Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DKM NS2400 openmaken? door VAM65
Vandaag om 08:59:37
2200 multitractie, correct programmeren verlichting voor- en achterzijde? door VAM65
Vandaag om 08:52:28
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 08:49:42
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Petertrein81
Vandaag om 08:27:58
Digitale koppelingen, ervaringen (2020)? door Lazer1
Vandaag om 08:16:21
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 07:31:08
EifelBurgenBahn door puntenglijder
Vandaag om 07:23:59
Piko Br 150 (51641), Plux22 en de CS3 door Martijn de Kuiper
Vandaag om 07:22:34
Fleischmann Profi wissel met servoaandrijving door W. Thomas
Vandaag om 07:08:35
Ergensnergens in H0e door MarcNL
Vandaag om 06:42:54
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:52:17
Model rijdt niet op analoge baan. door PietB
Vandaag om 01:19:54
Frontseinen feller krijgen, andere gloeilampjes? door borotof
Vandaag om 00:26:01
Meerdere Digikeijs DR4024 - voeding opgeblazen. Advies gevraagd. door Debvd
Vandaag om 00:21:54
RTM in 0m door roadster36
26 november 2020, 23:21:26
Spoorhumor door St00mboy
26 november 2020, 23:15:32
Motorschild Fleischmann dubbel isoleren door zuylen
26 november 2020, 23:13:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
26 november 2020, 22:51:12
Seinen en wissel koppelen in DR4018 door RBlok
26 november 2020, 22:33:53
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
26 november 2020, 22:23:16
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
26 november 2020, 22:20:40
Projekt 083-338 door tuurtje
26 november 2020, 21:48:16
Belgische torpedowagens van Cockeril Sambre Chertal door Ronet-1981
26 november 2020, 20:45:50
Bouw Hunsrückbaan door Reinout van Rees
26 november 2020, 20:44:17
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
26 november 2020, 20:00:25
Rondom Charlois door Alewijn
26 november 2020, 19:55:07
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
26 november 2020, 19:52:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
26 november 2020, 19:36:34
MB-module: Hielan Ware door Basmans
26 november 2020, 19:30:48
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door GORILLUS
26 november 2020, 19:25:28
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 10689 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6456
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Falkenheim
« Reactie #105 Gepost op: 20 oktober 2020, 21:50:14 »
Voor mij ook geen ander materiaal meer dan mulitplex of aanverwante soorten.

Wat Frank zegt:

- licht om te sjouwen.
- makkelijk te zagen in elke vorm met elke vorm van zaaggereedschap.

CSX, CDX ook wel bekend als Underlaymentplaten in Nederland.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2020, 22:09:01 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

cor_b

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Falkenheim
« Reactie #106 Gepost op: 20 oktober 2020, 21:53:23 »
Die CDX (underlayment vloerplaten) zijn best wel zware platen ,ik zou voor 9m/m populieren plaat gaan.

Cor

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 1955
    • Ons plan, Bramsburg-Otisdorf
Re: Falkenheim
« Reactie #107 Gepost op: 20 oktober 2020, 22:58:20 »
Begin er toch niet aan. Undelayment heb je natuurlijk ook in kwaliteit gradaties, maar niet geschikt voor onze mooie hobby. Het trekt enorm en is alleen geschikt als constructie plaat voor in de bouw.
Neem inderdaad berken of populieren multiplex.

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
  • is met treintjes aan het spelen
Re: Falkenheim
« Reactie #108 Gepost op: 21 oktober 2020, 08:05:02 »
Hoi,

Bas en ik hebben 18 MM populieren plaat gebruikt de constructie is zo gebouwd dat ik overal kan staan en het is beter dan spaanplaat want het maakt bijna geen geluid.



mvgr Evert en Bas

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1817
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #109 Gepost op: 21 oktober 2020, 09:32:22 »
OK, duidelijk de CDX plaat heeft dus wat nadelen, en ondanks dat het een soort multiplex is, kan dus toch best gegaan worden voor populier of berk multiplex.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
Re: Falkenheim
« Reactie #110 Gepost op: 21 oktober 2020, 10:10:53 »
Ik heb 9 en 12 mm.

12 omdat de bouwmarkt perongeluk de verkeerde maat had besteld.
Ik heb ‘t afgenomen omdat ze het vervelend voor me vinden en het voor de prijs van 9mm kreeg.

Dat is gelijk mijn punt, 9 is genoeg en goedkoper.
Watervast verlijmd is wel handig 
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11652
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Falkenheim
« Reactie #111 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:38:24 »

Naar de poten toe ben ik er nog niet helemaal uit, een voorzichtige telling komt ongeveer op 65 stuks van elk 90 cm hoog, ook weer goed voor ongeveer 60 lopende meter.

65 poten????? Beetje overedreven, vind je niet? Dat kan best een heel stuk minder hoor :)

EDIT onder die 17 steunen kun je langsliggers maken en daar enkele poten onder zetten. Blijft een een ander goed toegankelijk, met al die poten zal dat niet echt lukken.
Verder gewoon Populieren gebruiken, sterk genoeg en vooral licht.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2020, 11:40:33 door Ronald Halma »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1817
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #112 Gepost op: 21 oktober 2020, 12:54:20 »
Dank al voor de feedback heren.

Heb het schema wat elektronisch aangepast :



De rode bollen zijn ideeën waar de poten te plaatsen ( uitgaand dat we niet op elke kruising van de steunbalken en dwarsbalken een poot zetten, waardoor we aan ene serieus aantal poten komen ). Ik heb de poten momenteel enkel op de buitenzijden en hoeken gezet van de baan zelf. Meestal is om de 2 meter een poot geplaatst in een paar enkele gevallen zal de afstand tussen 2 poten 2,5 meter zijn, en in 1 geval 3 meter.
De steunbalken en dwarsbalken zou ik dmv halfhoutverbindingen op/in elkaar willen maken om zo een dragende constructie te verkrijgen.
Zouden daarvoor de getekende poten voldoende zijn om dit frame dan te dragen ? Of toch maar voor zekerheid elke meter een poot eronder ?

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6456
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Falkenheim
« Reactie #113 Gepost op: 21 oktober 2020, 13:04:48 »
Als ik uit ga van een module bak die 1,20 mtr draagt zou een afstand van ongeveer een meter genoeg moeten zijn.

Ipv balken dan wel spanten zagen.

Bij de Bnls modulebaan zijn de zijspanten 12 en de voor en achterkant 9 mm populierenmix.

Kijk maar eens bij Frank(123) zijn recente baanopbouw.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2020, 13:08:39 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19930
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #114 Gepost op: 21 oktober 2020, 13:14:21 »
Je hebt langs de buitenranden ook poten getekend. Zitten daar geen muren waar je de balk aan kunt vastbouten?
Halfhoutverbindingen zou ik niet doen. Je verzwakt dan beide balken op de kruising. Beter 1 laten doorlopen en  de andere daar met hoekijzers of klossen tegenaan zetten.
Er zijn stukken waar de baan 2 meter diep is. Zo lang zijn je armen niet dus je zult er soms op moeten klimmen. Op die plekken moet je extra aandacht besteden aan de poten. Daar niet verder dan 1 meter uit elkaar zetten.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2829
Re: Falkenheim
« Reactie #115 Gepost op: 21 oktober 2020, 13:26:18 »
Ik heb de poten van mijn 0 baan die bij de rand staan, niet direct onder de rand , maar ca 30 cm naar binnen gezet ,omdat je anders ,wanneer je bij de baan staat er steeds tegen aanstoot.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11652
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Falkenheim
« Reactie #116 Gepost op: 21 oktober 2020, 13:58:01 »
Ik denk meer dan genoeg mits je die langsdragers gebruikt.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1817
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #117 Gepost op: 21 oktober 2020, 18:43:43 »
Klaas : aan de linker en rechterkant van de baan staat de baan eigenlijk tegen de muren. Onder en boven niet, daar staat ze 60 cm van de muur af.
Peter : goede opmerking van die 30 cm. Iets waar e eigenlijk niet aan denkt.

Zonet even nieuwe versie gemaakt.
Ik zat me altijd op 1 of andere manier te miszien op dat er iets niet klopte.
En nu weet ik wat het was : ipv het schaduwstation deel als een apart deel van het zichtbare rijgedeelte te zien, zag ik deze altijd samen, en dat is dus fout.
Ik moet dus eigenlijk 2 frames maken : 1 voor het schaduwstation, dat maar deels bedekt zal worden met populier multiplex ( enkel waar de sporen zijn ), en daarbovenop komt vervolgens een 2de deel dat het zichtbare rijgedeelte zal dragen. Echter moet ik voor deze laatste al wel rekening houden met de poten waar dat frame moet op komen te rusten. Merendeel van die poten zullen de poten zijn van het schaduwstation deel, doch een aantal zullen wat anders staan.
Het frame voor het schaduwstation is ietsie anders dan het bovenste frame, omdat er ook een aantal Malm kasten (donkerblauwe rechthoeken) onder de baan gaan staan om oa treinspul in op te slaan. Aangezien deze iets van een goede 70 cm hoog zijn, en het schaduwstation deel op 60 cm boven de vloer komt te liggen, moeten hier min of meer poten rondom gezet worden om het frame te ondersteunen. Voor het rijbaan gedeelte, zullen een paar kortere poten op de Malm kasten zelf komen om vervolgens daar het frame verder op te laten rusten.

Anyway, nieuwe versie dus, van het schaduwstation deel :



Begonnen zal worden met de oranje steunbalken en daarbijhorende poten, de blauwe dwarsbalken zullen vervolgens onderling tussen de oranje blaken het frame gaan verstevigen.
Ga hier denk ik eens verder een avondje over bezinnen, en dan hopelijk jullie niet meer vervelen met een nieuwe versie van het frame ( toch niet van het schaduwstation deel :) )

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6456
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Falkenheim
« Reactie #118 Gepost op: 21 oktober 2020, 18:58:03 »
Hoi,

Beter nu op tijd inzien dan tijdens de bouw.

Het frame is iets waar je niet meer naar om wilt hoeven kijken.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1315
Re: Falkenheim
« Reactie #119 Gepost op: 21 oktober 2020, 19:49:01 »
Hi Falcon,

Om toch nog maar even over je frame te beginnen... hoeveel poten je nodig hebt is mede (of vooral) afhankelijk van de uitvoering van de liggers en dwarsliggers die er op komen. Mijn basis bestaat uit 3 frames van 2,44 x 1,5 meter. Totaal dus ca 7,4 x 1,5 en er staan in totaal 8 poten onder (op de hoeken van de 2 buitenste frames en middelste frame hangt er tussen). Door de hoogte van de ribben waarvan de frames zijn gemaakt en een extra diagonaal (schoor) bij de poten is dit sterk en stabiel zat.

Succes, Frank
En we stomen door....