Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103328 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #45 Gepost op: 08 maart 2020, 18:08:23 »
Aangezien we nog altijd niet uit de baannaam zijn ( ondanks nog goede tips afgelopen beurs in Houten door niet nader te noemen forumlid :) ), nog niet echt verder op de zolder hebben kunnen verder doen ivm andere zaken, ben ik vandaag even begonnen aan een klein zijprojectje, dat uiteindelijk ook zijn plaats zal vinden op mijn baan, zijnde : onze eigen woning.
Na de nodige tips en tricks ivm snijden van styreen hier op het forum, in Houten een goed scalpel gekocht en vandaag in gebruik genomen.
Uiteindelijk zijn we met de ruwbouwwerken klaargeraakt vandaag, en dat ziet er dan zo uit :

De voorzijde met de linkerzijgevel :



En de achterzijde met de nieuwe aanbouw dat er dit jaar zou moeten bijkomen ( met als gevolg dat de treinhobby waarschijnlijk op een lager pitje komt te staan ) :



Alles past echt goed ( schouderklopje voor mezelf  ;D ), wat nu moet komen zijn de ramen/deuren en het zadeldak en plat dak achteraan.
Ramen zal niet voor direct zijn, ik zou deze graag met een 3D printer doen, dus dat zal eerst uittekenen worden. Het dak heb ik klaarliggen, moet enkel nog op maat gesneden worden.
En tevens moet alles nog in de goede kleur gezet worden.
Vrouwlief was in elk geval aangenaam verrast, ze wist niet dat ik dit kleine projectje al enige tijd in gedachten had, en ze merkte dan ook halfweg de middag op : "is dat ons huis ?"
Was toch ook al leuk om te horen dat hetgene dat ik aan het maken was toch herkenbaar overkwam.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #46 Gepost op: 22 maart 2020, 17:55:06 »
Aangezien er dezer dagen de weekend de ganse planning opeens leeg geworden is, kunnen we aan de modelhobby wat meer tijd spenderen.
Op de zolder zelf is er een extra kast van de zweedse meubelboer bijgezet, nog eentje te gaan, en dan kunnen we stilletjesaan verder aan het beginnen van frames voor de baan zelf.

Beneden in de woonkamer is tafel weer veranderd in een hobbystuk, waar momenteel gretig geplakt en geverft wordt.
Eén van de dingen die ondertussen helemaal op kleur is, is onze eigen woning in 1/87.

De voorgevel met de linkerzijgevel :



En de achtergevel met de rechterzijgevel.



Momenteel staat in het echt enkel het deel met het zadeldak, het achterste deel, waar een plat dak op komt, is een aanbouw, die initieel voor dit jaar gepland stond, maar met heel de corona toestanden en paar andere zaken, denk ik dat ik hem wijselijk naar 2021 verhuis.
Geeft ook wat meer tijd voor andere zaken, zoals eindelijk het begin aan de baan op zolder voor elkaar te krijgen.
Volgende zaken die gedaan moeten worden : de platte daken van de achterbouw, en vervolgens de ramen/deuren. Dit laatste wil ik met een 3D printer doen, is iets mooier dan zelf met styreen doen.

De naam van de baan zijn we nog altijd niet uit. Eerlijkheidshalve nog niet veel tijd voor gehad om verder over na te denken.
Wordt ooit wel eens een ei over gelegd :)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #47 Gepost op: 10 juli 2020, 20:08:19 »
De kogel is ondertussen door de kerk. De baan, of het stadje op de baan, zal op de kaart te vinden zijn onder de naam :



Het heeft nog relatief veel nadenkwerk geweest om uiteindelijk toch die naam te kiezen ( al stond ie in het begin reeds bij 1 van de kanshebbers ), mede dankzij de vele andere suggesties van jullie. Waarvoor ook mijn dank.

Wat is er verder gebeurd ?

Wel onze 1/87 woning is wat verder afgewerkt : de aanbouw heeft een dak gekregen. Kortelings moet ik gaan beginnen met het uittekenen van de ramen en deuren in Sketchup ofzo, zodat ze vervolgens kunnen geprint worden in een 3D printer. Reuze benieuwd wat dat gaat geven.

Op de zolder zelf is er nog niet veel veranderd, maar Falkenheim heeft ondertussen een baanplan.
Probleem dat ik altijd gehad heb is dat ik wel weet wat ik op mijn baan wou hebben, maar het nooit goed uitgetekend kreeg.
Denk dat ik al een jaar of 20 af en toe eens een plan maak van een (toekomstige) baan voor tegen dat ik een eigen huis heb en plek voor de baan, echter ben ik nooit helemaal tevreden geweest van de resultaten van die plannen. Het was te "gemaakt", steriel, rechttoe-rechtaan, kwam niet realistisch genoeg over naar mijn zin, ... Nu dat realistische neem ik ook niet te nauw : Ik hou wel van een beetje buiten de lijntjes kleuren, maar het zou er op zijn minst toch een beetje geloofwaardig moeten uitzien. Sinds eind vorig jaar was ik dus al even op de achtergrond wat aan het kijken naar de mogelijkheden om het probleem op te lossen van zelf onvoldoende creativiteit te hebben, en dan kom je bij betaalde diensten uit. Ik heb met een aantal contact gehad, gevraagd hoe zij werken om beetje feeling te krijgen met de andere partij. Uiteindelijk betaal je voor een dienst, en ik vind het belangrijk dat er dan een klik is, en dat die andere partij ook duidelijk
begrijpt wat ik wil.
Die zoektocht bracht me uiteindelijk bij iemand die van in het begin eigenlijk op dezelfde lijn zat als ik met wat ik voor ogen had en hoe het er ongeveer moest gaan uitzien. Het resultaat van een boel over en weer gemail mbt mijn ideeën, hoe die ingevuld konden worden, of hoe die net helemaal niet konden en dus geschrapt moesten worden of aangepast etc, bracht uiteindelijk een baanplan waar eigenlijk alles in zit wat ik voor ogen had met mijn treinbaan.

Ziehier, Falkenheim :




Aangezien het een grote baan is ( ja, ik ga blij zijn als het maar een 10-jarenplan zal zijn, maar ach, wat moeten we anders doen ? ), is een beetje verduidelijking over de verschillende stukken misschien handig om jullie mee inzicht te geven in de baan en het idee er achter.
We gaan jullie proberen kort dus wat uitleg geven, al ben ik daar vrij slecht in, dus excuses als het toch lang zal zijn.

Falkenheim vindt je in het zuiden van Duitsland, ergens rondom München. Falkenheim heeft een groot centraal station, waar onder andere de internationale treinen naar Polen, Tsjechie, Oostenrijk, Italie, Belgie, etc ook stoppen. Dit centrale station zie je rechtsboven op het plan. De 4 hoofdsporen van het station verdwijnen onder iets ( nog geen idee of het een klassieke perronoverkaping wordt of iets modern ), welke verder aan het zicht wordt onttrokken en onder de stad door gaat en komen (fictief) terug bovengronds aan de andere kant van de stad ( beetje het Antwerpen Centraal principe ).

Centraal op de baan, en links van het station, vindt je de wisselstraten om op de betreffende stationssporen te raken, welke enkel toegankelijk zijn voor passagierstreinen. De goederentreinen worden via een tunnel ( net boven het station ) vlak naast het station omgeleid, zodat ze het passagiersvervoer niet storen.
Tevens is hier ook een opstelspoor naast het station, voor de regionale passagierstrein die het centrale station als eindstation heeft.
Als je de noordelijke hoofdbaan neemt, vlak aan het stadsdeel, kan je tevens ook nog op een kopspoor komen waar vroeger de posttrein werd uitgeladen of kleine goederen.
Via dit kopspoor kan je tegenwoordig op een centraal iets groter goederendepot komen. Waar dezer dagen moderne schuifwandwagons ontladen worden.

Links van de wisselstraten kom je eerst het stoomdepot tegen. De baan is eigenlijk vrij modern ( ik rij Vectrons en Traxx'en, maar ik hou ook van de klassiekers, dus er zal ook wel eens TP4 materiaal rondrijden ), maar ook stoomtreinen hebben hun charme. Het stoomdepot zal dan ook als een soort patremoniumvereniging met een welgefortuineerde sponsor in de baan geplaatst worden.

Als je op de centrale wisselstraat de noordelijke hoofdbaan neemt, die rondom het depot gaat, ga je langs het paradespoor helemaal naar het zuiden van de baan, alwaar je langs de 2 meter lange brug komt over een rivier. Deze verdwijnt vervolgens in de tunnel onder het oude middeleeuwse kasteel dat over de vallei van de rivier uitkijkt.

Neem je de zuidelijke hoofdbaan op de wisselstraat, dan zal je onder de voorgenoemde hoofdbaan onderdoor gaan en kom je in het ondergrondse niveau.
Tevens kan vanaf de zuidelijke hoofdlijn links uitgerangeerd worden naar de fabriek die aan de rivieroever een terein heeft. Nog geen idee wat voor fabriek het gaat worden.
Je kan hier ook verder uitrangeren naar 2 opstelsporen die onder de centrale wisselstraten liggen, en vandaar kan je verder naar rechts gaan, terug richting station, alwaar nog 2 industrieaansluitingen zich bevinden vlak onder het station. Het ene zal waarschijnlijk een brouwerij worden met spooraansluiting, en het andere misschien een schroothandel.

Het baanplan onder de hoofdbanen ziet er als volgt uit :



Alle sporen aan het station komen terug samen achter het station en gaan via de helix naar 3 schaduwstations, S1A, S1B en 2SB naar de tweede helix.
Aan deze tweede helix kom je omhoog aan de linkse zijde van de hoofdbaan, de andere hoofdbaan gaat naast de helix verder onder de baan door, en komt via schaduwstation S2A vervolgens aan de derde helix, die de baan terug naar het bovengrondse deel brengt aan de tunnel onder het kasteel.

En daarmee is het officiele startschot gegeven van de baan. Het zal even duren voor ze klaar is. Zelfs al wel een paar jaar vermoed ik eer er effectief een trein een rondje zal kunnen doen. Ik ga er geen (streef)datum opzetten. Dat brengt alleen maar nodeloos druk, en het zal gewoon zijn als ik er tijd voor heb etc.
Denk dat anders de lol er wel eens snel zou kunnen af zijn.
Van de vorderingen aan de baan krijgen jullie in elk geval altijd een updateje als er nieuws is.
Maar denk dat ik al eens ga beginnen met een voorraadje rails te gaan aanleggen. Heb een donkerbruin vermoeden dat er wel enkele metertjes in gaan zitten.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2020, 21:41:56 door Falcon10 »

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 4599
Re: Falcons Baan-Zonder-Naam
« Reactie #48 Gepost op: 10 juli 2020, 20:55:19 »
Imposant plan en mooi ontwerp. Succes en plezier met de bouw. We hebben de komende jaren weer wat te volgen. (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Falkenheim
« Reactie #49 Gepost op: 10 juli 2020, 21:22:01 »
Zo, de nieuwe naam staat boven je draadje! Bouw ze :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Falkenheim
« Reactie #50 Gepost op: 11 juli 2020, 17:48:00 »
Indrukwekkend!

Ben al een tijdje op je baanplan aan het kijken, fraai!

Wel verbaasde ik me over het enorme aantal wissels tussen depot en station, naast een enorme kostenpost ook een hoop werk en bron van storingen. Kom er nog eens op terug  ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Falkenheim
« Reactie #51 Gepost op: 11 juli 2020, 18:48:39 »
Denk dat als je al je treinstammen wilt laten rond rijden enook af en toe eens wat wilt rangeren met wat goedernwagentjes je best wel een leuk baanplan hebt. Hopelijk voldoende opstel mogelijkheden in je schaduwstation (meer is beter denk ik altijd)

Net wat Arjan6511 hierboven zegt die wisselstaat heeft wel erg veel englse/kruis wissels (of hoe je ze ook wilt noemen). Ik zou daar nog eens kritisch naar kijken en willicht kun je er met minder af  en met en wisselpaar ergens anders de zelfde rijmogelijkheden hebben. al vermoed ik dat de ontwerper het zo uit gedacht heeft dat er in dit plan geen bottleneck is.

Dat idee van een perronoverkapping is ook leuk en zorg ervoor dat de trein verdwijnen zonder dat je het eigenlijk ziet. Die bochten lijken me dan weer wel wat krap.

Die rivier lijkt me ook wat dominant. Misschien een idee om het wat smaller te maken met een weg aan 2 kanten.

Voor de rest is het wel een leuk plan dat goederenspoortje is ook leuk bedacht. Als de rest van je treinen automatisch rond rijden kun je daar mooi rangeren.

Benieuwd naar de updates. (y)

Arjan
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2020, 22:07:57 door ArjanB »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #52 Gepost op: 11 juli 2020, 23:04:04 »
Hoi Arjan en Arjan,

Ja, de hoeveelheid (dubbele)kruiswissels tussen het depot en station zijn wel het bedenken waart. Ze zorgen er oa voor dat de 2 hoofdlijnen los van elkaar treinen kunnen laten rijden zonder dat ze elkaar belemmeren in hun traject. Ik vermoed dat dat inderdaad een werkje gaat worden om dat allemaal storingsvrij te krijgen. Het kostenplaatje lig ik eerlijk gezegd minder van wakker. De hele bouw van de baan wordt toch een meerjarenplan, dus de kosten daarvan zullen ook over meerdere jaren gespreidt kunnen worden.
Ik denk dat ik voor de lol ook eens het kostenplaatje ga bijhouden, vermoed dat oa die van het hout ook nog wel eens een grappig bedrag zal worden.

Betreffende de opstelmogelijkheden in de schaduwstations : er zijn 24 opstelsporen van tussen de 270 en 300 cm voorzien, en zo los met de vinger zouden er nog eens 10 treinen van diezelfde lengte gelijktijdig op de bovenbaan kunnen rijden. Of dat voldoende is voor mijn ganse collectie over x-aantal jaar, is een andere discussie.  ;D
Maar ik denk dat we daar als modeltreinliefhebbers ook eerlijk in moeten zijn, ik vermoed dat de meesten onder ons ook niet al hun treinen op hun baan krijgen. Is een goede reden om ze af en toe eens om te wisselen.
In theorie zou ik onder het schaduwstation nog een extra schaduwstation kunnen leggen, die volledig dezelfde raillayout heeft, dan kunnen er 48 gestokeerd worden. Echter dan kan ik niet de opbergkasten onder de baan zetten, dus dat gaan we niet doen.

Ja, de bochten achter het station richting het schaduwstation lijken krap, doch de bochten beginnen aan het begin van de overkapping, max 1 rijtuig zal volledig recht onder de overkapping staan. Dit zal maken dat het gebouw vlak onder het station, vanbinnen dus hol zal zijn, zodat de treinen daar ook deels al hun bocht in nemen. Tevens zakken de sporen daar ook al wat richting het schaduwstation.

De dominantie van de rivier begrijp ik, is inderdaad iets wat ik misschien moet herbekijken. De brug zelf is wel correct qua lengte, daar gaat niets meer aan veranderen. Op zich heeft het wel iets dat het zo breed is.


HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: Falkenheim
« Reactie #53 Gepost op: 12 juli 2020, 00:14:40 »
Grappig ,je doet hetzelfde als wat ik gedaan heb.
De spiraal met wisselstraat verstoppen in het station.
Ik heb dan nog een spiegel neergezet zodat de stationsoverkapping in de spiegel doorloopt.
Daaronder buigen de perrons naar rechts af met in de toekomst zijwanden en overkapping erboven.
Ben momenteel met de perrons bezig.

Mvg Robin

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Falkenheim
« Reactie #54 Gepost op: 12 juli 2020, 04:15:21 »
Citaat van: Falcon10 link=topic=92278.msg3222135124#msg3222135124 date=1594501444

Ik denk dat ik voor de lol ook eens het kostenplaatje ga bijhouden, vermoed dat oa die van het hout ook nog wel eens een grappig bedrag zal worden

Dat zou je kunnen doen maar ik weet niet hoe “begrijpelijk “ je partner is......  ;D en of je dat wilt laten zien....en of je het überhaupt zelf wilt weten

Arjan
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2020, 19:06:37 door Reinout van Rees. Reden: Quote tag gerepareerd »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Falkenheim
« Reactie #55 Gepost op: 12 juli 2020, 09:28:20 »
Mogge,

Heb gisteravond met drank en zojuist met koffie nog eens naar het baanplan zitten staren, die wisselstraat is complex en allicht ook nog wel noodzakelijk, alleen juist door de hoeveelheid wissels geeft het een vrij onrustig beeld. Zal anders zijn als het fysiek is uitgelegd op de baan, in het baanplan vallen ze op door de gebruikte zwarte driehoekjes ;-)

Misschien is het een optie om juist dan het aantal wissels in de schaduwstations te beperken? Die zijn later moeilijker bereikbaar. Je zult dan "van bovenaf" meer moeten nadenken hoe je een trein naar beneden stuurt, maar dat moet nu ook al denk ik? Ik zie ondanks de wisselstraat geen optie om met een trein (die rechterspoor rijdt) vanaf het paradebaanvak op spoor 1 binnen te komen op het station. Mocht je dat wel willen betekent dat nog 2 wissels ter hoogte het lok-opstelspoortje net voor de perrons.
Ik neem verder aan dat een goederentrein die rondom het station moet zijn altijd vanonder de overkapping komt met lok voor?

Nog wat tav de scenery:

- Is er een reden dat de "baan" rechtsonder niet verder doorloopt maar abrupt ophoudt na de schroothandel en brouwerij? Als je het door kun trekken richting de muur, in 1 dezelfde lijn als de gebouwen die je nu schuin hebt afgesneden (met rechter kopspoor) kun je meer scenery kwijt, wellicht nog een extra kopspoortje en belangrijkste van alles: Je trekt het station, brouwerij en schroothandel verder uit elkaar waardoor een rustiger beeld ontstaat.
- Maak linksboven in hoek een tunneltje onder de paradebaan door om autoverkeer toegang te geven tot het depot, op een manier dat er achter de lokloods om een kasseienstraatje is. Als je het tunneltje goed maakt heb je op ooghoogte een heel leuk doorkijkje. Kleine dingen die het hem doen ;-) . Vergeet ook niet een personeelsbedrijf annex kantoor, een dienstengebouw.
- Als ik het sporenplan bekijk gaat het spoor linksonder bij het kasteel direct na ingang tunnel een boog in. Daardoor zie je bij treinen met bijvoorbeeld lange personenrijtuigen direct dat ze de bocht omzwiepen en dat wil je eigenlijk niet, doet afbreuk aan je paradebaan. Om de indruk te wekken dat het spoor gewoon rechtdoor gaat moet je dus nog een centimeter of 15 na ingang tunnel recht spoor hebben liggen voordat je de boog ingaat. Dat zou betekenen dat je brug iets naar links zou moeten, en voordat je me voor gek verklaard (voor zover nog nooit gedaan) lees mijn visie: Het gaat om een centimeter of 20. Voor de scenery op te lossen door de ingetekende weg te verplaatsen naar de andere oever. Aan de andere kant van de pijler (al zullen er bij een brug van mijn lichaamslengte vast meer pijlers zijn) is genoeg plek, ook kun je dan een toegangsweg maken naar de industrie linksmidden op de baan. Jij als watersporter weet ook dat een rivier aan de buitenbocht sneller stroomt, door de weg ook te verplaatsen naar het gebied waar door de eeuwen heen modder/zand is afgezet werk je daar optisch aan mee. Bijkomend voordeel: Doordat je je rots/helling (al dan niet met wijnranken) tot aan het water door laat lopen komt je kasteel/burcht nog imposanter over.
- Laat als laatste het weggetje naar het kasteel niet abrupt eindigen tegen de muur, zet er wat bomen voor en dan een haakse bocht, zoals je eigenlijk met de autoweg langs de rivier ook hebt gedaan. Geeft een mooier en ook rustiger beeld.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Falkenheim
« Reactie #56 Gepost op: 12 juli 2020, 10:38:23 »

Ik denk dat ik voor de lol ook eens het kostenplaatje ga bijhouden, vermoed dat oa die van het hout ook nog wel eens een grappig bedrag zal worden.

Ja, dat denk ik ook wel ;) Ben zelf aan het plannen met een thuisbaan en als ik zie wat ik daar maken wil en wat daar aan plaat- en balkmateriaal in gaat.... dat is niet mis. Denk wel dat je in het algemeen bekeken niet moet bezuinigen in de opbouw. Dat is je basis voor al het andere en dat moet stabiel en goed zijn. Dan maar wat euri's meer ;)

Over je railplan; ik ben zeker geen expert maar heb er in mijn leven al heel veel gezien. Wat ik van de jouwe kan zeggen is dat je combinatie van Engelse wissels achter elkaar eigenlijk nergens meer gebruikt wordt... ik zie het wel op veel oudere foto's van de jaren 20 - 30 vorige eeuw waar deze combi's aan beide zijden van de grote waterplas gebruikt werden. In dat opzicht zou ik het plan nog eens kritisch opnieuw bekijken. En ja, of het modelspoortechnisch een succes gaat worden is natuurlijk de vraag. Bij goede exemplaren en mits netjes gelegd zou het geen probleem moeten zijn.

Ik ben benieuwd en sta in volgmodus :)

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Falkenheim
« Reactie #57 Gepost op: 12 juli 2020, 11:41:08 »
Indrukwekkend mooi plan met interessante rijmogelijkheden!
Het aantal Engelse wissels is al een paar keer genoemd, en zonder ook maar iets op de rijmogelijkheden in te leveren, kun je zo al twee Engelse wissels helemaal weglaten. Ik heb het in onderstaand plaatje proberen weer te geven:

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Falkenheim
« Reactie #58 Gepost op: 12 juli 2020, 12:08:35 »
Ja, helemaal goed  (y)

Dan ook de overloopwissel om van linksboven via rechterspoor naar onderste perronspoor inbouwen (ik noemde dit voor het gemak spoor 1).

Positie net na het wissel het kopspoor. Dat kopspoor lijkt me trouwens aan de lange kant (centimeter of 60? als je brug al 200 is) dus als je daar 1 of 2 loks wilt plaatsen kan er wel wat af. Als je dan het seinhuis aan kop van perron 4/5 verplaatst naar de vrije ruimte die Hennik heeft gecreëerd bij de wisselstraat kun je vervolgens de perrons langer maken waardoor dit beter tot zijn recht komt EN je hebt je krappe boog naar rechts-issue nog beter weggewerkt.

Zelfs voor perron 1 past dan nog wel een kopspoortje voor lok of versterkingsrijtuig.

« Laatst bewerkt op: 12 juli 2020, 12:22:11 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Falkenheim
« Reactie #59 Gepost op: 12 juli 2020, 12:32:34 »
Ik vermoed dat het geen kopstation is? Maar hoe zit het dan met die bogen aan de rechterkant? Die worden toch veel te krap?

Steijn