Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103130 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Falkenheim
« Reactie #180 Gepost op: 24 januari 2021, 07:51:12 »
Ach, het is hobby tijd.
Ben je in ieder geval lekker bezig. ;D

Je maakt er wel wat moois van, succes met de verdere bouw. (y)

Kees.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4252
    • Filmpjes op YouTube
Re: Falkenheim
« Reactie #181 Gepost op: 24 januari 2021, 08:45:42 »
Kun je het hout niet reclameren bij de leverancier? Ook om een volgende zending met verkeerde maat te voorkomen?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #182 Gepost op: 24 januari 2021, 20:56:50 »
Tja, t is even balen die iets dikkere panelen, maar ja, op zich is het vrij simpel op te lossen, dus niet zo'n drama.
Reclameren ga ik niet doen, is bevriende houttoko, heb een hele leuke prijs voor het hout momenteel, en wordt zowat allemaal op maat voor me gemaakt etc, dus om die kleinigheid ga ik dan zeker niet moeilijk doen.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #183 Gepost op: 25 januari 2021, 20:30:26 »
Vandaag even snel tijd gehad. Dus na het werk snel even de zolder op.
Ik had een aantal dwarbalkjes al klaar liggen, dus moest enkel even een aantal op de juiste lengte zagen, en dan kon het tussenstuk tussen de reeds bestaande delen van de baan en de techische ruimte gemaakt worden.
De drie poten die de eerste plaat daar zullen dragne zien er dan zo uit :



Niet zo heel spectaculair, maar het staat klaar. Met wat geluk morgen even snel een plat naar de zolder sleuren met de wederhelft, en dan kan ik daar nog de stukken uitzagen, zodat ook die plaat op de 3 bovenstaande poten en draagbalkjes kan komen liggen, en dan is het eerste stuk van de schaduwstations aan de tuinzijde van de zolder gelegd. De plaat die daarachter komt, zal ook de 4de Malm kast behuizen, Of ik die komend weekend gedaan ga krijgen is een andere vraag. Ik moet plek blijven vinden om rommel etc even heen en weer te zwieren, en momentele lukt het nog ( al staat er momenteel een boel treintjesdozen op de 3 Malm kasten aan de andere kant :) ). We zien wel hoe of wat. In het ergste geval gaan we beginnen aan de werkzaamheden van de eerste helix, en de sporen voor de schaduwstations al eens beginnen uitleggen + kurk leggen op deze schaduwstationlaag. Al weet ik nog altijd niet 100% zeker of ik dat wel zou doen in het schaduwstation.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4570
Re: Falkenheim
« Reactie #184 Gepost op: 25 januari 2021, 20:57:24 »
Goed bezig daar.. (y). Is jouw keuze  ;D maar ik zou schaduw station ook op kurk leggen. Wat minder rijgeluid en geen hoogte verschillen op te vangen bij overgang delen met en deken zonder kurk.
En voor de kosten van een rolletje kurk (of 2 in jouw geval) hoef je het ook niet te laten

Blijf de bouw volgen

Gr Frank

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #185 Gepost op: 26 januari 2021, 19:05:23 »
Ja, heb je een goed punt Frank.
Had al een zo goed als volledige rol kurk al liggen, dus met wat geluk moet ik er nog maar 1 bijkopen  ;D

Vandaag ook weer mooi op tijd met het werk kunnen stoppen. Vrouwlief was ook een dag thuis, dus bij thuiskomst werd er meteen een plaat naar de zolder gezwierd.
Even later lag deze dan ook op zijn plek ( nadat we de laatste poot en tussenstuk even opnieuw moesten doen, had ik blijkbaar met een verkeerde maat gemaakt  ::) ) en ik zag dat het best wel goed was :



De hoek van aan de technische ruimte wordt vrijgehouden zoals eerder al eens vermeld om nog in de technische ruimte te raken als dat ooit nodig is ( gesprongen zekering etc ). Normaal voledonde ruimte om de verschillende panelen los te halen van het frame van de technische ruimte en daar ook neer te zetten.



En een overzichtje van het linkse deel van de baan :



De balkjes en laten onder het middenste deel van de baan zijn maar tijdelijk. Deze zijn voor latere fases, of als ik wat ander spul nodig heb. Vermoed dat ze van pas gaan komen bij het maken van helixen, ondersteunen hier en daar van de bovenste platen voor het rijbaan niveau, of het maken van het landschap op het bovenste deel.
De Malm kast die links nog en stukje komt piepen, staat nog niet op haar definitieve plek, zij zal vlak voor het linkse deel van de bovesntaande fotos mee geintegreerd worden in de baan, zoals de Malm kasten rechts.
Straks of morgen eens even kijken of ik de volgende plaat nog kan leggen, waar de Malm kast moet bij in komen, maar dat zal afhangen van in welke mate ik nog wat kan opruimen hier en daar. Anders zal het voorbereiding gaan worden voor de eerste helix en het testleggen van de sporen in de schaduwstations.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #186 Gepost op: 27 januari 2021, 08:33:58 »
Snel al even terugkomend op de helix.
Vanmorgen snel even wat leesvoer hiervoor gedaan, onze eigenste encyclopedie is hier ideaal voor : https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Hellingen/Klimspiralen

En daar staat zelfs een mooi voorbeeld van de bouw/implementatie van de helix : https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Praktijkvoorbeeld_klimspiraal

Nu in beide artikels wordt verwezen naar de alombekende xls file om de berekening te doen voor de te zagen platen hiervoor.
De binnenstraal en buitenstraal voor de sporen zijn me duidelijk.
De breedte van de beddingsrails doet me echter niet direct een belletje rinkelen. Is dit zogezegd de breedte van het spoor zelf ?
De te overwinnen hoogte begrijp ik vermoed ik : in mijn geval gaan we van schaduwstation dat op hoogte 60cm ligt naar rijbaan niveau, wat op hoogte 90cm ligt, dus te overwinnen hoogte = 90 - 60 = 30 cm
Hoogteverschil per niveau, ga ik voor de 80 mm, wat het hoogteverschil is in geval van gebruik bovenleiding ( nog niet zeker dat ik dat ga doen, maar beter te veel als te weinig )
De veiligheidsafstand is me ook niet duidelijk. Waarvoor is die veiligheidsafstand, wat doet ie ?

Als ik de gegevens voor mijn eerste helix ingeef binnen en buitenstraal, en dan te overwinnen hoogte van  300 mm, breedte beddingsrails 50, hoogteverschil 80 mm en veiligheidsafstand 10 mm, zegt de file : dat men stijgingspercentage 1,3 - 1,4% is en ik 3,8 wikkelingen nodig heb. Heel leuk, maar men plan is uitgetekend, uitgaand dat de 30 cm overbrugd wordt door 1,5 wikkeling. En blijkbaar kan je niet instellen in de file dat je die hoogte wil overwinnen adhv het aantal wikkelingen. Nu is het me wel duidelijk dat je dmv de draadstangen dit natuurlijk kan aanpassen, maar ja, ben je vet mee.

Iemand die wat meer uitleg kan geven over die veiligheidsafstand en de breedte beddingsrails ?

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #187 Gepost op: 27 januari 2021, 20:26:00 »
Vandaag weer op tijd kunnen stoppen met werken, dus thuisgekomen konden we weer naar de zolder kruipen en konden we wat lolligs beginnen doen : de rails van het eerste schaduwstation in testopstelling leggen en de helix uittekenen.
Het uittekenen van de helix had wat om handen : volgens het plan zou de buitenste rail ongeveer een straal van 85 cm hebben, en dat wil dus zeggen dat de center van de cirkel nog deels op de eerste vierkante meter plaat ligt, maar dat voor ongeveer 1/4 van de cirkel er een paal van de steun in de weg staat. In elk geval is 3/4 helix afgetekend en daarvan vertrekkend dan ook de eerste rail vastgezet. Vervolgens zijn we daar mee door gegaan tot de eerste 1,8 meter ( 2x Piko flexrail lengte ) van het eerste schaduwstation klaarligt in de proefopstelling.
Dat ziet er zo uit, kijkend naar de helix :



Al bij al allemaal vrij recht, hart op hart afstand ongeveer 6,1 a 6,2 cm.
De 2 meest rechtse sporen zijn sporen die komen van de achterste 2 schaduwstations ( die nog niet liggen ), en die eigenlijk via de helix omhoog gaan naar het rijbaangedeelte en eigenlijk terugkomen naar het punt vanwaar deze foto getrokken is en zo in het grote station komen dat hier ligt. Normaal zou dat in de helix 1,5 cikel betekenen. Aangezien de helix er ngo niet is, gaan die sporen momenteel gewoon rechtdoor over het -1 niveau.
De 7 opstelsporen van het schaduwstation passen perfect, dat had ik dus al goed uitgemeten. 7 ipv de initiele 6 sporen voor het schaduwstation zijn dus mogelijk.

Van bovenaf geeft dat dit beeld :



Het volgende beeld is het begin ( of einde hoe je het bekijkt ), van het eerste schaduwstation. De oplettende kijker ziet dat de laatste wissel van het schaduwstation mee over een spoor van de helix gaan, en het spoor daarnaast, wat een doorgaand spoor is komende van het tweede schaduwstation, gaat ook mee over het buitenste spoor van de helix.
Deze 2 sporen, gaan eigenlijk op het -1 niveau onder de helix door, en gaan naar de andere kant van de baan om op een helix die daar komt terug naar boven te komen.
De lezer die nog altijd mee is, heeft ondertussen door, dat dit wil zeggen dat de 2 meest rechtse sporen, eigenlijk al moeten stijgen, zodat de sporen van schaduwstation 1 en 2 onder de 2 meest rechtse sporen kunnen. Op zich kan dat allemaal, wat me daar wel bij te binnen schoot, was dat het vanaf de achterzijde van de baan moeilijk wordt om aan de sporen te raken van schaduwstation 1. Ja, ik kan de kasten altijd nog terug onder de baan uit halen om er aan te raken, maar ideaal is het niet. Nog eens over nadenken.



Minder spannend is uiteindelijk het deel waar de helix komt.
Als je goed kijkt, zie je de 3/4 circkel die de helix zou moeten worden. Is in balpen gedaan, niet in alcoolstift ofzo, vandaar dat hij vanop deze hoogte minder goed zichtbaar is.



Het meest buitenste spoor ligt op de juiste plek om vandaar eigenlijk recht verder te gaan naar het andere deel van de baan richting de andere helix. De 2 sporen van het eerste schaduwstation zullen hier nog 1 en een kwart wikkeling omhoog maken om dus naar het rijbaan deel te komen om verder naar het station te gaan.
Een eerste berekening met de helix xls file komt tot de conclusie dat elk van de 12 platen om de helix te maken 1,05 meter zal worden. Begint al me dunkt. Komende dagen ga ik dat iets nauwkeuriger bekijken, en oa op papier de helix uittekenen en testen dat het klopt met wat het moet worden volgens plan.

Dolle pret is het in elk geval.
Snel even rails leggen viel ook wat tegen : ik heb een goede 4 uur bezig geweest aan dit kleine deel ( en een klein kwartiertje snel beneden gaan eten, om vrouwlief te vriend te houden :) ). Er ligt ongeveer een 5 meter spoor gemeten van aan de muur. In hoeveelheden flexspoor is dat 1 doos en 3 rails, wat neerkomt op 27 flexrails. Gelukkig heb ik nog een aantal volle dozen flexrails klaarliggen om verder te doen. Het voorbereidende aankoop werk heeft zijn voordelen bij deze al bewezen.

Komende dagen zou ik ook men langste trein al even willen plaatsen naast de rails ( ja naast, de spijkertjes steken ngo een goede centimeter uit de bielzen uit, dus dat gaat niet lukken ), maar dan kan ik goed zien hoe lang het langste spoor moet worden ivm blokmelding die achteraf moeten gelegd worden.
De rails die nu liggen zullen ook allemaal terug verwijderd worden, aangezien we besloten hebben ook het schaduwstation met kurk te beleggen. Verveldende van al die half uitstekende spijkers is natuurlijk dat je om de zoveel tijd met je arm/hand wel ergens op een spijker ligt te steunen. Leuk hoor de modeltrienhobby !
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik nog menig avodn op de zolder te vinden ga zijn, en dat de wederhelft de woonkamer voor haar alleen heeft.  ;D

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Falkenheim
« Reactie #188 Gepost op: 27 januari 2021, 23:08:52 »
Goed bezig (y)

Maar waarom maak je de helix niet groter dat je echt het volle bereik benut, dus rechte stukken tussen de bochten, hoef je ook minder stijl te stijgen.

Dus kwart bocht recht stuk, kwart bocht recht stuk, kwart bocht etc...

Evt zelf de mogelijkheid op bijna scenery level naar 4 sporen te gaan ...even mijn gedachten :)



Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4570
Re: Falkenheim
« Reactie #189 Gepost op: 27 januari 2021, 23:35:13 »
Hoi Bart,

Inzake je vraag over de xls helixberekening:

Met de breedte beddingrails bedoelen ze uitwendige breedte van de toe te passen rail (dus breedte van de bielsen bij rails zonder bedding en bij rails met bedding dus nog een stukje meer)

De veiligheidsafstand is de extra ruimte vanaf de de buiten kant van de rails (of bedding) tot de rand van de onderplaat (waar je de helix mee opbouwd). Bepaald dus in feite hoe breed de stroken uiteindeljk worden. Ik heb hierop mijn oude baan 10 mm voor aangehouden.
Je moet wel het aantal windingen goed invullen, passend in je baan plan... je kan er altijd een hele winding bij doen maar plaats start en einde van helix bepaalt wel of je bv 1,5 of 2,0 windingen moet maken ( heb nog even niet de moeite genomen om dit op jouw baanplan te bekijken)

Kom je er zo uit ?.

Gr Frank

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #190 Gepost op: 28 januari 2021, 12:04:33 »
Dag Bjorn. Op zich goed idee om de helix te verlangen naar een ovaal.
Moet ik wel even bekijken of dat echt gaat : niet ver naast de helix komt op het rijbaan niveau een draaischijf van het stoomdepot dat daarboven staat. Dus ik moet zorgen dat het deel van de helix daar zeker niet onderkomt, of er moet zeker nog voldoende ruimte tussen zijn.
De 4 sporen naar scenery deel brengen is niet mogelijk, dan kom ik op het scenery niveau in de problemen met beschikbare ruimte daar.

Frank : Kristalhelder ! Zou mooi zijn als dat in de xls file als info bij in de vakken komt te staan zoals al is bij de straal binnenspoor en buitenspoor. Dat is duidelijk wat daar mee bedoeld wordt, maar de breedte beddingrails en veiligheidsafstand is maar gokken. Dus bij deze al een hartelijke dank !

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #191 Gepost op: 28 januari 2021, 20:45:05 »
Nieuwe avond, dus weer even zitten verder werken op de zolder.
Vandaag even tijd gehad om wat gedetaileerder aan de helix en de daarvoorbestemde xls file te werken.
Tevens wat grote stukken papier gevonden, waar ik de afmetingen van de xls file heb op afgetekend en vervolgens afgesneden ( lees zo goed als mogelijk recht gescheurd ).
Dit om een mockup te maken van de helix om een beeld te krijgen of de afmetingen van de xls file ongeveer zouden moeten goed zijn als we het zaagwerk hiervoor gaan bestellen.
Blijkbaar had ik iets te weinig grote papieren om een ganse helix te maken, maar we hebben toch al een halve kunnen verwezenlijken, en daarmee krijg je toch al een beeld hoe ook de andere helft zich gaat verhouden.
Voor de liefhebbers : volgens de xls file is 1 plaat ongeveer 103 cm lang en 33 cm breed, en daar heb je er dus 12 van nodig om 1 volledige helix te kunnen maken, en aangezien deze helix 1,5 omwenteling moet zijn, wil dat dus zeggen dat ik er 18 zal nodig hebben.

Visueel ziet een halve papieren helix er dan zo uit :



Ik had eerst een lange rechte zijde van de helix in het verlengde van de sporen komende van schaduwstation 1 gelegd. Hierdoor komt een hoek van de helix pal op tegen de muur van de zolderr te staan. Wat je op bovenstaande foto links ziet. Dat is echter een probleem, want net op dat punt zou een schroefdraadstang moeten komen om de helix te dragen.
Het probleem iets duidelijker in beeld :



Hier heb ik het papier wat opgeplooid, om het recht tegen de palen te brengen, in theorie zou dat stuk dus afgesneden moeten worden.
Onvoldoende ruimte dus nog om daar een schroefdraadstang tussen te droppen.
En toen kwam het geniale idee : en als we nu eens de helix een beetje draaien, zodat de rechte zijde van de helix tegen de poten aan de muur komen te staan ?

Zo gezegd zo gedaan :



Probleem aan de muurkant verholpen.
Wel is het punt dan verdraaid naar de bovenzijde van de baan, maar dat valt nog goed mee. De steunbalk voor het rijbaangedeelte daar steekt momenteel wel beetje in de weg, maar die zou toch moeten verdwijnen/verplaatst worden om de helix zelf er goed door te krijgen.

De stralen van de binnen en buitenbaan zijn ook afgetekend op de papieren helix, en die komen overeen ( ongeveer ), met de getekende stralen op het houtwerk zelf eronder.
Dus ik denk dat de afmetingen op zich wel correct zijn.
Naar hout voor de helix ben ik aan het denken aan triplex van 5 of 6 mm dik. Als de 2 stukken dan op elkaar gelijmd zijn wil dat zeggen : 10 of 12 mm dik. Zal wel ruim voldoende zijn.
Ik denk dat ik in de tuin eens schroefdraadstangen van M6 gebruikt heb om verlichting mee vast te zetten in een gegoten betonnetje. Op zich was dat voledonde in de beton om de verlichting goed stevig mee te kunnen verankeren, doch, voor de helix, lijkt het me net te smal en buigzaam. Dus nog twijfeltje of ik M8 of M10 zou nemen. In het praktijkvoorbeeld wordt M8 gebruikt, dus misschien ineens ook maar dat nemen.

Dan nog het dilemma van de kurk op de schaduwbaan.
Aangezien ik toch al wat oppervlakte moet gaan bekurken, is ook enige hoeveelheid lijm nodig. Houtlijm vind ik iets te dik, dus eventueel verdunnen met wat water. Of boekbinderslijm zoals ook al in enkele topics te vinden is. Maar ook die wordt verdund. Boekbinderslijm is al wat goedkoper dan houtlijm in dezelfde hoeveelheid, maar ik was aan het denken : wat met papierbehanglijm ? Dat koop je voor een appel en een ei in de DHZ zaken, en ineens kant en klaar in grote hoeveelheid. Iemand toevallig al ervaring met behangerslijm om kurk vast te lijmen op hout ?



« Laatst bewerkt op: 28 januari 2021, 20:49:16 door Falcon10 »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4570
Re: Falkenheim
« Reactie #192 Gepost op: 28 januari 2021, 22:46:30 »
Hoi Bart,

Draadstangen m8 is meer dan voldoende (bij oude baan ook gebruikt bij helix en mijn huidige baan in aanbouw is helemaal gebouwd op draadstangen m8. M6 is stuk minder stabiel.
 
Ik zou de kurk niet met houtlijm lijmen omdat de lijm ook het kurkt trekt en kurk dan deels knetter hard wordt en minder isoleert. Behanglijm heb ik geen ervaring mee.. Lijm zelf bijna alles met Pattex 100%. Kost wel wat maar vindt ik gewoon erg lekker werken. Deels ook met (hete) lijmstiften omdat die Pattex toch invreet op de xps bovenlaag die ik heb.

Heb het kurk wel alleen onder de rails gelegd (dus overal stroken kurk alleen onder de rails) scheelt weer om kurk en lijm..

Je hebt ook speciale kurklijm... weet niet wat dat kost....

Gr Frank

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
  • DB Tijdperk III
Re: Falkenheim
« Reactie #193 Gepost op: 28 januari 2021, 22:56:09 »
Je hebt ook speciale kurklijm... weet niet wat dat kost....
Een pot voor 4m2 kost je € 17,-. Valt wel mee.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Falkenheim
« Reactie #194 Gepost op: 29 januari 2021, 01:00:54 »
is die getekende straal het midden van je rails?
Zo ja, zit je wel heel dicht aan de rand, zoals ik het nu zie.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums