Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103131 keer)

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Falkenheim
« Reactie #60 Gepost op: 12 juli 2020, 12:37:50 »
Nog een derde Engelse wissel die je m.i. zonder in te boeten op rijmogelijkheden gewoon weg kan laten:

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Falkenheim
« Reactie #61 Gepost op: 12 juli 2020, 12:41:31 »
Klopt , het is ongeveer het zelfde idee als de Stahlbahn ..
https://www.stahlbahn.de/cnt/post112.php

En zoals Ijselsteyn al gezegd heeft , lijkt het te krap bij jou baanplan.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4252
    • Filmpjes op YouTube
Re: Falkenheim
« Reactie #62 Gepost op: 12 juli 2020, 12:42:26 »
Zie zijn eerdere uitleg over dat deel van de baan.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4252
    • Filmpjes op YouTube
Re: Falkenheim
« Reactie #63 Gepost op: 12 juli 2020, 12:46:08 »
Nog een derde Engelse wissel die je m.i. zonder in te boeten op rijmogelijkheden gewoon weg kan laten:


Ben benieuwd of hij de rekening van de maker van dit baanplan al heeft betaald  8)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Falkenheim
« Reactie #64 Gepost op: 12 juli 2020, 12:53:29 »
Dat is niet helemaal eerlijk Arjan. Hoe langer je naar een baanplan kijkt, en vooral ook vanuit verschillende invalshoeken, hoe meer mogelijkheden je ziet.
Ik kan me voorstellen dat iemand die dit commercieel doet, niet de mogelijkheid heeft om urenlang naar hetzelfde plan te blijven staren. Bovendien zal het plan al met de nodige revisies al meermalen heen en weer zijn gegaan.
E.e.a. doet niets af aan de basis van het plan, en die is gewoon hartstikke leuk, vind ik.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4252
    • Filmpjes op YouTube
Re: Falkenheim
« Reactie #65 Gepost op: 12 juli 2020, 13:00:39 »
Tuurlijk, was ook met smiley. En hier kijken we er met meerdere mensen naar en een ieder heeft zo zijn visie op de dingetjes die hem opvallen. Uiteindelijk kan het dan alleen nog maar mooier worden denk ik.

En dat railplan bij het schaduwstation met alle keerlussen had ik niet voor elkaar gekregen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Falkenheim
« Reactie #66 Gepost op: 12 juli 2020, 13:06:27 »
Zie zijn eerdere uitleg over dat deel van de baan.


Tja, dan lijken de bogen mij extreem krap. Misschien alleen inzet van 1:100 lengteschaal?

Steijn

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Falkenheim
« Reactie #67 Gepost op: 12 juli 2020, 13:11:42 »
En dat railplan bij het schaduwstation met alle keerlussen had ik niet voor elkaar gekregen.

Keerlussen zie ik eigenlijk niet. Als het even kan, dan zou ik overwegen om er beneden ergens eentje in te voegen, zodat je een goederentrein ook eens de andere kant op kunt laten rijden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4252
    • Filmpjes op YouTube
Re: Falkenheim
« Reactie #68 Gepost op: 12 juli 2020, 13:45:21 »
Spiralen bedoelde ik  :-X
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #69 Gepost op: 12 juli 2020, 17:14:48 »
Oef, wat een hoop reacties. Alwaar allen al voor bedankt ! Allemaal heel goede inbreng, en terechte opmerkingen.
Ga proberen op alles zowat ook te antwoorden.

Arjan 6511 :
- Het abrupte einde rechts van het station en de brouwerij/schroothandel is een goede opmerking. In principe is dat gedaan ivm de diepte die dan voor een deel heel diep wordt en moeilijk bereikbaar. De schuin afgesneden gebouwen idem. Dit ook deel sivm het bereikbaar kunnen houden van de wissels erachter richting de schaduwstations. Ik denk dat in principe er wel iets nog kan gedaan worden om dit deel verder naar beneden door te trekken tot tegen de muur. Daar is wel ruimte voor. Ik vermoed dat de 100% zekerheid hiervoor echter pas zal komen bij de bouw van de baan zelf. Eveneens zou de daarachter gelegen stad dan ook wat visueler kunnen gemaakt worden met echte gebouwen, waar die nu eigenlijk "abrupt" eindigd.
- Toegang tot het depot voor het personeel was inderdaad ook iets waa rik ondertussen al zo men vraagtekens bij had. Het tunneletje zou daa rinderdaad een goede oplossing voor kunnen zijn, ook het gebouw voor de diensten van het depot moet ik daar nog ergens kwijt zien te raken. Vermoed dat dit ook verder pas bekeken kan worden vanaf de baan in een verder stadium is. Ik overweeg daar om het links bovenste deel van de baan verder over de helix te trekken. Hierdoor komt de grote bocht van het hoofdspoor verder te liggen, wat ook meer ruimte geeft rondom het depot. Voor zover ik direct kan zien, heeft dat geen invloed op bereikbaarheid etc van dingen in de schaduwstations en de railspiraal.
- Ook correct jou opmerking over de bocht in de tunnel aan het kasteel. Op zich begint de tunnel onder het kasteel al redelijk ver voorbij de brug zelf. Ik denk dat door de tunnelingang 15 cm verder richting brug te plaatsen dit probleem verholpen wordt, en dit eigenlijk geen verder impact heeft op de rest van het baanontwerp.
- Goede opmerking over het egetje naar het kasteel.

Ronald, Hennik en een boel anderenbetreffende de opmerkingen van de vele kruiswissel :
Jullie hebben inderdaad allemaal gelijk :) Er staan er echt veel, in moderne tijden inderdaad zoals Ronald aangeeft, niet meer van deze tijd. Ben jullie dan ook al heel dankbaar met jullie inzichten om deze te verminderen. Heb zelf eerlijkheidshalve nog niet veel tijd gehad om op dit deel van de baan naar het uitfaseren van in principe onnodige kruiswissels te kijken.
Hennik, alvast dank om op te merken en duidelijk weer te geven welke weg kunnen zonder aan rijmogelijkheden in te boeten. Ik ga dit komende week ook eens verder bestuderen.

IJsselsteyn, met betrekking jou opmerking van de krappe bogen aan het station richting de schaduwstations :
De boogstralen op de zichtbare delen zijn 1500 mm, de ondergrondste heeft als kleinste 750 mm. Normaal zou het geen probleem mogen zijn. Al men trienen zijn exact 1:87, dus het zou moeten lukken. Al moet ik ook eerlijkheidshalve zeggen, dat ik met enkele sporen daar aan het station ook het ide eheb dat het wel eens krap kan worden. Ik denk dat ik hier oa één en ander op voorhand zal voor moeten uitproberen voor de effectieve bouw. Al vermoed ik wel dat het correct zal zijn en geen probleem zal vormen.

De opmerking betreffende de keerlus om een trein ook in de andere richting eens te laten rijden is ook terecht. Zelf vind ik het niet zo erg dat ze altijd allemaal maar 1 richting opkunnen, maar het kan inderdaad ook wel leuk zijn voor af en toe die afwisseling te hebben. Vervelend als je zelf dan steeds manueel de lok moet afkoppelen en aan de andere kant weer van de trein moet aankoppelen. Anderzijds ben ik blij dat er geen echte keerlussen inzitten, aangezien dit weer ander gedoe met zich meebrengt ivm ompolen etc en ondanks dat ik er nog nooit mee te maken heb gehad wegens gebrek aan een echte baan, is dat wel iets waar ik toch wat van huiver. Altijd geleerd dat kortsluiting nooit goed is ( en paar keer mogen ondervinden in de woning zelf ), als je dan kortsluitingdetectie leest in de betreffende modeltreinlectuur, hou ik daar toch men hart voor vast.

Een ander ding wat me trouwens vandaag te binnen kwam, was dat ik eigenlijk niet echt een soort spoor heb om treinen op de baan te zetten/samen te stellen. In principe kan ik daar wel natuurlijk het goederenopstelspoor voor gebruiken voor de wisselstraat. Aangezien dit industriespoor is, ga ik hier geen bovenleiding boven installeren. Op zich gaat dat dus ook. En is het misschien van mij wat muggezifterij ?




Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #70 Gepost op: 14 juli 2020, 10:12:08 »
Vanmorgen even wat tijd gehad om Hennik zijn vereenvoudigde wisselstraatbouw wat te bestuderen en uit te pluizen.
Als ik alles goed volg en bekeken heb, zijn inderdaad alle rijbanen nog altijd vanuit alle kanten bereidbaar/bereikbaar.  (y) Alvast super bedankt Hennik.
Enkel het onderste perronspoor kan niet naar de hoofdbaan linksboven, maar vermoed dat met een extra wissel tussen de wissel van het kopspoor aan het perron en perronspoor 2 en kruiswissel met nummer 3, ook dat euvel getakkeld kan worden.

Als ik nu goed gekeken heb, bevind de centrale wisselstraat zich tussen onderstaande rode lijnen op het plan :



Je hebt dan de hoofdbaan linksboven, linksonder, rechtsboven, en de perronsporen rechts.

Tevens als ik goed kan tellen hebben we dan nog maar 4 (dubbele)kruiswissels ? De rest zijn gewone wissels.

*edit*

Dit is dan dus met bovenstaande aanpassing toegepast :



Eerlijkheidshalve vind ik het dan eigenlijk er minder realistisch uitzien.  ???
Of zie ik dat verkeerd ?
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2020, 10:19:55 door Falcon10 »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Falkenheim
« Reactie #71 Gepost op: 14 juli 2020, 11:02:15 »
Beste Falcon,

Mijn reactie gaat over de laatste alinea van Reactie 69. Ik adviseer je in ieder geval een plaats maken waar je treinen, locomotieven en afzonderlijke rijtuigen en wagens van en op de baan kunt pakken en plaatsen.

Ik ben een tijd lid geweest van een modelspoorvereniging. Leden pakten hun meegebrachte materieel uit op een spoor dat toevallig vrij was, parkeerden de verpakking op andere sporen en stonden anderen nogal in de weg. En de treinenloop werd opgehouden. Zoiets wil je vast niet.

Er zijn wel oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan een kale plaat met een paar sporen en veel aflegruimte voor verpakkingen. Dat kun je visueel afscheiden van de zichtbare baan. Zoek even op ‘fiddle yard’, of ‘coulisse train’. En heb je geen ruimte voor zoiets? Dan zou ik de ontworpen baan iets kleiner maken.
Liever een kleiner concept dat werkt dan een groot ontwerp dat er leuk uitziet maar allerlei beperkingen heeft.

Ik ben natuurlijk wel heel benieuwd hoe het eindelijk wordt. Succes daarmee!

Wolter



Moins mais mieux.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8385
    • Rangeerbanen
Re: Falkenheim
« Reactie #72 Gepost op: 14 juli 2020, 11:46:58 »
Wat is de afmeting van het emplacement? Je kunt misschien rijlijnen meer naar buiten plaatsen, waardoor je minder engelse wissels nodig hebt. Onderstaand gepuzzel (schetsje in anyrail) heeft ongeveer alle rijmogelijkheden als jouw emplacement, allen kan je van de onderste twee sporen niet direct naar het depot. Maar als dat een museumdepot is, is dat ook niet noodzakelijk. De directie (DB-Rail ofzo?) hoeft daar geen rekening mee te houden.



Het blijft wel een knooppunt, waarbij het lastiger is om verschillende treinen tegelijkertijd te laten rijden. Maar drie tegelijkertijd is mogelijk (maximum). Maar bij je laatste ontwerp gaat dat ook niet lukken.

Een ander ding wat me trouwens vandaag te binnen kwam, was dat ik eigenlijk niet echt een soort spoor heb om treinen op de baan te zetten/samen te stellen. In principe kan ik daar wel natuurlijk het goederenopstelspoor voor gebruiken voor de wisselstraat. Aangezien dit industriespoor is, ga ik hier geen bovenleiding boven installeren. Op zich gaat dat dus ook. En is het misschien van mij wat muggezifterij ?
Daarvoor zou ik  in je schaduwstation gaan kijken. Met een helix gaat het naar beneden, als naar boven, je hebt er dus ruimte genoeg om tussen in een trein op de rails te kunnen zetten. Als je daar een spoor naar de voorzijde van je baan kunt laten lopen, zo, dat de treinen kunnen vertrekken en aankomen. Wel zo plaatsen dat het ruim van de doorgaande sporen is, zodat je vingers geen passerende treinen van de rails stoten.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2020, 12:28:29 door tothebeach. Reden: tekst aangepast en plaatje gewijzigd »

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Falkenheim
« Reactie #73 Gepost op: 14 juli 2020, 16:45:11 »


Als ik nu goed gekeken heb, bevind de centrale wisselstraat zich tussen onderstaande rode lijnen op het plan :











Ik vind deze oplossing wel aardig. aan de andere kant van het station kun je in principe alle kanten weer op en hetzelfde geld voor het uitrijden via de zichtbare wisselstraat. Een trein wordt naar het juiste perronspoor gestuurt om of linksboven of onder te vertrekken. Voor dat je dit bouwstadium het bereikt kun je er nog wel eventjes over nadenken. Voordat je het allemaal vast legt kun je altijd nog het een en ander uitproberen.

Rechtsboven bij de rode streep kun je ook nog een rechtse wissel plaatsen die naar het perron gaat ipv waar de wissel nu ligt. Dan is de boog iets vloeiender

Ik zou linksonder nog wel een overloop wissel plaatsen zodat je van het onderste perronspoor ook die richting op kan.

Arjan

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #74 Gepost op: 14 juli 2020, 17:01:34 »
Noordernet :  Bedankt voor de tip. Is inderdaad een iets dat op die manieren nogal wel eens durft voorvallen op treinbanen, en inderdaad eigenlijk makkelijk te voorkomen.

Michel : Ook hele leuke opzet in vereenvoudiging. Ik ga het nog moeilijk krijgen met kiezen wat eigenlijk het leukst gaat worden.
Wat betreft het meerdere treinen laten rijden door de betreffende wisselstraat, tot zelfs 3 ( ik denk dat dat inderdaad de max zou zijn ), ik denk dat ik daar uit veiligheid mezelf de beperking ga opleggen dat er maar 1 per keer door gans de wisselstraten gaat. Ik kan dan gans de wisselstraat als 1 blok gaan aanzien in heel de digitale sturing. Ik vermoed als ik dat niet ga doen, dat het een heel raar iets van draden en toeters gaat worden onder de wisselstraat op vlak van bijkomende bezetmelders etc ( wat volgens mij al geen sinicure is bij een aantal opeenvolgende kort bij elkaar liggende wissels/kruisingen ). Geen ide eof iemand daar hier ervaring mee heeft wat dat geeft ?

Deze namiddag stond ik even op de zolder met alle papieren in hand om eens even te bekijken, denken, bezinnen. En dan sla je jezelf bijna voor het hoofd : ik heb ondertussen een 4 tal Malm Ikea kastne op zolder voor treinen in te stockeren. Mijn idee is altijd geweest deze onder de baan te stoppen : goed als extra steunpunt, de onderbouw is direct wat netter ( aangezien niet zichtbaar ) en mooie opbergruimte voor het treinmateriaal.
Nu waar zit dan het probleem denk je ?
De rijbaan is voorzien op ongeveer 90 cm ( dan is aan de boven en onderzijde van de baan op het plan nog een goede halve meter vrij om aan de zogezegde achterkant van de baan te raken ), en het schaduwstation gaat op 60 cm boven de vloer staan.
Malm kenners weten nu al het probleem : deze kasten zijn 77,5 cm hoog.  ::)

De baan verhogen gaat moeilijk, dan zou de rijbaabn op 107,5 cm komen te liggen, en dan heb ik geen ruimte meer achter de baan.
Dus heb ik even het plan weer eens bekeken van de schaduwstations, en daar provisoir de Malm kasten ingetekend op een manier waarop het wel mogelijk zou zijn :



Niet de meest nette oplossing, de kasten zouden dus iets voorbij de zijdes van de rijbaan komen. Doch storen zo niet de rijbanen in het schaduwstation.
Al zie ik dat eerlijkheidshalve nog niet direct als een nadeel :
De linkse kast kan ik altijd eens wat "rommel" opleggen, of eens een lekker biertje opzetten tijdens het bouwen.
De 3 kasten aan de wisselstraat staan eigenlijk ideaal om een ander probleem te verhelpen : Een opstelspoor om treinen op samen te stellen/af te breken die op/af de baan moeten.
Ik moet enkel op het industriespoor een extra wissel bijzetten, die vervolgens afbuigt naar dit uitstekend stuk Malm kast, daar een verhoging op maken zodat dit spoor natuurlijk ook op rijspoorhoogte komt van 90 cm, en ik heb bijna 5 meter spoorlengte om te misbruiken naar behoeft eop dat moment.

Eigenlijk dus 2 vliegen in 1 klap.
Wat denken jullie daar van ?