Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: Relais aanpassen  (gelezen 3206 keer)

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Relais aanpassen
« Gepost op: 23 februari 2020, 11:05:57 »
Goedemorgen.

Ik wil zo'n 6 a 8 amp schakelen met een relais (voeding LED verlichting). Ik heb een Viessmann 5551 die precies doet wat ik wil, ik schakel hem vanaf een DR4018 aan en uit (Groen en rood), maar die kan dus geen 8 amp hebben, plus dat ik de andere 3 relais eigenlijk niet gebruik.
Ik heb ook zo'n bi-stabiel relais op een printje (kan 10 amp schakelen) met low trigger, die doet zowat wat ik wil, alleen heeft die maar 1 trigger ingang en ik wil er 2 (zoals de 5551 heeft) gebruiken. Is dit printje met relais eventueel eenvoudig aan te passen of iets te doen met er een diode voor te zetten?
Of weet iemand wat ik anders aan zou kunnen schaffen, liefs plug & play?
Thxs

theo

 

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Relais aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2020, 12:03:59 »
Hoi Theo,

Je zou je bi-stabiel relais het tweede relais kunnen laten triggeren. Dan heb je wat je wilt.

OF, nog veeeeeeel simpeler, stel je DR4018 in op aan-uit ipv puls ;) Dan koppel je die gewoon direct aan het zwaardere relais.

De relais module die je hebt is waarschijnlijk zoiets:


Let er wel op dat die geen specificatie voor gelijkspanning heeft en je dus waarschijnlijk met 8A ook die al redelijk op max belast.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Relais aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2020, 12:24:19 »
Dank voor je reactie Timo.

Ik heb inderdaad zoiets, 12V en die kan 10amp bij 30VDC aan.
De DR4018 op "aan uit" zetten ben ik van afgestapt, heb ik slechte ervaringen mee, plus dat vanuit iTrain relais aan te sturen zijn voor allerlei verlichting etc waar ik deze 12V bi-stabiele relais voor gebruik, op maar 1 (puls)contact van de DR4018.
De optie om de 5551 te gebruiken om het zwaardere relais te schakelen is een optie maar ik zoek eigenlijk wat simpeler. Ik wil met Groen en Rood kunnen schakelen maar zonder aanpassing gaat dat niet, ik dacht dus misschien er 2 diodes voor te zetten zodat Groen niet  bij Rood kan komen en andersom, maar of dat ook echt kan weet ik niet.
theo

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Relais aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2020, 12:52:02 »
8 ampere voor Led verlichting ........ hoeveel lesjes heb je op je modelbaan? Duizend  ?

Mvg Johan

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Relais aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2020, 13:51:51 »
Nou...., daar ga ik het niet mee redden ben ik bang voor.
Ik heb er nu 1234 en ben nog niet eens op de helft.
Ik heb boven mijn baan 4 panelen met WS2812b (digitale) LED's met 4 eigen voedingen van 300 Watt. Ik schakel verschillende secties voor verschillende doeleinden en heb daar de 10 amp relais op staan. Het vervelende is nu dat als ik de baan uit en weer aan zet het relais elke keer weer een puls krijgt vanaf "Groen" en de LED verlichting dan weer uit of aan gaat, Ik wil bij opstarten "Groen" en aan en bij sluiten "Rood" en uit, net zoals ik het wel kan doen met de te zwakke 5551 van Viessmann.
theo

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Relais aanpassen
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2020, 20:32:25 »
De WS2812b LEDs klinken mij, in combinatie met een relais, als een compleet onzinnige oplossing in de oren. Wat is de meerwaarde elke LED afzonderlijk aan te kunnen sturen?

Gebruik de te zwakke 5551 en schakel met die relais-uitgang gewoon nog een relais. Al het andere lijkt mij onnodig ingewikkeld.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Relais aanpassen
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2020, 10:17:04 »
Als eerste ben ik het inderdaad met Menno eens, waarom zou je de voeding willen afschakelen als je al WS2812b gebruikt... Naast dat het eenvoudig in de data te doen is ben je ook van het probleem dat ze het niet leuk vinden als je de voeding uit zet terwijl de data lijn is aangesloten.

Wat betreft het relais verhaal, tja, als je niet simpelweg de DR4018 op aan/uit wilt zetten (geen idee waarom... je krijgt een extra uitgang cadeau) of een tweetraps wilt gebruiken heb je nog maar één andere optie, het juiste relais kopen... ::)

@Blausee-Mitholz Aan 8A zit je echt zo op een baan. Ook met de normale 12V ledstrip. De 60led/m 5050 of 5830 zitten op 1A de meter ofwel 480 ledjes ;D Met Neopixels zit je al aan 8A bij 133 ledjes.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Relais aanpassen
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2020, 10:46:46 »
Citaat
dat ze het niet leuk vinden als je de voeding uit zet terwijl de data lijn is aangesloten
OK, nooit bij stilgestaan (onwetendheid...), zit wat in.

Dan ga ik het inderdaad zo doen als jullie voorstellen, voorschakelen met 5551. Dat gaat prima want ik kan met die 5551 4 relais schakelen. en dus iets anders dan ik nu heb aangesloten. Eerst data af en dan voedingen uit. 

Misschien nog enige toelichting geven?
Ik heb een schaduwbaan onder de hoofdbaan zitten met een aantal opstelsporen. De ruimte tussen de banen is slechts 13cm en boven een aantal opstelsporen heb ik ook digitale LED verlichting (1 strip per 3 opstelsporen, die aan moet als er een trein naar één van die opstelsporen gaat, en dat 4x. Is erg leuk effect. M'n kleinkinderen vinden het tenminste (net als ik) erg leuk!
Ook moet de boven en onder LED verlichting tegelijk gaan schakelen met Dag en Nacht verlichting. Dat moet met een Arduino gaan gebeuren maar zover ben ik nog niet. Ik heb gekozen voor digitale LED's omdat daar leuke effecten (zoals bliksem, zonsopkomst de ene kant en ondergang de andere kant) mee zijn te verwezenlijken.

Thxs.
Theo

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Relais aanpassen
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2020, 10:57:44 »
Dan zou ik voor die opstelsporen gewone ledstrip pakken in plaats van neopixels. Die kan je dan zelfs direct aan je DR4018 hangen, geen relais nodig.

En voor de dag nacht, ook daar gewoon alles met de datalijn doen. Heb je geen relais nodig en ze vinden het echt niet leuk om spanning op de data lijn te hebben als ze geen voeding hebben. Omdat ze ook kleine verschillen niet leuk vinden wordt zelfs altijd aangeraden om 470Ω in de datalijn op te nemen als ze niet direct achter elkaar zitten. Maar dan nog is geen voedingsspanning nog steeds niet aan te raden.

En wat betreft de Neopixels, houdt er rekening mee dat er echt grote stromen gaan lopen en je snel spanningsval hebt. Voor een strip van 8A is 2,5mm2 parallel aan de strip en deze elke 50cm verbinden geen overbodige luxe!

En dan toch uit nieuwsgierigheid, wat is er op tegen om de DR4018 uitgang op aan/uit te zetten? Zoals gezegd krijg je dan twee uitgangen voor de prijs van één.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Relais aanpassen
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2020, 11:35:57 »
Nee dat gaat niet meer, alle strips zijn al gemonteerd onder de hoofdbaan ik moet alleen nog een aantal bovenbaan strips aanbrengen Timo. En inderdaad, ik heb om de 90 - 110 LED's een voedingsaansluiting zitten. De weerstand zit er ook voor.
Normaal branden ze 60 a 80% alleen bij werk aan de baan gaat ie op vol wit (niet te lang) en heb geen zichtbaar verlies.

Toen ik voor het eerst begon (3 - 4 jaar geleden) met de digitale modelbaan heb ik ontzettend zitten stoeien met die DR4018 (o.a. met jou, Paul en Bert) om een gecombineerde, kostenbesparende, aansluiting te verwezenlijken op die DR4018. Sein, wissel en verlichting (relais) door elkaar.
Dat was aardig gelukt maar heeft me wel een stuk of wat van die DR4018's gekost omdat ik toch wat verkeerd deed en diverse uitgangen opblies.
Ik heb besloten dat nu strikt gescheiden te houden, soort bij soort.
Hierdoor kwam ik dus ook op de bistabiele relais terecht die op een wisselcontact konden, alleen die schakelden wel op een puls maar ook meteen weer terug bij de volgende puls en dat moest nu net niet. De 5551 doet dat niet.

Een paar weken geleden "leerde" ik hier op dit forum dat je die DR4018's ook niet achter elkaar hoeft te zetten en daardoor is de infrastructuur van aan te sluiten onderdelen ook een stuk eenvoudiger geworden en gaat de data voor de DR4018 vanaf centrale printplaatjes én kan ik dus een aan/uit DR4018 er nu inderdaad wel tussen zetten. Moet nog een paar van die mono stabiel ook ergens hebben liggen. Ga meteen op jacht!

Toch wel grappig hoe je al schrijvende bij een andere oplossing voor mijn eigen gecreëerde probleem kan komen.

Hartstikke bedankt heren!

theo

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Relais aanpassen
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2020, 11:53:46 »
Om de 90 leds / 1,5m vind ik nog redelijk weinig maar goed, als het werkt :police:

Alleen dit snap ik niet:
Hierdoor kwam ik dus ook op de bistabiele relais terecht die op een wisselcontact konden, alleen die schakelden wel op een puls maar ook meteen weer terug bij de volgende puls en dat moest nu net niet. De 5551 doet dat niet.
Een bi-stabiel relais is een bi-stabiel relais. Of je moet een heel bijzonder type ergens vandaan hebben gehaald. ;D

Als je dus wel de voeding van een Neopixel gaat schakelen, zet dan wel minimaal 1k in de datalijn. Maar goed, beter om het gewoon in software te doen :angel:


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Relais aanpassen
« Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2020, 15:13:52 »
Ik moet misschien niet reageren ....  maar dit draadje verwondert me

Ik heb een Viessmann 5551 die precies doet wat ik wil, ik schakel hem vanaf een DR4018 aan en uit (Groen en rood), maar die kan dus geen 8 amp hebben, plus dat ik de andere 3 relais eigenlijk niet gebruik.
Ik heb ook zo'n bi-stabiel relais op een printje (kan 10 amp schakelen) met low trigger, die doet zowat wat ik wil, alleen heeft die maar 1 trigger ingang en ik wil er 2 (zoals de 5551 heeft) gebruiken.

Citaat
Ik heb besloten dat nu strikt gescheiden te houden, soort bij soort.
Hierdoor kwam ik dus ook op de bistabiele relais terecht die op een wisselcontact konden, alleen die schakelden wel op een puls maar ook meteen weer terug bij de volgende puls en dat moest nu net niet. De 5551 doet dat niet.

Een Viessmann 5551 is een universeel (=bistabiel) relais en bevat in het kastje twee goedkope bistabiele relais (elk met 2 stroomkringen), dus perfect voor bijvoorbeeld sein-toepassing, en inderdaad een beetje zonde als je 3 stroomkringen ervan niet gebruikt, ook omdat het schakelen van 2 bistabiele relais tegelijkertijd meer stroom vreet dan nodig is. 

Toch schrijf je dat je 2 trigger ingangen wilt (zoals de 5551 heeft).

Even nadenken: wat bedoel je met "trigger ingangen". Een Viessmann 5552 heeft intern 2 bistabiele relais die je apart kunt schakelen. Een Viessmann 5551 heeft intern 2 bistabiele relais die beide tegelijkertijd schakelen.
Die relais erin zijn TAKAMISAWA ALD12W-K (of een huidige goedkope vervanger daarvan, zoals de Hongfa HDF-2), en die relais, dubbele coil, dubbel latchted, kunnen maximaal 2 Amp schakelen.
En dat maximum is voor jouw situatie te weinig.

Een bistabiel relais heeft twee stabiele standen en dus 2 schakeldraden tegen 1 schakelstroomdraad. Dus met "trigger ingangen" bedoel je die twee schakelbussen (bus A voor stand A en bus B voor stand B).

Daarmee stel je voor jezelf 4 zaken vast:
  • een relais moet schakelbaar zijn met een DR4018
  • je wilt een puls kunnen geven, om een stabiel blijvende situatie in te stellen (tot een tegenpuls volgt op een andere bus).
    Dus ook geen monostabiel relais (tenzij die op een printje zit waarop hij bistabiel functioneert zolang er stroom op staat)
  • een relais met 1 stroomkring volstaat mits er twee apart triggerbare, stabiele standen zijn
  • een relais moet minimaal 8 Ampere kunnen schakelen (de stroomkring moet zo zwaar mogen zijn)
Dus het eerste antwoord van Timo is correct: met dat printje (goedkoop via Ali te bestellen) kan dat, mits je de print als SPDT bedraadt: even uit de datasheet van het relais zelf gehaald hoe dat intern zit:


Je geeft aan dat je dat gedeelte begrijpt. Want je kwam zelf ook uit op bistabiele relais. Echter,  "die schakelden op een puls maar ook meteen weer terug bij de volgende puls en dat moest nu net niet. De 5551 doet dat niet".

Klopt, maar dat is naar keus een ander type bistabiel relais (dan je nodig hebt), of een ander schematype (aansluiting). Bij Ali-printjes is dat in principe een ander type printje.

Mocht je die relais (of printjes) nog hebben, dan heb ik daarvoor interesse, want die relais (of printjes) gebruik je voor een qua logica totaal ander doel.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Relais aanpassen
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2020, 10:07:00 »
Daar moest ik even voor gaan zitten hoor Jan Willem, maar wel verhelderend allemaal.

Toch nog maar even mijn probleem schetsen.
Ik werk met iTrain en o.a. de DR4018's.
In iTrain moet je voor een relais de begin toestand opgeven, dat kan zijn rood of groen of beide, d.w.z. contact 1, 2 of 1 + 2 en een adres.

De bistabiele relais die ik o.a. gebruik zijn de 12V / 10amp, die hebben echter slechts 1 trigger ingang, "low-trigger", die laat ik schakelen door het eerste contact "groen", en geef als relais definitie i.p.v. enkel (zoals bij een wissel)  nu "half", zodat ik met 1 contact schakel.
Dat gaat prima.
Maar, stel er komt kortsluiting door bijv. een ontsporing, dan blijft de LED verlichting wel branden omdat het bipolaire relais zijn eigen voeding heeft. Schakel ik iTrain dan weer aan dan gaat de LED verlichting uit omdat iTrain alles in de beginstand zet en dat was voor het relais voor de LED verlichting Groen. Daar stond ie al op maar door wéér een puls te krijgen gaat ie om. Dit in tegenstelling tot de 5551 die blijft staan tot die een puls krijgt vanuit Rood.
Het enige wat ik dus zou willen is een uitvoering van een relais waarop "twee"  trigger mogelijkheden zitten (zoals de 5551) en die 10 amp aan kan.

Maar met de voorstellen eerder gedaan in dit draadje, zet ik de 5551 ervoor en dan gaat het ook goed.
Als ik later meer "aan / uit" zaken heb, zet ik alles op 1 DR4018 die dan de "aan / uit" standen krijgt, maar met een monostabiel relais ervoor, die heeft dan ook nog het voordeel dat die direct op de DR4018 uitgang aangesloten kan worden met de "high-trigger".

De relais die ik heb hebben nog wel andere mogelijkheden voor mij, dus helaas blijven ze hier. Je weet vast wel een weg om die te vinden, zo duur zijn ze nu ook weer niet.

Evengoed dank voor je heldere uiteen zetting.
Theo

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Relais aanpassen
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2020, 10:36:39 »
Allereerst bedankt voor de volledige uitleg. (y)

Mara dan heb je inderdaad precies een heel bijzonder relais (of is het een relais module? te pakken.

Ik moet zeggen dat ik iTrain verder niet ken maar het klinkt een beetje als een XY-probleem*. Het lijkt mij namelijk sterk dat iTrain niet overweg kan met normale aan/uit aansturing. Volgens mij moet je gewoon de relais definitie enkel gebruiken. Immers, voor een uit/aan aansturing heb je gewoon twee commando's.

Overigens blijft het gewoon een low-trigger aangezien de uitgang van de DR laag wordt als deze aan gaat. Op de + staat permanent spanning.


Timo


* Vragen om een oplossing voor X terwijl het echte probleem Y is.
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1508
  • HCC!m-IG
Re: Relais aanpassen
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2020, 11:17:46 »
Een 'bistabiel relais met één ingang' is waarschijnlijk een 'stroomstootrelais'. Voordeel is dat je die met één drukknop (of schakeluitgang) kan bedienen, nadeel is dat je geen controle hebt over de daadwerkelijke toestand van het relais. Eén (stoor)pulsje teveel en het relais loopt niet meer gelijk met de verwachte stand...
Persoonlijk lijkt me dit onhandig in combinatie met een treinbesturingssysteem want daar wil je juist dat wat de software 'denkt' overeenkomt met de daadwerkelijke toestand.

De oplossing met een (klein) bistabiel relais dat dan weer een monostabiel relais aanstuurt dat de gewenste stromen kan verwerken lijkt met de meest eenvoudige oplossing.

Succes!
Daan
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D