en  2 platen naar boven gebracht en op maat gezaagd.
Vandaag heeft vrouwlief even geholpen om de platen mee op de poten te zetten, en deze vervolgens vast te zetten.
In totaal is er door het werkje van gisteren en vandaag 4 m² extra aan de baan aangezet. Dit deel zal dienen om helix 3 op te monteren.
Dat ziet er dan dus zo ongeveer uit :



Een iets duidelijk overzicht, met achteraan schaduwstation 3 :



Tussen de meest linkse plaat en de muur aan de zijkant zit weer 50 cm ruimte, waardoor toch nog van de zijkant makkelijk aan de verschillende achterzijdes van de baan gewerkt kan worden.
Het "gat" links achteraan voor de technische ruimte wordt ook nog opgevuld op termijn met steunpalen, maar aangezien hier geen schaduwstation deel komt, komen hier dus op dit niveau geen platen te liggen. Wel komt hier bovenliggend het rijbaan gedeelte.

Aan de trapzijde van de baan, is een stuk van d eplaat schuin gemaakt. Dit om makkelijk met materiaal verder naar boven te raken, en aangezien hier toch een helix komt, kan dat stukje er toch af. geeft de baan ook een iets minder recht op recht gevoel :



Als je de trap nu opkomt, is het zicht nu al volgt :



De platen van helix 3. Tegen dat helix 3 er opgemonteerd is, zal weer het middenstuk van de helix uitgezaagt worden, zodat er ook weer makkelijk in de helix aan eventueel ontspoord treinmateriaal te kunnen. Hopelijk valt het nooit voor, maar je weet natuurlijk nooit.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4569
Re: Falkenheim
« Reactie #394 Gepost op: 20 juni 2021, 21:32:49 »
Wordt imposante baan  (y) (y). Goed bezig. Maar... toch aan de baan gebouwd dit weekend?

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #395 Gepost op: 21 juni 2021, 09:06:08 »
Het is en blijft indrukwekkend om je baan in aanbouw te zien  (y)
Het zal nog wel even duren maar ik ben ook erg benieuwd naar de komende cenery.
Met vriendelijke groet,
Wim

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #396 Gepost op: 21 juni 2021, 17:29:01 »
Wordt imposante baan  (y) (y). Goed bezig. Maar... toch aan de baan gebouwd dit weekend?

Onverwacht toch nog fut gevonden buiten de normale bezigheden dit weekend, dus maar snel van geprofiteerd  ;D

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Falkenheim
« Reactie #397 Gepost op: 21 juni 2021, 18:26:36 »
...de Z21 Booster wordt geleverd zonder voeding  ??? Even zoeken dus op het Roco nummer 10851 brengt je bij de voeding .... die zomaar even 82 euro extra kost !  :o WTF ? Buiten 155 euro voor de Booster, mag je dus nog eens belachelijk veel voor de voeding betalen, of je kan ze niet gebruiken. Verkoopstrategie waar ik eerlijk gezegd niet echt achter sta..

Wat is daar vreemd aan? De meeste boosters hebben een aparte voeding nodig. Al mijn Lenz boosters hebben een aparte 50VA trafo nodig en de centrale zelfs 70VA. Die zijn ook niet goedkoop dus heel vreemd is het allemaal niet. Plus; Roco geeft netjes een "empfolenes netzteil" aan op de site ;) : Empfohlenes Netzteil: 10851 - Schaltnetzteil 54 W

Je kunt ook even kijken op Ebay. 50VA en voor net geen 45 euro aan huis:

- https://www.ebay.nl/itm/332839419764?hash=item4d7ec67f74:g:8ykAAOSw3ANbweut



De platen van helix 3. Tegen dat helix 3 er opgemonteerd is, zal weer het middenstuk van de helix uitgezaagt worden, zodat er ook weer makkelijk in de helix aan eventueel ontspoord treinmateriaal te kunnen.

Is het niet veel gemakkelijker dat eerst te doen en dan de helix er op te bouwen? Dan heb je ook tijdens de bouw volledige bereikbaarheid van die helix constructie.
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2021, 18:29:38 door Ronald Halma »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #398 Gepost op: 21 juni 2021, 20:45:33 »
Hoi Ronald.
Vind het niet zozeer abnormaal dat er een aparte voeding nodig is voor de boosters, maar wel dat je die apart moet bijkopen. Ik koop toch een booster om die te gebruiken, en niet om uit zijn verpakking te halen, zonder voeding die erbij zit ? :) Is beetje als een elektrische auto kopen, maar er zit geen oplaadkabel bij ( en dan nog kan je eerst met die wagen toch al een 100 km rijden :) ).

Wat betreft het gat in helix 3 heb je gelijk. Ik moest even nadenken, maar ik had dat gat ook gemaakt bij helix 1 voor ik de helix op de baan geplaatst heb.
Dat werkt inderdaad wat leuker.

Vandaag alvast de schets gemaakt van helix 3. Het wordt een ovaal, binnenstraal van helix 3 wordt 60 cm, buitenstraal 84 cm. Hierdoor wordt het rijbaandeel 24 cm breed. Dit is breed genoeg om ook ineens de draadstangen er in te monteren, zonder dat deze te dicht tegen de 2 sporen op de helix staan ( men leert uit zijn fouten, in dit geval dus uit die van helix 1 :) ).
Eveneens zal helix 3 dus effectief 3,5 wentelingen gaan maken om 12 cm boven rijbaangedeelte uit te komen, vanwaar ze rechtstreeks gaat kunnen aansluiten op de grote brug over de rivier.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 699
Re: Falkenheim
« Reactie #399 Gepost op: 21 juni 2021, 21:25:08 »
Ik kan mij de verbazing van Bart wel voorstellen. De Z21 wordt immers ook inclusief voeding geleverd.

Verder zou ik toch de door Roco aanbevolen voeding kopen. Met een voeding van derden loop je het risico straks op de boosterscheidingen problemen te krijgen door kleine verschillen in spanning.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Falkenheim
« Reactie #400 Gepost op: 22 juni 2021, 16:24:06 »
En aan de andere kant is het ook niet onlogisch dat voedingen apart moeten aangeschaft worden. Je kan de boel van verschillende fabrikanten combineren met elkaar dat het een lieve lust is.

Op de clubbaan zitten de centrale en 2 boosters aangesloten op een ringtransformator die voldoende vermogen en de juiste spanning geeft. Met een gezekerde kring voor elke booster. Heb je ook geen gedoe met mogelijks ongelijke spanningen.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2021, 16:27:37 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #401 Gepost op: 26 juni 2021, 23:50:06 »
Mja, ik begrijp het enerzijds wel dat men de modelbouwer de "vrijheid" geeft om de voeding te kiezen die hij/zij wil, maar toch.
Bij wijze van spreke : steek dan bij de Z21 centrale ook geen voeding  ;D
Zoals ik begrepen heb, is heel het Roco Z21 systeem een rechttoe-rechtaan systeem, ze spelen graag met de woorden "plug and play/pray" ( schrap wat je zelf vind ), dan verwacht ik toch bij in de doos van de booster een voeding om deze ook van spannign te voorzien.

Anyway.

Deze morgen snel even bij de overbuur het hout gaan bestellen voor helix 3. Wordt een mooie ovaal, en dus 3,5 omwentelingen, zodat we een 12 cm boven het 0 niveau van de rijbaan komen om zo naar de brug over de rivier te komen. Normaal nog voor het bouwverlof zou ik deze stukken hebben, en kunnen we dat dus beginnen leggen.
Eveneens vanmorgen beetje opgeruimd op zolder, aangezien alle dozen enz beetje opzij gezet waren dus om de platen en poten voor helix 3 te plaatsen, stond de beschikbare ruimte wat vol. Nu dus terug wat plek.

Eveneens wat verder onderzoek gedaan naar de (goede?) werking van bezetmelding.
Vooral het deel met de diodebrug die nodig is op niet gedetecteerde stukken en op wisselstraten, bezorgde me eigenlijk een boel kronkels.
Tijdens mijn opzoekwerk, kwam ik dit interressante draadje tegen op ons eigenste forum van gebruiker jowi : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73855.0
Daar wordt oa het idee geopperd om gewoon de baan 100% te detecteren, dus zowel de ongedetecteerde als wissels/wisselstraten. Ik maak uit dat er niet 100% consensus is over het wel/niet hiervan, maar ik heb het idee dat het in mijn situatie wel eens een goede oplossing zou zijn.
Ook 1 van de opmerkingen is het testen hiervan op een oefenbaantje. Ik begrijp dat dit altijd heel leerrijk is, maar dan als je gewoon wil leren begrijpen wat bezetmelding is dmv een ovaaltje en een inhaalspoortje. Net als jowi zit ik niet echt in die situatie met mijn baan, ik zit met enkele grote wisselstraten ( de in -en uitrijstraten van de schaduwstations + de grote centrale wisselstraat voor het station ), en dat is nogal moeilijk om "even" een soort testbaantje voor te maken.
Ik vermoed dat ik dus ga kiezen voor 100% baandetectie. Ik ben al zo realistisch dat ik een boel bezetmelders ga nodig hebben, dus een wisselstraat meer of minder die gedetecteerd gaat moeten worden gaat uiteindelijk niet de meerkost zijn op het totaal ( snel wat nattevingerwerk : 11 a 12 stuks, dus 2 extra detectors ).
Tevens heb ik deze weke de licentie binnengekregen van de treinsoftware : iTrain is het geworden. Dus wordt ook eens tijd om stilletjesaan eindelijk eens de Z21 centrale al even aan te zetten, men PC met iTrain voor de treinbaan er aan te hangen en al eens 1 en ander beginnen in te stellen. Het tekenen van het baanplan zou bv al zo goed als volledig kunnen gebeuren ( zeker voor het schaduwstation niveau ).
Nog voldoende werk voor de boeg in elk geval.

Morgen zal het wat rustiger worden : ganse dag plannen ivm de 40ste verjaardag van vrouwlief, maar dat wil niet zeggen dat we niet af en toe op internet wat info kunnen opzoeken over allerlei zaken  ;D

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Falkenheim
« Reactie #402 Gepost op: 27 juni 2021, 00:38:05 »
100% detectie is niet echt nodig en wisselstraten zou je daardoor buiten beschouwing kunnen laten.

Ik ga je toch adviseren een testbaan neer te leggen en ff tengaan testen....geloof me daar leer je het meeste mee en kan je toepassen op je baan. Vooral,daar Itrain je ook de mogelijkheid geeft om 1 blok met 1 bezetmeldermte voorzien ipv van 2 (lange inrijbezetmelding en stopstuk met melding of 3 ..... Hiervoor moet je echt ff gaan testen op een testbaantje zodat je kan zien wat bij je past! Ik heb het ook gedaan en aan de hand daarvan toen ook mijn baan aangepast met andere blokindeling.

Op deze manier begrijp,je ook sneller en beter Itrain of ander pakket. Niet moeilijk doen gewoon een plaat van 1,5 -2 meter bij 1 meter ... Uitleggen met rondje dubbelspoor en wisselstraat uit je baan en gaan testen met 4 locs .... ....ben je klaar plaat ff wegzetten en als je nodig hebt,pak je hem weer ..... Ervaring hiermee Bas....daarom tweede keer was er een testbaan.

Succes met je keuze (y)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Falkenheim
« Reactie #403 Gepost op: 27 juni 2021, 10:36:36 »
Morgen zal het wat rustiger worden : ganse dag plannen ivm de 40ste verjaardag van vrouwlief, maar dat wil niet zeggen dat we niet af en toe op internet wat info kunnen opzoeken over allerlei zaken  ;D

Alvast een fijne dag vandaag :)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #404 Gepost op: 27 juni 2021, 10:38:18 »
Waar en hoe laat is het grote feest?  ;D
En natuurlijk hartelijk gefeliciteerd  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim