Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103298 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Falkenheim
« Reactie #300 Gepost op: 11 april 2021, 11:51:09 »
gaat lekker hoor  (y)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #301 Gepost op: 12 april 2021, 18:20:11 »
Zo, na het werk snel even op de zolder kunnen werken.
Handig als je thuiswertk, het werk gedaan is je direct naar boven kan ipv eerst nog een rit met de wagen moet doen.

De aansluiting van de eerste helix klaargemaakt :



De eerste 2 flexrail sporen zijn gepast om aan te sluiten aan het deel van het stijgende spoor naar de helix.
Vervolgens deze sporen op de helix al provisoir vastgenageld aan de platen van de helix en ook de eerste bezetmelddraden hier op aangesloten.
Helix rust momenteel op een geimproviseerde steun van nageldoosjes etc.

Op het eerste zicht kunnen de 2 sporen van schaduwstation 1 ook gewoon mooi gelijk met de helix hun kwartcirkel maken naar het andere deel van de baan, dit onder d ehelix door, zonder dat ze de steunstaven van de helix gaan tegenkomen, dat is ook altijd positief  ;D

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Falkenheim
« Reactie #302 Gepost op: 12 april 2021, 18:44:54 »
Heerlijk die grote bogen. (y)

Komen die ook in de rest van je baan?

Kees.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #303 Gepost op: 12 april 2021, 22:21:08 »
Hoi Kees.
De stralen van de helixen zijn +- 750 mm.
Bovengronds zou de straal van bochten minstens het dubbele zijn.
Eigenlijk is daar maar 1 grote bocht van bijna 180° om van de ene kant van de zolder aan de andere te komen, en die is straal ( ruwgeschat ) 1750 mm.

Die bocht zie je op het linkse deel van de baan en gaat achter het lokdepot door naar de brug over de rivier :


puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Falkenheim
« Reactie #304 Gepost op: 13 april 2021, 19:17:47 »
Ik ben het helemaal met je eens, met die grote bogen.

In mijn oude baan had ik ook bogen met een minimale diameter van 1900 mm, en er dan ook nog verkanting in.
De grotere dames ( Br 05 en 06 ) komen dan ook tot hun recht.

Ik kan me herinneren dat ik met genot keek hoe deze dames door de bogen liepen.( incl complete stroomlijn bekleding)

Veel plezier met de verdere bouw. (y)

Kees.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #305 Gepost op: 14 april 2021, 22:13:56 »
Na het werk weer even boven kunnen zitten, tussendoor even avondeten verorberd, en dan boven verder gedaan, en we zijn weer wat verder :



Het eerste deel van helix 1 is geplaatst.
Aansluitend op dit deel komt nog 3/4 cirkel bij, zodat er in totaal 1,5 cikel gedaan wordt.
Op de aansluiting van het stijgende spoor sluit de helix op een hoogte vanaf bodemplaat van 10 cm. Aan de laatste draadstangen is de hoogte reeds 20 cm. Dit is +- 4 meter rail, dus een stijging van 2,5 cm op goed 300° cirkel.
De plaat van de helix sluit niet 100% mooi aan op het stijgend spoor, daar zal de dremel nog even moeten helpen een stukje van de rails te slijpen, waardoor we de helix iets minder dan 2 mm dichter kan aansluiten en mooi vlak tegen de andere plaat aansluit.
1 helft van de helix heeft nog geen draadstangen als ondersteuning maar wat doosjes schroeven, dit omdat de houten balken waar de platen op steunen nog los staan van elkaar, ik weet nog niet goed of ik de poten allemaal ook aan elkaar ga vast vijzen, en dan zoude de poten, en dus ook de basisplaten enkele millimeters dichter naar elkaar kunnen komen, met als gevolg dat de gaten van de draadstangen in de platen dus iets verschuiven en gaan wringen. Moet ik dus nog eens over nadenken of ik dat ga doen of niet. De platen die het rijbaandeel gaan vormen boven dit schaduwstation deel, gaan natuurlijk wel mooi tegen elkaar aangelegd worden, en gaan daar geen last van hebben.

Hier zie je mooi dat de helix nog niet 100% mooi aansluit op het stijgend spoor :



Tevens is het eerste slachtoffer gevallen op de baan :



Het binnenste spoor van de helix gaf bij een roltest van bovenaan geen probleem, wagonnetje ging met een vlotte en steeds snellere vaart naar beneden zonder problemen. Het buitenste spoor was een ander verhaal : initieel ging het goed, tot vlak voor de overgang naar het stijgend spoor : daar had ik 1 nageltje nog niet helemaal in het hout geklopt ( je weet wel : even nog enkele niet helemaal in hameren, moest je toch aan de aansluiting even iets terug moeten makkelijk losmaken ), daar ging dus het onderste deel van de koppeling tegenaan, het wagonnetje sprong door zijn snelheid enkele millimeter omhoog, kwam van zijn spoor los met de voorste as, en de zwaartekracht deed de rest : met een rotvaart ging het ding van een tafelhoogte van 60 + 10 cm richting vloer met bovenstaande foto als gevolg  ::)
Gelukkig is het een wagonnetje dat ik gekregen had bij een tweedehandse aankoop van wat ander spul, dus op zich  geen drama, al was ik wel wat verliefd geworden op het ding.
De schade is gelukkig niet te erg, had valt ngo te lijmen. Echter is de koppeling waar hij mee tegen het nageltje ging afgebroken ( zoals je kan zien op de foto ), en dat ding is zelfs niet meer vindbaar op de vloer, idem het veertje.
Note to self : voor het testen van rails met losse wagonnetjes eerst even de rails checken op nagels die niet helemaal ingetimmerd zijn.

Komende dagen eens nadenken over de draadstangen op de andere plaat en of we de poten nu tegen elkaar gaan vijzen, dan deze draadstangen monteren, en dan deel 2 van de helix voorbereiden en aansluiten op het reeds geplaatste deel.
Ondertussen kunnen we wel de 2 sporen van schaduwstation 1 die onder de helix door gaan naar de andere kant van de baan wel verder gaan monteren, dus weer wat kurk lijmen en dan sporen leggen.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Falkenheim
« Reactie #306 Gepost op: 15 april 2021, 10:48:05 »
Komt er nog een mangat in de helix Bart?

Chrissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Falkenheim
« Reactie #307 Gepost op: 15 april 2021, 11:51:10 »
 (y)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Falkenheim
« Reactie #308 Gepost op: 15 april 2021, 12:01:25 »
Je bent goed bezig Bart.

Die spleet van 2mm tussen je spiraal en het stijgend spoor, daar zou ik niet van wakker liggen. Tenzij de draadstangen staan te wringen, maar die indruk heb ik niet.

En de onderbouw vastzetten: ik zou het nu al doen en de platen ook goed vastleggen. Het is de basis van je baan en die kan beter goed in elkaar zitten.
Je bouwt je helix dan ook op een stabiele basis op en niet op iets dat nog kan bewegen als je er per ongeluk tegen stoot.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #309 Gepost op: 15 april 2021, 15:04:12 »
Ja Ed, er komt nog een mangat in de helix. Hier ga ik wel mee wachten tot het spoor van schaduwstation 1 onder de helix door ligt. Als ik dat nu al ga doen, ga ik misschien teveel plaat wegzagen  ;D
Zonder mangat gaat het echt niet. Nu kan ik nog wel redelijk goed overal aan in de helix, maar dat is omdat de rijbaanplaat nog niet hierbovenop ligt. Vanaf dat wel gaat zijn, ga ik niet meer een meter men hand overal in de helix kunnen steken.

Draadstangen wringen inderdaad niet Frans. Ik was zelf ook al aan het denken om het gewoon zo te laten. Een aantal bielzen aan de overgang hebben nog gaatjes om nagels in te slaan. Die heb ik bewust nog niet allemaal genagelt om nog wat bewegingsvrijheid te hebben bij het (aan)passen/plaatsen van de helix aan het stijgend spoorstuk. Dus als de helix definitief staat, nagel ik die nog aan, en zal het geheel nog beter passen en minder kunnen bewegen en dan maakt die paar millimeter spleet echt helemaal niet meer uit.
De platen op zich zitten al wel stevig vast (1 plaat is 240 cm lang en 1 meter breed. Elke meter is er een paar poten met een dwarsbalk om te ondersteunen en op deze dwarsbalk zit de plaat steeds vast met 3 stevige vijzen). Maar de poten waar 2 platen naast elkaar liggen moeten dus inderdaad nog aan elkaar vastgemaakt worden. Waarschijnlijk werkje voor straks of morgen.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #310 Gepost op: 16 april 2021, 18:45:20 »
Ondertussen is er weer wat verder gedaan.
Bedoeling was om het spoor onder de helix door te leggen, dus eerst even passen.
Verder naast het stijgende spoor, de binnenbocht van de helix volgen, en dan de helix onderdoor :



Na even kurk snijden en knippen beetje rails slijpen, isolatie steken en blokdetectie, en dan ziet het er vervolgens zo uit als er terug rails op liggen :



Dan even een hulpmiddel gemaakt met een draadstang, balpen en ducktape :



Ideaal om naast de helix te gaan en de helix zijn omtrek af te tekenen op de plaat er onder.
Een potlood of balpen van 40 cm heb ik niet echt in de buurt, en lijkt me te gek om te gaan zoeken/kopen, dus een beetje creativiteit, en net als WD40, krijg je al de rest met ducktape opgelost :)

Vervolgens gaan we nog eens met een balpen en meetlat op 4 cm langs de rand van de afgetekende helix op de grondplaat, men neme de wipzaag, wat geduld ( misschien toch maar eens een nieuw zaagbladje gaan aankopen ), en even later ziet onze helix er als volgt uit :



Met een gat in het midden dus.
Je kan er geen coronafeestje in geven, maar je kan er in elk geval je knuffelcontact/vrouw bij in steken en nog draaien en keren. Goed genoeg dus.

Een iets beter overzichtje geeft dan volgend resultaat :



En zoals je ook kan zien, heeft de helix op zijn linkerhelft nu ook draadstangen ter ondersteuning.
De poten heb ik ondertussen ook tegen elkaar vastgezet met vijzen, dus heel de baan is nu echt een solide geheel aan het worden, waardoor ik ook de draadstangen op de 2de plaat kon zetten en de helix nu de ondersteuning heeft die hij nodig heeft.

Als we nu vertrekken uit schaduwstation 1 rochting de helix op het gelijkvloers, dan krijgen we dit zicht :



Links achteraan zie je de gaten in de helix en het spoor afbuigen zodat eht onder de helix doorgaat naar schaduwstation 4.

En hoe ziet schaduwstation 4 er dan uit ?
Wel dat komt hier te liggen :



Daar waar de 2 sporen onder de helix uit komen, gaat 1 spoor opsplitsen en vormt zo schaduwstation 4. Het andere spoor, gaat gewoon naast het schaduwstation door, zoals in schaduwstation 1 en 2. Denk wel dat ik voor de zekerheid schaduwstation 4 op een andere booster ga zetten. Zodat dit schaduwstation tot bovenaan het stuk waar het achter het stoomdepot terug samenkomt 1 geheel is. Zou normaal heel de boel moeten kunnen trekken.

Volgende jobs : beginnen aan schaduwstation 4 en de volgende 3/4 cirkel nog op deze helix zetten zodat hij afgewerkt kan worden. Tevens schaduwstation 2 verder afwerken, de wissels enz liggen klaar en de sporen, maar moeten verder gemonteerd worden en in blokken opgedeeld. Nog genoeg keuze dus, we weten nog wel even wat doen.


Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Falkenheim
« Reactie #311 Gepost op: 17 april 2021, 00:11:23 »
Goed bezig!! (y)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Falkenheim
« Reactie #312 Gepost op: 17 april 2021, 03:38:29 »
Dat wordt een mega baan Bart. Ik ben benieuwd welk materieel er bij jou gaat rijden.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #313 Gepost op: 17 april 2021, 08:27:56 »
Vooral Duits, tijdperk 6 en 5.
Maar ook enkele klassieke duitsers van TP 4. En op het stoomdepot komen natuurlijk stomers :)

En aangezien het station een internationaal station is, heb ik excuses om ook wat Pools, Tsjechisch, Oostenrijks, Zwitsers en Hongaars spul over de vloer te krijgen en een verloren gereden Belg :)
Beetje allegaartje dus  ;D

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #314 Gepost op: 17 april 2021, 08:55:57 »
Schiet lekker op zo Bart.
Blijf het een mooi plan vinden  (y)